Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney Junior HD

Startat av Artan1528, 14 oktober 2021 kl. 16:37:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Artan1528

Det ser ud til at Danmark har fået Disney Junior i 720p nu. Gælder det hele Skandinavien?

Her er en testoptagelse:


https://www.youtube.com/watch?v=bFBEqi9LIZ0

Kvaliteten er ret dårlig

Anders M Olsson

Citat från: Artan1528 skrivet 14 oktober 2021 kl. 16:37:51
Det ser ud til at Danmark har fået Disney Junior i 720p nu. Gælder det hele Skandinavien?

Her er en testoptagelse:


https://www.youtube.com/watch?v=bFBEqi9LIZ0

Kvaliteten er ret dårlig

Jag har inte Disneys linjära kanaler längre, men tidigare var det bara Comhem som hade Disney Channel HD i sitt sortiment i Sverige. Övriga operatörer hade bara Disneykanalerna i standardupplösning.

När Comhem slutade sända Disneykanalerna hösten 2018 fanns det alltså inte längre någon möjlighet alls att se Disney Channel i HD i Sverige.

Därför skulle det förvåna mig mycket om Disney Junior distribueras i HD av någon operatör i Sverige, men jag har ingen bra överblick över vad alla kabel- och satellitoperatörerna har för utbud.

Nu när Disney+ finns som streamingtjänst till en väldigt rimlig kostnad ser jag inte längre någon anledning att betala dyra pengar för att se Disneys linjära kanaler.

Steffan Rudvall

Det känns väldigt konstigt att en tv-kanal 2021 inte är i HD, det är ju som att de faktiskt vill dö ut.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 19:37:55
Det känns väldigt konstigt att en tv-kanal 2021 inte är i HD, det är ju som att de faktiskt vill dö ut.
Men Nickelodeon, Cartoon Network och Boomerang sänds väl inte heller i HD i Sverige...?

Nickelodeon vet jag sänds i HD i Danmark, men såvitt jag vet inte i Sverige - och till skillnad från de övriga barnkanalerna har Nickelodeon inte samma tablå och utbud mellan Sverige, Norge och Danmark; utan det rör sig om tre helt olika kanaler med olika innehåll (även om de ofta sänder samma serier och filmer, men inte vid samma tider).

Hos vissa leverantörer (bl.a. Boxer) sänds inte ens SVT Barn (och SVT24) i HD, även fast den gör det på en del håll.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:35:37
Men Nickelodeon, Cartoon Network och Boomerang sänds väl inte heller i HD i Sverige...?

Nickelodeon vet jag sänds i HD i Danmark, men såvitt jag vet inte i Sverige - och till skillnad från de övriga barnkanalerna har Nickelodeon inte samma tablå och utbud mellan Sverige, Norge och Danmark; utan det rör sig om tre helt olika kanaler med olika innehåll (även om de ofta sänder samma serier och filmer, men inte vid samma tider).

Hos vissa leverantörer (bl.a. Boxer) sänds inte ens SVT Barn (och SVT24) i HD, även fast den gör det på en del håll.
Jag menar allmänt, folk vill inte se TV i standardupplösning när man kan se de i bättre kvalitet via streaming.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:42:31
Jag menar allmänt, folk vill inte se TV i standardupplösning när man kan se de i bättre kvalitet via streaming.
Fast frågan är om det gäller barn också...? Åtminstone när jag undersökt har yngre barn inte sett någon skillnad på SD- och HD-upplösning, eller åtminstone inte brytt sig alls. När mina syskonbarn har sett på film hos mig, så har de i alla fall inte reagerat på någon kvalitetsskillnad mellan DVD och Blu-Ray vid samma film (och då är ju ändå Blu-Ray bättre kvalitet än alla streamingtjänster) - inte ens när jag ställer en ledande fråga säger de att de ser någon skillnad...

För vuxna håller jag generellt med dig, men barn är nog en liten annan femma; därav att de flesta barnkanaler fortfarande sänder i 720x576 pixels.

Fast tyvärr finns det ju även för vuxna vissa kanaler som inte sänder i HD, samtidigt som streamingtjänster inte erbjuder alla serier som går att se linjärt (ens om man abonnerar på alla streamingtjänster som finns). :(

Anders M Olsson

#6
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:35:37
Men Nickelodeon, Cartoon Network och Boomerang sänds väl inte heller i HD i Sverige...?

https://www.tele2.se/tv/tv-kanaler/nickelodeon-hd

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:35:37
Hos vissa leverantörer (bl.a. Boxer) sänds inte ens SVT Barn (och SVT24) i HD, även fast den gör det på en del håll.

Här är jag lite osäker på vad du egentligen menar. Det är möjligt att Teracom inte sänder SVT Barn HD och SVT24 HD i marknätet, fast det har väl i så fall inget med Boxer att göra?

Boxer påstår att SVT Barn HD och SVT24 HD ingår i alla deras paket, men de har tydligen även andra sätt att ta emot kanalerna, inte bara i marknätet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2021 kl. 08:23:42
https://www.tele2.se/tv/tv-kanaler/nickelodeon-hd
Intressant... Är det bara Tele2 som sänder Nickelodeon i HD, för jag hittar inte åt något sådant för övriga leverantörer...?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 19:37:55
Det känns väldigt konstigt att en tv-kanal 2021 inte är i HD, det är ju som att de faktiskt vill dö ut.

Det har du säkert rätt i. Jag tror det ligger i Disneys långsiktiga strategi att så småningom lägga ner de återstående linjära kanalerna och satsa allt på Disney+. Nerläggningen av Disney XD var bara första steget, men hur snabbt de sen kan gå vidare beror nog i hög grad på hur snabbt utbyggnaden av bredband fortskrider i olika länder. Det är inte alla länder som har lika god täckning som Sverige.

Linjära kanaler passar bäst när man sysslar mycket med direktsändning, som t.ex. nyhets- och morgonprogrammen i SVT och TV4. Men Disney gör inga direktsända program, utan allt är inspelat i förväg. Då är det bättre, både för Disney och för tittarna, att programmen finns på en streamingsajt så att folk kan titta precis när de själva vill.

För Disney betyder det att de kan ta betalt direkt av slutkunderna utan att avstå en del till mellanhänder i form av kabel- eller satellitoperatörer. För kunderna betyder det större utbud och lägre pris eftersom de inte behöver abonnera på operatörernas paket för att få Disneys kanaler.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:51:05
Fast tyvärr finns det ju även för vuxna vissa kanaler som inte sänder i HD, samtidigt som streamingtjänster inte erbjuder alla serier som går att se linjärt (ens om man abonnerar på alla streamingtjänster som finns). :(

Visst, det finns fortfarande en hel del program som finns i de linjära kanalerna, men inte på streamingtjänsterna.

Å andra sidan tror jag att det finns mångdubbelt fler program som bara finns på streamingtjänsterna men aldrig sänds i de linjära kanalerna. Där är nog utvecklingen på lång sikt till streamingtjänsternas fördel.

Vi ska inte heller glömma att flera av de linjära kanalerna även lägger upp sina program så att man kan streama dem i efterhand en tid efter att de har sänts. Det ger streaming ytterligare trumf på hand över rent linjärt TV-tittande.