Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sattelite City (media dubb)

Startat av paddingtonbear, 18 maj 2016 kl. 15:24:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paddingtonbear

Såg att det fanns antecknat en serie som jag inte alls känner igen, vilket är roligt att se  :) :D

Sattelite City och dubbades enligt Dubbningshemsidan av Media Dubb / Lasse Svensson

Är det någon som minns denna, eller är det felaktigt att den ens visats i Sverige?

https://www.youtube.com/watch?v=r10bZwi_aU4

???  årtal som den gick på kanalen och vilka röster

*edit*  Serien verkar ju vara icke-existerande vid första anblick  :-\ har nog aldrig stött på en tecknad serie som har såhär lite information kring sig... "Llanlloeren" är tydligen en annan titel som användes i Wales, England.

paddingtonbear

Känns mer som något som TV4 Riks kan ha sänt runt 1994  - 1996 ?  :-X

Daniel Hofverberg

Jag tycker att introt ser vagt bekant ut, och dessutom bör ju rimligtvis Andreas Nilsson ha fått uppgifterna någonstans ifrån (uppgifterna på den sidan kommer direkt från honom) - jag litar på Andreas tillräckligt för att kunna utesluta att han inbillat sig att han dubbat en serie som han faktiskt inte har varit med i...

Så nog bör Satellite City ha visats i svensk TV, och utifrån det angivna dubbningsbolaget med största säkerhet på TV3 (alternativt TV1000). När vet jag inte, men gjordes den av Lasse Svensson rör det sig om senast 1992 i och med att Lasse Svensson sålde Media Dubb till MTG/Kinnevik 1992.

Röster har jag inte en blekaste aning om, förutom då att Andreas uppenbarligen medverkade...

paddingtonbear

Märkligt att det inte finns någon information om serien  ??? ... Ja jag hade nog aldrig gissat på att serien sänts på TV3 iallafall med all säkerhet. Då är nog TV4 Riks, TV1000 eller TCC en mer rimlig gissning. För visst dubbades vissa enstaka serier i kanalens slutera till svenska?

Känns lite som att serien måste vara ifrån 1991 - 1992 då den uppenbarligen visades på CiTV 1994 i England. CiTV verkar förövrigt ha varit en fantastisk tv-kanal under 90talet.. där exempelvis Captain Zed, Twinkle och Mr Bogus visades.

Daniel Hofverberg

TV4 sände väl inte många barnprogram 1991 - 1992, och dessutom tror jag aldrig att de har anlitat vare sig Media Dubb eller Mediadubb International (allt de sänt från dessa dubbningsbolag har de köpt in från andra TV-kanaler). Därför förefaller det osannolikt att det skulle ha varit TV4.

TCC hade mycket riktigt ett fåtal svenskdubbade program mot slutet av kanalens livstid, men det var långt senare än 1991 - 1992; närmare 1996 - 1997. De program de hade dubbade var också främst "bäbisprogram" (riktade mot väldigt små barn, liknande Teletubbies).

TV1000 är förstås tänkbart, men sände de verkligen barnprogram så tidigt som före 1992...? Det var ju 1992 som FilmNet började med barnprogram i och med K-TV-blocket, så det låter osannolikt att TV1000 skulle ha börjat före det. Hilbur & Co. började ju flera år senare, men jag vet inte vilka block som TV1000 kan ha sänt redan 1991 - 1992...

I och med att jag tyckte mig känna igen introt tror jag personligen mer på TV3 än på TV1000, för jag hade inte tillgång till TV1000 på den tiden utan det var först senare. Visserligen kan jag ha sett på TV1000 på någon semester eller liknande, om kanalen funnits där, men det låter mindre sannolikt än att TV3 sände serien.

paddingtonbear

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2016 kl. 22:25:35
I och med att jag tyckte mig känna igen introt tror jag personligen mer på TV3 än på TV1000, för jag hade inte tillgång till TV1000 på den tiden utan det var först senare. Visserligen kan jag ha sett på TV1000 på någon semester eller liknande, om kanalen funnits där, men det låter mindre sannolikt än att TV3 sände serien.

Men TV4 sände väl ganska många barnprogram runt 1992 - 1994. Brandman Sam, Kapten Zed, Thomas Tåget med mera. Kan det inte ha sänts i blocket Barnprogram: Fia med Knuff 1992. Dom gillade ju att sända sådana typer av barnprogram. Kanal fem sände ju dock även Potsworth & Co så det kanske i själva verket är just dom som tog in serien. Sedan undrar jag om du vet vad detta kan tänkas vara http://smdb.kb.se/catalog/id/001761466  "tecknade favoriter"

Med tanke på hur mycket information och reklamer det finns för TV3 så har jag ytterst svårt att tro att denna serien dubbats och visats på TV3  :-\
Förefaller mer sannolikt att TV1000, TV4 eller Kanal Fem är kandidater. SMDB har ju trots allt bristfällig information vad gäller Kanal Fem och TV1000 så skulle nog lagt min röst på någon utav dom..  ::)?

Daniel Hofverberg

Kanal 5 fanns inte ens 1991 - 1992 - på den tiden hette kanalen TV5 Nordic (eller Nordic Channel före det), och de sände inga barnprogram alls.

Från 1992 sände mycket riktigt TV4 en del barnprogram, men såvitt jag vet verkar de ha anlitat Pangljud/Pangstudios eller Eurotroll för alla sina dubbningar; och Eurotroll fanns ju ännu inte när den här dubbningen enligt uppgift ska ha gjorts (Lasse Svensson grundade Eurotroll efter att ha sålt Media Dubb).

Jag skulle dock kunna fråga Andreas Nilsson om han minns något mer om den här serien eller dess dubbning; kanske han rentav minns vilken kanal som sände den.

Jag ha ett vagt minne av att "Tecknade favoriter" på TV4 innebar klassiska tecknade kortfilmer från MGM och liknande filmbolag; ungefär samma som det som SVT sände på 1980-talet under namnet Tecknade pärlor.

paddingtonbear

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2016 kl. 09:59:02
Kanal 5 fanns inte ens 1991 - 1992 - på den tiden hette kanalen TV5 Nordic (eller Nordic Channel före det), och de sände inga barnprogram alls.

Jag syftade mer på att Sattelite City sändes i ungefär samma veva som Hysteria! på Kanal Fem eller något liknande. SMDB har ju trots allt bristfällig information på den så kan lika gärna vara samma i detta fallet?

Hör gärna med Andreas vad han kan tänkas ha för minne utav serien det skulle varit kul att veta mer.  :) ;D

Erika

Först och främst, förlåt att jag återupplivar en halvgammal tråd. Men nu över till varför jag återupplivar den...

Jag har lyckats hitta information om "Satellitstaden" (som tv-serien heter på svenska). Den sändes 1990 och verkar ha visats på TV1000. Hittade denna information när jag sökte information om en annan tv-serie ("Stingrockan"/"Stingray") som visades i samma kanal. 

http://tidningar.kb.se/?q=satellitstaden&sort=asc&from=1990-01-01&to=2016-12-31

Jabberjaw

Det var både tråkiga och goda nyheter. Dom goda nyheterna är ju trots allt att vi fick klarhet på hur det låg till. Märkligt att Andreas kommer ihåg allt det där, även om han bara skrev "Satelite City" på sitt CV.  ;D

Tråkiga är att det lär vara nästintill omöjligt att få återse ett avsnitt med den svenska dubbningen när den sändes så tidigt som oktober 1990 på TV1000.
Är det någon som minns om seriens intro var dubbat på svenska eller om det gick ungefär såhär (kort version), eller som i UK (lång).

https://www.youtube.com/watch?v=jHrwB-ePWss