Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Musse Piggs julsaga

Startat av Mysan, 21 september 2007 kl. 15:57:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 april 2022 kl. 10:37:43
Den kan säkert låta bra, men frågan är hur kvalitén på VHS bandets är? Om det kommer märkas med ljudet i bakgrunden osv.

Vad är det för "ljud i bakgrunden" du pratar om? Om bandet inte är alltför skadat bör det inte finnas något märkbart bakgrundsljud, förutsatt att ljudet kommer från hifi-spåret.

De allra äldsta VHS-bandarna från slutet av 1970-talet och början av 1980-talet hade bara ett linjärt monospår som p.g.a. den låga bandhastigheten brusade, svajade och hade dåligt frekvensomfång. Men allt det ändrades när man i mitten av 1980-talet utökade standarden till att även omfatta ett s.k. hifi-spår i stereo som spelades in med hög hastighet av huvuden på videotrumman tillsammans med bilden.

Ljudkvalitén på VHS blev därmed den för tiden bästa som gick att få på analogt band, bättre än både rullband och kompaktkassetter, och inte så väldigt mycket sämre än digitalljud på CD.

Inget blir naturligtvis bättre än källan. Om man spelar in en film med dåligt ljud på VHS kan ljudet så klart aldrig bli bättre än originalet.

När man gick över till hifi-ljud behöll man också det linjära monospåret för bakåtkompatibilitet med gamla VHS-bandspelare. Så om man digitaliserar VHS-kassetter bör man försäkra sig om att ljudet verkligen tas från hifi-spåret. Båda ljudspåren finns på de flesta köp- och hyrkassetter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 april 2022 kl. 11:29:23
När man gick över till hifi-ljud behöll man också det linjära monospåret för bakåtkompatibilitet med gamla VHS-bandspelare. Så om man digitaliserar VHS-kassetter bör man försäkra sig om att ljudet verkligen tas från hifi-spåret. Båda ljudspåren finns på de flesta köp- och hyrkassetter.
Det finns dock ett mindre antal hyr- och köpfilmer som helt saknar HiFi-spår. Jag tror inte att det har hänt med någon Disney-film, men däremot många kassetter som Film Factory gav ut (och kanske även vissa andra mindre distributörer) - och även exempelvis de flesta utgåvor av Änglahund. Just därför har jag försökt hitta åt en HiFi-utgåva av Änglahund, som jag har ett tydligt minne av att jag ska ha hyrt på 1990-talet, men än så länge utan framgång. :(

Sen har jag då och då varit med om att HiFi-spåret varit "skadat" och sprakat regelbundet; främst på hyr-VHS:er. Då kan man ibland vara så illa tvungen att växla till monospåret, som man ju annars vill undvika i möjligaste mån.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 april 2022 kl. 11:29:23
Vad är det för "ljud i bakgrunden" du pratar om? Om bandet inte är alltför skadat bör det inte finnas något märkbart bakgrundsljud, förutsatt att ljudet kommer från hifi-spåret.

De allra äldsta VHS-bandarna från slutet av 1970-talet och början av 1980-talet hade bara ett linjärt monospår som p.g.a. den låga bandhastigheten brusade, svajade och hade dåligt frekvensomfång. Men allt det ändrades när man i mitten av 1980-talet utökade standarden till att även omfatta ett s.k. hifi-spår i stereo som spelades in med hög hastighet av huvuden på videotrumman tillsammans med bilden.

Ljudkvalitén på VHS blev därmed den för tiden bästa som gick att få på analogt band, bättre än både rullband och kompaktkassetter, och inte så väldigt mycket sämre än digitalljud på CD.

Inget blir naturligtvis bättre än källan. Om man spelar in en film med dåligt ljud på VHS kan ljudet så klart aldrig bli bättre än originalet.

När man gick över till hifi-ljud behöll man också det linjära monospåret för bakåtkompatibilitet med gamla VHS-bandspelare. Så om man digitaliserar VHS-kassetter bör man försäkra sig om att ljudet verkligen tas från hifi-spåret. Båda ljudspåren finns på de flesta köp- och hyrkassetter.
Om VHS bandet är i bra kvalité är det då kanske ljudet från VHS spelaren som gör ljudet i bakgrunden? Maskinljud osv?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2022 kl. 11:46:05
Det finns dock ett mindre antal hyr- och köpfilmer som helt saknar HiFi-spår. Jag tror inte att det har hänt med någon Disney-film, men däremot många kassetter som Film Factory gav ut (och kanske även vissa andra mindre distributörer) - och även exempelvis de flesta utgåvor av Änglahund. Just därför har jag försökt hitta åt en HiFi-utgåva av Änglahund, som jag har ett tydligt minne av att jag ska ha hyrt på 1990-talet, men än så länge utan framgång. :(

Det kände jag inte till. Möjligen kan jag ha någon mycket tidig hyrkassett från början av 80-talet som bara har linjärt monoljud. Men allt i min samling som är av senare datum har såvitt jag vet hifi-ljud. Jag har förstås ett antal kassetter med enbart monospår som jag själv spelade in med någon av mina första VHS-bandare i början av 80-talet.

Om man betänker hur tillverkningen av hyr- och köpfilmer gick till känns det väldigt otroligt att det skulle ha producerats några filmer utan hifi-ljud så sent som i slutet av 80-talet eller på 90-talet. Det enda sättet man kunde masskopiera till videoband var att man hade stora farmer med 100-tals vanliga konsumentmaskiner som spelade in parallellt.

I allra första början hade man speciella VHS-bandare för proffsbruk. En del kunde t.o.m. spela in med dubbla hastigheten. Men väldigt snart upptäckte man att det var betydligt mera kostnadseffektivt att använda vanliga konsumentmaskiner i kopieringen. Eftersom dessa körde dagen lång, i vissa fall t.o.m. dygnet runt, måste hela maskinparken bytas ett par gånger om året för att de inte skulle hinna bli så slitna att det påverkade inspelningskvalitén. När man bytte inspelningsmaskiner satsade man på aktuella modeller. Det var konsumentmaskiner av god kvalité som tålde att användas, inte det billigaste skräpet som kunde gå sönder fort och saknade hifi-ljud. Det förvånar mig därför väldigt mycket om någon kopieringsanläggning skulle ha använt rena monomaskiner så sent som i slutet av 80-talet. Det gick i princip inte att spara pengar på att bara spela in i mono.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2022 kl. 11:46:05
Sen har jag då och då varit med om att HiFi-spåret varit "skadat" och sprakat regelbundet; främst på hyr-VHS:er. Då kan man ibland vara så illa tvungen att växla till monospåret, som man ju annars vill undvika i möjligaste mån.

Visst, det har jag också varit med om.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 april 2022 kl. 11:48:43
Om VHS bandet är i bra kvalité är det då kanske ljudet från VHS spelaren som gör ljudet i bakgrunden? Maskinljud osv?

Nej, eventuella mekaniska ljud från VHS-spelaren ska inte höras när man digitaliserar ett band. Men det finns förstås alltid klåpare som försöker digitalisera med hjälp av kamera och mikrofon. Då blir resultatet därefter.

Har du något exempel på nätet, så kanske vi kan avgöra vad det är för ljud du hör?

På VHS-tiden hände det ibland att man använde smutsiga och slitna 35mm-kopior (som redan hade visats på bio) som master när man tillverkade hyr- och köpfilmer. Då kunde en del knaster och brus därifrån komma med på banden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 april 2022 kl. 12:21:19
Om man betänker hur tillverkningen av hyr- och köpfilmer gick till känns det väldigt otroligt att det skulle ha producerats några filmer utan hifi-ljud så sent som i slutet av 80-talet eller på 90-talet. Det enda sättet man kunde masskopiera till videoband var att man hade stora farmer med 100-tals vanliga konsumentmaskiner som spelade in parallellt.
Jag instämmer fullständigt och är lika konfunderad, men Änglahund - som släpptes så pass sent som 1992 (eller möjligen 1998 - osäker vilken av utgåvorna jag har?) - har i alla fall bara monospår. Detsamma gäller nästan alla köpkassetter jag har från Film Factory, som är utgivna mellan 1992 och 2003. :(

Även ytterligare någon distributör har jag stött på där mycket varit i mono, men kommer tyvärr inte ihåg vilken just nu.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 april 2022 kl. 12:48:47
Nej, eventuella mekaniska ljud från VHS-spelaren ska inte höras när man digitaliserar ett band. Men det finns förstås alltid klåpare som försöker digitalisera med hjälp av kamera och mikrofon. Då blir resultatet därefter.

Har du något exempel på nätet, så kanske vi kan avgöra vad det är för ljud du hör?

På VHS-tiden hände det ibland att man använde smutsiga och slitna 35mm-kopior (som redan hade visats på bio) som master när man tillverkade hyr- och köpfilmer. Då kunde en del knaster och brus därifrån komma med på banden.
Har inga exemplar på det. Är bara osäker på hur ljudkvalitén kommer vara med tanken på att det är VHS, inte bara det men brukar ljudet låts bra för det mesta med tanken på att det är VHS?

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 april 2022 kl. 11:29:23Ljudkvalitén på VHS blev därmed den för tiden bästa som gick att få på analogt band, bättre än både rullband och kompaktkassetter, och inte så väldigt mycket sämre än digitalljud på CD.

Det var faktisk mange som kopierte CD-plater over til VHS, nettopp fordi dette var den beste kopien man kunne lage av en CD i tiden før digitale kopier var mulig.

Scoobydoofan1

Citat från: TrondM skrivet 14 april 2022 kl. 16:57:29
Det var faktisk mange som kopierte CD-plater over til VHS, nettopp fordi dette var den beste kopien man kunne lage av en CD i tiden før digitale kopier var mulig.
Men utgåvan av musse piggs julsaga på svenska med original dubbning är bara på VHS. Frågan är då varför den blev omdubbad och varför den inte blev utgiven på dvd.

TrondM

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 april 2022 kl. 17:08:04
Men utgåvan av musse piggs julsaga på svenska med original dubbning är bara på VHS. Frågan är då varför den blev omdubbad och varför den inte blev utgiven på dvd.

Jeg antar omdubbingen skyldes at den var en del av Snowed in at the House of Mouse, og at de dubbet hele programmet under ett (har Pluto's Christmas Tree også en ny dubbing i dette programmet?)

At den ikke er gitt ut på DVD (eller blu-ray) skyldes nok at Disney i Skandinavia ikke synes det er verdt det. Snowed in at the House of Mouse er allerede utgitt på DVD, så de synes sikkert det er godt nok.

Steffan Rudvall

Citat från: TrondM skrivet 14 april 2022 kl. 17:27:36
Jeg antar omdubbingen skyldes at den var en del av Snowed in at the House of Mouse, og at de dubbet hele programmet under ett (har Pluto's Christmas Tree også en ny dubbing i dette programmet?)
Plutos Christmas Tree har också en ny dubbning...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 april 2022 kl. 17:30:00
Plutos Christmas Tree har också en ny dubbning...

Menar du från Julaftons Lektordubbning ?

För hur skulle du annars höra skillnad.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 april 2022 kl. 17:37:41
Menar du från Julaftons Lektordubbning ?

För hur skulle du annars höra skillnad.
Nej inte lektorsdubbningen, utan den dubbningen som finns med i Kalle Ankas önskejul.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 april 2022 kl. 17:51:08
Nej inte lektorsdubbningen, utan den dubbningen som finns med i Kalle Ankas önskejul.

Hur vet du att det inte är samma ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 april 2022 kl. 17:53:34
Hur vet du att det inte är samma ?
För att översättningen skiljer sig mellan versionerna...