Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

DingoPictures2005 och 5 gäster tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2022 kl. 18:16:57Men om du är intresserad av att själv synka ljudfilerna till bättre bildkällor, så skickar jag mer än gärna alla ljudfiler till dig. :)



Jag kan ju alltid försöka. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2022 kl. 18:16:57Dock finns inte hela säsong 1 på HBO Max, utan det är "bara" 11 av de 16 avsnitten som finns på svenska HBO Max (fast i USA finns alla tre säsonger, men där finns inga nordiska ljudspår). Avsnitt 1 - 11 finns där (med Sun Studios omdubb), så de sista fem avsnitten lyser med sin frånvaro. :(
Merparten av avsnitten av The Scooby-Doo Show har jag bara ljud till, ingen bild alls. De måste alltså synkas till en annan bildkälla för att bli användbara.

Men om du är intresserad av att själv synka ljudfilerna till bättre bildkällor, så skickar jag mer än gärna alla ljudfiler till dig. :)

För säsong 3 lär den amerikanska Blu-Ray-boxen med Scooby-Doo - Var är du? vara den bästa bildkällan (säsong 3 klassades i USA ursprungligen som del av Scooby-Doo - Where Are You?, och hade det ledmotivet, och finns därför med i den boxen). För säsong 1 känner jag tyvärr inte till någon HD-bildkälla, utan då är det nog antingen den amerikanska DVD-boxen med The Scooby-Doo/Dynomutt Hour (som säsong 1 ursprungligen hörde till) eller att köpa säsongen från amerikanska iTunes och avlägsna DRM-skydden som är de bästa alternativen för bildkällor utan logotyper i bild.

The Scooby-Doo Show är nämligen en titel som enbart kom till för syndikation och utlandssändningar, och användes aldrig vid de ursprungliga amerikanska sändningarna.
Varför inte bara fixa dom avsnitten från säsong 1 som du har och fortsätt leta efter avsnittet som saknas från säsong 1? På det sättet så undviker du extra arbete som dyker up med att fixa dom andra avsnitten, då har du bara 1 avsnitt att fixa i bra kvalité.

Daniel Hofverberg

Alla inlägg om Don Bluth som inte specifikt berör en uppladdning på Archive.org har nu flyttats in i denna tråd:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2480.0

Mathilda Gustafsson

Citat från: Viktor skrivet  9 augusti 2022 kl. 18:48:01Är Scooby Doo och de 13 gasterna ovanlig? Är det någon som tänker lägga upp den?
Frågar du Daniel? Han har ju sagt att han inte lägger upp saker som finns på DVD!

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 augusti 2022 kl. 21:51:44Frågar du Daniel? Han har ju sagt att han inte lägger upp saker som finns på DVD!
Men Scooby-Doo och de 13 gastarna har ju inte släppts på DVD i Sverige, men däremot i bl.a. Polen med svenskt tal, så det börjar ju vara ett gränsfall...

Jag ska se efter om DVD-boxen fortfarande går att köpa i Polen eller någon annanstans - om den är utgången överallt, så känner jag mig lite tryggare i att ladda upp något...
(men det kanske inte hjälper, då Warner Bros. ju verkar åtminstone bitvis vara maniska med att plocka bort material från Archive)

Zebastian

Även om den inte är utgången så finns det antagligen inga webbshoppar från Polen som skickar hit.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2022 kl. 21:56:37Men Scooby-Doo och de 13 gastarna har ju inte släppts på DVD i Sverige, men däremot i bl.a. Polen med svenskt tal, så det börjar ju vara ett gränsfall...

Jag ska se efter om DVD-boxen fortfarande går att köpa i Polen eller någon annanstans - om den är utgången överallt, så känner jag mig lite tryggare i att ladda upp något...
(men det kanske inte hjälper, då Warner Bros. ju verkar åtminstone bitvis vara maniska med att plocka bort material från Archive)
I fallet med den serien så tycker jag Warner Bros får skylla sig själva, då knappast alla Scooby-Doo intresserade i Sverige skulla börja köpa in DVD-släpp från Polen för att se något med svenskt tal.

Men men, det är bara en åsikt.

Citat från: Zebastian skrivet 10 augusti 2022 kl. 21:58:27Även om den inte är utgången så finns det antagligen inga webbshoppar från Polen som skickar hit.
EBay är alltid ett alternativ.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 10 augusti 2022 kl. 21:58:27Även om den inte är utgången så finns det antagligen inga webbshoppar från Polen som skickar hit.
Det fanns det i alla fall när jag köpte boxen från Polen, och Polen är ju dessutom medlemmar i EU så att det inte finns risk för tull/moms eller PostNords ockeravgifter.

Det behöver ju dock inte nödvändigtvis innebära att de fortfarande skickar till Sverige, eller att samma butik ens finns kvar längre...

Citat från: Lillefot skrivet 10 augusti 2022 kl. 22:00:24I fallet med den serien så tycker jag Warner Bros får skylla sig själva, då knappast alla Scooby-Doo intresserade i Sverige skulla börja köpa in DVD-släpp från Polen för att se något med svenskt tal.

Men men, det är bara en åsikt.
Det kan jag väl i och för sig hålla med om, och det är minst sagt märkligt varför både den och The New Scooby-Doo Movies släppts på DVD i bl.a. Polen med svenskt tal, men inte i Sverige...

Steffan Rudvall

Det här måste väl vara Daniels uppladdning...


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 augusti 2022 kl. 02:31:58Det här måste väl vara Daniels uppladdning...
Ja, garanterat - bilden flimrar och hoppar till på exakt samma ställen som på min kopia, så det är nästan omöjligt att det inte är min... :(

Dålig stil att sno material från mitt Archive-konto utan att fråga först. Jag hade inte haft något emot det om de bara hade frågat först, men jag tycker att det hör till ren hövlighet att fråga först...

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2022 kl. 21:56:37(men det kanske inte hjälper, då Warner Bros. ju verkar åtminstone bitvis vara maniska med att plocka bort material från Archive)

Hur många dagar tog det för Scooby Doo Var är du! att bli borttagen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 11 augusti 2022 kl. 02:58:13Hur många dagar tog det för Scooby Doo Var är du! att bli borttagen?
Jag vill minnas att det rörde sig om 3 - 4 dagar från det att den var färdigbehandlad av Archive. Så om någon ännu inte har laddat hem The Scooby-Doo Show säsong 2, så råder jag er att göra det genast medan den fortfarande finns kvar.
(Vi kan ju inte vara säkra på att även den kommer att tas bort, men risken är ju tyvärr ganska stor)

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2022 kl. 03:00:48Jag vill minnas att det rörde sig om 3 - 4 dagar från det att den var färdigbehandlad av Archive. Så om någon ännu inte har laddat hem The Scooby-Doo Show säsong 2, så råder jag er att göra det genast medan den fortfarande finns kvar.
(Vi kan ju inte vara säkra på att även den kommer att tas bort, men risken är ju tyvärr ganska stor)
Så om den är kvar i några dagar till så kan vi säga att den kommer få vara kvar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 11 augusti 2022 kl. 03:08:15Så om den är kvar i några dagar till så kan vi säga att den kommer få vara kvar?
Nej, någon sådan slutsats kan man nog inte dra. Det beror väl helt på hur ofta och noga Warner Bros. jurister kollar, vilka sökord de söker på, vilka kriterier de går efter, o.s.v. Förmodligen är det väl ingen som letar hela arbetsdagarna i ända efter material på Archive.org som någon har lagt upp, men hur ofta och noga de egentligen letar kan ju ingen annan än de själva veta.

Så man kan nog egentligen aldrig vara säker på något, men om något får ligga kvar ett par veckor så ökar väl chansen att det kommer få vara kvar "permanent"...