Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bluray eller dvd

Startat av moviefan, 1 juni 2020 kl. 15:30:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan


Lilla My


Simon Axelsson

Blu-Ray, men DVD är det inte heller nåt fel på
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten


Adam Larsson

Bluray på grund av den högre bildkvaliteten men jag har väldigt många dvd:er också

Anders M Olsson

Tveklöst Blu-ray!

DVD dras med så många brister p.g.a. bakåtkompatibilitet med gamla analoga tv-system att det egentligen är helt olämpligt till biofilmer och nyare tv-serier.

Dock finns det så klart mycket som bara finns utgivet på DVD, inte Blu-ray, så där har man ju inget val. Märkligt nog är det fortfarande en del som bara ges ut på DVD. Det är inte heller aktuellt att byta hela min DVD-samling till Blu-ray, så jag lär nog få dras med DVD ett tag till.

När det gäller äldre tv-serier som är inspelade på videoband i SD-upplösning finns det inte så mycket att vinna på att ge ut materialet på Blu-ray, så där kan man lika gärna använda DVD. Om materialet däremot är inspelat på 16- eller 35mm film kan det med fördel restaureras och ges ut på Blu-ray.

Streaming ser jag inte som konkurrent till DVD- eller Blu-ray, snarare som ett komplement. Det har en del fördelar men ganska många nackdelar. Man är helt i händerna på operatörerna. Om de tar bort en serie som man har börjat titta på är man rökt.

Daniel Hofverberg

Jag instämmer till 100% med Anders M Olsson. Har man något val är Blu-Ray alltid att föredra, som ju har stöd för 1080p och mycket högre bitrates än både DVD och streamingtjänster (eller okej, rent tekniskt sett kan ju streamingtjänster ha hur höga bitrates som helst; men då skulle ingens internet orka med...).

Men tyvärr är det ju oerhört mycket som aldrig lär släppas på Blu-Ray, och t.o.m. en del nya filmer som bara släpps på DVD, så där har man ju inte så mycket till val. Och precis som Anders har jag också oerhört många äldre DVD-utgåvor, och det är knappast vare sig realistiskt, intressant eller ekonomiskt försvarbart att byta ut hela sin DVD-samling mot Blu-Ray (även i de fall det faktiskt finns bra Blu-Ray-utgåvor) - jag nöjer mig med att byta ut filmer jag tycker mycket om som jag har på DVD när respektive Blu-Ray-utgåva går ner i pris.

Jag ser inte heller att streamingtjänster är ett seriöst alternativ till DVD eller Blu-Ray, utan snarare ett ypperligt komplement. Det är utmärkta påfund och är praktiskt och bra på många sätt och vis, men det har ju också flera stora nackdelar:
1. Man kan aldrig veta att filmer och serier som finns där idag verkligen finns kvar imorgon. Inga licensavtal varar för evigt, så förr eller senare kommer allting försvinna...
2. Man kan aldrig veta att filmer och serier som är oklippta idag inte plötsligt har klippts/censurerats imorgon (som exempel har ju Netflix i efterhand klippt bort en scen från 10 Reasons Why).
3. En stabil internetuppkoppling krävs hela tiden, och skulle internet dyka kan man heller inte se något. Visst kan man i många (men långt ifrån alla) fall ladda hem till mobiler/surfplattor (men dock inte till datorer), men hur många tänker på att göra det i preventivt syfte utifall att man skulle förlora Internet senare under kvällen...?

Inte minst den första punkten är ju skäl nog till att streaming aldrig kan ersätta DVD/Blu-Ray - med fysiska medier är man säker på att materialet finns kvar, går att se även utan internet och dessutom alltid kommer förbli identiskt (utan att klippas eller att dubbning ändras). Exempelvis släppte ju Disney en gång i tiden Oliver & gänget med originaldubb av misstag på DVD, men om samma misstag skulle ske på någon streamingtjänst så skulle den förstås väldigt snabbt bytas ut mot den "rätta" omdubben...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2020 kl. 21:25:27
Jag instämmer till 100% med Anders M Olsson. Har man något val är Blu-Ray alltid att föredra, som ju har stöd för 1080p och mycket högre bitrates än både DVD och streamingtjänster (eller okej, rent tekniskt sett kan ju streamingtjänster ha hur höga bitrates som helst; men då skulle ingens internet orka med...).

Men tyvärr är det ju oerhört mycket som aldrig lär släppas på Blu-Ray, och t.o.m. en del nya filmer som bara släpps på DVD, så där har man ju inte så mycket till val. Och precis som Anders har jag också oerhört många äldre DVD-utgåvor, och det är knappast vare sig realistiskt, intressant eller ekonomiskt försvarbart att byta ut hela sin DVD-samling mot Blu-Ray (även i de fall det faktiskt finns bra Blu-Ray-utgåvor) - jag nöjer mig med att byta ut filmer jag tycker mycket om som jag har på DVD när respektive Blu-Ray-utgåva går ner i pris.

Jag ser inte heller att streamingtjänster är ett seriöst alternativ till DVD eller Blu-Ray, utan snarare ett ypperligt komplement. Det är utmärkta påfund och är praktiskt och bra på många sätt och vis, men det har ju också flera stora nackdelar:
1. Man kan aldrig veta att filmer och serier som finns där idag verkligen finns kvar imorgon. Inga licensavtal varar för evigt, så förr eller senare kommer allting försvinna...
2. Man kan aldrig veta att filmer och serier som är oklippta idag inte plötsligt har klippts/censurerats imorgon (som exempel har ju Netflix i efterhand klippt bort en scen från 10 Reasons Why).
3. En stabil internetuppkoppling krävs hela tiden, och skulle internet dyka kan man heller inte se något. Visst kan man i många (men långt ifrån alla) fall ladda hem till mobiler/surfplattor (men dock inte till datorer), men hur många tänker på att göra det i preventivt syfte utifall att man skulle förlora Internet senare under kvällen...?

Inte minst den första punkten är ju skäl nog till att streaming aldrig kan ersätta DVD/Blu-Ray - med fysiska medier är man säker på att materialet finns kvar, går att se även utan internet och dessutom alltid kommer förbli identiskt (utan att klippas eller att dubbning ändras). Exempelvis släppte ju Disney en gång i tiden Oliver & gänget med originaldubb av misstag på DVD, men om samma misstag skulle ske på någon streamingtjänst så skulle den förstås väldigt snabbt bytas ut mot den "rätta" omdubben...
Jag håller med dig, och folk säger att dvd och allt fysisk media är dött, det är det inte för att man vill ha vad man hittar på dvd för sin egen samling. Man betalar 1 gång sen har man tv serien och filmer i sin personliga samling. Varför betala per månad när man kan betala 1 gång och sen slippa betala igen per månad för samma produkt på internet och förlora mer på lång sikt jämfört med att köpa 1 gång dvd och bli ray? Plus som du sa så kan dom ju byta ut dubbningen på serier, ta Scooby doo serier och säg till mig när det var sist dom visade mediadubb versionen av serien, likadant med familjen flinta och familjen jetsons. Om man hittar sällsynta dvd utgåvor på svenska med original dubbning så är det bara at köpa dom dvd utgåvorna.

Elios


Elios

Hehe nej men jag bryr mig inte så himla mycket. Bara bilden är bra så är jag nöjd. Men Blu-ray har väl bättre bild men ser inte så mycket skillnad oftast faktiskt.  :o

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet  2 juni 2020 kl. 12:13:25
Hehe nej men jag bryr mig inte så himla mycket. Bara bilden är bra så är jag nöjd. Men Blu-ray har väl bättre bild men ser inte så mycket skillnad oftast faktiskt.  :o
Instämmer.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet  2 juni 2020 kl. 12:13:25
Hehe nej men jag bryr mig inte så himla mycket. Bara bilden är bra så är jag nöjd. Men Blu-ray har väl bättre bild men ser inte så mycket skillnad oftast faktiskt.  :o

Om man inte ser skillnad mellan DVD och Blu-ray beror det vanligtvis på någon av följande tre saker:

  • Man har synfel.
  • TV-apparaten är för dålig.
  • Man sitter för långt ifrån tv:n. Med stora, moderna platt-tv-apparater bör man inte sitta längre från tv:n än c:a 2-3 gånger bildens bredd.

Däremot kan man diskutera om det är lönt att gå upp till 4K Ultra-HD, och om det ger ytterligare förbättringar av bilden. Man måste nästan skaffa en projektor så att man kan blåsa upp bilden till minst 3 meter för att dra nytta av så hög upplösning.

Sen något år tillbaka finns det t.o.m. 8K tv-apparater i handeln. Även om det inte är rent bedrägeri så är det väl nästan snudd på. Få människor lär ha så god syn att de kan se någon skillnad på normalt tittaravstånd. Dessutom finns det knappt något programmaterial alls i 8K.

Faktum är att inte ens biograferna med sina jättedukar kör 4K-filmer speciellt ofta. De flesta biofilmerna är bara i 2K, och inga 3D-filmer är i högre upplösning än 2K.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 juni 2020 kl. 13:38:37
Om man inte ser skillnad mellan DVD och Blu-ray beror det vanligtvis på någon av följande tre saker:

  • Man har synfel.
  • TV-apparaten är för dålig.
  • Man sitter för långt ifrån tv:n. Med stora, moderna platt-tv-apparater bör man inte sitta längre från tv:n än c:a 2-3 gånger bildens bredd.

Däremot kan man diskutera om det är lönt att gå upp till 4K Ultra-HD, och om det ger ytterligare förbättringar av bilden. Man måste nästan skaffa en projektor så att man kan blåsa upp bilden till minst 3 meter för att dra nytta av så hög upplösning.

Sen något år tillbaka finns det t.o.m. 8K tv-apparater i handeln. Även om det inte är rent bedrägeri så är det väl nästan snudd på. Få människor lär ha så god syn att de kan se någon skillnad på normalt tittaravstånd. Dessutom finns det knappt något programmaterial alls i 8K.

Faktum är att inte ens biograferna med sina jättedukar kör 4K-filmer speciellt ofta. De flesta biofilmerna är bara i 2K, och inga 3D-filmer är i högre upplösning än 2K.

Dock på den här så tycker jag faktiskt att Dvd ser bättre ut om jag får säga det själv.


https://youtu.be/I5brSFjtXGo

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet  4 juni 2020 kl. 19:18:02
Dock på den här så tycker jag faktiskt att Dvd ser bättre ut om jag får säga det själv.


https://youtu.be/I5brSFjtXGo

Meningslös jämförelse!

Om man som här skalar ner bilden med 75%,  drar ner bitraten, ändrar bildfrekvensen och dessutom kodar ner ljudet till 2 kanaler - ja då är det inte längre Blu-ray!

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2020 kl. 21:25:27
Exempelvis släppte ju Disney en gång i tiden Oliver & gänget med originaldubb av misstag på DVD, men om samma misstag skulle ske på någon streamingtjänst så skulle den förstås väldigt snabbt bytas ut mot den "rätta" omdubben...

Hur vet du det?

Jag kanske har fel, men jag tror inte att misstag vid streamingstjänster märks av i närheten av lika tydligt jämfört med fysiskt format (som DVD/Bluray)... (filmen har ju visats ett flertal gånger på TV med originaldubbningen)