Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Svenska skådespelare som inte dubbade sig själva

Startat av Elios, 19 december 2020 kl. 09:14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Tänkte kolla här vilka exempel det finns men slog förbi här och såg att Bengt Järnblad dubbade Stellan Skarsgård i Berättelsen om Askungen Men vet ju även att hon som spelade Erika Salt i Kalle och Chokladfabriken dubbade ju sig själv och även Pernilla August i Star Wars Episod 1-Det Mörka Hotet.
Men här känner jag att det inte riktigt räknas då dem spelar sig själva på något vis.
Så nu undrar jag vilka fler har dubbat en svensk som har varit med i en amerikansk filmproduktion?
Även animerat och sånt räknas. Vet med en att Peter Stormare var med i en animerad film i original versionen men det var någon annan svensk som dubbade honom.
Så skriv här gärna om ni kommer på fler?^^

Simon Axelsson

Anders Öjebo dubbade Mikael Persbrandt i Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 19 december 2020 kl. 13:01:31
Anders Öjebo dubbade Mikael Persbrandt i Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga.

Hade ingen aning om att dem hade dubbats!?  ???

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 19 december 2020 kl. 16:29:47
Hade ingen aning om att dem hade dubbats!?  ???

Fast det har den och dubbningen är inte dålig, men den är definitivt konstig.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 19 december 2020 kl. 16:57:31
Fast det har den och dubbningen är inte dålig, men den är definitivt konstig.

Hur då konstig?  ???

Elios

Fanns det förresten utsatt dubbnings credits?^^

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 20 december 2020 kl. 17:53:41
Fanns det förresten utsatt dubbnings credits?^^

Till Eurovision? Ja, men Anders Öjebo står bara med under övriga röst, man hör dock klart och tydligt att han dubbat Persbrandt.

Citat från: Elios skrivet 20 december 2020 kl. 17:51:44
Hur då konstig?  ???

Det är mest det att den ens dubbats i första taget som gör dubbningen så konstig.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 december 2020 kl. 22:04:32
Till Eurovision? Ja, men Anders Öjebo står bara med under övriga röst, man hör dock klart och tydligt att han dubbat Persbrandt.

Det är mest det att den ens dubbats i första taget som gör dubbningen så konstig.

Måste nog kolla in det här lite!^^

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 december 2020 kl. 22:04:32

Till Eurovision? Ja, men Anders Öjebo står bara med under övriga röst, man hör dock klart och tydligt att han dubbat Persbrandt.


När ungefär dyker Persbrandt upp i filmen då?^^

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 23 december 2020 kl. 07:31:29
När ungefär dyker Persbrandt upp i filmen då?^^

Ungefär 10 minuter in.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

E

Citat från: Elios skrivet 19 december 2020 kl. 09:14:52
Bengt Järnblad dubbade Stellan Skarsgård
Fun fact: Från början var det faktiskt tänkt att Stellan skulle dubba sig själv i filmen men han hade tyvärr inte tid för det

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 december 2020 kl. 12:20:16
Fun fact: Från början var det faktiskt tänkt att Stellan skulle dubba sig själv i filmen men han hade tyvärr inte tid för det

Det förklarar ju saken, tycker dock att det ändå är synd vilket som...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2020 kl. 13:25:21
Det förklarar ju saken, tycker dock att det ändå är synd vilket som...

Ajdå känns ju inget vidare.

TonyTonka

Jag ber om ursäkt om ett sådant här ämne redan finns, då kan det låsas/sammanfogas, men jag undrar, hur många exempel finns det på svenska skådespelare som medverkat som originalröst/skådespelare, men som inte dubbade sig själv när filmen/serien fick en svensk dubbning?

Själv kommer jag på två exempel, Stellan Skarsgård som medverkade i Berättelsen om Askungen, men som dubbades av Bengt Järnblad, och Mikael Persbrandt i Eurovision-filmen som dubbades av Anders Öjebo.


https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Stig Engström i Mio min Mio (1987) är ett till exempel. Nu kommer jag inte ihåg vad filmen hette (den har nämnts i tråden om dubbade vuxenfilmer på Netflix), men det var en film med Alicia Vikander i en rollerna. Hon dubbade inte sig själv i den svenska dubben.