Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Nalle Puh 2022

Startat av Marcusen, 1 januari 2022 kl. 20:05:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Hur kan dem underkända bra röster och sedan ta in röster som inte riktigt stämmer in.

Steffan Rudvall

Citat från: Samlaren skrivet  9 januari 2022 kl. 20:11:32
Hur kan dem underkända bra röster och sedan ta in röster som inte riktigt stämmer in.
Den enda gången de underkänt bra röster var väl efter Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin då man underkände John Harryson och Jörgen Lantz. Resten av den rollbesättningen var ju inte särskilt bra. Charlie Elvegård var den enda som inte underkändes då han spelade Kanin fram till sin död.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 20:17:56
Den enda gången de underkänt bra röster var väl efter Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin då man underkände John Harryson och Jörgen Lantz. Resten av den rollbesättningen var ju inte särskilt bra. Charlie Elvegård var den enda som inte underkändes då han spelade Kanin fram till sin död.

Dom kanske var för bra.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 20:29:07
Dom kanske var för bra.
Det är nog snarare så att Amerikanerna inte bryr sig om hur etablerade karaktärernas röster är för svenska folket.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 20:31:43
Det är nog snarare så att Amerikanerna inte bryr sig om hur etablerade karaktärernas röster är för svenska folket.

Dumt.

Jag själv inte så nöjd med många nalle puh dubbar.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 20:17:56
Den enda gången de underkänt bra röster var väl efter Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin då man underkände John Harryson och Jörgen Lantz. Resten av den rollbesättningen var ju inte särskilt bra. Charlie Elvegård var den enda som inte underkändes då han spelade Kanin fram till sin död.

Det är faktiskt bara Puhs och Ugglas röster som jag har problem med i Jakten På Christoffer Robin, sen är inte heller Tigers röst i den filmen perfekt, resten av rösterna tycker jag är bra...

Vad gäller senare dubbningar så vet vi inte heller huruvuda Thomas Hellberg underkändes som Tiger eller inte, men Roffe Lydahl är också bra som Tiger...

Men istället har man under 1990-talet godkänt Olli Markenros som Nalle Puh, oklart varför dock, men han är iallafall inte godkänd längre...

Faktum är att man i samband med Tigers Film 2000 beslutade att granska alla röster på nytt och i samband med det underkändes alla utom Charlie Elvegård, försåeligt i en del fall och märkligt i en del... (Sorken var inte med i den filmen men Hans Lindgren gjorde karaktärens röst i samtliga sammanhang fram till 2005)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 20:31:43
Det är nog snarare så att Amerikanerna inte bryr sig om hur etablerade karaktärernas röster är för svenska folket.

Det hindrade då inte Monica Forsberg att försöka kämpa med saker iallafall, till exempel var hon ytterst beslutsam att ha med Rikard Wolff som Scar och därför testades han aldrig men slutresultatet blev uppskattat...

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 20:33:39
Dumt.

Jag själv inte så nöjd med många nalle puh dubbar.

Jag är oerhört missnöjd med de som gjordes 1969-1998 & 2011-2018 på grund av ett eller flera dåliga castingval; Marie Isedal & Gunnel Fred som Nasse, Karin Miller som Kängu, Olli Markenros & Jan Jönsson som Nalle Puh, Roger Storm som Uggla, Daniel Goldmann som Kanin, alla dessa är visserligen bra skådespelare men tyvärr passar de inget vidare till just dessa roller, det är givetvis inte deras fel...

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 20:17:56
Den enda gången de underkänt bra röster var väl efter Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin då man underkände John Harryson och Jörgen Lantz. Resten av den rollbesättningen var ju inte särskilt bra. Charlie Elvegård var den enda som inte underkändes då han spelade Kanin fram till sin död.

Hans Lindgren (Sorken) blev inte heller underkänd. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  9 januari 2022 kl. 20:41:45
Hans Lindgren (Sorken) blev inte heller underkänd. ^^
Ja men han var inte med i Tigers film därför blev han inte underkänd.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 januari 2022 kl. 20:38:15
Jag är oerhört missnöjd med de som gjordes 1969-1998 & 2011-2018 på grund av ett eller flera dåliga castingval; Marie Isedal & Gunnel Fred som Nasse, Karin Miller som Kängu, Olli Markenros & Jan Jönsson som Nalle Puh, Roger Storm som Uggla, Daniel Goldmann som Kanin, alla dessa är visserligen bra skådespelare men tyvärr passar de inget vidare till just dessa roller, det är givetvis inte deras fel...

Marie Isedal & Gunnel Fred är bra som Nasse, Karin Miller som Kängu, & Jan Jönsson är bra som Nalle Puh >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 21:07:47
Marie Isedal & Gunnel Fred är bra som Nasse, Karin Miller som Kängu, & Jan Jönsson är bra som Nalle Puh >:(
Hur många gånger ska vi berätta för dig om att alla kan ha olika åsikter?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 21:07:47
Marie Isedal & Gunnel Fred är bra som Nasse, Karin Miller som Kängu, & Jan Jönsson är bra som Nalle Puh

Nja alla kanske inte tycker det, men alla kan inte tycka detsamma som du så du behöver inte bli irriterad, det är ju ingenting offensivt emot dig återigen...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 21:09:31
Hur många gånger ska vi berätta för dig om att alla kan ha olika åsikter?

Precis, du måste kunna hantera dina arga känslor!

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 21:09:31
Hur många gånger ska vi berätta för dig om att alla kan ha olika åsikter?

Har jag sagt något annat ?  ;) :) :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 januari 2022 kl. 20:38:15
Det är faktiskt bara Puhs och Ugglas röster som jag har problem med i Jakten På Christoffer Robin, sen är inte heller Tigers röst i den filmen perfekt, resten av rösterna tycker jag är bra...

Vad gäller senare dubbningar så vet vi inte heller huruvuda Thomas Hellberg underkändes som Tiger eller inte, men Roffe Lydahl är också bra som Tiger...

Men istället har man under 1990-talet godkänt Olli Markenros som Nalle Puh, oklart varför dock, men han är iallafall inte godkänd längre...

Faktum är att man i samband med Tigers Film 2000 beslutade att granska alla röster på nytt och i samband med det underkändes alla utom Charlie Elvegård, försåeligt i en del fall och märkligt i en del... (Sorken var inte med i den filmen men Hans Lindgren gjorde karaktärens röst i samtliga sammanhang fram till 2005)

Det hindrade då inte Monica Forsberg att försöka kämpa med saker iallafall, till exempel var hon ytterst beslutsam att ha med Rikard Wolff som Scar och därför testades han aldrig men slutresultatet blev uppskattat...

Jag är oerhört missnöjd med de som gjordes 1969-1998 & 2011-2018 på grund av ett eller flera dåliga castingval; Marie Isedal & Gunnel Fred som Nasse, Karin Miller som Kängu, Olli Markenros & Jan Jönsson som Nalle Puh, Roger Storm som Uggla, Daniel Goldmann som Kanin, alla dessa är visserligen bra skådespelare men tyvärr passar de inget vidare till just dessa roller, det är givetvis inte deras fel...
Måste erkänna att jag gillar rösterna för att jag e uppväxt med dom

gstone

Vi kan alla hålla med om att Guy De la Berg och Charlie Elvegård var bra som Nalle Puh och Kanin i alla fall.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  9 januari 2022 kl. 23:38:01
Måste erkänna att jag gillar rösterna för att jag e uppväxt med dom

Jag är också uppväxt med Olli Markenros och Roger Storm gillar dem ändå inte alls i rollerna...