Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 december 2022 kl. 09:08:59Jag kommer spontant att tänka på Alletiders julemand från TV2 Danmark 1997.
Danska TV2 har gjort fyra julkalendrar med tomtenissen Pyrus:
Alle tiders jul (1994)
Alle tiders nisse (1995)
Alletiders julemand (1997)
Pyrus i alletiders eventyr (2000)

De senaste åren har TV2 visat kalendrarna i repris, en varje år. I år var det meningen att Alletiders julemand skulle visas, men "moralgubbar" och "-tanter" ansåg att den hade "stötande innehåll":
https://juleweb.dk/nyhed202222/

För bara någon vecka sen tog man därför beslut om att hoppa över den, och istället gå direkt på den fjärde kalendern i serien, Pyrus i alletiders eventyr.

Även om kalendern nu inte ska visas för barn vill man ju ändå som vuxen kalenderentusiast gärna se den, om inte annat så för att själv bilda sig en uppfattning.
Jag har hört mig för med dom jag känner, och har nu lyckats få tag i Alletiders Julemand (1997) med danskt tal och (valbar) dansk text - dessvärre ingen svensk text dock. Om det duger för dig kan jag lägga upp den på Archive.org inom de närmaste dagarna. :)

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  9 december 2022 kl. 12:29:29Jag har hört mig för med dom jag känner, och har nu lyckats få tag i Alletiders Julemand (1997) med danskt tal och (valbar) dansk text - dessvärre ingen svensk text dock. Om det duger för dig kan jag lägga upp den på Archive.org inom de närmaste dagarna. :)
Det duger absolut. Det vore toppen! :D

Ovanliga dubbningar


Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2022 kl. 20:46:24Så jag har personligen lite svårt att förstå varför man tar till Google Translate för norska eller danska, där de allra flesta borde klara sig med norsk/dansk text.

Om jag väljer att maskinöversätta undertexter till annat språk är det för egen del när jag tittar. För att kunna hänga med och förstå handlingen bättre.

Jag är medveten om att resultat kan variera vid maskinöversättning, och jag skulle inte göra det om allt blev rappakalja eller om jag jobbade profesionellt med översättning. Det kan vara ett hjälpmedel, men ingen quick fix eller magisk lösning. Lite själ och hjärta får man lägga ned om det ska bli bra gällande meningsuppbyggnad och grammatik.

Norskt tal och norsk text är oftast samma för mig gällande förståelse (förutom vid vissa lokala dialekter). Gällande danska så har jag blivit bättre på att förstå danskt tal och dansk text, troligen genom att konsumera och titta både på julkalendrar och en del samproduktioner mellan de nordiska länderna. Men jag föredrar ändå undertexter just av orsakerna ovan.

Som jag brukar göra så kan jag titta utan att pausa videon. Är jag osäker på något ord eller mening kan jag bara kasta en blick på undertexten. Ett exempel på detta förekom i avsnitt 8 av Julehjertets hemmelighed när Sofie besöker skogsfrun och hon berättar om innehållet i sina brygder och läser ramsor. Inte de mest vanligt förekommande orden där.

Har sett Tinka og Kongespillet på danska innan den blev dubbad. Det gick, men undertexter hade underlättat. Har även beställt Emma og Julemanden - Jagten på Elverdronningens hjerte, vilken jag förstår saknar undertexter på fysisk media (möjligen att det kan finnas på streamingtjänster). Ska se den vid tillfälle under julhelgen tänkte jag.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 december 2022 kl. 12:30:31Det duger absolut. Det vore toppen! :D
De första 20 avsnitten av Alletiders julemand är nu uppladdad till Archive.org, men det är bara de första 12 som är spelbara i nätspelaren än. :)
https://archive.org/details/alletiders-julemand-1997

Men spelar du i nätspelaren får du som tidigare nämnts ingen textning, så vill du ha den danska texten måste du ladda hem avsnitten och spela upp lokalt. De är i MKV-format med mjuka valbara undertexter.

Förmodligen kommer det dröja ytterligare 3 - 4 timmar innan de sista fyra avsnitten är uppladdade, då Archive.org verkar väldigt långsamma nu för tiden.

När den här är klar kommer jag påbörja uppladdning av Den andra världen i MKV-format med valbara textremsor.

Och så fortsätter jag och laddar upp minst ett nytt avsnitt av Julfeber varje dag, och då blir det på en gång i dubbla format (inbränd text och MKV-format med valbar text)

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 december 2022 kl. 20:45:50De första 20 avsnitten av Alletiders julemand är nu uppladdad till Archive.org, men det är bara de första 12 som är spelbara i nätspelaren än. :)
https://archive.org/details/alletiders-julemand-1997
Tack så mycket, och trevligt att du lyckats få tag i den. :)

Jag vet i och för sig inte riktigt om jag kommer få tid att se Alletiders julemand, då det ju är ganska gott om julkalendrar att se på i år, men man är ju om inte annat nyfiken att se vad som verkligen är så olämpligt så att en hel julkalender dras in från både linjär TV och streaming...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 december 2022 kl. 09:08:59Jag kommer spontant att tänka på Alletiders julemand från TV2 Danmark 1997.
Danska TV2 har gjort fyra julkalendrar med tomtenissen Pyrus:
Alle tiders jul (1994)
Alle tiders nisse (1995)
Alletiders julemand (1997)
Pyrus i alletiders eventyr (2000)

De senaste åren har TV2 visat kalendrarna i repris, en varje år. I år var det meningen att Alletiders julemand skulle visas, men "moralgubbar" och "-tanter" ansåg att den hade "stötande innehåll":
https://juleweb.dk/nyhed202222/

För bara någon vecka sen tog man därför beslut om att hoppa över den, och istället gå direkt på den fjärde kalendern i serien, Pyrus i alletiders eventyr.

Även om kalendern nu inte ska visas för barn vill man ju ändå som vuxen kalenderentusiast gärna se den, om inte annat så för att själv bilda sig en uppfattning.
Minst sagt märkligt, och man kan väl tycka att de borde ha upptäckt det här tidigare än en vecka innan sändningsstart - i synnerhet då ju julkalendern tydligen funnits ute på TV2 Play även tidigare jular...

Märkligast av allt är ju att artikeln ifråga gör gällande att Alletiders julemand även tagits bort från TV2 Play, vilket känns väldigt märkligt då artikeln också uppger att det främst är barn som inte kan sätta in julkalendern i rätt historisk kontext - men samtidigt måste det väl finnas hundratals eller tusentals filmer och serier på TV2 Play som inte är avsedda eller lämpliga för barn, då jag förutsätter att den som alla andra streamingtjänster har mängder av renodlade vuxenproduktioner...? Så varför då ta bort just den här julkalendern, när allt annat som aldrig varit avsett för barn finns kvar...?
(Nu hjälper det här i och för sig inte oss, då ju TV2 Play inte verkar vara möjlig att abonnera på utanför Danmark så att vi ändå inte kan se dess innehåll, men själva principen är oroväckande...)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 04:12:11Tack så mycket, och trevligt att du lyckats få tag i den. :)

Jag vet i och för sig inte riktigt om jag kommer få tid att se Alletiders julemand, då det ju är ganska gott om julkalendrar att se på i år, men man är ju om inte annat nyfiken att se vad som verkligen är så olämpligt så att en hel julkalender dras in från både linjär TV och streaming...
Ja, jag är också väldigt glad för att Ovanliga dubbningar har lyckats få tag på serien. Jag följer fyra andra julkalendrar, så jag kommer nog inte att få tid att se den förrän efter jul. Det är så mycket julkalendrar just nu att de nästan står ut genom öronen... :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 04:12:11Märkligast av allt är ju att artikeln ifråga gör gällande att Alletiders julemand även tagits bort från TV2 Play, vilket känns väldigt märkligt då artikeln också uppger att det främst är barn som inte kan sätta in julkalendern i rätt historisk kontext - men samtidigt måste det väl finnas hundratals eller tusentals filmer och serier på TV2 Play som inte är avsedda eller lämpliga för barn, då jag förutsätter att den som alla andra streamingtjänster har mängder av renodlade vuxenproduktioner...? Så varför då ta bort just den här julkalendern, när allt annat som aldrig varit avsett för barn finns kvar...?
Julkalendrarna med Pyrus ges också ut i nya upplagor på DVD den här julen. Men det verkar faktiskt som de tänker hålla inne med Alletiders julemand, och bara ge ut de andra tre. Så sent som igår fanns alla fyra att beställa på dvdoo.dk, varav de tre fanns i lager. För Alletiders julemand angavs en leveranstid på en eller ett par veckor. Jag hann med att lägga en order på alla fyra, men idag är Alletiders julemand helt försvunnen från sajten. :(

Troligen lär jag väl aldrig få den, utan bara ett mail så småningom om att den är utgången och borttagen från min order.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 december 2022 kl. 07:55:50Julkalendrarna med Pyrus ges också ut i nya upplagor på DVD den här julen. Men det verkar faktiskt som de tänker hålla inne med Alletiders julemand, och bara ge ut de andra tre. Så sent som igår fanns alla fyra att beställa på dvdoo.dk, varav de tre fanns i lager. För Alletiders julemand angavs en leveranstid på en eller ett par veckor. Jag hann med att lägga en order på alla fyra, men idag är Alletiders julemand helt försvunnen från sajten. :(

Troligen lär jag väl aldrig få den, utan bara ett mail så småningom om att den är utgången och borttagen från min order.
Väldigt märkligt... Även på DVD finns det ju knappast någon anledning att dra in en julkalender som med dagens mått mätt inte är passande för barn, då det ju även där släpps hur mycket som helst som inte är riktat till barn. Det hade väl räckt att skriva dit en notis på DVD-omslaget: "Föräldrar bör vara uppmärksamma på att julkalendern innehåller inslag som i dagens läge ej anses passande för barn" eller något liknande...?

Och så kan jag inte låta bli att undra hur en julkalender efter bara 25 år kan bli så outdated att hela julkalendern plötsligt inte skulle anses lämplig för barn...? I artikeln nämner de ju förvisso ett par exempel, men det kan väl knappast förekomma sådant i varenda avsnitt...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 december 2022 kl. 07:55:50Jag följer fyra andra julkalendrar, så jag kommer nog inte att få tid att se den förrän efter jul. Det är så mycket julkalendrar just nu att de nästan står ut genom öronen... :)
Jag följer också fyra andra julkalendrar (Kronprinsen som försvann, Kometernas jul, Julehjertets hemmelighed och Tinka og sjælens spejl), så det är en väldigt hektisk månad - och uppriktigt sagt ligger jag också lite efter med flera av dem, då jag inte har riktigt hunnit hålla efter... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 08:21:42Väldigt märkligt... Även på DVD finns det ju knappast någon anledning att dra in en julkalender som med dagens mått mätt inte är passande för barn, då det ju även där släpps hur mycket som helst som inte är riktat till barn. Det hade väl räckt att skriva dit en notis på DVD-omslaget: "Föräldrar bör vara uppmärksamma på att julkalendern innehåller inslag som i dagens läge ej anses passande för barn" eller något liknande...?
Alla fyra Pyrus-serierna har varit slutsålda på DVD ett tag, så de måste ha tryckt upp nya upplagor till den här julen. Beslutet att ta bort Alletiders julemand från tablån togs väldigt sent, men fabriken som tillverkar DVDer måste ha fått beställning på de nya upplagorna för flera månader sen. Därför kan man misstänka att tillverkningen inte hann stoppas, utan att det även pressades en upplaga av Alletiders julemand, skivor som nu ligger på något lager, men som de inte tänker sälja.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 08:21:42Jag följer också fyra andra julkalendrar (Kronprinsen som försvann, Kometernas jul, Julehjertets hemmelighed och Tinka og sjælens spejl), så det är en väldigt hektisk månad - och uppriktigt sagt ligger jag också lite efter med flera av dem, då jag inte har riktigt hunnit hålla efter... :(
Samma här (dock i fas med tittandet). Men håller med om att det är en hektisk månad. Både med att titta på julkalendrar (och annat). En till hade blivit för mycket, men började titta på Tidsresan som Ovanliga dubbningar la upp i veckan. Har inte sett sedan den gick på TV första gången. Den är mysig och lagom att ta ett avsnitt av när man känner att tiden finns. Från samma skapare (Poul Berg) som ligger bakom årets danska julkalender.

Jag gick också in idag och tittade på några av de som NRK lagt upp i år och de finns tillgängliga till den 20:e September 2023. Så något för mellandagarna eller året som kommer.



Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 04:12:11Tack så mycket, och trevligt att du lyckats få tag i den. :)
Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 december 2022 kl. 07:55:50Ja, jag är också väldigt glad för att Ovanliga dubbningar har lyckats få tag på serien. 
Det var så lite, så. :)

Avsnitt 1 - 10 av Den andra världen i råformat utan inbränd text (med "mjuka" svenska och finska undertexter) finns nu också på plats, och uppladdning av avsnitt 11 och 12 pågår för fullt. När den serien är färdig har jag också lovat Snöfall med svensk dubbning, och det blir förmodligen ungefär vad jag kommer hinna med i julkalenderväg fram till jul (men något litet enkelt önskemål kanske jag också kan hinna klämma in).

Men det kommer ju fler jular, så jag tar fortfarande emot önskemål på fler julkalendrar att få tag i och publicera, om någon är intresserad av något specifikt. Gärna riktigt svåra önskemål, så jag har något att bita i till nästa år! ;)

Någon som är intresserad av någon sällsynt svensk julkalender, exempelvis?

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 12 december 2022 kl. 02:22:28Avsnitt 1 - 10 av Den andra världen i råformat utan inbränd text (med "mjuka" svenska och finska undertexter) finns nu också på plats, och uppladdning av avsnitt 11 och 12 pågår för fullt. När den serien är färdig har jag också lovat Snöfall med svensk dubbning, och det blir förmodligen ungefär vad jag kommer hinna med i julkalenderväg fram till jul (men något litet enkelt önskemål kanske jag också kan hinna klämma in).
Tack så jättemycket! Hela serien verkar finnas på plats nu.

Men avsnitt 24 av Den andra världen i "råformat" (mkv) tycks vara trasigt och går inte att spela. Alla de andra avsnitten 1-23 fungerar däremot. Jag har visserligen inte spelat igenom alla i sin helhet, utan bara gjort en snabb koll av att de går att starta.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 december 2022 kl. 18:29:58Tack så jättemycket! Hela serien verkar finnas på plats nu.

Men avsnitt 24 av Den andra världen i "råformat" (mkv) tycks vara trasigt och går inte att spela. Alla de andra avsnitten 1-23 fungerar däremot. Jag har visserligen inte spelat igenom alla i sin helhet, utan bara gjort en snabb koll av att de går att starta.
Du har rätt, något verkar vara tokigt med avsnitt 24. För mig går den visserligen att starta, men avbryts i förtid - och filen ser också orimligt liten ut. Tydligen verkar Mkvtoolnix/Mkvmerge ha gjort något märkligt med just den filen, och jag hade inte själv provspelat den innan - jag körde alla avsnitt genom Mkvmerge i en .BAT-fil, och eftersom det första avsnittet då såg felfritt ut antog jag att detsamma gällde alla avsnitt då ju alla avsnitt hade körts genom exakt samma kommando. Jag ber om ursäkt för det inträffade. :-[

Jag har muxat om filen nu, och laddar genast upp en rättad version. :)

Sen kommer troligen Snöfall (svenskt tal) under morgondagen.

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 14 december 2022 kl. 00:55:17Jag har muxat om filen nu, och laddar genast upp en rättad version. :)
Tack så mycket. Nu fungerar det! :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 14 december 2022 kl. 00:55:17Sen kommer troligen Snöfall (svenskt tal) under morgondagen.
Stämmer det att den inte visats dubbad sedan 2019? Den fanns ju tillgänglig på SVT Play i julas