Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2023 kl. 09:43:58Jag var inte alltför förtjust i En hederlig jul med Knyckertz, så en långfilm känns något tveksamt i mina ögon. Visst gick julkalendern att se, men särskilt märkvärdig var den inte och jag hann tröttna på både den förutsägbara storyn och den misslyckade humorn innan julafton - trots att jag med viss tvekan ändå såg alla avsnitt.

Långfilmen kommer jag definitivt inte att gå och se på bio (om den nu ska gå upp på bio?), men när den kommer till C More kommer jag troligtvis ändå se den - kanske lyckas de få till en långfilm bättre än en TV-serie...? När nu TV4/C More är medproducenter är det väl ett rimligt antagande att filmen förmodligen kommer släppas på C More inte alltför lång tid efter biopremiären.

Själv hade jag sett en långfilm till Kronprinsen som Försvann, då jag hade velat veta vad som hände med Hertiginnan Augustinas pappa och varför hon blev så maktgalen.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2023 kl. 11:57:23Visst var Augustina klichéartad och balanserade på gränsen till överspel, men personligen störde jag mig minst lika mycket på general Leijongap. Från början kändes det övertydligt att han låg bakom kidnappningen och allting, och från det till att det avslöjades att det egentligen var Augustina som låg bakom allt till att han till sist hjälper "motståndarna" kändes orealistiskt och för snabbt framåt. Där hade det behövts fler scener emellan för att få en mer trovärdig övergång.

Dessutom hade det behövts en förklaring om vad som hände med Hertiginnan Augustinas pappa samt varför hon blev så maktgalen.

Anders M Olsson

SVTs julkalender 2024 heter Snödrömmar, och inspelningen har just påbörjats!

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/sa-blir-julkalendern-2024

Erika

Och DR:s julkalender 2024 blir en uppföljare till Tidsresan (Tidsrejsen, 2014).

Erika

DR:s julkalender i år blir norska Kristianias magiska tivoliteater (Kristiania magiske tivolitheater; NRK:s julkalender 2021).

Källa: https://juleweb.dk/nyhed202311/

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 25 september 2023 kl. 21:58:14DR:s julkalender i år blir norska Kristianias magiska tivoliteater (Kristiania magiske tivolitheater; NRK:s julkalender 2021).

Källa: https://juleweb.dk/nyhed202311/
Tråkigt, även om Kristianias magiska tivoliteater är riktigt bra; men den har man ju sett så pass nyligen - och dessutom två gånger (i originalspråk på NRK samt svenskdubbad på SVT).

Att det inte skulle bli någon ny julkalender på DR var ju känt, men jag hade hoppats på någon lite mer ovanlig dansk julkalender istället - där finns säkert väldigt mycket att hämta som man aldrig har sett...

Citat från: Erika skrivet  6 september 2023 kl. 13:41:27Och DR:s julkalender 2024 blir en uppföljare till Tidsresan (Tidsrejsen, 2014).
Det verkar däremot mycket intressant - Tidsresan var ju mycket bra, och då plötsligt klarnar det varför DR sände den i repris häromåret...

Verkar ju bli ganska påkostad också, då tydligen inspelningarna med skådespelarna ska pågå i ett halvårs tid (oktober i år till mars nästa år).

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 september 2023 kl. 10:58:02SVTs julkalender 2024 heter Snödrömmar, och inspelningen har just påbörjats!

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/sa-blir-julkalendern-2024
Lol, kan årets julkalender få ha premiär innan de börjar med nästa? xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Sabelöga

Citat från: TonyTonka skrivet 26 september 2023 kl. 00:05:08Lol, kan årets julkalender få ha premiär innan de börjar med nästa? xD
Det är rätt vanligt att nästa års kalender börjar spela in innan den nuvarande har haft premiär.
Houba !

TonyTonka

Citat från: Sabelöga skrivet 26 september 2023 kl. 00:56:14Det är rätt vanligt att nästa års kalender börjar spela in innan den nuvarande har haft premiär.
Jaså? Jag har läst att julkalendern börjar spelas in i typ januari och är klar i april, men det kanske bara är vissa kalendrar som spelats in vid den tidpunkten. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 26 september 2023 kl. 00:58:53Jaså? Jag har läst att julkalendern börjar spelas in i typ januari och är klar i april, men det kanske bara är vissa kalendrar som spelats in vid den tidpunkten. ^^
Du har rätt i att man traditionellt har spelat in de svenska julkalendrarna på våren samma år som de ska sändas. Men man har nog höjt ambitionerna numera, och då behöver man lite längre tid på sig.

I Danmark och Norge har man ofta påbörjat sina inspelningar med 1½ - 2 års framförhållning. Men så håller de danska och norska julkalendrarna också ett par snäpp högre kvalité än de svenska, och har dessutom längre avsnitt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 september 2023 kl. 09:01:54Du har rätt i att man traditionellt har spelat in de svenska julkalendrarna på våren samma år som de ska sändas. Men man har nog höjt ambitionerna numera, och då behöver man lite längre tid på sig.

I Danmark och Norge har man ofta påbörjat sina inspelningar med 1½ - 2 års framförhållning. Men så håller de danska och norska julkalendrarna också ett par snäpp högre kvalité än de svenska, och har dessutom längre avsnitt.
Ja, jag hoppas att det här betyder att Snödrömmar kommer få lite högre budget och lite högre kvalitet än vad som hittills varit fallet med de svenska julkalendrarna. Den verkar i alla fall intressant, och ärligt talat mer intressant än årets...

Som du säger har ju norska och danska julkalendrar nästan alltid haft både högre budget och längre avsnitt än svenska julkalendrar, och ärligt talat också hållit generellt högre kvalitet, så där är det ju logiskt att de behöver börja inspelningarna med ganska lång framförhållning.

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 26 september 2023 kl. 00:58:53Jaså? Jag har läst att julkalendern börjar spelas in i typ januari och är klar i april, men det kanske bara är vissa kalendrar som spelats in vid den tidpunkten. ^^
Det är det vanligaste (och någon enstaka gång har inspelningen börjat redan en månad tidigare än så), men i minst två tidigare fall har SVT:s julkalender börjat spelats in över ett år innan sändning - T. Sventon praktiserande privatdetektiv (1989) och Tusen år till julafton (2015). I den förstnämnda fall började inspelningen redan tidigt under hösten 1988 och höll på en bit in på 1989.

Anders M Olsson

Förra årets danska julkalendrar, och även påskkalendern Troldehjertets hemmelighed, kommer på DVD den 31 oktober och kan beställas på bl.a. gucca.dk.

Det som är lite oroande eller tråkigt är att Tinka og sjælens spejl inte tycks vara textad. I alla fall saknas det notering om eventuell text på omslaget. Märkligt i så fall, eftersom serien var textad på danska (via text-tv) när den sändes på TV2. Det borde inte vara så svårt att ta med samma text på DVDn.

TinkaOgSS.jpg

Julehjertets_Hemmelighed_dvd.jpg

Troldehjertets_Hemmelighed_dvd.jpg

Sabelöga

SVT verkar inte visa någon ny julkalender i november i år, däremot så kommer dom visa Mysteriet på Greveholm - grevens återkomst dubbad till finska och romani.
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga skrivet 14 oktober 2023 kl. 03:26:44SVT verkar inte visa någon ny julkalender i november i år, däremot så kommer dom visa Mysteriet på Greveholm - grevens återkomst dubbad till finska och romani.
Har vi så många romer i Sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.