Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

#600
Citat från: Erika skrivet  5 november 2021 kl. 19:55:48
Nu har en (mycket kort) trailer till Kometernes jul (TV2 Danmarks julkalender) dykt upp på
Youtube.
Teasern på Kometernes jul var minsann oerhört kort och tämligen intetsägande, men den kan absolut bli bra.

Frågan är ju dock om det finns något sätt att se den från Sverige? TV2 Danmarks Play-tjänst är väl en betaltjänst, så går det att abonnera på den från Sverige? Annars har ju vissa kabel-TV-nät i Sverige tillgång till danska TV2 linjärt, men långt ifrån alla. Och då måste man ju i så fall spela in för att se senare, då sändningstiden ganska sällan brukar passa...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 november 2021 kl. 08:49:18
Det finns några glimtar från NRKs julkalender, och även intervju med två av skådespelarna här:
https://tv.nrk.no/program/MDRI30000021#t=26m42s
Verkar ganska lovande. :)

Det brukar variera lite på NRK TV om deras egenproducerade julkalendrar är geoblockerade till Norge eller öppna för hela världen - senast var Stjernestøv de första dagarna geoblockerade till Norge, innan de ändrade sig och "låste upp" julkalendern till alla (kanske ett misstag att den först var geoblockerad...?). Förhoppningsvis är även Kristiania Magiske Tivoli Theater öppen i hela världen, men i värsta fall bör man ju åtminstone kunna gå omvägen via att ladda hem avsnitten och sen se de nedladdade avsnitten istället för att streama över nätet.


Citat från: Erika skrivet  3 november 2021 kl. 14:50:17
Tänkte förresten höra om det är okej att ändra omröstningen till något mer neutralt? Dels för att slippa lägga till ett nytt alternativ varje år, men framför allt för att tråden numera även omfattar bl. a. diskussioner om julkalendrar från de andra nordiska länderna och "alternativa" julkalendrar.
För att göra det ännu mer neutralt, då tråden som sagt numera innefattar även julkalendrar från andra nordiska länder, har jag tagit mig friheten att utöka din ändrade omröstning något för att ta med även Norge och Danmark. Så nu väljer man alltså tre alternativ per person, en per land. :)

(Ni som redan har svarat kan klicka på "Ta bort röst" för att ta bort er röst, så att ni sen kan rösta på mer än ett alternativ)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2021 kl. 13:55:49
Teasern på Kometernes jul var minsann oerhört kort och tämligen intetsägande, men den kan absolut bli bra.

Frågan är ju dock om det finns något sätt att se den från Sverige? TV2 Danmarks Play-tjänst är väl en betaltjänst, så går det att abonnera på den från Sverige? Annars har ju vissa kabel-TV-nät i Sverige tillgång till danska TV2 linjärt, men långt ifrån alla. Och då måste man ju i så fall spela in för att se senare, då sändningstiden ganska sällan brukar passa...

Nej, det går inte att abonnera på TV2 Play från Sverige, i alla fall inte utan att vara dansk medborgare. Dessutom skulle nyttan vara begränsad eftersom TV2 använder stark DRM (Widevine), så det går inte att tanka ner programmen och spara, i alla fall inte i något okrypterat format.

Men jag har skaffat mig abonnemang på TV2s linjära HD-kanal för 19 kronor i månaden hos Telenor, så min plan är att spela in alla avsnitten när de sänds. Jag ser det som en generalrepetition inför nästa års julkalender Tinka og sjælens spejl som man bara inte får missa. :)

moviefan

Vilka har ni på dvd  ?  Hur är dvd utgåvorna, är de verkligen 5 timmar, som det står på cdon ? 

Anders M Olsson

#603
Citat från: moviefan skrivet  9 november 2021 kl. 19:04:11
Vilka har ni på dvd  ?  Hur är dvd utgåvorna, är de verkligen 5 timmar, som det står på cdon ?

Varför skulle det inte vara 5 timmar? Det är alltid** 24 avsnitt, och om varje avsnitt är 13 minuter blir det 312 minuter, dvs 5 timmar 12 minuter. Den exakta speltiden kan förstås variera lite upp och ner mellan olika års kalendrar.

Kvalitén är som man kan förvänta sig på DVD. De lite äldre julkalendrarna som är inspelade på SD-video är säkert minst lika bra eller bättre än när de sändes.

Men DVD kan aldrig göra de nyare julkalendrarna full rättvisa eftersom de från och med 2006 är filmade i HD. Då får man betydligt bättre kvalité om man har möjlighet att se dem på SVT Play. Jag hoppas att SVT kommer att lägga upp en del av de senare årens julkalendrar på SVT Play nu till jul. Då kan man passa på att tanka hem dem med hjälp av svtplay-dl eller youtube-dl. Det är att föredra framför att köpa dem på DVD. Synd att de inte kan ge ut de nyare på Blu-ray!

** Innan 1974 kunde antalet avsnitt variera, eftersom det första avsnittet sändes första söndagen i advent, inte den 1 december.

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet  3 november 2021 kl. 14:50:17
Tänkte förresten höra om det är okej att ändra omröstningen till något mer neutralt? Dels för att slippa lägga till ett nytt alternativ varje år, men framför allt för att tråden numera även omfattar bl. a. diskussioner om julkalendrar från de andra nordiska länderna och "alternativa" julkalendrar.

Det var min omröstning från början, bara så att du vet. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

#605
Citat från: TonyTonka skrivet 10 november 2021 kl. 00:56:51
Det var min omröstning från början, bara så att du vet. ^^

Förlåt, det var verkligen inte meningen att "kidnappa" din omröstning. :) Vill minnas dock att det fanns någon (några?) i tråden som vid ett tillfälle bad om att få omröstningen uppdaterad, och då fixade jag det - sedan blev det att jag gjorde det varje år, tills nu. Fast nu är omröstningen borta...

För att återgå till ämnet, även meänkieli-dubben (detta gäller Tjuvarnas jul) kommer sändas linjärt, startar 1 december på SVT Barn.
 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 14 november 2021 kl. 19:49:18
Fast nu är omröstningen borta...
Varför har du tagit bort den omgjorda omröstningen, som bara fått leva i några dagar...? :(

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2021 kl. 21:47:01
Varför har du tagit bort den omgjorda omröstningen, som bara fått leva i några dagar...? :(

Jag har inte tagit bort omröstningen, utan upptäckte att den var borta när jag skrev inlägget igår. Formulerade mig konstigt, ber om ursäkt för det.

Erika

Såg precis nu att TV4 Play kommer visa Juleønsket (2015) under titeln Drömmarnas jul.

Anders M Olsson

#609
Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 06:31:51
Såg precis nu att TV4 Play kommer visa Juleønsket (2015) under titeln Drömmarnas jul.

Trevligt! Danska TV2 visade serien i repris i fjol, så det var kanske inte helt oväntat att TV4 tar upp den i år.

Den har väl aldrig tidigare visats i svensk TV? Ska vi våga gissa att TV4 har låtit dubba den till svenska?

Här finns en kort trailer:

https://youtu.be/zpJ3yPQqND8

Om TV4 fortsätter på den inslagna vägen betyder det att vi får se Kometernes jul nästa år och Tinka og sjælens spejl om två år, 2023.

Anders M Olsson

Svensk översättning av trailern för dem som eventuellt inte förstår danska:

1
00:00:00,711 --> 00:00:06,133
Jag önskar att jag är tillsammans
med hela min familj på julafton.

2
00:00:07,764 --> 00:00:11,031
- Var är vi?
- I människornas värld.

3
00:00:11,243 --> 00:00:16,688
Gläd dig åt ett fantastiskt juläventyr
om människor, änglar,

4
00:00:17,300 --> 00:00:21,120
magiska önskningar
och massor av hemligheter

5
00:00:21,307 --> 00:00:27,572
när Julie och Rafi
hamnar på sitt livs uppdrag.

6
00:00:31,534 --> 00:00:35,221
- Vet du inte vad internet är?
- Jag var inte i skolan den dagen.

7
00:00:35,404 --> 00:00:39,826
Drömmarnas jul
från den 1 december på TV4 Play.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 04:37:00
Jag har inte tagit bort omröstningen, utan upptäckte att den var borta när jag skrev inlägget igår. Formulerade mig konstigt, ber om ursäkt för det.
Hur sjutton har det gått till som...? Om varken du eller jag har tagit bort omröstningen, hur har den då försvunnit...?

Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 06:31:51
Såg precis nu att TV4 Play kommer visa Juleønsket (2015) under titeln Drömmarnas jul.
Mycket trevligt! Den har väl aldrig sänts i svensk TV, så det var mycket glädjande - inte minst när den kommer från TV2 Danmark, som inte är lika lätt att se från Sverige som DR. :)

Får hoppas att de väljer att dubba serien till svenska, precis som med Tinkas juläventyr/Tinka och kungaspelet...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2021 kl. 12:46:31
Hur sjutton har det gått till som...? Om varken du eller jag har tagit bort omröstningen, hur har den då försvunnit...?
Personen som skapat omröstningen kan väl ta bort den?

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 06:31:51
Såg precis nu att TV4 Play kommer visa Juleønsket (2015) under titeln Drömmarnas jul.
Trevligt! Kommer den som mycket annat också visas på CMore?
Houba !

Erika

Håller med om det är konstigt att omröstningen är helt plötsligt borta. Jag tar förövrigt aldrig bort omröstningar, har endast gjort det en gång och det var en transfobisk omröstning.

Drömmarnas jul har mycket riktigt inte visats tidigare i svensk tv, ska bli kul att se/följa. Hoppas också man har valt att dubba den. :)