Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ladda ned från urplay.se?

Startat av Lilla My, 20 augusti 2013 kl. 03:45:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

#15
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2021 kl. 01:41:39
Tyvärr verkar Youtube-dl ha stora problem med textningen - det programmet verkar inte lyckas "fånga" texten hos vare sig Viafree, TV4 Play eller Discovery+... :(

Med TV4 Play och Discovery+ kan man komma runt det dilemmat genom att använda Svtplay-dl istället för Youtube-dl (där texten verkar fungera bra), men om Svtplay-dl inte fungerar alls för Viafree så blir det ju värre...

Såvitt jag kan se fungerar svtplay-dl för Viafree, och tar även hem undertexterna om man ger växeln -S. Men om du, Eriksson, talar om vilket program det är du försöker ladda ner kan jag testa speciellt med det programmet. Jag har testat med det första jag råkade få syn på, nämligen Morden i Midsomer säsong 22 avsnitt 1.

Jag tankade hem avsnittet med växeln --no-merge för att hindra svtplay-dl från att muxa avsnittet. Då får man ljud och video i separata ts-filer som man kan muxa med MKVToolNix i efterhand. Om man låter svtplay-dl muxa blir det rappakalja av alltihop.
svtplay-dl --no-merge -u -p mitt-lösenord -S "https://www.viafree.se/program/drama/morden-i-midsomer/sasong-22/avsnitt-1"
(Sätt in ditt eget användar-id och lösenord i kommandot ovan!)

För att muxa kan man använda MKVToolNix enligt följande:
mkvmerge --output morden.i.midsomer.s22e01.avsnitt.1-1062323-viafree.mkv morden.i.midsomer.s22e01.avsnitt.1-1062323-viafree.ts --language 0:en morden.i.midsomer.s22e01.avsnitt.1-1062323-viafree.audio.ts
Det går även bra att använda det grafiska användargränssnittet till MKVToolNix.

Man får en del varningsmeddelanden, men de verkar inte ha någon inverkan på slutresultatet.

Eriksson

Verkar som att problemet med svtplay-dl bara var att jag inte hade skrivit in användarnamn och lösenord! Det fungerar fint nu! Tack!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 15 november 2021 kl. 15:31:00
Verkar som att problemet med svtplay-dl bara var att jag inte hade skrivit in användarnamn och lösenord! Det fungerar fint nu! Tack!

Ja, men följde du även instruktionerna för hur man muxar med MKVToolNix enligt ovan? Om du kör med svtplay-dl:s standardinställningar kommer du troligen att få en video som hackar alldeles förfärligt. Hur det ser ut beror i viss mån även på vilken spelare du använder.

Det är liknande problem när man laddar ner från TV4 Play.

Eriksson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 november 2021 kl. 15:36:11
Ja, men följde du även instruktionerna för hur man muxar med MKVToolNix enligt ovan? Om du kör med svtplay-dl:s standardinställningar kommer du troligen att få en video som hackar alldeles förfärligt. Hur det ser ut beror i viss mån även på vilken spelare du använder.
Nej, det gjorde jag inte. Våra värsta år hackar visserligen lite, men det gör varken Våra bästa år eller Morden i Midsomer. Använder VLC.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 november 2021 kl. 15:36:11
Det är liknande problem när man laddar ner från TV4 Play.
Från TV4 Play kan jag ladda ner helt utan problem om jag använder "svtplay-dl -S -P dash". Behöver inte ens ange användarnamn och lösenord.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 15 november 2021 kl. 15:52:25
Nej, det gjorde jag inte. Våra värsta år hackar visserligen lite, men det gör varken Våra bästa år eller Morden i Midsomer. Använder VLC.
Från TV4 Play kan jag ladda ner helt utan problem om jag använder "svtplay-dl -S -P dash". Behöver inte ens ange användarnamn och lösenord.

Ja, växeln -P dash när man laddar ner från TV4 Play är ett annat sätt att kringgå problemet med hackande video. Tyvärr verkar det inte vara möjligt att använda dash-protokoll på Viafree, så samma trick fungerar inte där.

Jag testade nu att ladda ner några avsnitt av Våra värsta/bästa år från Viafree.

Mycket riktigt hackar Våra värsta år om man tar hem avsnitten rakt upp och ner med svtplay-dl. Det problemet löses helt och hållet om man använder metoden med separat nerladdning med svtplay-dl och muxning med MKVToolNix.

I de två avsnitt jag testade av Våra bästa år kunde jag inte se någon skillnad mellan den ena eller andra nerladdningsmetoden.

Så det verkar skilja mellan olika filmer och avsnitt på Viafree. En del kan ha problem med hackande, andra inte. Men nu vet du hur man löser problemet om och när du råkar ut för det.

Eriksson

Nu provade jag metoden att muxa med MKVToolNix, och det fungerade bra! Tack för hjälpen!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.