Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Pinocchio

Startat av TonyTonka, 27 juli 2008 kl. 22:28:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 april 2022 kl. 16:49:45
Förr i tiden angav jag alltid källa vid varje enskild creditlista, men tvingades sluta med det efter att det kommit till min kännedom att personer råkat illa ut för att ha lämnat ut uppgifter de inte ansågs ha haft rätt att lämna ut... :(

Sedan dess har jag tyckt att det är enklast och mest konsekvent att inte ange källa på någon creditlista, för att inte behöva fråga varje enskild person vid varje enskilt tillfälle om de vill att jag publicerar deras namn eller inte. Så numera går jag efter policyn att jag bara anger källa om någon ber om det, men inte annars; då det helt enkelt blev ohanterbart annars och hade ökat min arbetsbörda med det mångdubbla.

Det var trist att höra, jag tycker verkligen synd om de som råkar illa ut för att ha lämnat ut uppgifter...  :(

Men jag hoppas att du i framtiden kan uppdatera omdubbningens rollista med;

>Fransk Marionettdocka = Nina Alfredsson

>Holländsk Marionettdocka = Liza Öhman

>Rysk Marionettdocka = Monica Forsberg

>Manliga Ryska Marionettdockor = Anders Öjebo

>Paj-utropare = Jan Modin

>Slagsmål-utropare = Anders Öjebo

>Tobak-utropare = Hasse "Kvinnaböske" Andersson

>Lyxhus-utropare = Bertil Engh

Musikregi: Monica Forsberg

samt att omdubbningen spelades in juni-augusti 1995

Uppgifterna finns på Alexander Lundahls blogg och han har kompletterat rollistan med hjälp av Oscar Isaksson, jag vet vad du sagt tidigare, men Alexander Lundahl brukar faktiskt ha korrekta uppgifter och jag garanterar att du kan lita på både Alexander Lundahl och Oscar Isaksson hundraprodentigt!  :)

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 10 april 2022 kl. 17:14:13
Vilken roll spelar Karl Alfreds röst filmen ?

Jag läste nu att Jack Mercer inte spelade en av tivolimaskinerna, utan några av åsnorna.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet 24 maj 2017 kl. 12:37:15
Förlåt att jag drar upp ett gammalt ämne, men jag har frågor om både originaldubben och omdubben.

Originaldubbningen

För många år sedan så laddade Daniel Hofverberg upp ett klipp på Lampis (eller Lampglas som han heter i originaldubbningen) i originaldubbningen av Pinocchio (klippet finns här: http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=708.0;attach=255 ) Idag lyssnade jag återigen på klippet, och då slog det mig att jag knappt hörde ett jota av vad Lampis/Lampglas sa, så därför undrar jag nu om någon vet vad som sägs? Hittils är det här det enda jag lyckats urskilja av vad Lampis/Lampglas säger i klippet:

Här var det Lampglas
Vad heter du?
Vart på glädjens holme
Inte jag heller, men det finns ??????
Inga plugg, inga snutar, man kan busa som man vill, och ändå säger de inte ett skvatt
Oboy, en fajt! Vi steppar in och trycker ner killarna i skorna!
Vad var det jag sa, är det inte ett ?????
Äh, de parkerade här någonstans
Äh, bry dig inte
Oh boy, det här var stilen va, Pinockis?
Äh, du bolmar som en gammal kärring
Du svenka (låter det som), dra ett halvt ????, så här!

Jag vet inte om det är den kraftiga stockholmsdialekten, om skådisen inte talar tillräckligt tydligt eller om ljudkvalitén lägger krokben för mig, men jag kan verkligen inte urskilja vad han säger där jag satt frågetecken.  ???

Någon som kan hjälpa mig identifera vad Lampis/Lampglas säger?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  3 maj 2022 kl. 23:24:48
Någon som kan hjälpa mig identifera vad Lampis/Lampglas säger?  ???

Svårt när din länk till orginal-klippet inte går att klicka på.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet  4 maj 2022 kl. 21:31:07
Svårt när din länk till orginal-klippet inte går att klicka på.
Det funkade för mig att ladda ner.

MOA

Citat från: Lilla My skrivet  4 maj 2022 kl. 21:31:07
Svårt när din länk till orginal-klippet inte går att klicka på.
Måste va nån glitch eller så existerar sidan inte

Rotwang

Citat från: TonyTonka skrivet  3 maj 2022 kl. 23:24:48
Någon som kan hjälpa mig identifera vad Lampis/Lampglas säger?  ???
Kan de två sista vara så här:
"Vad var det jag sa, är det inte ett skarpt hak?"
"dra ett halsis, så här!"

"Halsis" är kanske slang för halsbloss.

Peter J

Hur ofta brukar första hyrutgåvan av Pinocchio dyka upp till försäljning? Känns som det borde finnas många exemplar men har letat ett tag utan resultat. Ligger ute ett exemplar på Tradera som är ganska dyrt: https://www.tradera.com/item/302149/559281301/-pinocchio-hyrfilm-vhs-1987-select-video-

Lillefot

Citat från: Peter J skrivet 19 september 2022 kl. 18:39:32Hur ofta brukar första hyrutgåvan av Pinocchio dyka upp till försäljning? Känns som det borde finnas många exemplar men har letat ett tag utan resultat. Ligger ute ett exemplar på Tradera som är ganska dyrt: https://www.tradera.com/item/302149/559281301/-pinocchio-hyrfilm-vhs-1987-select-video-
Hyr-VHSer är generellt sett sällsyntare än vad köpekasetter är, eftersom de aldrig var tänkta att hamna hos en kund permanent.

Imponerande att du fick syn på den dock. Priset är saftigt men när tillgången är begränsad är inte det så förvånande.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Adam L

Citat från: Peter J skrivet 19 september 2022 kl. 18:39:32Hur ofta brukar första hyrutgåvan av Pinocchio dyka upp till försäljning? Känns som det borde finnas många exemplar men har letat ett tag utan resultat. Ligger ute ett exemplar på Tradera som är ganska dyrt: https://www.tradera.com/item/302149/559281301/-pinocchio-hyrfilm-vhs-1987-select-video-
Om ovanliga dubbningar inte fått dator problem och allt förstörts så skulle alla har kunnat se den utan att betala 700+

Lillefot

Citat från: Adam L skrivet 19 september 2022 kl. 19:51:39Om ovanliga dubbningar inte fått dator problem och allt förstörts så skulle alla har kunnat se den utan att betala 700+
Vi vet dock inget om eller hur mycket Josefin lyckats rädda från sin lagring ännu. Mitt råd är att försöka hålla hoppet uppe tills hon kan ge info.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Adam L

Citat från: Lillefot skrivet 19 september 2022 kl. 19:57:39Vi vet dock inget om eller hur mycket Josefin lyckats rädda från sin lagring ännu. Mitt råd är att försöka hålla hoppet uppe tills hon kan ge info.
Tyvärr är jag inte optimist :-\

Adam L

Citat från: Adam L skrivet 19 september 2022 kl. 20:02:05Tyvärr är jag inte optimist :-\
Jag är en pessimist som vill vara optimist men inte lyckas :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam L skrivet 19 september 2022 kl. 19:51:39Om ovanliga dubbningar inte fått dator problem och allt förstörts så skulle alla har kunnat se den utan att betala 700+
Utifrån vad hon skrivit låter det ju som att Josefins främsta problem var SSD-disken (och/eller datorn i sig), medan hon enligt egen utsago har minst en annan hårddisk. SSD-diskar är ju oftast relativt små, så de flesta brukar väl främst spara dokument, projektfiler och andra mindre filer där - inte så ofta hela videofiler, om man har något val.

Det lät ju också på det hon skrev som att det främst var det nuvarande projektet Häxsabbat som var i farozonen och i värsta fall behövde göras om, medan hon inte skrivit något om andra projekt. Nu kanske jag är överdrivet optimistisk, men jag tolkade i alla fall det som att filer till andra projekt ligger på annat håll och inte bör påverkas.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2022 kl. 09:45:58Utifrån vad hon skrivit låter det ju som att Josefins främsta problem var SSD-disken (och/eller datorn i sig), medan hon enligt egen utsago har minst en annan hårddisk. SSD-diskar är ju oftast relativt små, så de flesta brukar väl främst spara dokument, projektfiler och andra mindre filer där - inte så ofta hela videofiler, om man har något val.

Det lät ju också på det hon skrev som att det främst var det nuvarande projektet Häxsabbat som var i farozonen och i värsta fall behövde göras om, medan hon inte skrivit något om andra projekt. Nu kanske jag är överdrivet optimistisk, men jag tolkade i alla fall det som att filer till andra projekt ligger på annat håll och inte bör påverkas.
Jag hoppas hon har kvar huvudfilmen för jag fick rensa när jag installerade om datorn. Har också lite dataproblem. Först var det nätaggregatet som matade för lite ström eller vad de sa och nu är det hårddisken som börjar ge upp. Så är nästan helt utan dator också. 😭

Har däremot med originaltexterna ifs kvar synkad. Så om Ovanliga Dubbningar godkänner kan denna läggas upp på archive, men inte utan hennes tillåtelse. (Som tillfällig tills den svenska versionen är kvar)