Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fjärde väggen

Startat av E, 12 september 2018 kl. 09:00:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 september 2018 kl. 16:58:13
Anden i Aladdin, särskilt i slutet på första filmen när han säger "Nu är det kört".

Dessutom så vänder sig Försäljaren till publiken i filmens början...  :)

E

#16
I slutet av På Andra Sidan Häcken bryter Ekorren Hammy fjärde väggen när han krockar med kameran

Sabelöga

I ett avsnitt av Pokémon blir berättaren irriterad i början av avsnittet då Ash och gänget gör samma sak på samma plats hela tiden så berättaren får beskriva samma entoniga sak, "aldrig får vi berättare nån omväxling" eller nått sånt säjer han då.  :)
Houba !

jimstrom

Minns ett avsnitt av TMNT där Bebop och Rocksteady hoppar av från ett tunnelbanetåg i farten, varpå Rocksteady vänder sig mot kameran och säger

"Hör på ungar, vi är professionella, försök inte göra om det här hemma"
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

E

#19
I slutet av Aristocats bryter hundarna fjärde väggen när dom säger:

Lafayette: Du Napoleon det låter som det vore slut

Napoleon: Vänta lite det är jag som är basen jag säger till när det är slut

The End-texten krockar med hans huvud och så säger han Nu är det slut

Disneyfantasten

Alla karaktärer som är bärättare i sina egna filmer krossar den fjärde väggen!  ;)

(exempel på dessa är Benjamin Syrsa, Askungen i tredje filmen, Pongo, Bagheera, Alan-i-Dalen, Dr Dawson, Muserna, Kuzco, Flynn Rider, Röjar-Ralf, Hiro Hamada, Judy Hopps, Merida, Glädje och Miguel Rivera...)

E

I Grinchen (2000) när han börjar stjäla julklappar säger han till berättaren att prata tystare

E

Såg just ett avsnitt av Gnottarna på Youtube när eftertexterna rullade så säger Kajsa: Inte nu WoW (den gula bollen) det är eftertext ;D

Soscla

Nalle har ett stort blått hus och Dora Utforskaren pratar direkt med tittarna.
It's so fluffy I'm gonna die!

Disneyfantasten

Vet inte om detta nämnts i tråden förut, men Katten Gustaf bryter ju typ alltid fjärde väggen i sina produkter...

Sabelöga

Det våras för rymden gör det hela tiden.
Houba !

Elios

#26
Matthew Broderick gör ju det i två filmer jag vet han har medverkat i: Inspector Gadget & Fira med Ferris.
Även Deadpool gör ju det ofta.
Rosa Pantern gör ju det med hela tiden i dataspelen.  :o
Känns med lite som att Scratch gör det ofta i alla Ice Age.
För att inte tala om i eftertexterna på Toy Story 2 när Annika Rynger som just det ja Barbie docka  ;) påminner alla om att äta upp sina popcorn.  ;D

E

Minns också nåt avsnitt av Teletubbies där dom sover på olika ställen

Po sover på sin sparkcykel och en högtalare kommer upp ur marken och skriker VAKNA VAKNA

Po vaknar aldrig hur många gånger dom än försöker och berättaren blir irriterad och skriker: VAKNA PO!!!!!

Sen pratar ju berättaren med dom nästan hela tiden också ;D

Disneyfantasten

I kortfilmen Chicken Little från 1943 så säger räven i slutet "Don't belive everything you read brother!" (tyvärr har dock denna kortfilm inget lyckligt slut, så den är nog inget för barn)

Elios

#29
Där jag fick reda på om detta fenomen är ju iallafall genom storfilmen Deadpool.  8)