Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bertha (engelsk dockserie)

Startat av Beck, 20 oktober 2023 kl. 14:53:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Är det någon som har Bertha med originaldubbningen från SVT?
Enligt Svensk Mediedatabas var det Per-Arne Ehlin som regisserade dubbningen.
Jag minns att Bertha visades 1992 innan Klasses julkalender.

Bertha finns på Youtube, men med andra röster.
Vilka var rösterna i Per-Arne Ehlins version?

Jag vill så gärna höra introt igen!

MOA

Citat från: Beck skrivet 20 oktober 2023 kl. 14:53:54Hej!

Är det någon som har Bertha med originaldubbningen från SVT?
Enligt Svensk Mediedatabas var det Per-Arne Ehlin som regisserade dubbningen.
Jag minns att Bertha visades 1992 efter Klasses julkalender.

Bertha finns på Youtube, men med andra röster.
Vilka var rösterna i Per-Arne Ehlins version?

Jag vill så gärna höra introt igen!
Medverkade inte Olaf F Andersen i detta program?Men de va säkert i den andra dubbningen

Steffan Rudvall


Beck

Ja, det stämmer, men det är inte de rösterna jag minns från TV...


Oskar

Citat från: Beck skrivet 20 oktober 2023 kl. 15:51:54Ja, det stämmer, men det är inte de rösterna jag minns från TV...

Den dubbning är inspelad på pangljudet. Olav f Andersen, Staffan Hallerstam m.m är med.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2023 kl. 16:40:46Den dubbning är inspelad på pangljudet. Olav f Andersen, Staffan Hallerstam m.m är med.
Vhsomslaget nämner ju dock något som heter Samproduktion AB...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 16:45:44Vhsomslaget nämner ju dock något som heter Samproduktion AB...
Ja, Studio Samproduktion var en slags föregångare till Pangljud, som Hans-Henrik Engström ägde innan han startade Pangljud.

gstone

En del namnen bland rösterna på omslaget känner jag inte igen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2023 kl. 18:38:01En del namnen bland rösterna på omslaget känner jag inte igen.
På VHS-omslaget...? Känner du verkligen inte igen Beatrice Järås, Staffan Hallerstam och Olav F Andersen...? :o

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 18:39:42På VHS-omslaget...? Känner du verkligen inte igen Beatrice Järås, Staffan Hallerstam och Olav F Andersen...? :o
Jag trode det stod Steffan Hal ;D ;D ;D ;D

Ursäkta :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Beck

#12
Är det verkligen ingen som har originaldubbningen av Bertha som visades på TV och inte släpptes på VHS?
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=bertha+ehlin&sort=OLDEST

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bertha

Jag minns frasen Inget som är svårt nej, inget är för svårt nej, inget är för svårt för dig.
Per-Arne Ehlins dubbning visades senast 2006 i Barnkanalen.


Daniel Hofverberg

Citat från: Beck skrivet 21 oktober 2023 kl. 10:00:18Är det verkligen ingen som har originaldubbningen av Bertha som visades på TV och inte släpptes på VHS?
Jag måste medge att jag är lite osäker. Jag minns att jag såg Bertha på SVT - om inte mitt minne sviker mig gick den väl åtminstone i någon omgång som del av Unga tvåan som jag brukade se på - men om jag spelade in serien är jag faktiskt inte hundra på.

Jag vet att jag har Bertha på VHS, men om det rör sig om VHS-utgåvorna, TV-inspelningar eller bådadera är jag inte säker på; det var många år sedan jag såg serien senast och minnet kan ju spela en ett spratt ibland...

När jag tillfrisknat och har tid över kan jag försöka se om jag hittar åt VHS-banden och kan bli lite klokare, men jag har många VHS-band så jag kan inte lova någon tidsuppskattning - jag har trots allt runt 500 inspelade VHS-band, och ingen riktig ordning bland dessa, så att gå igenom alla dessa går inte direkt på nolltid...

gstone

Citat från: Beck skrivet 21 oktober 2023 kl. 10:00:18Är det verkligen ingen som har originaldubbningen av Bertha som visades på TV och inte släpptes på VHS?
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=bertha+ehlin&sort=OLDEST

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bertha

Jag minns frasen Inget som är svårt nej, inget är för svårt nej, inget är för svårt för dig.
Per-Arne Ehlins dubbning visades senast 2006 i Barnkanalen.

Vet du vilka rösterna var där där ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.