Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2023 kl. 22:18:22Att jag är svensk.

Dock har jag den danska DVDn.
Att du är svensk spelar väl ingen roll om man använder den logiken så kan man ju bara titta på svensk dubbade filmer.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2023 kl. 22:20:51Att du är svensk spelar väl ingen roll om man använder den logiken så kan man ju bara titta på svensk dubbade filmer.
Okej.

Jag tänker doch ha svensk text.

Det antar jag att danska DVDer har.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2023 kl. 22:20:51Att du är svensk spelar väl ingen roll om man använder den logiken så kan man ju bara titta på svensk dubbade filmer.
Förresten jag har  en fråga.

 Kan man döma hur bra dubbningen är på ett språk fast man inte talar det själv ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2023 kl. 22:23:58Förresten jag har  en fråga.

 Kan man döma hur bra dubbningen är på ett språk fast man inte talar det själv ?
Ja, men då är det ju främst skådespelet & röstligheten man kan bedöma inte översättningen.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2023 kl. 22:25:13Ja, men då är det ju främst skådespelet röstligheten man kan bedöma inte översättningen.
Okej
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag skulle vilja ha norsika credits till Legenden om de små heltene.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 juli 2023 kl. 19:52:48Jag skulle vilja ha norsika credits till Legenden om de små heltene.
Filmen verkar distribueras av Oslo-baserade Selmer Media AS i Norge - jag har aldrig haft någon kontakt med dem, så ingen aning hur hjälpsamma de är, men jag kan göra ett försök och kontakta dem i ärendet. :)

gstone

På danska har  Kung Louie och Rafki samma röst.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 december 2023 kl. 21:07:26På danska har  Kung Louie och Rafki samma röst.
Det låter klyftigt eftersom båda är primater.

Disneyfantasten

Kom att tänka på det, hur långt har du kommit med Danska avdelningen?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kul Fakta

I Danmark har man dubbas Den Mörka Kristallen ,Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv och Labyrint (1986) på senare år (kanske för streaming).
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

@Daniel Hofverberg  , den Norska avdelningen verkar inte ha uppdaterats sedan 2023-07-19, hur har det gått egentligen? 

Till exempel skulle man kunna lägga till Disneys senaste storfilm Wish i den avdelningen.

Hur har det förresten gått med att skapa de Danska och Finska avdelningarna?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2024 kl. 10:34:21@Daniel Hofverberg  , den Norska avdelningen verkar inte ha uppdaterats sedan 2023-07-19, hur har det gått egentligen?
Ja, tyvärr har Norske stemmer og credits legat lite i sparlåga då jag haft fullt upp med annat. Men nu har jag satt igång igen, och har så smått börjat skriva av de dubbcredits jag hittat åt på sistone. Jag håller exempelvis på med Luz just nu. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2024 kl. 10:34:21Till exempel skulle man kunna lägga till Disneys senaste storfilm Wish i den avdelningen.
Jag trodde inte att Önskan hade kommit ut på DVD/Blu-Ray eller Disney+ än...? Utan det finns det liksom inga norska dubbcredits att skriva av...
(Och jag har av förståeliga skäl inte rest till Norge, för att gå på bio och fotografera av dubbcreditsen på biograferna där... ;))

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2024 kl. 10:34:21Hur har det förresten gått med att skapa de Danska och Finska avdelningarna?
Tyvärr har ingen ännu anmält sitt intresse för att hjälpa till med danska och finska avdelningar, och utan det är det nog tveksamt om jag kommer ha tid att göra något inom den närmaste tiden.

För finska behövs dessutom hjälp av någon som talar finska, för att kunna hjälpa till med vanligt återkommande uttryck och fraser ("Finsk version producerad av...", "Credits för finsk version", och så vidare). Dessutom är det en stor fördel om någon finskspråkig person skriver av de finska creditlistorna, eller åtminstone hjälper till, för annars tar det mycket längre tid och blir en utmaning att lista ut vad som är vad. Jag har ännu inte lyckats få tag i någon sådan - någon här som är finskspråkig, som kan hjälpa till...?