Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Under veckan har Filmstaden uppdaterat med info angående vad som gäller från den 1 december och så det ser ut idag måste alla biobesökare visa leg, är man över 18 måste man också visa giltigt covidpass så länge man inte ska besöka en salong med under 100 platser eller av medicinska skäl inte bör vaccinera sig.

Informationen kan komma att fortsätta uppdateras i och med att Filmstaden anger att de inte har alla detaljer klara, så om det skulle ske ytterligare uppdateringar kommer jag att uppdatera detta inlägg.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2021 kl. 02:19:39
Det kan jag väl hålla med om, men å andra sidan lär VIP-bio bara utgör någon promille av alla biobesök i Sverige; och många orter har knappast ens VIP-salonger.

Rent juridiskt sett skulle jag tro att åtminstone en del VIP-salonger kommer att uppfylla kraven för att inte behöva ha vaccinpass. Nu vet vi ju inte än vilka krav det kommer att vara, men troligen något liknande det som gällde innan den 29 september (d.v.s. publiktak och 1 meter avstånd mellan varje sällskap åt alla håll). I VIP-salongen på biografen i Skellefteå tror jag säkert att kravet på 1 meters avstånd kommer att uppfyllas mellan varje rad med god marginal, men däremot inte mellan varje fåtölj på samma rad. Nu finns det säkerligen finare och mer exklusiva VIP-salonger på annat håll i landet, som kanske bättre uppfyller kraven, men biografen i Skellefteå är min enda referensram vad gäller sådant.

Det handlar nog mer om att det på många håll skulle bli bökigt administrativt och personalmässigt att hålla koll på vilka salonger som kräver vaccinpass och inte, så att det blir enklast att göra lika med alla salonger oavsett storlek och utformning - det gäller ju att personalen inte ska riskera att göra fel, och glömma bort att kolla vaccinpass när det behövs eller liknande... Nu vet jag inte hur det ser ut på andra biografer, men här i Skellefteå är det exempelvis oftast gemensamt insläpp och gemensamma köer till flera olika salonger, både VIP-salongen och vanliga salonger, så att personalen alltså inte ens vet vilken av salongerna man ska till när de scannar biljetterna.

Finns det däremot biografer i Sverige med enbart en eller flera VIP-salonger som alla följer Folkhälsomyndighetens krav, utan någon "vanlig" biosalong i samma byggnad, så kommer de förmodligen inte att kräva vaccinpass på de biograferna.
Jag håller med, men det kanske hade blivit svårt att hantera rent administrativt; vad vet jag...?

Överlag tycker jag dock att det varit för lite krav på kollektivtrafiken under pandemin både i Sverige och i andra länder, i jämförelse med resten av samhället. Medan kultursektorn har fått lägga ner mycket pengar och energi på att följa alla hårt ställda krav, så har buss- och tågbolag i stort sett lämnats vind för våg. Som värst var det ju i Sverige nu under våren krav på 50% kapacitet på långfärdsbussar (mer än 15 mil), men inga krav alls vid närmare avstånd än så - visserligen rekommendationer om att använda munskydd, men inte ens något regelrätt krav eller kontroll på efterlevnad... :(

Varför ska inte bussar och tåg behöva hålla en meter mellan varje sällskap på samma sätt som biografer och teatrar länge har behövt göra (d.v.s. innan alla restriktioner släpptes den 29 september)...? Trots allt är ju 15 mil ganska rejält tilltaget, så bussar mellan exempelvis Skellefteå och Umeå som tar lite drygt en och en halv timme har alltså inte inkluderats i kravet på att lämna varannan stol tom, då det däremellan "bara" är 14 mil - och att sitta nära varandra i en och en halv timme på buss borde inte vara varken bättre eller sämre ur smittsynpunkt än att sitta lika lång tid i en biosalong bredvid någon...
(Nu brukar man ju visserligen försöka undvika att sätta sig bredvid någon främling på bussar, men ibland går det ju inte undvika om det är mycket folk)
Verkar som pandemin kommer vara kvar här, England har nu så många smittade som hela Sverige sammanlagt. Hur kan man hantera det här när det kommer fler varianter osv. Man måste ta vaccin hela tiden och det finns en ny variant som har en del av alla dom andra varianterna sammanlagt.... situationen verket hopplös. Man blir deprimerad.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2021 kl. 20:57:27
Jag håller med. Men Sverige började faktiskt vaccinera personer mellan 12 och 15 år i början av oktober, så det har faktiskt pågått i drygt en och en halv månad nu. Sverige var visserligen några veckor senare än de flesta andra länder, men Folkhälsomyndigheten förklarade det med att de ville invänta fler studier för att vara säker på att vaccinet var riskfritt även för barn - det var kanske onödigt, men efter tragedin med svininfluensavaccinationen 2009 kan det väl vara förståeligt; något sådant får inte hända igen...

Vaccination av 16- och 17-åringar började i augusti, och det var nog inte nämnvärt senare än merparten av Europa.

Hursomhelst tror jag inte att vaccination av personer mellan 12 och 17 år gör någon avgörande skillnad för smittspridningen, utan för det är det nog viktigast att nå ut till gruppen mellan 18 och 40 år och få dem att vaccinera sig. Vaccination av personer under 18 år är däremot säkerligen värdefullt för att minska risken för större utbrott i skolor; framförallt om lärare skulle vara ovaccinerade då det ju annars väldigt lätt kan uppstå ganska stor smittspridning (jag hoppas och tror att de flesta lärare och annan skolpersonal är vaccinerade, men förmodligen inte alla).


Men jag hoppas att kravet på vaccinpass på offentliga tillställningar från den 1 december (under förutsättning att det går igenom riksdagen, vilket jag tror då inte många partier verkar vara emot det - tvärtom tycker ju åtminstone Moderaterna att det borde utökas till att även innefatta restauranger) ska göra att fler väljer att vaccinera sig. Trots allt är väl personer mellan 18 och 40 år, där vaccinationsgraden är som lägst, de som mest brukar vilja gå på bio, konserter, idrottsevenemang, nattklubbar och liknande. Plus att vaccinpass borde vara ett effektivt sätt att minska smittspridningen från liknande tillställningar, samtidigt som det blir säkrare för besökarna så att fler personer vågar gå på bio, konsert och liknande igen (som det just nu förmodligen är relativt många som inte vågar). :)

Och även fast det blir lite bökigare och tar längre tid vid stora köer, så är nog de flesta (inklusive arrangörer som förstås lär drabbas av ökade kostnader och merarbete) överens om att vaccinpass är betydligt bättre än att återinföra publiktak och begränsningar igen, som ju är det enda realistiska alternativet när smittspridningen börjar öka.
När det gäller vaccinet hur ser det ut med dos 3?

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 25 november 2021 kl. 20:22:18
Under veckan har Filmstaden uppdaterat med info angående vad som gäller från den 1 december och så det ser ut idag måste alla biobesökare visa leg, är man över 18 måste man också visa giltigt covidpass så länge man inte ska besöka en salong med under 100 platser eller av medicinska skäl inte bör vaccinera sig.

Informationen kan komma att fortsätta uppdateras i och med att Filmstaden anger att de inte har alla detaljer klara, så om det skulle ske ytterligare uppdateringar kommer jag att uppdatera detta inlägg.
Frågan är ju hur det egentligen ska fungera i praktiken...? Åtminstone på en del orter är det ju gemensamma köer och insläpp till flera olika salonger, och säkerligen samma personal som ska scanna biljetter både till salonger som rymmer mer och mindre än 100 personer. Det känns som väldigt svårhanterligt i praktiken, och risken är stor att man av misstag glömmer bort att kolla vaccinpass vid salonger som rymmer mer än 100 personer.

Ska personalen utöver biljetten också kontrollera vilken salong som just den filmen går i, och om den rymmer mer eller mindre än 100 personer, för att veta om man utöver biljetten också ska fråga efter vaccinpass...? Det känns som ett stort ansvar att lägga på personal, som kanske är vikarie eller oerfaren, och stor risk att man råkar göra fel och kräver vaccinpass när så inte behövs eller glömmer bort att kräva vaccinpass när så behövs...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 november 2021 kl. 20:36:56
När det gäller vaccinet hur ser det ut med dos 3?
I veckan har Folkhälsomyndigheten gått ut med att alla över 18 år kan få en tredje dos 6 månader efter dos 2, förutom de över 65 som bara behöver vänta 5 månader. Men respektive region ska vänta tills en tillräckligt stor andel av alla 65+ har fått sin tredje dos innan de släpper på fler åldersgrupper, för att inte riskera undanträngningseffekter.

Förhoppningsvis är tillgången till vaccin ganska bra nu, för studier har ju visat att effektiviteten för vaccinen sjunker markant efter 5 - 6 månader - för den stora massan i Sverige lär det väl innebära runt årsskiftet eller januari månad som de kommit upp i 6 månader, så därikring är det alltså bra om så många som möjligt hinner få sin tredje dos för att inte smittspridningen ska ta fart på allvar igen...

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 november 2021 kl. 20:35:23
Verkar som pandemin kommer vara kvar här, England har nu så många smittade som hela Sverige sammanlagt. Hur kan man hantera det här när det kommer fler varianter osv. Man måste ta vaccin hela tiden och det finns en ny variant som har en del av alla dom andra varianterna sammanlagt.... situationen verket hopplös. Man blir deprimerad.
2 saker: England är ju ändå ganska långt bort, är det inte mer relevant hur läget är i närmre länder som Finland eller Tyskland? För det andra: var har du läst det?
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 26 november 2021 kl. 00:24:01
2 saker: England är ju ändå ganska långt bort, är det inte mer relevant hur läget är i närmre länder som Finland eller Tyskland? För det andra: var har du läst det?
Där man kan söka på Google hur många som har covid, den uppdaterad hela tiden med dom nyaste numren när det gäller mängden som är vaccinerad och som har blivit smittad, uppdaterar också dom med 3 doser.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 november 2021 kl. 10:21:06
Det är väl inte regeringens bestämmelser som hindrar ovaccinerade från att gå på "VIP-bio" om det är färre än 100 personer i salongen, utan biografägarna som för enkelhets skull har valt att kräva covidbevis på alla föreställningar. Det skulle antagligen bli väldigt rörigt med olika regler beroende på salongens storlek och antal besökare.

Sen ligger det naturligtvis en stor poäng i att många tveksamma eller slöa äntligen får tummarna loss och väljer att vaccinera sig om det krävs för att gå på bio eller andra publikarrangemang.

Man ska inte bara se sin egen lösning som den bästa. Det är det som skapar den här splittringen vi ser runtom i världen idag. Där några svagsinta individer springer ärenden åt dom stora pojkarna som driver alla dessa medicin bolagen. Dom skrattar säkert högt över hur många doser dom lyckats sälja på EU vid det här laget.

Respektera grundlagen eller åk till Nordkorea Anders. Vi som inte vill vaccinera oss vi väljer att inte göra det, man skall inte stå och gapa öppet högt dag ut och dag in att lösningen är vaccinering. För alla ser inte på smittspridningen på samma sätt. Jag börjar oroa mig att detta forumet håller på att bli en stor farlig smitta i sig för personlig propaganda ifrån admins och "vänner" snarare än ett forum där man kan komma som man är med olika åsikter och diskutera tecknad film och dubbning.  :-\ ???

Det jag försöker säga är att alla skall få tycka och tänka olika utan att någon skall uppmana denna att tänka om. För det är i princip så hjärntvätt fungerar och härskartekniker. Vilket inte biter på mig men säkerligen gör det på flera andra individer som läser detta forumet. Så utan att veta till 110% vad för effekter och konsekvenser det kan bli av att vaccinera eller inte vaccinera sig, så tycker jag alla borde följa rekommendationerna med att hålla avstånd och göra det som känns bäst för just den enskilde och hur deras situation ser ut.

Och som svar på det här med skolorna så var det bara ett snabbt exempel ifrån den praktiska vardagen. Jag föredrar att jämföra just det praktiska eftersom jag insett att Media och regeringen inte riktigt alltid rapporterar och får med det som faktiskt är. Utan hela tiden trycker på skräck propaganda och springer andra högre makters ärenden. Sverige är ett skit land men vi har j*vligt bra friheter och en grundlag som jag tycker man skall värna om. Det var ju inte speciellt längesedan man skulle låsa in dom äldre mot sin vilja, för att "några" här i samhället tyckte att det var för deras eget bästa..... 

Sveriges hantering på Covid har varit totalflopp. Man har skjutit sig själv i foten gång på gång. Och skulle vi bara stoppat i tid så skulle smittan förmodligen aldrig ens kommit in i landet. Men så går det när det är hönshjärnor och hycklare som bestämmer. Som sitter i sina fina villor och vill att alla andra skall göra saker medan dom bara sitter av tiden här i livet och fuskar sig fram genom gråzoner och fallskärmar.  :)

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 november 2021 kl. 13:53:39
Där man kan söka på Google hur många som har covid, den uppdaterad hela tiden med dom nyaste numren när det gäller mängden som är vaccinerad och som har blivit smittad, uppdaterar också dom med 3 doser.
Okej, men är inte det sedan alltid eller för tillfället? För om det är det förstnämnda är det ganska irrelevant.
Houba !

Anders M Olsson

#818
Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 16:04:36
Man ska inte bara se sin egen lösning som den bästa.

Nej,  precis. Lösningen är inte bara att hålla avstånd, bara att vaccinera sig eller bara använda munskydd. Det behövs en kombination av flera åtgärder.

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 16:04:36
Respektera grundlagen eller åk till Nordkorea Anders.

På vilket sätt menar du att jag inte respekterar grundlagen? Men det kanske är en god idé att åka till Nordkorea, för där har de ju ingen eller väldigt låg smittspridning enligt dem själva. Så de måste vara väldigt duktiga på att hålla avstånd! :)

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 16:04:36
Vi som inte vill vaccinera oss vi väljer att inte göra det, man skall inte stå och gapa öppet högt dag ut och dag in att lösningen är vaccinering.

Nej så klart. Om du väljer att inte vaccinera dig är det ditt eget beslut. Jag varken vill eller kan tvinga någon. Däremot måste jag ju kunna få framföra min egen åsikt att det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig. Jag kommer för övrigt själv att ta min tredje dos i morgon. Om jag hade haft den allra minsta misstanke om att det skulle kunna vara farligt hade jag inte gjort det.

De som envist tror på konspirationer, misstror media, tror politiker och läkemedelsbolag om onda avsikter o.s.v. lär varken jag eller någon annan kunna övertyga, och jag har ingen ambition att göra det heller.

Däremot finns det förmodligen en ganska stor grupp kvar som egentligen vill vaccinera sig, men som av olika anledningar inte har kommit till skott. Där finns en outnyttjad möjlighet att få upp vaccinationsgraden och få ner smittspridningen.

Sen anser jag att det är självklart att de som jobbar i yrken där de oundvikligen måste ha nära kontakt med andra människor bör och ska vara vaccinerade. Det kan vara läkare, sjuksköterskor, taxichaufförer, personal i äldrevården m.m. Inte heller där kan man tvinga någon att vaccinera sig, men de som väljer att inte göra det får finna sig i att bli omplacerade till andra arbetsuppgifter.

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 16:04:36
Det jag försöker säga är att alla skall få tycka och tänka olika utan att någon skall uppmana denna att tänka om.

Absolut. Det håller jag med om till 100%, så länge du menar att det även gäller dem som har andra åsikter än du själv.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 november 2021 kl. 18:32:34
Nej,  precis. Lösningen är inte bara att hålla avstånd, bara att vaccinera sig eller bara använda munskydd. Det behövs en kombination av flera åtgärder.

På vilket sätt menar du att jag inte respekterar grundlagen? Men det kanske är en god idé att åka till Nordkorea, för där har de ju ingen eller väldigt låg smittspridning enligt dem själva. Så de måste vara väldigt duktiga på att hålla avstånd! :)

Nej så klart. Om du väljer att inte vaccinera dig är det ditt eget beslut. Jag varken vill eller kan tvinga någon. Däremot måste jag ju kunna få framföra min egen åsikt att det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig. Jag kommer för övrigt själv att ta min tredje dos i morgon. Om jag hade haft den allra minsta misstanke om att det skulle kunna vara farligt hade jag inte gjort det.

De som envist tror på konspirationer, misstror media, tror politiker och läkemedelsbolag om onda avsikter o.s.v. lär varken jag eller någon annan kunna övertyga, och jag har ingen ambition att göra det heller.

Däremot finns det förmodligen en ganska stor grupp kvar som egentligen vill vaccinera sig, men som av olika anledningar inte har kommit till skott. Där finns en outnyttjad möjlighet att få upp vaccinationsgraden och få ner smittspridningen.

Sen anser jag att det är självklart att de som jobbar i yrken där de oundvikligen måste ha nära kontakt med andra människor bör och ska vara vaccinerade. Det kan vara läkare, sjuksköterskor, taxichaufförer, personal i äldrevården m.m. Inte heller där kan man tvinga någon att vaccinera sig, men de som väljer att inte göra det får finna sig i att bli omplacerade till andra arbetsuppgifter.

Absolut. Det håller jag med om till 100%, så länge du menar att det även gäller dem som har andra åsikter än du själv.

Det jag menar är att det blir som en ond spiral att peka problemet på dom människor som har en annan tro. Det är väl klart att media ser detta som sin chans att göra stora rubriker, det är så dom arbetar. Så varför ska man inte INTE misstro media tycker du så som dom historiskt sett skött sina kort.

Skillnaden på sista meningen du skriver är att jag inte tycker så himla mycket om vad andra bör göra som jag inte hade gjort själv. Och även om jag hade tyckt att sprutan är en bra idé så skulle jag inte sitta dag och natt och uttrycka min frustration över att så få andra tagit den, bara för att jag själv anser det vara en bra gärning. :-\

Du skriver att alla får tycka som dom vill, och göra dom ingrepp som dom själva anser vara "rätt". Men sedan skriver du att man baserat på sin tro skall få en bestraffning, jag får inte riktigt det till att bli helt logiskt faktiskt är jag rädd.

Citat"Sen anser jag att det är självklart att de som jobbar i yrken där de oundvikligen måste ha nära kontakt med andra människor bör och ska vara vaccinerade. Det kan vara läkare, sjuksköterskor, taxichaufförer, personal i äldrevården m.m. Inte heller där kan man tvinga någon att vaccinera sig, men de som väljer att inte göra det får finna sig i att bli omplacerade till andra arbetsuppgifter."

Det du menar är väl snarare att det är högst olämpligt och moraliskt fel att medvetet sköta patienter som kan dö om dom råkar smittas med Covid19, ifall du inte tar största försiktighet när du utövar din yrkeskunskap. Ingen skall bli omplacerad bara för att någon stolle i hatt tycker att det skall och bör vara så. Som att stå och säga att någon är efterbliven bara för att man röstat på vänsterpartiet och därav borde bli omyndigförklarad. Det är ett känsligt ämne då det såklart i största möjliga aspekten skall och bör handla om patientsäkerheten. Men att hålla på och frånta taxi chaffören sitt arbete bara för att han är ovaccinerad låter som ren och skär smörja är jag rädd.

Har du över huvudtaget varit i en storstad dom senaste månaderna?  Eller varit i en större stad på ett sjukhus och besökt och sett hur det ser ut i dagsläget. Jag misstänker att så inte är fallet nämligen baserat på hur du skriver.  ??? ::)

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 20:05:07
Du skriver att alla får tycka som dom vill, och göra dom ingrepp som dom själva anser vara "rätt". Men sedan skriver du att man baserat på sin tro skall få en bestraffning, jag får inte riktigt det till att bli helt logiskt faktiskt är jag rädd.

Nej, det skriver jag absolut inte. "Bestraffning" är ditt ord, inte mitt. Man behåller fortfarande sin anställning och sin lön. Det kan finnas många andra orsaker till att man blir omplacerad än bestraffning, t.ex. att det saknas arbetsuppgifter eller att ens kompetens behövs bättre på en annan plats.

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 20:05:07
Har du över huvudtaget varit i en storstad dom senaste månaderna?  Eller varit i en större stad på ett sjukhus och besökt och sett hur det ser ut i dagsläget. Jag misstänker att så inte är fallet nämligen baserat på hur du skriver.  ??? ::)

Jag skulle kunna fråga dig detsamma. Själv har jag jobbat 13 år på sjukhuset i Lund och är pensionerad nu. Men jag har täta kontakter med mina gamla kollegor som håller mig uppdaterad om hur det ser ut. Jag vet inte om du räknar Malmö och Lund som storstäder, men jag bor i Lund och besöker Malmö minst en gång i veckan.

Scoobydoofan1

#821
Ny börjar mängden vaccinerade öka igen och spridningen av covid är på gång.... hur dålig kommer den här vintern se ut när det kommer till smitning av covid 19?..... det ser bara mörkt ut. Man blir irriterad.

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 december 2021 kl. 16:11:09
Ny börjar mängden vaccinerade öka igen och spridningen av covid är på gång.... hur dålig kommer den här vintern se ut när det kommer till smitning av covid 19?..... det ser bara mörkt ut. Man blir irriterad.

Det tråkiga i allt är ju som vanligt att det är dom "drabbade" som råkar illa ut. Tror lösningen är att lugna ner samhällets begär på JAG JAG JAG... och stress stress stress.

Kan tyvärr inte svara på annat än i Västra Götalandsregionen som endå är ganska så omfattande och har många institut, sjukhus och områden. Och där valde man ju exempelvis att helt för bara några månader sedan ta bort Securitas hjälp vid ingångarna samt kravet på munskydd. Vad jag förstår det som så kan även bekanta och släkten följa med in på själva sjukhusen, men inte på mottagningen i sig eller avdelningarna.  ::) :-\

Och nu senast idag uppe i Vara i Skaraborgs området så hade Vårdcentralen krav på munskydd nu igen där personalen även bar masker. Vad jag kunde se idag och på det interna Nyhetsflödet så verkar det som att detta var något lokalt beslut, vilket jag tycker var ett väldigt klokt sådant. Åkte exempelvis bussen idag i Göteborg där minst en person hostade med symptomen för Covid19.

I mina ögon så har man antingen varit extremt korkad på regeringsnivå med att meddela regionerna hur dom skall förhålla sig. Eller så har det administrativa stått ivägen för alla beslut som man tagit. Det skulle exempelvis behövts automatiska handsprit maskiner direkt.. och inte 11 månader efter det att smittan börjat ta fart. Och man skulle inte valt att ta bort restriktionerna såhär nära inpå julen. Nu kommer det slå hårt på alla håll igen förmodligen, och då skyller man väl på dom ovaccinerade eftersom man måste ha en syndabock. Sanningen är dock att folk är FOLK. Man måste nödvändigtvis stå på varandra, handla sammtidigt, julhandla på lördagar i gallerior, äta lunch ute, kasta sig om andra bilar i trafiken när man endå skall blinka in 5 meter senare igen. Det är så människan har utvecklats i samband med fokus på sig själva och alla appar som man går och tittar i dagarna i ända. Man tappar fokus på verkligheten och räknar istället minuter och sekunder som man kan "tjäna" överallt genom att fuska sig fram bara för att komma först själv. Egoismen breder ut sig och särskilt i storstäderna där ingen säger något om någon går före i kön. Hade det funnits 100 vaccinsprutor så kan jag sätta allt jag äger på att gamarna hade sprungit över lik för att sno en sådan rakt i ögat på dom med sämre immunförsvar som faktiskt behöver den bättre.

Det krävs ingen einstein för att se allt detta. Det händer dagligen bara man stannar upp och vågar se verkligheten för så som den är och inte så som man vill att den skall vara. Skillnaden på dessa två är att den som vill inse denna faktan har makten att göra något åt det. Tyvärr så har vi nog för många självupptagna medmänniskor så jag lägger min röst på att det kommer bli rent kaos och fullständig lockdown igen. :)

Scoobydoofan1

Citat från: Jabberjaw skrivet  2 december 2021 kl. 17:37:29
Det tråkiga i allt är ju som vanligt att det är dom "drabbade" som råkar illa ut. Tror lösningen är att lugna ner samhällets begär på JAG JAG JAG... och stress stress stress.

Kan tyvärr inte svara på annat än i Västra Götalandsregionen som endå är ganska så omfattande och har många institut, sjukhus och områden. Och där valde man ju exempelvis att helt för bara några månader sedan ta bort Securitas hjälp vid ingångarna samt kravet på munskydd. Vad jag förstår det som så kan även bekanta och släkten följa med in på själva sjukhusen, men inte på mottagningen i sig eller avdelningarna.  ::) :-\

Och nu senast idag uppe i Vara i Skaraborgs området så hade Vårdcentralen krav på munskydd nu igen där personalen även bar masker. Vad jag kunde se idag och på det interna Nyhetsflödet så verkar det som att detta var något lokalt beslut, vilket jag tycker var ett väldigt klokt sådant. Åkte exempelvis bussen idag i Göteborg där minst en person hostade med symptomen för Covid19.

I mina ögon så har man antingen varit extremt korkad på regeringsnivå med att meddela regionerna hur dom skall förhålla sig. Eller så har det administrativa stått ivägen för alla beslut som man tagit. Det skulle exempelvis behövts automatiska handsprit maskiner direkt.. och inte 11 månader efter det att smittan börjat ta fart. Och man skulle inte valt att ta bort restriktionerna såhär nära inpå julen. Nu kommer det slå hårt på alla håll igen förmodligen, och då skyller man väl på dom ovaccinerade eftersom man måste ha en syndabock. Sanningen är dock att folk är FOLK. Man måste nödvändigtvis stå på varandra, handla sammtidigt, julhandla på lördagar i gallerior, äta lunch ute, kasta sig om andra bilar i trafiken när man endå skall blinka in 5 meter senare igen. Det är så människan har utvecklats i samband med fokus på sig själva och alla appar som man går och tittar i dagarna i ända. Man tappar fokus på verkligheten och räknar istället minuter och sekunder som man kan "tjäna" överallt genom att fuska sig fram bara för att komma först själv. Egoismen breder ut sig och särskilt i storstäderna där ingen säger något om någon går före i kön. Hade det funnits 100 vaccinsprutor så kan jag sätta allt jag äger på att gamarna hade sprungit över lik för att sno en sådan rakt i ögat på dom med sämre immunförsvar som faktiskt behöver den bättre.

Det krävs ingen einstein för att se allt detta. Det händer dagligen bara man stannar upp och vågar se verkligheten för så som den är och inte så som man vill att den skall vara. Skillnaden på dessa två är att den som vill inse denna faktan har makten att göra något åt det. Tyvärr så har vi nog för många självupptagna medmänniskor så jag lägger min röst på att det kommer bli rent kaos och fullständig lockdown igen. :)
Det kommet bli kaos, frågan är dock hur mycket som kommer hända med den här vågen...

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 december 2021 kl. 17:52:28
Det kommet bli kaos, frågan är dock hur mycket som kommer hända med den här vågen...

Exempelvis
CitatDu behöver inte ett vaccinationsbevis för att besöka nöjesparken eller våra julbord.
https://www.liseberg.se/planera-besoket/Fragor-och-svar/

90% av dom restauranger som jag besökt för take-away senaste månaderna har INTE haft några särskilda restriktioner. Det är väl typ MAX och Mc Donalds som valt att spärra av hela bord till ingen logik så att gästerna som äter där får sitta uppdelade med flera meters mellanrum  ;D  :)

Tror som sagt inte att det kommer bli särskilt bra det här. Man har fullt upp att bråka med dom som inte vaccinerar sig så man ser inte problematiken med att vaccinerade och även då såklart ovaccinerade beter sig som att pandemin är borta. Restriktionerna borde man tagit till vara på. När alla väl hade förstått principen med att inte bära med sig bakterier och smitta till omgivningen ja då väljer man att ta bort det som man lagt krut på. Ungefär som att starta upp ett nytt företag och stänga ner det ett år senare när affärerna börjat ta fart och man blivit varm i kläderna..  ::) :-\

Man jösslar med pengar på vaccin och på rutiner. Och sedan tar man bort rutinerna och skänker bort vaccin. Vi har tydligen hur mycket pengar som helst i det här lilla landet. Men det lär alla märka som skall gå i pension i framtiden :)