Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Oppenheimer

Startat av Disneyfantasten, 13 augusti 2023 kl. 22:30:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hittade ingen tråd om denna film.

Såg filmen idag enligt rekommendationen eftersom jag såg Barbie för två veckor sedan, och medans jag tycker Barbie var bra så var jag inte lika förtjust i denna film, det finns en del saker jag gillade med filmen, till exempel Emilie Blunts fantastiska skådespel, samt en del andra grejer.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2023 kl. 22:30:55Hittade ingen tråd om denna film.

Såg filmen idag enligt rekommendationen eftersom jag såg Barbie för två veckor sedan, och medans jag tycker Barbie var bra så var jag inte lika förtjust i denna film, det finns en del saker jag gillade med filmen, till exempel Emilie Blunts fantastiska skådespel, samt en del andra grejer.
Förlåt, men jag måste säga att det var otippat att just du skulle gå och se Oppenheimer. Jag som trodde att du föredrog animerade filmer överlag.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 augusti 2023 kl. 22:33:32Förlåt, men jag måste säga att det var otippat att just du skulle gå och se Oppenheimer. Jag som trodde att du föredrog animerade filmer överlag.

Det gör jag också, men jag gjorde en avvikelse eftersom folk kopplat ihop den med Barbie som Barbieheimer.

I varje fall, jag gav filmen en ärlig chans.

Daniel Hofverberg

Själv tycker jag att Oppenheimer var bättre än Barbie. Mycket engagerande, starkt och minnesvärt, och utmärkta skådespelare. Jag satt som klistrad hela tiden, trots en lång speltid.

Men tre timmar är helt klart i längsta laget, särskilt på bio där man ju i Sverige vanligtvis inte får någon paus - och att sitta tre timmar i en biosalong utan paus är inte helt oproblematiskt... Jag tycker att det borde ha gått att korta ned filmen en aning, då vissa scener pågår en aning för länge för sitt eget bästa och det bitvis kändes något segt - nu kanske jag var trött när jag såg den, men det var ett parti i mitten där jag tyckte att det började kännas utdraget och repetitivt. Därför hade jag velat se om filmen när den släpps på DVD/Blu-Ray/streaming, för att se om det hade med filmen att göra eller om det bara var jag som råkade vara trött.

Anders M Olsson

#4
Jag såg Oppenheimer på Imperial i Köpenhamn där den visades med paus, vilket var en förutsättning för att jag överhuvud taget skulle orka stå ut med en tre timmar lång film. Pausen var alldeles säkert inte där för publikens bästa, utan en teknisk nödvändighet eftersom filmen visades i 70mm (fysisk film) och var för lång för att få plats på en enda tallrik. Det var inte heller någon riktig, planerad paus som i äldre filmer. Filmen bara bröts mitt i, och så la man upp en skylt med ordet PAUSE från den digitala projektorn.

Jag tyckte att filmen var en grovt överskattad och väldigt seg historia. Oändliga sekvenser med bara prat, prat, prat! Det var väldigt svårt att få något sammanhang i berättelsen. För att få full behållning ska man nog ha den historiska bakgrunden helt klar för sig innan man ser filmen. Lite bättre blev det när berättelsen kom så långt som till testsprängningen av bomben. Då blev det mera visuellt och spännande.

Barbie tyckte jag däremot väldigt bra om. Trivsam och underhållande. Enligt min mening var det den klart bästa av de två filmerna, om man nu tvunget ska jämföra. Men de är ju så olika, så det går egentligen inte.

En sak är klar - om man nu tvunget ska göra en tre timmar lång film ska man ha väldigt, väldigt goda skäl, och framför allt ska man planera in en paus. Men så intressant är inte historien om Oppenheimer att det motiverar en så lång speltid.

Till avdelningen för värdelöst vetande kan fogas att skådespelaren Alan Oppenheimer, som har gjort rösten till många animerade figurer, är brylling till Robert Oppenheimer som den här filmen handlar om. :)

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2023 kl. 06:13:01Jag tyckte att filmen var en grovt överskattad och väldigt seg historia.

Samma här, när jag såg filmen så väntade jag på att den skulle ta slut, 3 timmar långt är för långt för en film, särskilt när det inte händer särskilt nämnvärt mycket.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2023 kl. 06:13:01Barbie tyckte jag däremot väldigt bra om. Trivsam och underhållande. Enligt min mening var det den klart bästa av de två filmerna, om man nu tvunget ska jämföra. Men de är ju så olika, så det går egentligen inte.

Instämmer, jag kände att Barbie hade en intressantare handling som var lättare att hänga med i.

gstone

Min bästa kompis såg dem här filmen.

Han tyckte jättemycket om den.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Det är ju ändå något relaterat till äment och folk på detta forum ksankse tycker det är intresant att veta :D https://thedisinsider.com/2023/08/11/rumor-florence-pugh-is-top-choice-for-disneys-live-action-tangled/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2023 kl. 00:29:52Själv tycker jag att Oppenheimer var bättre än Barbie. Mycket engagerande, starkt och minnesvärt, och utmärkta skådespelare. Jag satt som klistrad hela tiden, trots en lång speltid.

Men tre timmar är helt klart i längsta laget, särskilt på bio där man ju i Sverige vanligtvis inte får någon paus - och att sitta tre timmar i en biosalong utan paus är inte helt oproblematiskt... Jag tycker att det borde ha gått att korta ned filmen en aning, då vissa scener pågår en aning för länge för sitt eget bästa och det bitvis kändes något segt - nu kanske jag var trött när jag såg den, men det var ett parti i mitten där jag tyckte att det började kännas utdraget och repetitivt. Därför hade jag velat se om filmen när den släpps på DVD/Blu-Ray/streaming, för att se om det hade med filmen att göra eller om det bara var jag som råkade vara trött.
Såg inte detta inlägg förräns idag.

Där ser man hur olika uppfattningar man kan ha om en film, jag tycker Oppenheimer var tråkig, ointersägande, utdragen, långtråkig, hade noll-dimensionella karaktärer, var rörig och svår att hänga med i, och jag tycker inte att den var engagerande, stark eller minnesvärd.

Däremot håller jag med om att skådespelarna var bra, samt att miljöerna var mycket fina, det finns ett fåtal till saker som jag tycker var lite upplyftande för filmen, men inte särskilt många.

Å andra sidan är det ju dock ändå en vuxenfilm.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2023 kl. 11:45:52Såg inte detta inlägg förräns idag.

Där ser man hur olika uppfattningar man kan ha om en film, jag tycker Oppenheimer var tråkig, ointersägande, utdragen, långtråkig, hade noll-dimensionella karaktärer, var rörig och svår att hänga med i, och jag tycker inte att den var engagerande, stark eller minnesvärd.
Den är baserad på verkliga händelser och det verkliga livet är aldrig en rak linje.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2023 kl. 11:45:52Där ser man hur olika uppfattningar man kan ha om en film, jag tycker Oppenheimer var tråkig, ointersägande, utdragen, långtråkig, hade noll-dimensionella karaktärer, var rörig och svår att hänga med i, och jag tycker inte att den var engagerande, stark eller minnesvärd.
Ointersägande är inget ord. Intetsägande är dock ett ord, men du har satt ett "o" framför det, vilket rent grammatisk skulle betyda att du fann den intressant, vilket går emot allt annat du säger. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 15 augusti 2023 kl. 12:58:23Ointersägande är inget ord. Intetsägande är dock ett ord, men du har satt ett "o" framför det, vilket rent grammatisk skulle betyda att du fann den intressant, vilket går emot allt annat du säger.
Jag har kanske missuppfattat ordet när jag sett andra skriva det, men min poäng var att jag inte fann den särskilt underhållande, men jag har som sagt sett hela filmen.

För ovanlighetens skull lämnade jag salongen direkt efter att eftertexterna börjat rulla.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2023 kl. 13:07:12Jag har kanske missuppfattat ordet när jag sett andra skriva det, men min poäng var att jag inte fann den särskilt underhållande, men jag har som sagt sett hela filmen..
Hade du förväntat dig att en film om atombomber skulle vara underhållande?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2023 kl. 13:36:26Hade du förväntat dig att en film om atombomber skulle vara underhållande?
Det kan jag inte svara på, men då Barbie och Oppenheimer marknadsförs som "Barbieheimer" så kände jag att jag kunde ge filmen en chans eftersom jag ändå sett Barbie, och enligt mig är Barbie att föredra.