Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lost Media

Startat av MOA, 17 mars 2021 kl. 20:18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2021 kl. 14:28:40
Den borde finnas i Nickelodeons arkiv så Lost Media är det inte direkt.

Inte så säkert, men man kan alltid hoppas att dubbningen finns bevarad. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 13 juli 2021 kl. 14:32:01
Inte så säkert, men man kan alltid hoppas att dubbningen finns bevarad. :)
Men eftersom att Nickelodeon har visat den ganska flitigt borde de ha tillgång till ljudbanden.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2021 kl. 14:44:50
Men eftersom att Nickelodeon har visat den ganska flitigt borde de ha tillgång till ljudbanden.

Fram tills 2003, ja - sedan dess vet vi inte vad som kan ha hänt med ljudbanden.

Robert Eriksson

Den svenska dubbningen av de båda kortfilmerna "Bror Groda och bror Padda" och "Bror Groda och bror Padda tillsammans igen" borde vara Lost Media.

MOA

Citat från: Robert Eriksson skrivet 21 juli 2021 kl. 13:23:51
Den svenska dubbningen av de båda kortfilmerna "Bror Groda och bror Padda" och "Bror Groda och bror Padda tillsammans igen" borde vara Lost Media.
Jag kommer ihåg dom böckerna men hade ingen aning om att de fanns kortfilmer

Daniel Hofverberg

Citat från: Robert Eriksson skrivet 21 juli 2021 kl. 13:23:51
Den svenska dubbningen av de båda kortfilmerna "Bror Groda och bror Padda" och "Bror Groda och bror Padda tillsammans igen" borde vara Lost Media.
Båda de kortfilmerna sände ju SVT så pass sent som 2001, så jag skulle förmoda att de borde finnas bevarade i SVTs arkiv. SVT brukar bevara det mesta i sitt arkiv (främst undantaget en del produktioner från 1970-talet och bakåt), så att något skulle ha hänt med ljudbanden sedan 2001 är inte särskilt sannolikt.

Det är ju dock inte samma sak som att SVT verkligen har rättigheter att sända dem igen. De lär förstås äga rättigheterna till dubbningarna (som jag gissar att de själva beställde), men jag har ingen aning vem som äger rättigheterna till själva filmerna och om de är möjliga att licensiera på nytt eller inte.

MOA

Nåt som var Lost Media under 2 hela decennier var Simpsons svenska dubb

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 21 juli 2021 kl. 19:20:47
Nåt som var Lost Media under 2 hela decennier var Simpsons svenska dubb
Det tror jag inte - säker kan man förstås inte vara, men jag skulle förmoda att den svenska dubben av alla avsnitt som faktiskt dubbades av Simpsons (hur många det nu var?) finns bevarade hos antingen TV3, Viasat eller nuvarande NENT (f.d. MTG). Sen kan det även tänkas finnas kvar arbetskopior i nuvarande SDI Medias arkiv, men det är väl mer tveksamt.

Att gemene man inte har tillgång till någonting är trots allt inte samma sak som att det skulle vara "borta"...

Det är väl i och för sig upp till var och en att bedöma vad man anser till begreppet "Lost Media", men ska man räkna med allt som inte gemene man har tillgång till (eller som man inte själv har tillgång till) så blir det en oerhört lång lista - plus att listan kommer se olika ut för alla människor på jorden (då jag och du förstås inte har tillgång till exakt samma dubbningar)...

MOA

Men i 28 år så fanns Simpsons svenska dubbning bara bevarat i dom flestas minnen

MOA

Känner ni till Lost Media av svenska Youtubers?Finns flera på engelska men de låter mer intressant på svenska,om jag får nog med förslag kommer jag göra en video

Ovanliga dubbningar

Citat från: Robert Eriksson skrivet 21 juli 2021 kl. 13:23:51Den svenska dubbningen av de båda kortfilmerna "Bror Groda och bror Padda" och "Bror Groda och bror Padda tillsammans igen" borde vara Lost Media.
Jag vill minnas att jag ska ha bägge dessa kortfilmer inspelade på VHS, så alltför borttappade lär de nog inte vara. :)