Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

nakenhet i tecknad film för barn (!)

Startat av Richardo, 30 december 2018 kl. 14:37:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Nakenhet i tecknad film ämnad åt barn har förekommit i t.ex Asterix 12 stordåd, med scenen med gudarna där Afrodite är helt naken.

Jag har två frågor.
Första frågan: Finns det fler tillfällen där det förekommer nakenhet i tecknad film för barn? (viktigt: Tecknade filmen måste vara ämnad åt barn, annars är det nånting helt annat  :-[)
Andra frågan: Hur tillåter censuren att en film får G-rating trots att det finns en naken kvinna och hur tänker skaparna när man lägger till nakenhet?

Länk för Asterix-scenen - vid 59:20:
https://www.youtube.com/watch?v=s7uw9zQBNOk

Erika

Jag har för mig att "Bolek och Lolek"-filmen har en nakenscen. Jag har även för mig att det finns en scen i "Asterix i Amerika" där man får se en penis. Den syns i en sekund eller så.

Nu har inte jag sett "Asterix 12 stordåd" på evigheter, men jag har för mig att det nakna var inget märkvärdigt alls. Sedan får man inte glömma att det är en fransk animerad film och antagligen har/hade man inga problem med lite naket i en barnfilm.


Sitter inte vid en dator och liknande just nu, så jag kan inte kolla länken.

moviefan

Jag har hört att det var en naken scen i Bernad och Bianca, som togs bort. 

Alexander

Disneys Fantasia, segementet med Natten på Blåkulla. Visar kvinnliga bröst ett antal gånger.
Räknas det?

Richardo

Citat från: Erika skrivet 31 december 2018 kl. 20:21:10

Nu har inte jag sett "Asterix 12 stordåd" på evigheter, men jag har för mig att det nakna var inget märkvärdigt alls. Sedan får man inte glömma att det är en fransk animerad film och antagligen har/hade man inga problem med lite naket i en barnfilm.


Jag trodde det var japanerna som inte hade något emot det. Jag förstår dock inte varför man ger kläder åt de andra gudarna, men inte åt Afrodite. Athena är också kvinna, men hon har minsann kläder.

"bernard och biance" hade en poster som syndes under en bråkdelens av en sekund.

Eftersom Fantasia är riktad både åt barn och vuxna kan jag förstå visandet av bröst en smula, men inte i regelrätta barnfilmer.

Disneyfantasten

Egentligen är jag inte förtjust i sådana diskussioner, men jag vill säga att personers nedre regioner (alltså könsorgan) aldrig får förekomma i tecknade/animerade filmer, iallafall inte synliga, vilket jag är tacksam över... (inte ens i "Taran och Den Magiska Kitteln" har det visats)

TonyTonka

Jag vet inte om det räknas som barnfilm, men vi har ju glädjeflickan Beda i Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2018 kl. 21:10:14
Egentligen är jag inte förtjust i sådana diskussioner, men jag vill säga att personers nedre regioner (alltså könsorgan) aldrig får förekomma i tecknade/animerade filmer, iallafall inte synliga, vilket jag är tacksam över... (inte ens i "Taran och Den Magiska Kitteln" har det visats)

Dessutom så skulle jag säga att många av de där filmerna som folk kallar "barnfilmer" faktiskt är familjefilmer!

En film som har en rolig scen i detta ämne är Ice Age 3 Det Våras för Dinosaurierna, där Sid ska mjölka en Myskoxe som visar sig vara en hane, som ilsket jagar iväg honom, men som tur är så syns inte det som Sid råkar dra i... (jag säger inte vad det är, men ni fattar själva)

Disneyfantasten

Här är några Disneyfilmer där karaktärer vid ett tillfälle är nakna, men inte visar sig det på full bild;

>Askungen (1950); Askungen klär sig naken bakom ett sånt där skydd precis innan hon duschar

>Den Lilla Sjöjungfrun (1989); Ariel är naken på stranden, dessutom så är hon också naken i bubbelbadet

>Mulan (1998); Mulan är naken dels i badet och dels i sjön

Men utöver detta kommer jag inte på fler Disneyprinsessor/hjältinnor som visar sig nakna...

Annars finns ju Zootropolis, med den när nudist-scenen, där djuren visar sig nakna utan att man stör sig det minsta på det...

TrondM

Citat från: moviefan skrivet 31 december 2018 kl. 20:33:06
Jag har hört att det var en naken scen i Bernad och Bianca, som togs bort.

Det var det nok ikke. Men, det var en scene hvor noen i Disney la inn et nakenbilde som en spøk. Det vises i to frames, og ble ikke oppdaget før filmens andre VHS-utgivelse i 1999. Førsteopplaget ble trukket tilbake etter tre dager. Filmen ble gitt ut på nytt nesten tre måneder senere uten nakenbildet.




Jeg antar at bildet finnes i de første skandinaviske utgivelsene også, men jeg har ikke sjekket. Det var med i innslaget i Kalle Anka och hans vänner önskar god jul i 1978.

TrondM

I innslaget All the Cats Join In fra filmen Make Mine Music kunne man tidligere se et bryst i profil, men denne scenen har blitt tegnet om for hjemmevideoutgivelser.


TrondM

Ikke direkte nakenhet, men i originalversjonen til Pixar kortfilmen Knick Knack, hadde kvinnene store ballongbryst. Da den ble gitt ut som bonus på Finding Nemo DVDen i 2003, hadde Pixar punktert brystene.

https://www.movie-censorship.com/report.php?ID=1883


Richardo

Citat från: TrondM skrivet  1 januari 2019 kl. 04:25:39
I innslaget All the Cats Join In fra filmen Make Mine Music kunne man tidligere se et bryst i profil, men denne scenen har blitt tegnet om for hjemmevideoutgivelser.



Innehållet kan man tycka vad man vill om, men det är lustigt att Blu-ray versionen har sämre kvalité än den icke-restaurerade versionen.

Någon aning vilken inställning man hade till nakenhet och barnens underhållningen på den tiden? Idag hade det varit strängt förbjudet.

Alexander

Simpsons Filmen när Bart åker naken på skateboard genom Springfield.

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  1 januari 2019 kl. 08:39:02
Någon aning vilken inställning man hade till nakenhet och barnens underhållningen på den tiden? Idag hade det varit strängt förbjudet.
Idag hade det mycket riktigt varit i stort sett otänkbart i USA; inte nödvändigtvis i andra länder - attityder skiljer sig mycket mellan olika länder.

Generellt sett hade man en mer öppen attityd till sådant på 1930-, 1940- och 1950-talet, och mycket som på den tiden inte vore det minsta anmärkningsvärt vore i dagens läge i det närmaste otänkbart. Med åren har man blivit mer försiktig och restriktiv i största allmänhet, för att inte riskera att stöta bort potentiella målgrupper. Det gäller inte bara nakenhet, utan även våld, rasism, religion och även många andra aspekter. Därigenom har ganska många av dagens produktioner (om än givetvis inte alla) en tendens att börja upplevas som menlösa, då producenterna inte vågar blanda in något som någon skulle kunna stöta sig på.

Ett exempel är ju att ganska många amerikanska tecknade filmer/serier nuförtiden gärna vill undvika all koppling till religion, till den grad att religiösa högtider såsom jul och påsk gärna undviks till förmån för snarlika påhittade högtider; allt för att inte personer som tillhör andra religioner som inte firar jul och påsk ska riskera att ta illa vid sig...