Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Idag var det piff och puff rädningspatrullen

Daniel Hofverberg

Jo, den nya säsongen verkar bestå av Milo - Murphys lag och Piff & Puff - Räddningspatrullen.

I och för sig ett trevligt återseende och bra serier båda två, men hur vore det att faktiskt först sända klart säsong 1 av Trassel och DuckTales...?

moviefan

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  5 januari 2019 kl. 09:37:24
Idag var det piff och puff rädningspatrullen

Hoppas de visar hela serien, och inte bryter mitt i.  :)

Anders M Olsson

Återigen är alltså beskrivningen i tablån helt "åt råttorna". Tablån anger Elena från Avalor, Milo Murphys lag och Lejonvakten.

Jag konstaterar att Milo Murphys lag fortsätter där den slutade för knappt ett år sen.

Piff och Puff - Räddningpatrullen börjar om från början med första avsnittet. Serien tycks vara nyrestaurerad och bildkvalitén är mycket bättre än senast i Disneydags (2013). Dock visas den nu beskuren till 16:9-format, så man tappar en del i ovan- och nederkanterna.

Alexander

#274
Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 januari 2019 kl. 10:51:13
Återigen är alltså beskrivningen i tablån helt "åt råttorna". Tablån anger Elena från Avalor, Milo Murphys lag och Lejonvakten.

Jag konstaterar att Milo Murphys lag fortsätter där den slutade för knappt ett år sen.

Piff och Puff - Räddningpatrullen börjar om från början med första avsnittet. Serien tycks vara nyrestaurerad och bildkvalitén är mycket bättre än senast i Disneydags (2013). Dock visas den nu beskuren till 16:9-format, så man tappar en del i ovan- och nederkanterna.

Kan det vara samma restaurering från 2016 som Disney gjorde när serien släpptes till bl.a Itunes i USA?
Isåfall borde det se bra bildmässigt ut,undantaget för hur den är beskuren.

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet  5 januari 2019 kl. 10:59:09
Kan det vara samma restaurering från 2016 som Disney gjorde när serien släpptes till bl.a Itunes i USA?
Isåfall borde det se bra bildmässigt ut,undantaget för hur den är beskuren.

Det är möjligt att restaureringen är samma, men att det finns olika versioner i SD respektive HD med olika beskärning beroende på upplösningen.

Jag gick in på iTunes och provspelade lite på samma avsnitt som sändes i SVT i dag. Tyvärr kan jag inte handla med mitt konto i den amerikanska butiken, och tv-serier finns inte i den svenska.

På iTunes ser den inte beskuren ut, fast det gäller kanske bara SD-versionen.

TrondM

Citat från: moviefan skrivet  5 januari 2019 kl. 10:14:36
Hoppas de visar hela serien, och inte bryter mitt i.  :)

Det er laget 65 episoder av serien, så det vil vel ta et par år å komme gjennom hele.

Henkow

Citat från: TrondM skrivet  5 januari 2019 kl. 13:08:27
Det er laget 65 episoder av serien, så det vil vel ta et par år å komme gjennom hele.

Fast enbart 59 avsnitt har dubbats till svenska. Sedan har de såvitt jag kan minnas aldrig visat mer än ca 20 avsnitt så det lär nog inte bli annorlunda denna gången.

Alexander

Citat från: Henkow skrivet  5 januari 2019 kl. 13:58:11
Fast enbart 59 avsnitt har dubbats till svenska. Sedan har de såvitt jag kan minnas aldrig visat mer än ca 20 avsnitt så det lär nog inte bli annorlunda denna gången.
Rakt av från DVD utgåvorna oftast.  ;)

Daniel Hofverberg

Trevligt att SVT äntligen börjat om med Milo - Murphys lag där de slutade senast. Däremot är det ju som sagt olyckligt att Piff & Puff - Räddningspatrullen nu var beskuren i höjdled från 4:3 till Widescreen, vilket ju medför ganska mycket försvunnen bild - tyvärr en växande trend i dagens läge, i takt med att Widescreen blir mer och mer vedertaget... :(

Citat från: moviefan skrivet  5 januari 2019 kl. 10:14:36
Hoppas de visar hela serien, och inte bryter mitt i.  :)
Det är nog knappast troligt, då det skulle ta över två hela säsonger av Disneydags; och det är ju tyvärr sällan som SVT sänt samma serier i Disneydags så pass länge...

Citat från: Henkow skrivet  5 januari 2019 kl. 13:58:11
Fast enbart 59 avsnitt har dubbats till svenska. Sedan har de såvitt jag kan minnas aldrig visat mer än ca 20 avsnitt så det lär nog inte bli annorlunda denna gången.
Men såvitt jag vet är det väl inte helt klarlagt exakt vilka avsnitt som faktiskt har dubbats till svenska...? Vi har väl inga säkra belägg för att bara 59 avsnitt dubbats? Det enda som är helt klarlagt är väl vilka avsnitt som SVT sänt genom åren, och inte exakt vilka som dubbats eller sänts på andra kanaler...

Samlaren

Disney Channel har väl visat alla avsnitt av räddningspatrullen?

Alexander

Jag har för mig att Disney även beställde tilläggsdubbning av tidigare odubbade avsnitt för Piff & Puff: Räddningspatrullen åt Disney Channel i samma veva som Luftens Hjältar och Bumbibjörnarna.

Samlaren

Vet ni om man kan förslå serier till SVT för Disneydags eller är det Disney som skickar program till svt?



E

Citat från: Samlaren skrivet  6 januari 2019 kl. 14:19:14
Vet ni om man kan förslå serier till SVT för Disneydags eller är det Disney som skickar program till svt?
Jag brukar skriva till Barnkanalen på Messenger ibland och föreslå serier så du kan göra det där ;) ;) ;)

Samlaren

Ok. Jag har faktiskt gjort det ngn gång, ngn animerad serie som inte fanns med svesnkdub som jag förslog.