Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Homosexualitet m.m i filmer

Startat av moviefan, 4 maj 2018 kl. 16:30:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

(Kom inte på någon passande rubrik för denna tråd)  ::)

Varför har inte Disney gjort relations story, med homosexuellt par ? Kan det ske i framtiden ? 

Artan1528

Det har de faktisk allerede med Andi Mack, Good Luck Charlie og The Lodge.

Daniel Hofverberg

Framförallt Andi Mack är ju ett positivt exempel och ett påtagligt fall, där en av huvudrollerna är homosexuell och det tar upp en av seriens huvudsakliga storylines.

Jag kommer dock på rak arm inte ihåg någon homosexuell rollfigur i The Lodge...?

The Lodge är ju kanske hursomhelst inte riktigt jämförbart med övriga exempel, som inte är en amerikansk serie utan en brittisk Disney Channel-serie - inspelad på Nordirland och i huvudsak en nyfilmatisering av en israelisk Disney-serie. Jag har dock inte sett det israeliska originalet, som mig veterligen aldrig sänts i Skandinavien, så jag har ingen aning hur mycket som bearbetats och gjorts om till den brittiska versionen.

moviefan

Prinsessan Och Grodan är enda disneyfilmen med en mörkhyad karaktär. Kan det bli fler filmer med mörkhyade i framtiden, inom animerad film ? Har hört att det inte gick så bra för varken Prinsessan och Grodan och Trassel. Har hört att Trassel skulle ha hetat Rapunzel från början, men det ändrades.

DisneyTLK

Tyvärr så är HBTQ-frågor fortfarande kontroversiellt.

När spelfilmsversionen av Skönheten och Odjuret släpptes förra året, lovade Disney en exklusivt "gay" scen, något som kanske varade i en sekund och som inte ens nödvändigtvis hade något med homosexualitet att göra.

Detta gjorde att många (kanske lite mer extrema) kristna i USA rasade över filmen, deras barn skulle inte få se den för att den skulle "warp their minds".

Jag tror dock absolut att dessa frågor stärker Disney i längden, och jag hoppas på att se mer av det, allra helst utan att det känns påklistrat, att de "måste" göra det.

TonyTonka

Citat från: moviefan skrivet  5 maj 2018 kl. 13:55:31
Prinsessan Och Grodan är enda disneyfilmen med en mörkhyad karaktär. Kan det bli fler filmer med mörkhyade i framtiden, inom animerad film ? Har hört att det inte gick så bra för varken Prinsessan och Grodan och Trassel. Har hört att Trassel skulle ha hetat Rapunzel från början, men det ändrades.

Atlantis samt Lilo & Stitch har också mörkhyade karaktärer.  ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  5 maj 2018 kl. 13:55:31
Prinsessan Och Grodan är enda disneyfilmen med en mörkhyad karaktär. Kan det bli fler filmer med mörkhyade i framtiden, inom animerad film ? Har hört att det inte gick så bra för varken Prinsessan och Grodan och Trassel. Har hört att Trassel skulle ha hetat Rapunzel från början, men det ändrades.

Men det där stämmer väl ändå inte...

Till att börja med gick det bra för både Trassel och Prinsessan och Grodan, för dels så var båda starten på en ny Disney-era och dels så är både Tiana och Rapunzel med i Prinsess-skaran!

(men det är sant att Trassel skulle ha hetat Rapunzel från början, precis som sagan)

Dessutom är Prinsessan och Grodan inte den enda Disneyfilmen med en mörkhyad karaktär, vi har ju också Jasmine i Aladdin (som förövrigt också är den första i det slaget), Pocahontas i filmen med samma namn, Esmeralda i Ringaren i Notre Dame, Mulan i filmen med samma namn (ja, hon är ju inte precis mörkhyad, men hon är iallafall inte vit, då hon är kines) och slutligen Vaiana i filmen med samma namn!

moviefan

#7
Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 maj 2018 kl. 00:16:07
Men det där stämmer väl ändå inte...

Till att börja med gick det bra för både Trassel och Prinsessan och Grodan, för dels så var båda starten på en ny Disney-era och dels så är både Tiana och Rapunzel med i Prinsess-skaran!

(men det är sant att Trassel skulle ha hetat Rapunzel från början, precis som sagan)

Dessutom är Prinsessan och Grodan inte den enda Disneyfilmen med en mörkhyad karaktär, vi har ju också Jasmine i Aladdin (som förövrigt också är den första i det slaget), Pocahontas i filmen med samma namn, Esmeralda i Ringaren i Notre Dame, Mulan i filmen med samma namn (ja, hon är ju inte precis mörkhyad, men hon är iallafall inte vit, då hon är kines) och slutligen Vaiana i filmen med samma namn!

Enligt tråden om Prinsessan och Grodan på Magic Movies forum, så nämns det att den är första filmen inom Disney, med mörkhyad karaktär. Jasmin och Pocahontas är inte så mörkhyade. Det där med Trassel, vet jag inte var jag fick det ifrån. Har för mig att jag hört att den inte fick heta Rapunzel för att Disney ville göra en prinsess film som alla kunde gilla, och inte bara flickor.   

https://www.google.com/search?q=pocahontas+and+jasmine&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj_kLLOyfDaAhUUiaYKHcEMCaQQ_AUICigB&biw=1347&bih=645#imgrc=aSmRYcW9-jPGxM:&spf=1525592132436

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  6 maj 2018 kl. 09:33:41
Enligt tråden om Prinsessan och Grodan på Magic Movies forum, så nämns det att den är första filmen inom Disney, med mörkhyad karaktär.

Det låter ju minst sagt märkligt, för Jasmine, Pocahontas och Esmeralda är ju heller inte ljushyade!

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  5 maj 2018 kl. 23:11:18
Atlantis samt Lilo & Stitch har också mörkhyade karaktärer.  ^^

Sen får vi ju heller inte glömma Aladdin, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Mulan och Vaiana!

Alexander

#10
Om man med mörkhyad endast menar just afroamerikanska personer, då är Tiana den första till att vara huvudpersonen i en tecknad Disneyfilm. Men annars har även afroamerikanska personer förekommit i tidigare filmer som Dumbo.  :)

När det kommer till HBTQ så är Disney precis som de flesta stora bolaget inom familjeunderhållning försiktiga, men tar ändå små framsteg mot att göra det mer öppet t.ex Hugos och Djalis romans i Ringaren i Notre Dame filmerna och inkluderande av homosexuella par i scener från Star vs the forces of evil.

Spola till 1:35.

https://m.youtube.com/watch?v=OgqH4puwsxI

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  6 maj 2018 kl. 10:05:38
Om man med mörkhyad endast menar just afroamerikanska personer, då är Tiana den första till att vara huvudpersonen i en tecknad Disneyfilm. Men annars har även afroamerikanska personer förekommit i tidigare filmer som Dumbo.  :)

Jaså, det är så hon tänker...

Nåja, iallafall så är de afroamerikanska karaktärerna i Dumbo (alltså cirkusmännen) knappast huvudkaraktärer och har en obetydande roll i filmen... Cirkusdirektören själv är iallafall en italienare!

Alexander

#12
Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 maj 2018 kl. 10:27:07
Jaså, det är så hon tänker...

Nåja, iallafall så är de afroamerikanska karaktärerna i Dumbo (alltså cirkusmännen) knappast huvudkaraktärer och har en obetydande roll i filmen... Cirkusdirektören själv är iallafall en italienare!

Stämmer, jag tycker några av de afroamerikanska  figurena som hade betydelse för berättelsen i tecknade filmer innan Tiana i Prinsessan och grodan var Kobra Bubbles i Lilo och Stitch,  Iridessa i Tingeling,  Frozone i Superhjältarna och Dr. Flin i Atlantis:)

Disneyfantasten

I Zootropolis finns det faktiskt ett homosexuellt par, men de har en väldigt liten roll i filmen, jag tänker på Judys grannar, som är två antiloper, fast av olika arter; Bucky (en kudu) och Pronk (en oryx/gemsbock). Dessutom är det nog inte många som tänker på det.

TrondM

Citat från: Alexander skrivet  6 maj 2018 kl. 10:05:38
Om man med mörkhyad endast menar just afroamerikanska personer, då är Tiana den första till att vara huvudpersonen i en tecknad Disneyfilm. Men annars har även afroamerikanska personer förekommit i tidigare filmer som Dumbo.  :)

I Dumbo er jo kråkefuglene helt klart afroamerikanske, selv om de ikke er personer. I Song of the South er det mange afroamerikanske personer med.