Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Di sma undar jordi

Startat av Lilla My, 2 december 2020 kl. 00:02:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Någon som känner igen och har mer fakta om denna saga/dessa kassettband? Videon i sig har väldigt begränsad info.


https://youtu.be/BNEqFRKqbfU

Elios

#1
Har för mig att det är ett finskt band va?  ???

Grimner

Som folklorist vet jag en del om "di sma undar jordi" och andra väsen från nordisk folktro, men just detta kassettband kände jag faktiskt inte till. Tack för delningen, mycket upplysande. :D
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet  2 december 2020 kl. 02:36:58
Har för mig att det är ett finskt band va?  ???

Finskt, nej. Det finns en svensk (gotländsk) rockgrupp som heter Di sma undar jårdi, men förutom sitt gotländska ursprung och namnet har de nog inte så mycket gemensamt med sagan som det frågas om här.

Gruppen fick sitt genombrott med låten Snabbköpskassörskan som de spelade i ett program i tv-serien Nöjesmassakern 1985:

https://youtu.be/7SHwUT3OdJc

Det man framförallt ska lägga märke till i det klippet är att tjejen i kassan faktiskt är den franska världsartisten Mireille Mathieu!

Lilla My

Citat från: Grimner skrivet  2 december 2020 kl. 03:19:35
Som folklorist vet jag en del om "di sma undar jordi" och andra väsen från nordisk folktro, men just detta kassettband kände jag faktiskt inte till. Tack för delningen, mycket upplysande. :D

Eller hur!? Den är så himla ovanligt, hittade det på Youtube för typ två år sedan och blev helt kär. Till och med den bristande kvalitén ökar känslan! Önskar bara jag hade lite mer fakta om själva kassetten  :-\

Elios

Av det lilla jag hörde om dem så tyckte jag det lät jäkligt kasst.
Mja inte min musiksmak iallafall.  ::)

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  5 december 2020 kl. 15:16:20
Av det lilla jag hörde om dem så tyckte jag det lät jäkligt kasst.
Mja inte min musiksmak iallafall.  ::)

... Det handlar fortfarande inte om någon musik.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  5 december 2020 kl. 19:33:20
... Det handlar fortfarande inte om någon musik.

Aha mja nu vet du iallafall!  ;D

Elios

Trodde bara att det fanns ett band som hette så.  ::)

Lilla My