Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney filmer Svensk bildversion

Startat av Gustav Jonsson, 12 maj 2019 kl. 01:12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag undrar vad händer egentligen med Svenska  bildversioner efter de har visats på bio det kommer inte ut på blu-ray eller DVD visas inte på TV( bara på SVT en gång om året)? Det är synd eftersom att det ligger så mycket jobb bakom det hela speciellt med handtecknade filmer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 mars 2020 kl. 14:37:43
Jag undrar vad händer egentligen med Svenska  bildversioner efter de har visats på bio det kommer inte ut på blu-ray eller DVD visas inte på TV( bara på SVT en gång om året)? Det är synd eftersom att det ligger så mycket jobb bakom det hela speciellt med handtecknade filmer.
Det är en mycket bra fråga. I vissa fall har ju filmer som haft svensk bildversion på bio fått behålla sin svenska bildversion på DVD och/eller Blu-Ray - framförallt vid vissa nyare Disney- och Pixar-filmer (tyvärr inga äldre klassiker förutom Snövit och de sju dvärgarna), men även där har det ju på senare år blivit ett flertal som helt saknat svensk bildversion även på Blu-Ray.

Men annars är det helt klart ont om svenska bildversioner, och även TV-sändningar på SVT har nuförtiden oftast inte den rätta svenska bildversionen; utan antingen en ny enklare svensk bildversion eller endast engelskspråkig bildversion. :(

På den här punkten har det tyvärr blivit en klar försämring de senaste decennierna. På den tiden då VHS var allenarådande hade de allra flesta Disney-filmer (och en del filmer från andra filmbolag) rätt svensk bildversion från bio även på VHS, men där har det blivit en klar försämring sedan DVD tog över... :(

Steffan Rudvall

Har det någonsin funnits en svensk bildversion av Dumbo?

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2020 kl. 01:45:25
Det är en mycket bra fråga. I vissa fall har ju filmer som haft svensk bildversion på bio fått behålla sin svenska bildversion på DVD och/eller Blu-Ray - framförallt vid vissa nyare Disney- och Pixar-filmer (tyvärr inga äldre klassiker förutom Snövit och de sju dvärgarna), men även där har det ju på senare år blivit ett flertal som helt saknat svensk bildversion även på Blu-Ray.

Men annars är det helt klart ont om svenska bildversioner, och även TV-sändningar på SVT har nuförtiden oftast inte den rätta svenska bildversionen; utan antingen en ny enklare svensk bildversion eller endast engelskspråkig bildversion. :(

På den här punkten har det tyvärr blivit en klar försämring de senaste decennierna. På den tiden då VHS var allenarådande hade de allra flesta Disney-filmer (och en del filmer från andra filmbolag) rätt svensk bildversion från bio även på VHS, men där har det blivit en klar försämring sedan DVD tog över... :(

Det dyker väl ändå upp då och då på Disney filmer med svensk bildversion!? Iallafall på Pixar?^^

Henrik Karlsson

På på blu-ray och DVD utgåvorna av Röjar-Ralf har man översätt många textskyltar med textremsor fast filmens titel står på svenska var dessa textskyltar översätta med textremsor på bio eller hade de svensk bildversion?

Mathilda Gustafsson

Finns det någon svensk bild version till kortfilmen The band concert?

Adam Larsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 augusti 2020 kl. 20:10:03
Finns det någon svensk bild version till kortfilmen The band concert?
Jag vet inte om en riktig finns men jag gjorde den här för något år sedan


MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet 20 augusti 2020 kl. 20:11:06
Jag vet inte om en riktig finns men jag gjorde den här för något år sedan


Ser i alla fall bra ut

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 20 augusti 2020 kl. 20:11:06
Jag vet inte om en riktig finns men jag gjorde den här för något år sedan


Får man fråga varför?


MOA


Adam Larsson


Adam Larsson

 Jag har reagerat på en sak i den svenska bildversionen till Snövit och de sju dvärgarna.

På slutet av filmen dyker kommer den här bilden upp...



Det står "Produktion Walt Disney" borde det inte stå "En Walt Disney produktion" eller "Produktion av Walt Disney"?

Det här är den danska versionen av samma bild.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 21 november 2020 kl. 19:55:22
Det står "Produktion Walt Disney" borde det inte stå "En Walt Disney produktion" eller "Produktion av Walt Disney"?
Det skulle man kunna tycka, ja - och jag har alltid reagerat på grammatiken på den texten. Men det stod likadant på de svenska bildversionerna av alla klassiska Disney-filmer som haft svenska bildversioner (vilket förstås i övriga fall rör sig om bio och/eller VHS - inga andra klassiker har ju haft svensk bildversion på DVD).

moviefan

Har alla vhs utgåvor från 90 talet och innan svensk bildversion av disney klassikerna ?