Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Svenska röster som brukar dubba en Engelsk röst

Startat av Skokaka, 20 februari 2022 kl. 22:51:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Jag vet inte om det redan finns en tråd om det här, men jag tänkte lägga till några dubbare som brukar göra röster till karaktärer som har en viss Engelsk röst. Här ska jag berätta exemplar:

Fredrik Hiller - Patrick Warburton
Allan Svensson - John Goodman
Adam Fietz - Will Arnett
Nassim Al Fakir - Josh Gad
Stefan Ljungqvist - David Ogden Stiers
Anders Öjebo - Cheech Marin
Hans Lindgren - Bill Thompson
John Harryson - Pat Buttram
Claes Månsson - Alan Tudyk
Roger Storm - Tom Hanks
Vanna Rosenberg - Jennifer Tilly

Jag vet inte direkt om det finns någon som är en Svensk version av Jim Cummings. Han har kanske inte delat en röst med alla som jag kommer på, men de brukar dyka upp överallt precis som honom.

Svenska versioner av Jim Cummings: Steve Kratz, Gunnar Ernblad, Roger Storm, Anders Öjebo, Andreas Nilsson, Johan Hedenberg, Hans Lindgren, Guy de la Berg, Per Sandborgh, etc.

Om någon av de Engelska rösterna är med i någon film som sig själva (live-action eller tecknad) så tycker jag verkligen att de som brukar göra de Svenska rösterna till deras karaktärer ska få dubba dom. Om de fortfarande lever, såklart. ???

Disneyfantasten

Sen har även Hans Lindgren dubbat ett antal karaktärer av Sterling Holloway.

Dan Ekborg har dubbat Robin Williams.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 februari 2022 kl. 23:02:06
Sen har även Hans Lindgren dubbat ett antal karaktärer av Sterling Holloway.

Dan Ekborg har dubbat Robin Williams.

Det första glömde jag visst. Det är sant.

Var inte Dan Ekborg bara en gång som Robin Williams? Jag vet bara att de var Anden i Aladdin. Dock, inget annat jag minns kanske.

Steffan Rudvall

Det är ju ganska vanligt på Disney Channel att samma person dubbar samma skådespelare. Happy Jankell dubbade ju till exempel alltid Zendaya...

Citat från: Skokaka skrivet 20 februari 2022 kl. 23:04:51
Var inte Dan Ekborg bara en gång som Robin Williams? Jag vet bara att de var Anden i Aladdin. Dock, inget annat jag minns kanske.
Dan Ekborg dubbar honom Flubber också

Skokaka


TonyTonka

Glöm inte att Sharon Dyall ofta dubbar Helena Bonham Carter.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 februari 2022 kl. 23:09:57
Det är ju ganska vanligt på Disney Channel att samma person dubbar samma skådespelare. Happy Jankell dubbade ju till exempel alltid Zendaya...
Ja, jag skulle rentav vilja sträcka mig så långt som att påstå att det bara är vid Disneys live-actionproduktioner som man kan lita på att det finns en grundregel att samma originalskådespelare (nästan) alltid spelas av samma svenska skådespelare. Och det är förstås inte bara i Sverige, utan över hela världen. Det finns i och för sig enstaka undantag, bl.a. vid vissa cameoroller/gästroller plus Jonas Brothers i första Camp Rock, men i 9 fall av 10 är det ju alltid samma svenska skådespelare som gör rösten till varje originalskådespelare. Så Zendaya spelas alltid av Happy Jankell, Corbin Bleu spelas alltid av Jesper Adefelt, Ashley Tisdale spelas alltid av Amanda Renberg, o.s.v.

Vid andra filmbolag än Disney och till viss del även animerade produktioner från Disney är det nog i mångt och mycket tillfälligheter om det råkar bli samma skådespelare, och inget man kan lita på att det nödvändigtvis finns en tanke bakom.

Zebastian

Vendela Palmgren dubbar inte Selena Gomez i Hannah Montana fast hon gör det i alla andra Disney Channel produktioner. Någon som vet varför?

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 21 februari 2022 kl. 08:35:07
Vendela Palmgren dubbar inte Selena Gomez i Hannah Montana fast hon gör det i alla andra Disney Channel produktioner. Någon som vet varför?
Samma som Jonas Brothers antar jag, Selena Gomez hade ingen stor roll i Hannah Montana så då fick någon bara ta rollen.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 20 februari 2022 kl. 22:51:25
Jag vet inte om det redan finns en tråd om det här, men jag tänkte lägga till några dubbare som brukar göra röster till karaktärer som har en viss Engelsk röst. Här ska jag berätta exemplar:

Fredrik Hiller - Patrick Warburton
Allan Svensson - John Goodman
Adam Fietz - Will Arnett
Nassim Al Fakir - Josh Gad
Stefan Ljungqvist - David Ogden Stiers
Anders Öjebo - Cheech Marin
Hans Lindgren - Bill Thompson
John Harryson - Pat Buttram
Claes Månsson - Alan Tudyk
Roger Storm - Tom Hanks
Vanna Rosenberg - Jennifer Tilly

Jag vet inte direkt om det finns någon som är en Svensk version av Jim Cummings. Han har kanske inte delat en röst med alla som jag kommer på, men de brukar dyka upp överallt precis som honom.

Svenska versioner av Jim Cummings: Steve Kratz, Gunnar Ernblad, Roger Storm, Anders Öjebo, Andreas Nilsson, Johan Hedenberg, Hans Lindgren, Guy de la Berg, Per Sandborgh, etc.

Om någon av de Engelska rösterna är med i någon film som sig själva (live-action eller tecknad) så tycker jag verkligen att de som brukar göra de Svenska rösterna till deras karaktärer ska få dubba dom. Om de fortfarande lever, såklart. ???

John Harryson har också dubbat Bill Thompson, faktum är att Bill använt olika stämmor till olika karaktärer.

Sen kan jag även nämna flera exempel;

Sif Ruud = Verna Felton

Margareta Sjödin = Eva Gabor

Olof Thunberg = John McIntire

Beppe Wolgers = Phil Harris

(visst ja, Per Myrberg har också dubbat Phil Harris mer än en gång)

Disneyfantasten

#10
Jo, Magnus Samuelsson har dubbat John Ratzenberger ett antal gånger också.

Sen har Hilda Henze dubbat Ginniger Goodwin.

Miikee

Jag är inte hundra men jag tror att Johan Schinkler har dubbat för James Earl Jones utöver den tecknade och otecknade lejonkungen. Har för mig att han dubbade honom i något Star Wars relaterat också.

Will Siv


gstone

Myrra Malmberg är bra på att dubba Jodi Benson och Lizette Pålsson passar som svensk röst till Jodi Benson.



[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Jag har kommit på mer exempel:

Rafael Edholm är bra på att dubba Antonio Banderas

Hasse Jonsson är bra på att dubba Alec Baldwin

Jakob Stadell är bra på att dubba David Cross

Claudia Galli är bra på att dubba Isla Fisher

Sussie Eriksson är bra på att dubba Amy Sedaris

Jesper Adefelt är bra på att dubba Ryan Reynolds

Pernilla Wahlgren är bra på att dubba Anne Hathaway

Stephan Karlsén är bra på att dubba Patrick Stewart

Lawrence Mackrory är bra på att dubba Jack Black