Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Trasdockorna (Raggy Dolls)

Startat av chribbe, 7 september 2005 kl. 00:40:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Det jag minns av VHS/DVD dubbningen av Trasdockorna är att introt kvar kvar på engelska och att Pernilla Wahlgren, Mia Hansson och Johan Hedenberg medverkade som röster.  :)

Lilla My

Citat från: Alexander skrivet 14 oktober 2017 kl. 23:08:47
Det jag minns av VHS/DVD dubbningen av Trasdockorna är att introt kvar kvar på engelska och att Pernilla Wahlgren, Mia Hansson och Johan Hedenberg medverkade som röster.  :)

Var det bara VHS/DVD-versionen som hade det engelska introt eller gick det på TV/Barnkanalen med engelsk intro också? Själv såg jag det bara när det gick på Bolibompa sent 90-tal och tidigt 2000-tal och då var det alltid det svensk-dubbade introt.

Daniel Hofverberg

Alla sändningar av originaldubben på SVT och Barnkanalen har haft svensk-dubbat intro.

Det är bara omdubbningen där introt inte dubbats.

Elios

Tycker att själva serien var ganska lam och så var ju även introt rätt kasst.
Men budskapet gillade jag med att det är okej att vara annorlunda.
Jan Nygren var helt klart dock den bästa i serien.

Lilla My

Om ämnet redan finns ber jag om ursäkt. Sökte på diverse omskrivningar men hittade inget.

Någon som vet hur många avsnitt av Trasdockorna som dubbades till svenska? Allihopa? Vill mest veta som en kul grej. Själv minns jag typ bara två avsnitt från min barndom och vill minnas att det gick en förvånansvärt kort period (älskade dock programmet till döds när det väl gick, haha).

Daniel Hofverberg

Jag har nu slagit ihop de tre trådar som fanns om Trasdockorna. :)

Citat från: Lilla My skrivet  5 februari 2020 kl. 23:19:09
Någon som vet hur många avsnitt av Trasdockorna som dubbades till svenska? Allihopa? Vill mest veta som en kul grej. Själv minns jag typ bara två avsnitt från min barndom och vill minnas att det gick en förvånansvärt kort period (älskade dock programmet till döds när det väl gick, haha).
Nej, tyvärr verkar det bara vara en bråkdel av alla avsnitt som dubbats till svenska och sänts i Sverige. När jag går igenom sändningar i Svensk Mediedatabas verkar det "bara" vara 36 avsnitt som SVT sänt, vilket gissningsvis är så många som dubbats till svenska. Det är förstås inte så lite det heller, men långt ifrån de 112 avsnitt som producerades i Storbritannien.

36 avsnitt känns dock som ett lite ojämnt antal, med tanke på att säsong 1 - 3 består av 39 avsnitt, så man kan ju fråga sig exakt vilka avsnitt som SVT sände...?

Fast inte vet jag om man kan anse att Trasdockorna gick under en så "förvånansvärt kort period"... Först sändes 12 avsnitt som del av Björnes Magasin 1987, därefter en hög avsnitt som del av Björnes Magasin 1990 - 1992, därefter som fristående programpunkt 1993, som del av Björnes Magasin till och från 1994 - 1997 samt 1997 - 1999 som fristående programpunkt - allt detta på SVT1. Därefter sändes serien flitigt på Barnkanalen mellan 2003 och 2008 (totalt 432 visningar under de sex åren!). :)

Tråkigt dock att serien inte sänts alls i Sverige sedan 2008, samtidigt som mycket annat på SVT Barn nuförtiden repriseras i det oändliga... :( Jag tyckte också mycket om serien som ung, men har i och för sig inte sett den på många år så jag vet inte vad man skulle tycka om den i dagens läge...

Elios

Att va söta och lika som bär vad är det och ha?
Lite annorlunda är väl inget fel och va?
Om man é av en annan sort?
Varför ska man kastas bort?
Fast lite trasiga och knasiga? I vårt trasdocksgäng.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2020 kl. 01:54:56
Jag har nu slagit ihop de tre trådar som fanns om Trasdockorna. :)

Tack! ;D

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2020 kl. 01:54:56
36 avsnitt känns dock som ett lite ojämnt antal, med tanke på att säsong 1 - 3 består av 39 avsnitt, så man kan ju fråga sig exakt vilka avsnitt som SVT sände...?

Det var ju spännande ??? Skulle vilja ta reda på vilka som inte dubbades, och varför.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2020 kl. 01:54:56
Fast inte vet jag om man kan anse att Trasdockorna gick under en så "förvånansvärt kort period"... Först sändes 12 avsnitt som del av Björnes Magasin 1987, därefter en hög avsnitt som del av Björnes Magasin 1990 - 1992, därefter som fristående programpunkt 1993, som del av Björnes Magasin till och från 1994 - 1997 samt 1997 - 1999 som fristående programpunkt - allt detta på SVT1. Därefter sändes serien flitigt på Barnkanalen mellan 2003 och 2008 (totalt 432 visningar under de sex åren!). :)

Tråkigt dock att serien inte sänts alls i Sverige sedan 2008, samtidigt som mycket annat på SVT Barn nuförtiden repriseras i det oändliga... :(

Jamen då minns jag helt enkelt bara fel ;D

En kul anekdot till serien; när min kompis lillasyster kollade på barnkanalen vid något tillfälle som liten (detta måste varit runt 2007 - 2008) så körde de med den engelska öppningen. Varför vet jag ej. Vet att min kompis vid tiden blev förskräckt när jag spelade det svenska introt (vilket är mycket mer, ehm.. "Animerad" i sin dubbning än den finstämnda brittiska) för hon var så van vid den engelska.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2020 kl. 01:54:56
Jag tyckte också mycket om serien som ung, men har i och för sig inte sett den på många år så jag vet inte vad man skulle tycka om den i dagens läge...

Jag har sett några avsnitt av serien på engelska för något år sedan, för undrade samma sak. Den är INTE ALLS så bra som man minns den - Den är rätt ut sagt ganska dryg och långsam. Men mysig, och jag älskar den fortfarande, om än mycket p.g.a. nostalgiska skäl.

Elios

Finns det någon chans att dem kommer gå att se på typ öppet arkiv i framtiden? Eller ja snarare större chans det än att dem släpper alla på svenska på Blu-ray.  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 12 februari 2020 kl. 08:59:56
Finns det någon chans att dem kommer gå att se på typ öppet arkiv i framtiden? Eller ja snarare större chans det än att dem släpper alla på svenska på Blu-ray.  ::)
Nej, Öppet Arkiv är tyvärr inte möjligt, eftersom det bara innefattar svenska produktioner som SVT äger rättigheterna till; d.v.s. i stort sett bara serier de själva har producerat eller som har producerats på uppdrag av dem. Trasdockorna är en brittisk serie, som SVT inte har några rättigheter till (att de sen förstås äger sin egen dubbning av serien är en annan femma).

Det är förstås tänkbart att serien kan komma att sändas på SVT Barn igen och/eller publiceras på SVT Play, men då serien inte sänts alls sedan 2008 känns det ju tyvärr inte särskilt troligt att SVT plötsligt skulle köpa in den serien igen efter över 11 års frånvaro... :(

Det har ju släppts några volymer med avsnitt av serien på DVD, utgivna av Capital Media Communication och senare Musikservice (oklart exakt vilka avsnitt), som dock sedan länge är utgångna. Det är förstås möjligt att dessa kan komma att ges ut på nytt (av samma eller annan distributör), men då DVD- och VHS-utgåvorna har en helt annan dubbning än den som SVT använde lär ju eventuella nyutgåvor också använda samma omdubb. Så att serien skulle släppas med SVTs dubb på DVD förefaller högst osannolikt. Blu-Ray finns knappast ens på kartan, då serien inte släppts på det formatet ens i hemlandet Storbritannien - där finns "bara" säsongsboxar på DVD, och inte ens där av samtliga säsonger.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2020 kl. 11:14:35
Nej, Öppet Arkiv är tyvärr inte möjligt, eftersom det bara innefattar svenska produktioner som SVT äger rättigheterna till; d.v.s. i stort sett bara serier de själva har producerat eller som har producerats på uppdrag av dem. Trasdockorna är en brittisk serie, som SVT inte har några rättigheter till (att de sen förstås äger sin egen dubbning av serien är en annan femma).

Det är förstås tänkbart att serien kan komma att sändas på SVT Barn igen och/eller publiceras på SVT Play, men då serien inte sänts alls sedan 2008 känns det ju tyvärr inte särskilt troligt att SVT plötsligt skulle köpa in den serien igen efter över 11 års frånvaro... :(

Det har ju släppts några volymer med avsnitt av serien på DVD, utgivna av Capital Media Communication och senare Musikservice (oklart exakt vilka avsnitt), som dock sedan länge är utgångna. Det är förstås möjligt att dessa kan komma att ges ut på nytt (av samma eller annan distributör), men då DVD- och VHS-utgåvorna har en helt annan dubbning än den som SVT använde lär ju eventuella nyutgåvor också använda samma omdubb. Så att serien skulle släppas med SVTs dubb på DVD förefaller högst osannolikt. Blu-Ray finns knappast ens på kartan, då serien inte släppts på det formatet ens i hemlandet Storbritannien - där finns "bara" säsongsboxar på DVD, och inte ens där av samtliga säsonger.


Visst ja. Den är ju engelsk. Trodde dem hade kunnat ha vissa utländska serier men då generar det bara svenskt gjorda från början. Hade ett svagt minne av att Doctor Snuggles var med men tydligen inte då. Måste ha varit på barnkanalens app eller så.
Hade dock varit gött om dem hade kunnat göra det någon gång. Att få rättigheter till utländska serier eller filmer.
Nej förstod att Blu-ray inte lär vara aktuellt på ett bra tag där. Hade varit kul om det även kom till 4K-utgåva men det är det ju i stort sätt bara till att glömma isåfall. Inget fel med Dvd men hoppas bara man kan få en del till Sverige.  8)

Elios

Hur gammal var du när den här serien gick på Tv, Daniel?, :D ;D

Elios

Du kanske bara råkat missa frågan här.  :-*

gstone

Har Trasdockorna somm dubbning på dvdn som SVT avände när dom sände serien ??
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.