Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Friman

Kan man använda båda versioner om SVT använde det äldre med Bengt Feldreich och det nya med dubbning för SVT Barn (Barnkanalen)? Då hade många fått välja istället att envisas se samma av det gamla.

Jag tycker också det vore läget om man nästa jul börjar använda en ny version med dubbning. Jag har sen efter 2012 tröttnat på att följa den, lika mycket att följa de andra program och filmer som SVT visas varje julafton.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 november 2019 kl. 06:34:38
"Flera års tid" är väl att ta i. Det är bara under två jular, 2017 och 2018, som SVT har använt neutrala introduktioner.
Sant, men förmodligen spelades väl inte ett neutralt program in 2017 för användning samma år; varför jag gissar att det som används sedan 2017 spelades in 2016 (tillsammans med det årets unika anpassade speaker). Därmed blir det ju alltså tre år sedan det spelades in.

Således bör man nog ta Aftonbladets artikel med en stor nypa salt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 november 2019 kl. 06:34:38
Om vi räknar in årets program har Bengt Feldreich presenterat programmet i jämnt 60 år. Det är en imponerande tid, och det jubileet kan vi väl unna honom i hans himmel?

Men nästa år kan lite förnyelse vara på plats. Att slösa tid, pengar och arbete på en riktig dubb av SVTs sönderklippta version kan knappast vara lyckat. Då tycker jag hellre att man ska välja ut en professionellt redigerad version från Disney och dubba den.

Sen skulle det inte sitta i vägen om SVT även visade den oförstörda originalversionen av From All of Us... med engelskt tal som komplement, kanske lite senare i julhelgen. En sorts Minnenas television, även om just den titeln inte har använts på ett tag.
Jag instämmer fullständigt. Till nästa år är det verkligen hög tid att välja ut någon professionellt redigerad version som Disney själv ligger bakom - antingen 1958 års originalprogram eller någon senare officiell version (exempelvis det nu aktuella officiella The New From All of Us To All of You, som finska MTV3 sänder och som TV3 sände på 1990-talet) - och sedan beställa en professionell dubbning av det. Med tanke på att ingen annan kanal i Sverige sänder något julprogram från Disney bör det ju heller inte bli några rättighetsproblem, utan det borde i stort sett bara vara för SVT att välja och vraka bland det som Disney erbjuder - tvärtom gissar jag att Disney bara blir glada om SVT vill sända något av deras program, istället för något eget hopkok.

Det nuvarande programmet är ju bara en effekt av att SVT på eget bevåg med några års mellanrum bytte ut vissa segment här och var, för att sen 1985 "frysa" allt till som det råkade se ut just då. Det fanns säkerligen en logik en gång i tiden, men numera har ju den röda tråden sedan länge försvunnit och det är inte mycket mer än ett sönderklippt julprogram ursprungligen från Disney misshandlat till oigenkännlighet... :(

Det bästa SVT kan göra nu, i och med Bengt Feldreichs bortgång, vore att i år sända samma vanliga program och tillägna programmet till Bengt Feldreichs minne med någon lämplig textskylt - det vore passande och fint efter så många år. :) Men att därefter från och med nästa år ta nya grepp och hitta på något nytt, med både ett "nytt" program och ny professionell dubbning - om det sen är 1958 års originalprogram, det nu officiella programmet eller något helt annat program spelar mindre roll, bara det är ett officiellt julprogram som Disney själv ligger bakom till fullo, utan att glada amatörer fått springa runt och leka med en sax hej vilt...

Disneyfantasten

Citat från: TrondM skrivet 28 december 2018 kl. 12:30:18
Det er det ingen grunn til å være. Helt siden de begynte å vise to overraskelser, i 1994, har det vært vanlig at den andre overraskelsen er for en film som enten kommer på video i januar, eller som akkurat har kommet på video. Så sent som i 2014 viste de jo Frost på nytt, selv om den hadde kommet på DVD i april. I 2011 viste de The Lion King, som kom ut på DVD i september det året.

Faktum er at det ikke var noen klare kandidater for den andre overraskelsen i år. På forhånd mente jeg det var omtrent like stor sannsynlighet for at Incredibles 2 ville være overraskelsen, som en gammel Toy Story film. Mary Poppins Returns og live action Dumbo var to andre kandidater. Men, siden det ikke er tradisjon for å vise live action innslag (selv om det har hendt), så var ikke disse veldig sannsynlige.

Fast det där med Frost är ju en annan femma, då den filmen blev så populär att det nog var därför...

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 november 2019 kl. 11:26:19
Fast det där med Frost är ju en annan femma, då den filmen blev så populär att det nog var därför...

Ja, det är därför och dessutom skulle fler projekt med Frost t.ex kortfilmen Frostfeber komma.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2019 kl. 09:24:04
... bara det är ett officiellt julprogram som Disney själv ligger bakom till fullo, utan att glada amatörer fått springa runt och leka med en sax hej vilt...

Ja, det lärde min mamma mig redan som barn: Man ska inte springa runt och leka med saxen! :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 22 november 2019 kl. 13:14:08
Ja, det är därför och dessutom skulle fler projekt med Frost t.ex kortfilmen Frostfeber komma.

Det verkar som att det skett vartannat år vid det här laget (lite tradition känns det som);
- Frost (2013; långfilm)
- Frostfeber (2015; kortfilm)
- Olofs Frostiga Äventyr (2017; halvtimmesfilm)
- Frost 2 (2019; långfilm)

Det återstår att se om det blir fler... (och om det blir en tredje film eller en TV-serie)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 november 2019 kl. 17:07:53
Ja, det lärde min mamma mig redan som barn: Man ska inte springa runt och leka med saxen! :)
Samma här - så synd bara att SVT inte verkar ha lärt sig det... ;)

Henrik Karlsson

Citat från: Alexander skrivet 22 november 2019 kl. 07:01:49
Det kommer nog bli ramaskrik om man byter ut den. Men SVT kanske kunde erbjuda en ny version av programmet från Disney med riktig svensk dubbning eller den oanvända KM studio dubbningen på SVT Play eller Barnkanalen först i några år för att kolla intresset. Ifall Disney tillåter det.

Vad är det för oanvänd km studio dubbning?

Oscar Isaksson

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 23 november 2019 kl. 00:07:25
Vad är det för oanvänd km studio dubbning?

1996 ansåg Disneykoncernen att kaviteten på SVT:s version var under all kritik och höll inte standarden (de har under flera år erbjudit SVT att köpa in och sända den officiella versionen och SVT har gång på gång avböjt) så det beslöts av Disney i London att programmet åtminstone måste få en ordentlig dubbning de ville ha en produkt som de kunde stå bakom och som såg bra ut för företaget.

När beställningen väl faxades till KM studio ställde sig Monica Forsberg och Lennart Olsson mycket frågande till detta, och försökte då starkt ifrågasätta om en dubbning verkligen var nödvändig, de menade att lektordubbningen var en del av det svenska julfirandet sedan flera generationer tillbaka och inte bara kunde bytas ut i en handvändning och att det skulle bli ramaskri och folkstorm, men Disney var fast beslutna och man biter inte gärna den hand som föder en, så det var bara för KM studio ta sig an det projektet och leverera. Men när väl dubbningen var färdigställd gick inte SVT med på att visa den.

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet 22 november 2019 kl. 07:01:49
Det kommer nog bli ramaskrik om man byter ut den.

Ja, säkert. Men 2020 är ett gyllene tillfälle att sätta ner foten och bryta traditionen (eller kanske man ska säga "den dåliga vanan").

Efter jämnt 60 år kan det vara dags att göra ett avslut och börja på ny kula. Oavsett vad det kostar i form av folkstorm och annat måste det göras nu, annars blir det mycket svårare att göra det senare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 november 2019 kl. 07:14:50
Ja, säkert. Men 2020 är ett gyllene tillfälle att sätta ner foten och bryta traditionen (eller kanske man ska säga "den dåliga vanan").

Efter jämnt 60 år kan det vara dags att göra ett avslut och börja på ny kula. Oavsett vad det kostar i form av folkstorm och annat måste det göras nu, annars blir det mycket svårare att göra det senare.
Instämmer fullständigt. Nu när Bengt Feldreich gått bort så känns det som ett utmärkt tillfälle att hedra honom genom att visa programmet som det "alltid" (= sedan 1985) sett ut i år, gärna tillsammans med en textskylt före eller efter programmet för att tillägna hans minne, och sen börja på helt ny kula 2020.

60 år känns ju som sagt som en jämn och fin siffra, och således ett bra läge att både byta ut programmet och Bengt Feldreichs speaker.

Trots allt kan ju inte SVT hålla fast vid sin sönderklippta version från 1985 för evigt, utan förr eller senare måste den bytas ut... Och svenska folket verkade ju inte ha något emot att programmet förnyades och inslag byttes ut före 1985, då det skedde mer eller mindre regelbundet - det är ju bara sedan 1980-talet som svenska folket verkar ha blivit besatta vid att programmet ska se ut "som det alltid gjort", vilket inte ens är sant... :(

Och byter man ut programmet till någonting annat blir det ju också oundvikligt att det måste till en professionellt gjord dubbning, då ju Bengt Feldreich inte finns tillgänglig för att kunna spela in nya speakertexter.

Lilla My

Folk "bryr sig inte om Kalle" nuförtiden fören man börjar ändra i programmet, då jävlar blir det kalabalik ;D

gstone

Min gissning är att årets nyheter kommer vara Frost 2 och Framåt.


Enligt mig är detta det mest troliga scenariot ! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Christer

Själv har jag råkat somna till Kalle de senaste åren eftersom man alltid äter för mycket julmat.

gstone

Citat från: Christer skrivet 20 december 2019 kl. 12:47:42
Själv har jag råkat somna till Kalle de senaste åren eftersom man alltid äter för mycket julmat.

Nu är dvd och Blu Tay finns är det ända riktigt roliga Orginalndubbnigenn av Lady och Lufsen och Zdom två nyheterna på slutet.

Hoppa ås verkligen ingen blir arg. Jag vet att visa svenskan niar en nästan religiös relation till detta program så förlåt på förhand.

Och jag stör mig och grymt mycket hur mycket av husvagns kortfilmen  är bortklippt det särken tre hela minuter nästan och så tycker jag Andres Öjebo , Andreas Nikkson och Johan Lindquist borde dubba om Musse , Kalle och Långben !

Det skulle låt mycket mer naturligt.

Lustigt nog trots att hela program är Disney teletrafik tror nästan ingen av personerna som varit julvärdar  också dubba någon gång varelse Disney eller annan film  ❗️🤨

Men ser alltid fram emot nyheterna på slutet varenda  år 😀❗️❤️

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.