Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Teddy Ruxpin

Startat av Disneyfantasten, 3 maj 2022 kl. 20:31:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag läste i följande artikel att Monica Forsberg tydligen regisserat Teddy Ruxpin; https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[article]_the_lion_king_goteborgs_posten_1994-10-13.jpg (något som jag aldrig hört talas om förut)

Någon som vet vilka som är de svenska rösterna i denna serie?

gstone

Jag vet att Will Ryan var en röst på engska han gjord det med sin partner som han ofta sarbertare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2022 kl. 20:31:41
Jag läste i följande artikel att Monica Forsberg tydligen regisserat Teddy Ruxpin; https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[article]_the_lion_king_goteborgs_posten_1994-10-13.jpg (något som jag aldrig hört talas om förut)

Någon som vet vilka som är de svenska rösterna i denna serie?
Det var för en VHS-utgåva som Trefa Video gav ut 1988, som mest troligt innehåller fyra avsnitt av serien (då den ska ha en längd på 90 minuter). Jag har den inte själv i min ägo, men enligt Svensk Mediedatabas medverkade Ulf Källvik, Hans Gustafsson, Peter Wanngren, Ulf Johansson, Jan Koldenius och Monica Forsberg själv.

Tyvärr tror jag inte att The Adventures of Teddy Ruxpin någonsin visats på TV i Sverige.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2022 kl. 01:11:49
Tyvärr tror jag inte att The Adventures of Teddy Ruxpin någonsin visats på TV i Sverige.

Vill minnas ha läst att den ska ha visats på SF Succé omkring 1990. Ingen aning om den visades i svenskdubbad version där, dock.

Jabberjaw

Precis som Erika säger så tittade jag för ett tag sedan på tecknat från SF Succé. Men jag kom aldrig fram till om dom visades dubbade på Svenska eller inte. Men med tanke på att dom sände ganska många tecknade serier så borde dom väl trots allt varit dubbade kan jag tycka.  :o ::)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=8282.msg43793#msg43793
Citat
1990:          De små trollkarlarna
1990:          Hulken
1990:          Teddy Ruxpin (25 avsnitt)
1990:          Candy Candy (40 avsnitt)
1990-91:     Drakar och demoner. tecknat äventyr (13 avsnitt)
1990:          Batman på nya äventyr (vilken serie?)
1990:          Barbapapa
1990:          Beetlejuice
1990:          Looney Tunes. (40+ avsnitt)
1990:          Spindelmannen
1990:          Polisskolan 26 avsnitt ("tecknad serie för barn")
1991:          Äventyrsskogen
1991:          Mofli - den sista koalan
1991:          Spöket Casper & Co.
1991:          Postman Pat

Alexander

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2022 kl. 01:11:49
Det var för en VHS-utgåva som Trefa Video gav ut 1988, som mest troligt innehåller fyra avsnitt av serien (då den ska ha en längd på 90 minuter). Jag har den inte själv i min ägo, men enligt Svensk Mediedatabas medverkade Ulf Källvik, Hans Gustafsson, Peter Wanngren, Ulf Johansson, Jan Koldenius och Monica Forsberg själv.

Tyvärr tror jag inte att The Adventures of Teddy Ruxpin någonsin visats på TV i Sverige.

VHS:en innehåller seriens fem första avsnitt, avsnitten har en sammanhängande  handling som börjar i avsnitt 1 och får sin avslutning i avsnitt 5.  :)

Ulf Källvik spelar titelrollen Teddy Ruxpin i VHS filmen.

Medan Staffan Hallerstam gjorde rösten till Teddy Ruxpin gosedjuret.
Teddy Ruxpin fanns även som elektroniskt gosedjur med blinkande ögon och tal. Gosedjuret kom med ett kassettband som man stoppade i, så att Teddy kunde berätta sagor.

Video av gosedjuren:

https://m.youtube.com/watch?v=l5139iC2hL0&t=1s

Disneyfantasten

#6
Citat från: Alexander skrivet 11 maj 2022 kl. 22:39:10
VHS:en innehåller seriens fem första avsnitt, avsnitten har en sammanhängande  handling som börjar i avsnitt 1 och får sin avslutning i avsnitt 5.  :)

Ulf Källvik spelar titelrollen Teddy Ruxpin i VHS filmen.

Medan Staffan Hallerstam gjorde rösten till Teddy Ruxpin gosedjuret.
Teddy Ruxpin fanns även som elektroniskt gosedjur med blinkande ögon och tal. Gosedjuret kom med ett kassettband som man stoppade i, så att Teddy kunde berätta sagor.

Video av gosedjuren:

https://m.youtube.com/watch?v=l5139iC2hL0&t=1s

Det andra gosedjuret, Grubby, låter som Gunnar Ernblad!

Uppfinnaren låter som Jan Sjödin.

Skogsälvan låter bekant.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 11 maj 2022 kl. 22:39:10
VHS:en innehåller seriens fem första avsnitt, avsnitten har en sammanhängande  handling som börjar i avsnitt 1 och får sin avslutning i avsnitt 5.  :)

Ulf Källvik spelar titelrollen Teddy Ruxpin i VHS filmen.
Tack för informationen. Kommer du ihåg vem som spelar respektive rollfigur av de övriga skådespelarna?

Alexander

#8
Filmen går att se på Youtube.

https://m.youtube.com/watch?v=F32UJCWh87o&t=103s

Kollade en liten bit nu på filmen igen när jag hämtade länken:
Peter Wanngren spelar Gimmick. Och jag tror det är Hans Gustafsson som Grubby, någon får väldigt gärna dubbelkolla hans röst.

Om någon vill hjälpa med tidskoder från videon när en viss rollfigur dyker upp kan jag gärna hjälpa att identifiera fler röster. Jag har för mig Monica gör de kvinnliga rollerna.

Daniel Hofverberg

Tack för länken. :)

Uppgifterna i Svensk Mediedatabas verkar stämma, då samma röster anges under introt. Därutöver samma creditering till Mediahuset som vid så många andra filmer/serier under samma tidsperiod, men inte ett ord om regissör eller översättare. Vem som regisserat är liksom inte svårt att lista ut, men översättare är ju inte lika solklart. VHS-utgåvan gavs ju ut 1988, så utifrån tidsperioden och studion känns kanske Lasse Torefeldt som en rimlig gissning...?

Då Monica är den enda crediterade kvinnliga skådespelerskan kan vi nog förutsätta att hon spelar alla kvinnliga rollfigurer.