Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pongo och de 101 dalmatinerna

Startat av Anders M Olsson, 25 mars 2008 kl. 19:12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Icea

Jag har De etthundra och en hundarna (som romanen heter på svenska) och har för mig att valpen kallas för Gullgrisen i den översättningen. Det ligger ju rätt nära Gullis och är väl isåfall en förkortning av namnet i romanen för att passa läpprörelserna i filmen.

Oscar Isaksson

Citat från: Icea skrivet 10 september 2012 kl. 19:09:36
Jag har De etthundra och en hundarna (som romanen heter på svenska) och har för mig att valpen kallas för Gullgrisen i den översättningen. Det ligger ju rätt nära Gullis och är väl isåfall en förkortning av namnet i romanen för att passa läpprörelserna i filmen.

Jag har också den boken i min ägo (svenska original upplagan från 1960), fast jag tror nog att du har blandat ihop namnen.

I boken är det bara fyra valpar som fått namn:

Lillgrisen (valpen som är  dödfödd men vaknar)
Svartis (valpen som är född med ett svart öra och är den starkaste av alla valpar i kullen)
Tjockis (valpen som alltid råkar illa ut och är jämt hungrig)
Gullgossen (valpen vars fläckar bildar formen av en hästsko)

Jag har mina teorier om vad valparna heter på engelska men jag är inte säker och ambitiös som jag är så kommer jag låna den engelska utgåvan för att kunna ge en rapport på om det.   


Jag frågar ännu en gång om det finns möjlighet för dig att addera censurklippen till kopian och förlåt om jag skriver lite luddigt.

carl-johan larsson

Är 150 % övertygad om att Svartis röst, i den svenska originaldubben, görs av en herre vid namn Roland Grönros. Såg nyligen originaldubben och kände igen rösten mycket väl. Roland Grönros spelade också huvudrollen i barnserien Villervalle i Söderhavet från 1963. Kikade på den också och jämförde... tveklöst är det samma person. Uppgiften om vem som gör Svartis röst har jag aldrig sett någon uppgift om i några creditlistor, men det råder ingen tvekan om saken enl. min mening.

Oscar Isaksson

Jag håller på för fullt med att utreda rösterna i originaldubbningen av  Pongo och de 101 dalmatinerna och efter att jag såg Martin Söderhjelms dubbning hos en bekant så jag har kommit fram till följande:

Korna:
Queenie (Rosa*) Carin Swensson (Swensson är felstavat i alla credits listorna jag har sett, hon stavas med W.)
Duchess Lena Ewert 
Princess Mona Andersson


Prästen Hans Lindgren
Radiosångerska Gaby Stenberg
Lastbilschauffören Hans Lindgren
Mekanikern kan vara Per Myrberg (men jag är inte helt säker så det får jag lyssna igen på) 

Collien och resten av Valparna håller jag fortfarande på att undersöka.

(*) Rosa är den enda av korna som har fått ett svenskt namn i originaldubbningen.





Anders M Olsson

Pongo och de 101 dalmatinerna kommer i nyutgåva på DVD och Blu-ray om två veckor.

Jag hajade till när jag såg beskrivningen i Disneys presstext. De har nämligen angivit dubbningscredits för den gamla dubbningen från 1961.

Det är väl troligen ett misstag i presstexten, så man ska nog inte hoppas på för mycket...

Alexander Lundahl

Anders M Olsson, var kan man läsa den presstexten någonstans?

Daniel Hofverberg

#36
På Disneys skandinaviska pressajt publiceras både pressreleaser, bilder och annat för journalister. I den presstexten står det följande längst ner:

"SVENSKA RÖSTER:
Pongo - Hans Lindgren
Roger Radcliff - Per Myrberg
Anita Radcliff - Kristina Adolphson
Cruella de Vil - Gaby Stenberg
Perdita - Birgitta Alm
Nanny - Sif Ruud
Jeppe - Nils Hallberg
Hjalle - Rune Halvarsson
Sergeant Rapp - Stig Grybe
Översten - Olof Thunberg
Terriern - Cecilia Stenhammar
Kaptenen/ Dansken/Mr Simpkins/ labradoren - Sven Holmberg
Svartis - Roland Grönros
Lucy/ Miss Birdwell - Ullacarin Rydén
Blodis/ kommissarien - Gösta Prüzelius
tv-frågeledaren - Bernt Friberg
tv-hallåmannen - Olle Björklund
Kor - Carin Svensson, Mona Andersson, Lena Ewert"

Men precis som Anders har jag också svårt att tro att det faktiskt är originaldubben som släpps på DVD och Blu-Ray - mest troligt är det väl så att den som skrivit pressreleasen inte har vetat om att det finns mer än en dubbning. Men hoppas kan man alltid...

TonyTonka

http://dubbningshemsidan.se/recensioner/Pongo_och_de_101_dalmatinerna/

Enligt Daniels recension av Pongo och de 101 dalmatinerna dubbades filmen om 1992, stämmer det verkligen? Jag trodde den dubbades om 1995 eller 1996?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det är nog bara ett skrivfel i hastigheten. Omdubben hade premiär på bio 1995-03-17, så filmen bör ha dubbats om hösten 1994 eller tidiga våren 1995 (eller en kombination av båda).

Elias Prenbo

Påtal om det, jag har läst på Wikipedia att omdubben av Peter Pan gjordes för VHS 1994, men det kan ju inte stämma, då filmen dubbades om för bio 1992 och släpptes på VHS första gången 1993-02-11.

gstone

Jag undrar vilka som gör röster till följande karaktärer i orginaldubbningen av
Pongo och de 101 dalmatinern


Princess

Duchess

Rover

Collien

Frågemanen

Bill mekaniken

Truck föraren

Smutsiga Dawson

Och tv reklam sångerskan

Vet någon vilka dessa röster är ? Är det ens dokumenterat någonstans vilka som gjord rösterna ? Eller har uppgifterna gåt förlorade med åren ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Denna musiksaga har autentiskt ljud från 1995-års omdubbning, förutom på en punkt; Danny har en annan röst än i den egentliga omdubbningen (där han gjordes av Gunnar Uddén), kan det möjligen vara Jan Koldenius som gör rösten i musiksagan?

www.youtube.com/watch?v=79gGS2sU_hU

(han pratar vid 7:44)

gstone

Vem är röst till skurken i tv serien vamparna tittar på  ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 22 april 2020 kl. 17:10:03
Vem är röst till skurken i tv serien vamparna tittar på  ?

Är det första eller andra filmen du syftar på?

Jag tror inte att skurken i TV-programmet om Blixten har några repliker, men kan mycket väl ha fel...

Däremot har han med 100% säkerhet repliker i 2an, men tyvärr vet jag inte vem som spelar honom...  :( (det bör iallafall definitivt vara en av de som står angiven under "övriga röster")

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 april 2020 kl. 17:15:59
Är det första eller andra filmen du syftar på?

Jag tror inte att skurken i TV-programmet om Blixten har några repliker, men kan mycket väl ha fel...

Däremot har han med 100% säkerhet repliker i 2an, men tyvärr vet jag inte vem som spelar honom...  :( (det bör iallafall definitivt vara en av de som står angiven under "övriga röster")

Han har dock en röstskådespelare i första filmen(Paul Frees)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.