Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ducktales (2017)

Startat av Hampus.J, 25 maj 2015 kl. 20:18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Jag tycker också att det var skamligt att godkänna Jan Jönsson som Nalle Puh, där är det omöjligt att tänka sig någon annan än Guy De La Berg enligt mig. Olli Markenros är inte heller speciellt lyckad i rollen (trots att det var han jag hörde först kände jag direkt att han inte alls var något vidare för rollen, men när jag såg Tigers Film på bio och hörde Guy De La Berg blev jag glad och vande mig vid honom, senast som Guy De La Berg medverkade var i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh), men hursomhelst är han inte godkänd längre och sen tycker jag inte heller att Peter Wanngren som Tiger var speciellt passande, även han slutade vara godkänd för rollen. Så nu är det bättre ställt med hans röst som Thomas Hellberg/Rolf Lydahl gjort. Jörgen Lantz är enligt mig den bästa Nasse-rösten, på andra plats Michael Blomqvist. Skönt att de har kvar Charlie Elvegård som Kanin. Jag tycker mycket bra om Benke Skoghult som Ior, även om John Harryson var bättre. Carl Billqvist är/var mycket bra som Uggla, synd att han är död sedan 1993. Jag tycker absolut inte att Roger Storm är speciellt lyckad i rollen. Däremot tycker jag mycket bra om Gunnar Uddén som Uggla, annars är jag ändå ganska nöjd med nuvarande Per Svensson. Men nu när Guy De La Berg sorgligt nog är död, så jag tycker det är dags att Disney och SDI Media inleder röstprover för att hitta någon som kommer upp i samma höga klass som Guy De La Berg.


Vad gäller Dumbo så tycker jag att samtliga röster i 1972-års omdubb är lika originalrösterna och fullt godkända för sina roller. I 1990-talsdubben är ingen skådis varesig lik originalrösten eller bibehåller rätt röstkaraktär, men det värsta är att de har ändrat sångtexterna, som blivit betydligt sämre än i den tidigare dubben. Dubben från 1996/97 är inte speciellt lyckad, men är ändå avsevärt bättre än den svenska dubben av Simpsons-filmen.


Det finns många karaktärer där jag bara kan tänka mig en enda röstskådis, men också många där jag inte är lika petig med skådespelarna (se tråden "Vilken röst födedrar du hos vilken karaktär?"[size=78%]).[/size]

[size=78%]Så nu har jag några frågor som jag vill ställa:[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Per Myrberg fortsätta som Sebastian?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Bo Maniette fortsätta som Kapten Krok?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Anders Öjebo fortsätta som Peter Pan?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Lindgren fortsätta som Vita Kaninen?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Sissel Kyrkjebö fortsätta som Ariel?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Mikael Samuelson fortsätta som Jafar?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Stephan Karlsen fortsätta som Svartepetter?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Björn Skifs fortsätta som Woody?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Robert Gustafsson fortsätta som Mike Wasowski?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Iwa Boman fortsätta som Hjärter Dam?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte John Harryson fortsätta som Joakim Von Anka?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Lindgren fortsätta som Långben?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Sanna Nielsen fortsätta som Alice?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Gunnar Uddén fortsätta som Uggla?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Per Myrberg fortsätta som Thomas O Malley?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Olof Thunberg fortsätta som Shere Khan?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Frej Lindqvist fortsätta som Basil Mus?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Josefsson fortsätta som Råttigan?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Jasmine Wigartz fortsätta som Blå Fen?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte John Harryson fortsätta som Sheriffen av Nottingham?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Lindgren fortsätta som Kaa?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Margareta Sjödin fortsätta som Duchess?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Anna-Lotta Larsson fortsätta som Snövit?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Birgitta Larsson fortsätta som Törnrosa/Aurora?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Myrra Malmberg fortsätta som Jasmine?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Rune Ek fortsätta som Slinkey?[/size]

- Varför fick inte Magnus Härenstam fortsätta som Tantor?

[/size]- Varför fick inte Reuben Sallmander fortsätta som Tarzan?

[/size]- Varför fick inte Lizette Pålsson fortsätta som Ariel?

[/size]- Varför fick inte Hasse Andersson fortsätta som Påskharen?

[/size]- Varför fick inte Ulf Källvik fortsätta som Larven?

[/size]- Varför fick inte Myrra Malmberg fortsätta som Lena?

[/size]- Varför fick inte Monica Forsberg fortsätta som Knattarna?

[/size]- Vilka spelar karaktärerna i Disney On Ice?

[/size]Jag har säkert fler frågor, men detta är de jag kan komma på just nu.

[/size]Men som sagt, jag föredrar John Harryson som Joakim Von Anka. Och som du säger är det ofattbart hur Jan Jönsson kunnat bli godkänd som Nalle Puh.

Daniel Hofverberg

Anledningen till att Jan Jönsson tog över var ju för att Guy de la Berg blev för sjuk för att kunna fortsätta, så därför var det ju tyvärr ett nödvändigt ont att byta ut honom. Men hur Disney i USA resonerat som godkände Jan förstår jag inte alls, då han i mina ögon är långt ifrån att hålla måttet och heller inte har någon större likhet med den nuvarande originalrösten Jim Cummings. Vad Disney anbelangar lär väl Jan Jönsson tyvärr fortsätta vara godkänd (då det är sällsynt att Disney underkänner röster som relativt nyligen godkänts), men jag hoppas som sagt att SDI Media inser att han inte duger och inleder röstprover för att hitta en permanent ersättare som Nalle Puh; så att man inte stoppar huvudet i sanden och nöjer sig med Jan bara för att han redan är godkänd...

Vad gäller dina många frågor lär väl ingen annan än Disney i USA och i vissa fall respektive dubbningsbolag kunna svara på dem. Men "fick inte" är nog inte rätt uttryckt, för i en del av fallen skulle jag tro att skådespelarna fortfarande är godkända, men att de antingen inte velat fortsätta eller haft förhinder. Exempelvis skulle jag tro att Sissel Kyrkjebø fortfarande är godkänd som Ariel, men att det helt enkelt blev mer praktiskt med någon mer tillgänglig skådespelare - Sissel har ju haft väldigt fullt upp, och är ju heller inte bosatt i Sverige. För en enstaka långfilm är det ju säkerligen inga problem med en norska (såvitt jag vet har väl Sissel alltid bott i Norge), men det är ju en helt annan femma med en lång TV-serie samt flera uppföljare; då vill man nog anlita någon som bor i Stockholm för att det ska bli mest praktiskt.

När det gäller inhopp i Hos Musse och liknande sammanhang lär ju heller ingen satsa alltför mycket på att få med alla befintliga skådespelare för alla gästrollerna - det vore orealistiskt, då det ju är så många välkända karaktärer som förekommer där, så att få med alla röster från respektive långfilm hade med all säkerhet blivit alldeles för dyrt. TV-serier görs ju sällan med så jättehög budget, så då gäller det ju att begränsa mängden skådespelare för att få ner kostnaden.

Huruvida Hans Lindgren byttes ut på grund av otillgänglighet eller ovilja eller om han inte längre var godkänd av Disney i USA har jag inte lyckats ta reda på. I vilket fall som helst är det ju dock nu en moot Point, då ju Hans gick bort för två och ett halvt år sedan. Johan Lindqvist är i mina ögon (öron) inte suverän och långt ifrån lika bra som Hans, men dock helt okej som Långben. Jag tror nog tyvärr att det vore svårt att hitta någon bättre än honom i dagsläget.

Såvitt jag vet är dock Monica Forsberg inte längre godkänd av Disney som Knattarna. Ingen annan än Disney Character Voices International i USA kan nog svara på varför, men i och med att den enda nu godkända rösten är barnskådespelaren Vincent Werner så verkar det som att Disney vill övergå till att låta Knattarna låta mer som "vanliga" barn. Kanske är det något generellt policybeslut som gäller över hela världen.

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 25 juli 2015 kl. 23:06:51
Jag tycker också att det var skamligt att godkänna Jan Jönsson som Nalle Puh, där är det omöjligt att tänka sig någon annan än Guy De La Berg enligt mig. Olli Markenros är inte heller speciellt lyckad i rollen (trots att det var han jag hörde först kände jag direkt att han inte alls var något vidare för rollen, men när jag såg Tigers Film på bio och hörde Guy De La Berg blev jag glad och vande mig vid honom, senast som Guy De La Berg medverkade var i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh), men hursomhelst är han inte godkänd längre och sen tycker jag inte heller att Peter Wanngren som Tiger var speciellt passande, även han slutade vara godkänd för rollen. Så nu är det bättre ställt med hans röst som Thomas Hellberg/Rolf Lydahl gjort. Jörgen Lantz är enligt mig den bästa Nasse-rösten, på andra plats Michael Blomqvist. Skönt att de har kvar Charlie Elvegård som Kanin. Jag tycker mycket bra om Benke Skoghult som Ior, även om John Harryson var bättre. Carl Billqvist är/var mycket bra som Uggla, synd att han är död sedan 1993. Jag tycker absolut inte att Roger Storm är speciellt lyckad i rollen. Däremot tycker jag mycket bra om Gunnar Uddén som Uggla, annars är jag ändå ganska nöjd med nuvarande Per Svensson. Men nu när Guy De La Berg sorgligt nog är död, så jag tycker det är dags att Disney och SDI Media inleder röstprover för att hitta någon som kommer upp i samma höga klass som Guy De La Berg.


Vad gäller Dumbo så tycker jag att samtliga röster i 1972-års omdubb är lika originalrösterna och fullt godkända för sina roller. I 1990-talsdubben är ingen skådis varesig lik originalrösten eller bibehåller rätt röstkaraktär, men det värsta är att de har ändrat sångtexterna, som blivit betydligt sämre än i den tidigare dubben. Dubben från 1996/97 är inte speciellt lyckad, men är ändå avsevärt bättre än den svenska dubben av Simpsons-filmen.


Det finns många karaktärer där jag bara kan tänka mig en enda röstskådis, men också många där jag inte är lika petig med skådespelarna (se tråden "Vilken röst födedrar du hos vilken karaktär?"[size=78%]).[/size]

[size=78%]Så nu har jag några frågor som jag vill ställa:[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Per Myrberg fortsätta som Sebastian?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Bo Maniette fortsätta som Kapten Krok?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Anders Öjebo fortsätta som Peter Pan?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Lindgren fortsätta som Vita Kaninen?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Sissel Kyrkjebö fortsätta som Ariel?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Mikael Samuelson fortsätta som Jafar?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Stephan Karlsen fortsätta som Svartepetter?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Björn Skifs fortsätta som Woody?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Robert Gustafsson fortsätta som Mike Wasowski?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Iwa Boman fortsätta som Hjärter Dam?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte John Harryson fortsätta som Joakim Von Anka?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Lindgren fortsätta som Långben?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Sanna Nielsen fortsätta som Alice?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Gunnar Uddén fortsätta som Uggla?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Per Myrberg fortsätta som Thomas O Malley?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Olof Thunberg fortsätta som Shere Khan?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Frej Lindqvist fortsätta som Basil Mus?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Josefsson fortsätta som Råttigan?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Jasmine Wigartz fortsätta som Blå Fen?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte John Harryson fortsätta som Sheriffen av Nottingham?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Hans Lindgren fortsätta som Kaa?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Margareta Sjödin fortsätta som Duchess?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Anna-Lotta Larsson fortsätta som Snövit?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Birgitta Larsson fortsätta som Törnrosa/Aurora?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Myrra Malmberg fortsätta som Jasmine?[/size]

[size=78%]- Varför fick inte Rune Ek fortsätta som Slinkey?[/size]

- Varför fick inte Magnus Härenstam fortsätta som Tantor?

- Varför fick inte Reuben Sallmander fortsätta som Tarzan?

- Varför fick inte Lizette Pålsson fortsätta som Ariel?

- Varför fick inte Hasse Andersson fortsätta som Påskharen?

- Varför fick inte Ulf Källvik fortsätta som Larven?

- Varför fick inte Myrra Malmberg fortsätta som Lena?

- Varför fick inte Monica Forsberg fortsätta som Knattarna?

- Vilka spelar karaktärerna i Disney On Ice?

Jag har säkert fler frågor, men detta är de jag kan komma på just nu.

Men som sagt, jag föredrar John Harryson som Joakim Von Anka. Och som du säger är det ofattbart hur Jan Jönsson kunnat bli godkänd som Nalle Puh.


Bo Maniette lämnade dubbningsbranschen runt 2003-2004, så det är nog därför han inte fortsatte som Kapten Krok.


Jag har också för mig att Björn Skifs hamnade i en konflikt med Disney precis innan Toy Story 3 dubbades, men jag vet inte om han sparkades eller valde att sluta själv. ^^

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Sissel Kyrkjebö var nog definitivt godkänd, men skulle knappast dubba för standardlön (dvs. de hade inte råd att anlita henne). Skulle tro att samma sak gäller för flera andra på listan, ex.vis Per Myrberg, Mikael Samuelsson och Sanna Nielsen. Att någon är godkänd innebär inte att det funkar rent praktiskt att anlita den personen. Det tillkommer ju andra aspekter. Beroende på projektets storlek är det inte säkert att man har råd. Bo Maniette lär ex.vis ha varit avsevärt billigare att anlita än Mikael Samuelsson i rollen som Jafar.


Varför Björn Skifs blev utbytt inför "Toy Story 3" är ett intressant mysterium. Han var utan tvekan godkänd för rollen. Enligt uppgifter i media var det så förhandlingarna mellan honom och Disney inte fungerade. Det hade egentligen inte varit något konstigt, och man kan misstänka att det i vanlig ordning handlade om pengar, om det inte hade varit så att det handlade om just Björn Skifs, mannen som är känd för att aldrig i sitt liv ha orsakat någon skandal! Jag tror att vi får vänta på att han någon gång skriver en självbiografi innan vi får veta vad som egentligen hände. (Han antydde att han var less på att dubba "Toy Story"-filmer, men jag vet inte riktigt om jag tror på det påståendet. Han lär ha vetat, precis som alla andra, att "Toy Story 3" inte var någon dussinuppföljare.)


Varför Olof Thunberg inte fortsatte som Shere Khan (jag antar att det är "Luftens hjältar" du tänker på?) lär med all säkerhet ha berott på att han tackade nej. Godkänd lär han under alla omständigheter ha varit. Disney förhandlade väl till och med med honom om en omdubbning av "Djungelboken", innan man hittade ljudbanden man behövde, om jag inte minns fel? Och han var ju faktiskt med i "Djungelboken 2".


I övrigt: Vincent Werner lär ha kommit i målbrottet 2017, tror ni att han fortfarande kommer att vara godkänd då...? Det ska faktiskt bli intressant att se. I fallet med "Phineas & Ferb" blev ju både Sam Molavi och Benjamin Tesfazion utbytta pga att de kom in i målbrottet.

Daniel Hofverberg

Enligt Olof Thunberg själv hade han röstspelat och blivit godkänd på nytt som Shere Kahn inför omdubbningen av Djungelboken, som ju dessbättre i sista minuten inte blev av. Så det finns ingen anledning att tro att han inte fortfarande är godkänd, utan i Luftens hjältar berodde det säkerligen på att han antingen hade förhinder, inte hade tid med en så lång TV-serie eller inte ville dubba för standardlönen.

Citat från: JRL skrivet 26 juli 2015 kl. 18:47:24
Sissel Kyrkjebö var nog definitivt godkänd, men skulle knappast dubba för standardlön (dvs. de hade inte råd att anlita henne). Skulle tro att samma sak gäller för flera andra på listan, ex.vis Per Myrberg, Mikael Samuelsson och Sanna Nielsen. Att någon är godkänd innebär inte att det funkar rent praktiskt att anlita den personen. Det tillkommer ju andra aspekter. Beroende på projektets storlek är det inte säkert att man har råd. Bo Maniette lär ex.vis ha varit avsevärt billigare att anlita än Mikael Samuelsson i rollen som Jafar.
Helt riktigt. Per Myrberg har ju varit med i ganska många dubbningar genom åren, så han kan nog tänkas ställa upp för den vanliga standardlönen; jag har svårt tänka mig att han skulle ha fått igenom en högre lön vid så många tillfällen. Men det är väl högst tveksamt om detsamma skulle gälla Sissel eller Sanna Nielsen - båda de två är ju dessutom väldigt upptagna med andra uppdrag, då ju deras högsta prioritet förstås är sång.

I dagens läge skulle jag tro att 95% av alla dubbare gör det för kollektivavtalets minimilön - det är nog i stort sett bara vid enstaka inhopp av kändisar i långfilmer som det är realistiskt att kunna förhandla sig till en högre lön; något som gissningsvis nästan aldrig sker vid TV-serier. Längre TV-serier blir ju tillräckligt dyra att dubba ändå, även utan högre löner...

Jag håller med att det ska bli intressant att se om Vincent Werner förblir godkänd som Knattarna när han kommer in i målbrottet, eller om han byts ut då så att det blir ytterligare en ny röst för Knatte, Fnatte och Tjatte.

Elias Prenbo

Det där med Shere Khan, Roger Storm spelade inte honom i bara Luftens Hjältar, utan också i Hos Musse och Lilla Djungelboken (cutscenerna mellan avsnitten). Och Hans Lindgren spelade Kaa senast i cutscenerna av Lilla Djungelboken, medan i Hos Musse och Djungelboken 2 är det den nu tyvärr bortgångne Guy De La Berg, så vem ska nu spela Kaa? (jag är övertygad om att Guy De La Berg också hade passat mycket bra som Herr Stork, Filurkatten och Roquefort). Baloo spelades i TV-serien "Luftens Hjältar" av Jan Koldenius, medan Claes Jansson spelade honom i cutscenerna av "Lilla Djungelboken" och i "Djungelboken 2" var det Rolf Lassgård, men personligen tycker jag ändå att Allan Svensson hade passat betydligt bättre än dessa tre (jag tror också han hade passat bra till Lille John, Thomas O Malley och Scat Cat).


Men sedan finns det skådespelare som har behållits jättelänge, ett exempel är Styvmodern i "Askungen" där Kristina Adolphson började spela rollen redan vid omdubben 1967 och hon är fortfarande godkänd av Disney för rollen, ett annat exempel är Kanin i Nalle Puh, där Charlie Elvegård har spelat rollen ända sedan 1988.


Så om Bo Maniette sedan 2003/2004 lämnat dubbningsbranschen, vem spelar då Jafar och Pumbaa i Disney On Ice, samtidigt frågar jag också vem som spelar Cruella De Vil i Disney On Ice (då Mona Seilitz är död sedan 2008), överlag undrar jag faktiskt över alla roller som någonsin varit med i Disney On Ice, men det kan vi nog prata mer om i tråden "Disney On Ice". I TV-serien "Aladdin" spelas Jasmine av Maria Rydberg, medan i TV-serien "Sofia Den Första" är det Mikaela Tidermark som spelar rollen. Hos Ariel var det Myrra Malmberg som spelade rollen i både uppföljarna och i TV-serien "Sofia Den Första", medan i Hos Musse spelas hon av Lizetta Pålsson (jag tycker att hon passar så bra i rollen att hon hade kunnat fortsätta som Ariel, annars är det inget större fel på Myrra Malmberg som är en underbar skådis).


Men jag är ganska säker på att de hittar en ny röst till Nalle Puh förr eller senare (för exempelvis var ju Roger Storm bara godkänd som Uggla i en väldigt kort period).


Hursomhelst, jag vill gärna säga att idag är det min födelsedag och jag fyller 19.

JRL

Grattis på födelsedagen! :) Blir så avundsjuk på alla som är 19, det är den absolut bästa åldern. Efter det går det bara utför...


Jag tror att varför Olof Thunberg inte spelade Shere Khan i "Hos Musse" och "Lilla Djungelboken" kan ha berott på att han helt enkelt inte hade tid (han har alltid varit en flitigt anlitad skådespelare/regissör). Godkänd var han ju utan tvekan. De båda serierna är ju rena parenteser i Disneys produktion, så det är faktiskt förståeligt om Olof tackade nej till att vara med i dem.


Vissa skådespelare har tur och kan spela samma roll i många år, medan andra blir utbytta (det gäller både originalrösterna och dem som dubbar). Det beror på ifall deras röster förändras genom åren, och hur det påverkar karaktären. Paige O'Hara blev exempelvis utbytt inför "Sofia den första" på grund av att hennes röst hade förändrats för mycket under åren, ett öde som däremot inte drabbade Jodi Benson (Ariels originalröst). Charlie Elvegård lär nog få spela Kanin så länge han är aktiv som skådespelare, eftersom hans röst inte förändrats, och det dessutom är svårt att åldersbestämma den karaktären.

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet 26 juli 2015 kl. 22:50:21
Jag tror att varför Olof Thunberg inte spelade Shere Khan i "Hos Musse" och "Lilla Djungelboken" kan ha berott på att han helt enkelt inte hade tid (han har alltid varit en flitigt anlitad skådespelare/regissör). Godkänd var han ju utan tvekan. De båda serierna är ju rena parenteser i Disneys produktion, så det är faktiskt förståeligt om Olof tackade nej till att vara med i dem.
Vid Lilla Djungelboken tror jag precis som du. I fallet med Hos Musse kan det däremot mycket väl ha ekonomiska orsaker, för att begränsa antalet skådespelare och därmed få ner kostnaden på dubbningen. Man betalar ju varje skådis för varje påbörjad timme som hen befinner sig i dubbningsstudion, varför man förstås inte vill anlita fler skådisar än nödvändigt. I den serien medverkar ju så jättemånga kända rollfigurer från Disneys filmer och serier, så om alla dessa skulle få behålla sina röster hade dubbningen kostat en förmögenhet att spela in; pengar jag inte tror att Disney är beredd att lägga ut på en "enkel" TV-serie... Dubbningen lär ha blivit tillräckligt dyr ändå, med tanke på att det trots allt var ganska många skådisar som medverkade.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2015 kl. 02:23:12
(såvitt jag vet har väl Sissel alltid bott i Norge)

Sissel bodde faktiskt många år i Köpenhamn, men har flyttat tillbaka till Norge.

Conan

Kan vi inte återgå till Ducktales? Jag tycker att Peter Harryson (John Harrysons son) borde göra Joakims röst. Han är väl kvar i dubbningsbranchen eller? Och vad det gäller Kalle så tycker jag i alla fall att han borde få stanna i Ankeborg i den nyare versionen istället för att åka till flottan.

JRL

Intressant att notera är att Disney har bytt ut alla originalröster inför den här serien (inte helt förvånande med tanke på att Alan Young är 95 år, men även de övriga har bytts ut). Det kan påverka vilka som får dubba ifall Disney bestämmer att man vill ha röster som låter yngre, vilket verkar rätt sannolikt. Jag tror med andra ord inte att någon som varit med i de tidigare dubbningarna kommer att återvända.


Sen måste jag fråga: Trodde någon på allvar verkligen att Staffan Hallerstam var aktuell för att återvända i rollen som knattarna...? Även om Staffan måste anses vara en av landets bästa dubbare någonsin så var han inte rätt person att spela knattarna. Att låta honom dubba knattarna i den nya serien vore som att låta E.H. Brochman dubba Kalle Anka...

Alexander

Man får bara hoppas att åtminstone Andreas Nilsson får spela Kalle Anka.  ;)

Daniel Hofverberg

Personligen tyckte jag att Staffan Hallerstam gjorde en bra insats som Knattarna i DuckTales, och jag tyckte det fungerade bra. Men varken han eller Monica Forsberg är ju godkänd längre av Disney i USA, så det är hursomhelst en moot point.

Citat från: Alexander skrivet  5 augusti 2015 kl. 17:41:24
Man får bara hoppas att åtminstone Andreas Nilsson får spela Kalle Anka.  ;)
Det är nog helt givet. Andreas Nilsson är ju den enda nu aktiva som är godkänd att spela Kalle Anka, så händer inget drastiskt de närmaste två åren lär det fortsätta så. Visserligen trodde Per-Erik Hallin att han fortfarande var godkänd av Disney som Kalle, men han har ju inte varit aktiv i dubbningsbranschen på närmare 20 år...

Hampus.J

Citat från: JRL skrivet  5 augusti 2015 kl. 15:35:50
Intressant att notera är att Disney har bytt ut alla originalröster inför den här serien (inte helt förvånande med tanke på att Alan Young är 95 år, men även de övriga har bytts ut).

Om Kalle Anka nu ska vara med så kommer väl ändå Tony Anselmo fortfarande göra hans röst? Det vore väl konstigt av Disney att ta in en helt annan röst bara för en tv-serie när Tony Anselmo gjort kalles röst i över 30 år.

Inget tyder väl heller på att han skulle sluta,han är ju inte direkt 95 år som Alan Young ;).
In Donaldismo Veritas

JRL

Citat från: Hampus.J skrivet  7 augusti 2015 kl. 10:59:54
Om Kalle Anka nu ska vara med så kommer väl ändå Tony Anselmo fortfarande göra hans röst? Det vore väl konstigt av Disney att ta in en helt annan röst bara för en tv-serie när Tony Anselmo gjort kalles röst i över 30 år.

Inget tyder väl heller på att han skulle sluta,han är ju inte direkt 95 år som Alan Young ;) .


Det är uppgifter från Terry McGovern (som gjorde rösten till Sigge McKvack, och inte blev glad över att bli utbytt). Tony Anselmo lär inte bli utbytt, men det kan ju faktiskt vara så att Kalle Anka inte kommer att vara med i den nya serien.