Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Danska dubbningar gjorda i Sverige

Startat av Mathilda Gustafsson, 10 september 2021 kl. 09:39:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Vi alla vet att det finns svenska dubbningar  gjorda i Danmark, Men finns det danska dubbningar gjorda i Sverige?

Daniel Hofverberg

Inte såvitt jag vet. Jag känner inte till något sådant fall, och det har väl heller inte direkt funnits behov av det då det funnits gott om dubbningsstudior i Danmark vid ett tidigt skede.


Men när jag pratade med den sedan länge nedlagda TV-kanalen FilmNet på telefon på 1990-talet, så berättade de för mig att en hel del av deras norska dubbningar gjordes av Eurotroll i Sverige, där skådespelare från Norge fick flyga till Stockholm till Eurotrolls studio (eller tekniskt sett FilmNets studio, då Eurotroll på den tiden hyrde in sig i FilmNets lokaler) och svenska tekniker fick ansvara även för norska inspelningar.

Om det verkligen stämmer, så att Eurotroll inte i själva verket anlitade någon dubbningsstudio i Norge för de norska dubbningarna (*), så är det väl inte helt omöjligt att även någon dansk dubbning gjorts på samma sätt. Det förefaller dock mindre troligt, för på den tiden var det relativt ont om dubbningsstudior i Norge och dubbning var inte alls lika vanligt där som i Sverige - fram tills runt 1996 sändes ju exempelvis alla barnprogram på TV3 med svenskt tal utan text i Norge - medan det "alltid" funnits gott om företag som utförde dubbningar i Danmark.


(*): Det har ju i många år varit vanligt förekommande att dubbningsföretag tackar ja till dubbningsuppdrag även till språk de själva inte behärskar, för att i sin tur anlita något företag i respektive land som de samarbetar med. Så har ju exempelvis Eurotroll gjort i många år med NorDubb Studios
i Oslo och (innan deras egna danska filial startade) STC Studios i Köpenhamn. Detta sker vanligtvis "osynligt" för kunden, då företaget de anlitar tar på sig allt ansvar, så att det inte är säkert att kunderna ens vet om det. Jag vet inte om Eurotroll hade börjat med det redan 1992 - 1993 (inte alltför troligt, skulle jag tro), men det är inte helt omöjligt att de i själva verket anlitade ett annat företag i Norge när FilmNet trodde att det skedde i Sverige. Dock kan man ju tycka att FilmNet borde ha haft viss insyn i vad som hände, då ju Eurotroll de första åren höll till i FilmNets TV-studio när de dubbade...