Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Cartoon World Play - Sveriges enda renodlade streamingtjänst för tecknad film!

Startat av TBT_STR_QR, 14 mars 2021 kl. 19:13:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Tecknad Film skrivet 11 januari 2022 kl. 08:13:46
Det har dykt upp en ny serie, men...det är ännu en kristen:

https://cartoonworldplay.com/se/storykeepers.php

Tror nog nästan det är något kristet bakom pga att det dykt upp en del kristna serier på sistone.
De där har jag aldrig sett

Goliat

Citat från: MOA skrivet 11 januari 2022 kl. 21:34:30
De där har jag aldrig sett

Hela finns på kristna playkanalen dessutom. Riktigt bra dubbning dock må jag säga.

Steffan Rudvall

Citat från: Tecknad Film skrivet 11 januari 2022 kl. 22:27:13
Hela finns på kristna playkanalen dessutom. Riktigt bra dubbning dock må jag säga.
Den verkar vara gjorda av Eurotroll så man kan inte förvänta sig något annat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tecknad Film skrivet 11 januari 2022 kl. 08:13:46
Det har dykt upp en ny serie, men...det är ännu en kristen:

https://cartoonworldplay.com/se/storykeepers.php

Tror nog nästan det är något kristet bakom pga att det dykt upp en del kristna serier på sistone.
The Story Keepers har släppts på DVD och VHS i Sverige, och distribueras av Livets Ord. DVD-boxen finns fortfarande kvar i deras webbshop, men av förståeliga skäl kanske man inte vill stötta Livets Ord genom att köpa den därifrån... :(
https://webshop.livetsord.se/produkt/the-story-keepers-hela-serien/

Men avsnitten på Cartoon World Play verkar ju vara tagna rakt av från Himlen TV7s Play-tjänst, där alla 13 avsnitt av serien finns:
https://www.himlentv7.se/vod/series/85638/

Jag skulle gissa att Himlen TV7 har återanvänt samma dubbning som på DVD-utgåvorna, som Livets Ord beställde, men har tyvärr inget att jämföra med här och nu för att kunna bekräfta till 100%. På Himlen TV7 finns ju tydligen inga dubbcredits alls - på VHS- och DVD-utgåvorna står en aning på omslaget, men jag vet inte om röster finns angivna på själva kassetterna/skivorna eller inte. Det som står på omslagen är i alla fall:
Svensk bearbetning: Eurotroll AB
Svensk översättning: Lena Simonsson

Hursomhelst finns det i alla fall ingen direkt anledning att se just tre avsnitt på Cartoon World Play, när alla 13 avsnitt finns i exakt samma kvalitet och med samma kanallogga uppe i hörnet på Himlen TV7s Play-tjänst; gratis och reklamfritt.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2022 kl. 01:25:08

Hursomhelst finns det i alla fall ingen direkt anledning att se just tre avsnitt på Cartoon World Play, när alla 13 avsnitt finns i exakt samma kvalitet och med samma kanallogga uppe i hörnet på Himlen TV7s Play-tjänst; gratis och reklamfritt.

Håller nog faktiskt med fullständigt här. Gillar inte att döma ett projekt i förväg eftersom jag vet hur lång tid programmering, layout och avtal kan ta.. men i det här fallet...


https://m.youtube.com/watch?v=bc6OTQooWIc

Goliat

Jag hoppas de är neutralt inställda och är religiöst obundet.

Ser nu att det står "kommer snart", sker nog uppdatering. Konstigt nog står allt på engelska, men de kanske ska införa multi-language sida?  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Tecknad Film skrivet 14 januari 2022 kl. 07:54:15
Ser nu att det står "kommer snart", sker nog uppdatering. Konstigt nog står allt på engelska, men de kanske ska införa multi-language sida?  :D
Fast nog är det väl gränsfall om juni 2022 - d.v.s. om fem månader - kan klassas som "snart"... :(

Och är tanken att hela sajten ska ligga nere de närmaste fem månaderna...? ???

Visserligen går det att komma ut övriga sidor om man har direktadressen till någon undersida för att därmed kunna länka sig vidare, men om man går direkt till https://cartoonworldplay.com/ så finns inget sätt att komma åt utbudet eller logga in...

Steffan Rudvall

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här tjänsten. Det mesta de har är public domain och resten verkar vara tagen direkt från en kristen Play tjänst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 januari 2022 kl. 01:45:02
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här tjänsten. Det mesta de har en public domain och resten verkar vara tagen direkt från en kristen Play tjänst.
Att börja med Public Domain-material av ekonomiska skäl tycker jag inte är anmärkningsvärt - trots allt måste man ju ha pengar för att köpa in filmer och serier, och jag gissar att de båda herrarna bakom den här tjänsten inte är miljonärer...

Då vill man säkert satsa på något billigt tills man får in en del abonnemangspengar, så man får råd att köpa in annat.

Det mer anmärkningsvärda tycker jag är att det mesta är Public Domain-kortfilmer som presenteras på engelska, utan vare sig svenskt tal eller svensk text. Jag tror faktiskt inte att jag är ensam som förväntar mig att allt eller åtminstone nästan allt på en svensk streamingtjänst faktiskt ska ha antingen svensk text eller tal... Och utan svenskt tal eller text så försvinner liksom vitsen med att betala pengar för tjänsten, då allt som finns där redan finns på annat håll på nätet gratis i motsvarande kvalitet och på samma språk.

Om man inte har råd med dubbning på en gång så kan jag i och för sig ha viss förståelse för det - i synnerhet högkvalitativa dubbningar kostar ju en hel del pengar - men åtminstone svensk text bör vara det minsta man kan fordra vid tecknade kortfilmer på en svensk streamingtjänst. Det behöver ju inte kosta pengar, då personerna bakom tjänsten säkerligen själv kan översätta och texta utan större svårigheter. Det går visserligen inte på nolltid, men nu har ju faktiskt tjänsten funnits i ganska precis 10 månader - och man kan med all rätt börja ställa sig frågan vad de egentligen har gjort under dessa 10 månader...?

Nu menar jag förstås inte att de verkligen suttit och rullat tummarna i tio månader, men vad som än sker har i alla fall ingen informerat om det här och nästan inget har hänt som syns utåt.

Marcusen

De verkar vara tjuvar också. Kanallogga och allt från den där kristna tjänsten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcus R skrivet 15 januari 2022 kl. 02:12:43
De verkar vara tjuvar också. Kanallogga och allt från den där kristna tjänsten.
Nog får man väl ändå förutsätta att de har fått tillstånd från Himlen TV7 att publicera taget från deras Play-tjänst - ingen borde vara dumdristig nog att stjäla material helt öppet, när kanalloggan så uppenbart visar var det kommer ifrån...

Om jag får spekulera fritt skulle jag gissa att det är därför den här tjänsten bara har några få avsnitt av The Story Keepers och Theo - på så sätt har alla incitament till att besöka Himlen TV7s webbplats för att få tag i resterande avsnitt, så att de här fåtalet avsnitt med kanallogga och allt i stort sett fungerar som reklam för Himlen TV7...

Om de hade stulit material utan tillstånd, så borde de ju ha tagit alla tillgängliga avsnitt av respektive serie, och inte bara några få...

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2022 kl. 02:20:36
Nog får man väl ändå förutsätta att de har fått tillstånd från Himlen TV7 att publicera taget från deras Play-tjänst - ingen borde vara dumdristig nog att stjäla material helt öppet, när kanalloggan så uppenbart visar var det kommer ifrån...

Om jag får spekulera fritt skulle jag gissa att det är därför den här tjänsten bara har några få avsnitt av The Story Keepers och Theo - på så sätt har alla incitament till att besöka Himlen TV7s webbplats för att få tag i resterande avsnitt, så att de här fåtalet avsnitt med kanallogga och allt i stort sett fungerar som reklam för Himlen TV7...

Om de hade stulit material utan tillstånd, så borde de ju ha tagit alla tillgängliga avsnitt av respektive serie, och inte bara några få...
Fast jag märkte att det går att ladda ner direkt från Himlen TV7 utan någon som helst hinder.

Goliat

Theo har btw en egen hemsida där man kan köpa alla videos i HD.

https://www.theopresents.com/

Tror inte de stulit något alls. Tror som Daniel, att det faktiskt är någon form av reklam för kanal 7. Så misstänker att det är någon kristen person bakom.

Goliat

"Program som publiceras av Himlen TV7 får laddas ner enbart för privat bruk. All vidarepublicering av program, textningar eller delar av dem är absolut förbjuden."

står det dock på första sidan bland annat.

Oscar Isaksson

Det är väldigt tråkigt detta med Cartoon World Play, och jag kan bara beklaga, då det inte förens nu kommit till min kännedom vad som har pågått.
Jag har INTE tagit några ledande beslut om det tidigare innehållet. så detta har varit utom utanför min kontroll. så det som har visats upp hittills speglar inte mitt eller mitt bolag.

Jag kan inte mycket rent tekniskt utan min roll är främst som VD och inköpare. Därför har jag fått mycket hjälp av TBT_STR_QR som säkert tagit sina beslut i största välmening. Ser att det har gått alldeles för fort fram med det digitala och fört med sig en del inte så smickrande barnsjukdomar.

Mitt bolag är så pass nytt på marknaden, det tar tid att etablera och samtidigt bygga ett förtroende bland utländska producenter för att kunna leverera ett så bra underhållningsutbud som är är rimligt inom bolagets ramar, och då försöka jobba nära kundens önskemål.

LyllOs Entertainment är och kommer alltid vara ett politiskt och religiöst obundet bolag.

Så länge JAG inte har gått ut med något som rör mitt bolag offentligt i mitt eget namn i egenskap av VD, vad det än må vara, så är det inte officiellt.
När det blir aktuell, kommer det presenteras t.ex. i samband med den egna marknadsföringen kopplad till lanseringen av produkter.