Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2022 kl. 23:13:02
Jag är ganska säker på att han säger pagetjänst, d.v.s. tjänstgöring till att bli page. En page var alltså en yngre manlig tjänare vid hovet, och under medeltiden oftast det första steget mot att senare bli riddare.
Låter logiskt

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2022 kl. 23:13:02
Jag är ganska säker på att han säger pagetjänst, d.v.s. tjänstgöring till att bli page. En page var alltså en yngre manlig tjänare vid hovet, och under medeltiden oftast det första steget mot att senare bli riddare.
Citat från: MOA skrivet 15 juli 2022 kl. 23:39:37
Låter logiskt

Det tror jag också då filmen utspelar sig i riddarnas tid.

Tack för hjälpen Daniel, det kan vara lite svårt att höra då ljudkvalitén är lite för dålig.

Disneyfantasten

Jag kom på en till fråga;

- vad är motsatsen till "pedofil"? (för pedofil är en vuxen som har kärleks-känslor för ett barn, jag har länge undrat vad det motsatta betyder - alltså vad det heter när ett barn har kärleks-känslor för vuxen och var sökt som en galning men utan resultat)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2022 kl. 21:21:35
Jag kom på en till fråga;

- vad är motsatsen till "pedofil"? (för pedofil är en vuxen som har kärleks-känslor för ett barn, jag har länge undrat vad det motsatta betyder - alltså vad det heter när ett barn har kärleks-känslor för vuxen och var sökt som en galning men utan resultat)

Teliofil tror jag.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2022 kl. 21:21:35
Jag kom på en till fråga;

- vad är motsatsen till "pedofil"? (för pedofil är en vuxen som har kärleks-känslor för ett barn, jag har länge undrat vad det motsatta betyder - alltså vad det heter när ett barn har kärleks-känslor för vuxen och var sökt som en galning men utan resultat)

Kan nog ha att göra med att sexuella preferenser såsom pedofili utvecklas under och efter puderteten. Ett barn kan få känslor för äldre personer, absolut, men knappast en sådan dragning som pedofili innebär. Du kan liksom inte lägga en sexuell avikelse eller preferens på barn.

Citat från: Skokaka skrivet 16 juli 2022 kl. 21:38:06
Teliofil tror jag.

Teleiofili handlar om minderåriga, alltså barn i pre-puberteten men som fortfarande är under 18 (mer konkret ca 11 - 18 år alltså), som hyser sexuella dragningar och känslor för äldre personer (d.v.s. 18+). Detta är ingen avvikande parafili eller liknande dock (vilket pedofili bl.a. är) eftersom mer eller mindre varje ungdom uttrycker teleiofili - Jag gjorde det  ;)


Lillefot

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten


Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 augusti 2022 kl. 16:56:08Vad betyder "dubbelsidat mynt"?

Det kommer härifrån;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=7956.msg133450#msg133450
Samma som engelskans "double-edged sword", en sak som är har både bra och dåliga aspekter.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Lilla My

Citat från: MOA skrivet 17 juli 2022 kl. 22:34:15E de också olagligt
Som jag sa i mitt inlägg; Teleiofili är den vanligaste formen av sexuell utveckling som finns. Så nej, den är inte olaglig - den räknas inte ens som en avvikande form av sexualitet.

Disneyfantasten

#25
Nu har jag en ny fråga;

Jag har tyvärr glömt namnet på en sida där man kunde se olika saker, bland annat kan man se vissa avsnitt av "Våra Vänner Djuren", samt också dokumentärer om kulturer i olika länder som Danmark, osv. plus att man också kan se djur-dokumentärer där avsnitten börjar med en sång som sjungs av något i stil med "together in the wide wide world", den används också till bl.a. skolor och plugg och utbildning, ungefär som ett skolbibliotek med filmer på internet.

Kan någon hjälpa mig? (jag har sökt som en galning men utan resultat)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2022 kl. 10:36:43Nu har jag en ny fråga;

Jag har tyvärr glömt namnet på en sida där man kunde se olika saker, bland annat kan man se vissa avsnitt av "Våra Vänner Djuren", samt också dokumentärer om kulturer i olika länder som Danmark, osv. plus att man också kan se djur-dokumentärer där avsnitten börjar med en sång som sjungs av något i stil med "together in the wide wide world", den används också till bl.a. skolor och plugg och utbildning, ungefär som ett skolbibliotek med filmer på internet.

Kan någon hjälpa mig? (jag har sökt som en galning men utan resultat)
filmoteket.se ?

Disneyfantasten


Steffan Rudvall


Disneyfantasten