Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 05:38:06Inte sett en julkalender på nästan tio år.
Är inte så intresserad nuförtiden. Var bättre förr. Årets julkalender Kronprinsessan som försvann känns inte heller som något särskilt lockande.  ::) ::)
För min del är det precis tvärtom. Jag har blivit mer intresserad av julkalendrarna på senare år, inte bara av de svenska. Både i Norge och Danmark har det gjorts ett antal mycket bra julkalendrar. Speciellt danska TV2s julkalendrar med Tinka är enastående, och jag ser mycket fram emot det här årets serie Tinka og sjælens spejl. Även Kometernes jul från i fjol var en höjdare som jag hoppas att svenska TV4 kommer att ge oss i svenskdubbad version i år.

Jag hoppas även på att SVT Play ska lägga upp fler svenska kalendrar från 2006 och framåt nu till jul. Fr.o.m. 2006 spelades julkalendrarna in i HD, så DVD-utgåvorna gör dem inte full rättvisa.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 oktober 2022 kl. 07:52:59För min del är det precis tvärtom. Jag har blivit mer intresserad av julkalendrarna på senare år, inte bara av de svenska. Både i Norge och Danmark har det gjorts ett antal mycket bra julkalendrar. Speciellt danska TV2s julkalendrar med Tinka är enastående, och jag ser mycket fram emot det här årets serie Tinka og sjælens spejl. Även Kometernes jul från i fjol var en höjdare som jag hoppas att svenska TV4 kommer att ge oss i svenskdubbad version i år.

Jag hoppas även på att SVT Play ska lägga upp fler svenska kalendrar från 2006 och framåt nu till jul. Fr.o.m. 2006 spelades julkalendrarna in i HD, så DVD-utgåvorna gör dem inte full rättvisa.
Gillar du inte HD? Vad är det som gör att det på Dvd inre är så himla rättvis? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:47:16Gillar du inte HD? Vad är det som gör att det på Dvd inre är så himla rättvis?
Det är inte rättvist att något inspelat och sänt i HD & 1080P bara ska släppas på DVD som är i 576p.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:55:32Det är inte rättvist att något inspelat och sänt i HD & 1080P bara ska släppas på DVD som är i 576p.
Nej det är klart. Varför blev det så undrar man ju!?^^

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:47:16Gillar du inte HD? Vad är det som gör att det på Dvd inre är så himla rättvis?
Jag gillar HD och har väl aldrig sagt något annat. Det jag menar är att det är dåligt att serier som är inspelade i HD bara ges ut på DVD som är begränsat till SD-upplösning. Det är lite av en förolämpning, både mot dem som har gjort serierna och mot oss som publik. Serier som är filmade i HD borde i första hand ges ut på Blu-ray, men visst kan man även ge ut dem på DVD för personer som sitter med gammal utrustning och inte planerar att uppgradera.

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 14:19:40Nej det är klart. Varför blev det så undrar man ju!?^^
Jag kan tänka mig att det är av ekonomiska skäl. De tycker väl det blir för dyrt att ge ut båda formaten, och om de uteslutande väljer Blu-ray är det inte alla som kan spela skivorna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 oktober 2022 kl. 15:27:43Jag kan tänka mig att det är av ekonomiska skäl. De tycker väl det blir för dyrt att ge ut båda formaten, och om de uteslutande väljer Blu-ray är det inte alla som kan spela skivorna.
Och så befarar jag att de också resonerar så att "Barn ändå inte kommer bry sig vilken kvalitet/upplösning det är"...

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 september 2022 kl. 06:42:02Om det nu är sant att SVT ska sluta ge ut sina program på DVD, vad tänker de i så fall erbjuda istället?
Det stämmer inte Snoken - Hela Serien gavs ut på DVD för bara några dagar sen.

Anders M Olsson

Är det någon mer än jag som har försökt titta på Superhjältejul i dag på SVT Play?

Avsnittet går inte att titta på med någon större behållning eftersom det bara är en massa sprakande i ljudspåret.

(De dubbade versionerna på meänkieli och samiska tycks däremot fungera bra, men det är tyvärr inga språk som jag förstår.)

Anders M Olsson

SVT har lagt nu upp en webbsida och trailer till årets julkalender Kronprinsen som försvann:
https://www.svtplay.se/julkalendern-kronprinsen-som-forsvann

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 november 2022 kl. 09:59:18SVT har lagt nu upp en webbsida och trailer till årets julkalender Kronprinsen som försvann:
https://www.svtplay.se/julkalendern-kronprinsen-som-forsvann
Svårt att säga hur den här kommer att vara, men verkar inte så tokig i alla fall...

Det här verkar däremot mer tokigt, som SVT skrev i sin pressrelease som gick ut idag:
Citat från: Sveriges TelevisionLucköppningen

Julkalendern presenteras varje dag av Markus Granseth, som är barnens julvärd och sköter lucköppningen. Och direkt efter lucköppningen sänds det kladdiga matlagningsprogrammet Julköket där Markus lagar julmat tillsammans med en rad gäster.
De kan väl ändå inte på fullaste allvar mena att de för fjärde (?) året i rad ska återanvända samma premiss med Julköket, som alla lär ha tröttnat på redan efter 2 - 3 avsnitt den första gången det användes...?! :o
(Ett upplägg som visserligen var ganska kul den första gången, men mindre kul den andra gången - och totalt meningslöst den femtioelfte gången...)

Erika

Kronprinsen som försvann ser skaplig ut, men inte mer Julköket - det var inte ens kul första gången! :(

Erika

Om man se äldre DR-julkalendrar, så har de lagt upp ett gäng idag (och ett par till är på gång). Har bara kollat lite snabbt, inget verkar vara geoblockat. :)

Absalons hemmelighed
Jul i Gammelby
Jullerup Færgeby
Jul på slottet
Nissebanden
Nissebanden i Grønland
Tidsrejsen
Vinterbyøster

Sabelöga

Ser även att Kristianias magiska tivoliteater har haft premiär med svenskt tal  :)

https://svtplay.se/kristianias-magiska-tivoliteater
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga skrivet  1 november 2022 kl. 13:12:10Ser även att Kristianias magiska tivoliteater har haft premiär med svenskt tal  :)

https://svtplay.se/kristianias-magiska-tivoliteater
Det var oväntat, men mycket trevligt. Kristiania Magiske Tivolitheater var ju geoblockerad av NRK i fjol, så för dem som inte hade möjlighet att gå förbi den spärren är det nu första möjligheten att se serien.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 november 2022 kl. 08:42:20Är det någon mer än jag som har försökt titta på Superhjältejul i dag på SVT Play?

Avsnittet går inte att titta på med någon större behållning eftersom det bara är en massa sprakande i ljudspåret.

(De dubbade versionerna på meänkieli och samiska tycks däremot fungera bra, men det är tyvärr inga språk som jag förstår.)
SVT tycks nu ha fixat ljudproblemet i Superhjältejul.