Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sälja dvd och blu ray

Startat av Scoobydoofan1, 9 december 2020 kl. 23:50:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Om man vill minska sin dvd och blu ray bibliotek hur stor är chansen att folk köper dom på tradera?

Den här tråden är skapad för att prata om det och dvd och blu-ray. Fysisk bevis på att man äger serier och filmer i dvd och blu-ray format.

Daniel Hofverberg

Det beror väl helt på vilka priser man begär och vilka filmer det rör sig om - en del DVD-filmer är oerhört eftertraktade, som man kan få uppemot tusenlappen för, medan andra lär du få svårt att få ut mer än några tior för.

Men har du ingen orealistisk prissättning så är det förmodligen inte så svårt att få sålt ut ganska många DVD- och Blu-Ray-filmer på Tradera, även om det förmodligen finns en del filmer som ytterst få är intresserade av.

Scoobydoofan1

#2
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2020 kl. 02:01:42
Det beror väl helt på vilka priser man begär och vilka filmer det rör sig om - en del DVD-filmer är oerhört eftertraktade, som man kan få uppemot tusenlappen för, medan andra lär du få svårt att få ut mer än några tior för.

Men har du ingen orealistisk prissättning så är det förmodligen inte så svårt att få sålt ut ganska många DVD- och Blu-Ray-filmer på Tradera, även om det förmodligen finns en del filmer som ytterst få är intresserade av.
Låter rymligt, och vilka dvd utgåvor är så sällsynta att man betalar tusenlappar för dom?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2020 kl. 02:01:42
Det beror väl helt på vilka priser man begär och vilka filmer det rör sig om - en del DVD-filmer är oerhört eftertraktade, som man kan få uppemot tusenlappen för, medan andra lär du få svårt att få ut mer än några tior för.

Men har du ingen orealistisk prissättning så är det förmodligen inte så svårt att få sålt ut ganska många DVD- och Blu-Ray-filmer på Tradera, även om det förmodligen finns en del filmer som ytterst få är intresserade av.
Kan priset vara mellan ett par hundra kronor och ett hundra beroende på hur många dvd man säljer?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 december 2020 kl. 02:36:22
Låter rymligt, och vilka dvd utgåvor är så sällsynta att man betalar tusenlappar för dom?
Framförallt är det gamla utgångna DVD-utgåvor från Disney som kan vara värt väldigt mycket pengar. Bland annat:
Oliver & gänget - Den första "felaktiga" upplagan från 2002 med originaldubben
Djungelboken - Den första DVD-utgåvan från 2007 med normalbild i 4:3 (då alla senare utgåvor varit beskurna i höjdled till Widescreen)
Svärdet i stenen - Den första DVD-utgåvan från 1999 med ljudspår i mono (den enda utgåvan som inte innehåller 5.1-ljud där det svenska ljudspåret låter förjäkligt)
Lady och Lufsen - Den första DVD-utgåvan från 2000 med 4:3-bild (Pan & Scan)

Den sistnämnda har jag själv lite svårt att se anledningen till, i och med att DVD-utgåvan inte innehåller den äkta normalbildsversionen (som knappt använts någonstans) utan bara en Pan & Scan-version gjord från Cinemascope-versionen. Men de andra är mer logiska, där dessa första utgåvor har något som gör dem unikt från senare DVD-utgåvor, Blu-Ray-utgåvor och streamingtjänster.

Jag har själv "tvingats" punga ut med 650 kr för Djungelboken på Tradera, vilket jag tyckte var väldigt mycket pengar, men alla andra auktioner jag sett på Tradera har stannat på drygt 1000 kr... :(

Det finns säkert fler exempel på gamla utgångna DVD-utgåvor som kan vara värt mycket pengar, även från andra bolag än Disney, men så mycket som 1000 kr är trots allt väldigt sällsynt.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 december 2020 kl. 12:50:09
Kan priset vara mellan ett par hundra kronor och ett hundra beroende på hur många dvd man säljer?
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar...?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2020 kl. 13:30:28
Framförallt är det gamla utgångna DVD-utgåvor från Disney som kan vara värt väldigt mycket pengar. Bland annat:
Oliver & gänget - Den första "felaktiga" upplagan från 2002 med originaldubben
Djungelboken - Den första DVD-utgåvan från 2007 med normalbild i 4:3 (då alla senare utgåvor varit beskurna i höjdled till Widescreen)
Svärdet i stenen - Den första DVD-utgåvan från 1999 med ljudspår i mono (den enda utgåvan som inte innehåller 5.1-ljud där det svenska ljudspåret låter förjäkligt)
Lady och Lufsen - Den första DVD-utgåvan från 2000 med 4:3-bild (Pan & Scan)

Den sistnämnda har jag själv lite svårt att se anledningen till, i och med att DVD-utgåvan inte innehåller den äkta normalbildsversionen (som knappt använts någonstans) utan bara en Pan & Scan-version gjord från Cinemascope-versionen. Men de andra är mer logiska, där dessa första utgåvor har något som gör dem unikt från senare DVD-utgåvor, Blu-Ray-utgåvor och streamingtjänster.

Jag har själv "tvingats" punga ut med 650 kr för Djungelboken på Tradera, vilket jag tyckte var väldigt mycket pengar, men alla andra auktioner jag sett på Tradera har stannat på drygt 1000 kr... :(

Det finns säkert fler exempel på gamla utgångna DVD-utgåvor som kan vara värt mycket pengar, även från andra bolag än Disney, men så mycket som 1000 kr är trots allt väldigt sällsynt.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar...?
Om man har en serie samlad i box format, typ alla säsonger av en serie osv. Kan man höja priset till ett par hundra kr eller använda bud på det? Typ ha en serie man har köpt för 700 kr och sätta börjande bud på 650 och hoppas att priset ökar med andra bud.



Är ljudet på svärdet i stenen så dålig i den andra dvd utgåvan? Dom efter 1999.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2020 kl. 13:30:28
Framförallt är det gamla utgångna DVD-utgåvor från Disney som kan vara värt väldigt mycket pengar. Bland annat:
Oliver & gänget - Den första "felaktiga" upplagan från 2002 med originaldubben
Djungelboken - Den första DVD-utgåvan från 2007 med normalbild i 4:3 (då alla senare utgåvor varit beskurna i höjdled till Widescreen)
Svärdet i stenen - Den första DVD-utgåvan från 1999 med ljudspår i mono (den enda utgåvan som inte innehåller 5.1-ljud där det svenska ljudspåret låter förjäkligt)
Lady och Lufsen - Den första DVD-utgåvan från 2000 med 4:3-bild (Pan & Scan)

Den sistnämnda har jag själv lite svårt att se anledningen till, i och med att DVD-utgåvan inte innehåller den äkta normalbildsversionen (som knappt använts någonstans) utan bara en Pan & Scan-version gjord från Cinemascope-versionen. Men de andra är mer logiska, där dessa första utgåvor har något som gör dem unikt från senare DVD-utgåvor, Blu-Ray-utgåvor och streamingtjänster.

Jag har själv "tvingats" punga ut med 650 kr för Djungelboken på Tradera, vilket jag tyckte var väldigt mycket pengar, men alla andra auktioner jag sett på Tradera har stannat på drygt 1000 kr... :(

Det finns säkert fler exempel på gamla utgångna DVD-utgåvor som kan vara värt mycket pengar, även från andra bolag än Disney, men så mycket som 1000 kr är trots allt väldigt sällsynt.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar...?
Du gav över 650 kr för djungelboken? Wow, det var mycket pengar för den dvd utgåvan. Hur ser det ut när det gäller familjen flinta säsong 2 dvd med mediadubb?