Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Luftens hjältar (TaleSpin)

Startat av TonyTonka, 17 december 2010 kl. 17:32:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2022 kl. 13:44:10
Både Ingemar och Stephan är lätta att identifiera, så om det inte låter som någon utav dem så måste det innebära att det är Ingemar Carlsén iallafall.

Förresten kanske lite brytande från ämnet, men Figge Norling medverkade faktiskt så tidigt som i ett avsnitt av Bumbibjörnarna dubbat 1989-1990 (Alexander Lundahl har pratat med honom via mail och Figge har därmed själv bekräftat det), så kan det vara möjligt att någon som inte var aktiv så tidigt som 1990-1993 kanske medverkade i något avsnitt av DuckTales, Nya Äventyr Med Nalle Puh, Piff & Puff Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck och/eller Långbens Galna Gäng? (eller möjligen kanske också någon större skådespelare alternativt någon som bott utanför västra Sverige, osv.)

Lycka till med det!  :)

Förresten, Dick Eriksson (som i vanliga fall inte brukar dubba hos KM Studio) medverkar dels i Luftens Hjältar (där han spelar Douglas enligt ett PM av forumsmedlemmen Fred) och dels Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien.

Jag fick nyss ett PM av forumsmedlemmen Fred att Dick även spelar pelikanen Bob i Luftens Hjältar.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2022 kl. 13:19:50
I normala fall hade jag hållit med dig, men det förefaller osannolikt att KM Studio i just detta fall skulle ha anlitat någon som aldrig tycks ha medverkat i någonting annat genom tiderna...

Även fast det är sällsynt, så händer det ju faktiskt att även officiella credits innehåller felaktigheter. Som sagt, den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från.

Det är dock teoretiskt sett möjligt att det kan stämma, för enligt folkbokföringen finns det tre personer i Sverige som heter Ingemar Carlsén (just nu - det kan ha varit fler eller färre på 1990-talet, beroende på namnändringar eller dylikt). Men det är nog betydligt mer sannolikt att det är felcrediterat, och antingen ska vara Ingemar Carlehed eller Stephan Carlsén (den förstnämnda är nog mer sannolikt).

Men ska vi kunna dra någon säker slutsats måste vi faktiskt hitta åt rollfiguren ifråga i något avsnitt, för att kunna lyssna på rösten.

Det kanske är en karaktär som spelas av båda två vid olika tillfällen.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2022 kl. 13:44:10

Förresten, Dick Eriksson (som i vanliga fall inte brukar dubba hos KM Studio) medverkar dels i Luftens Hjältar (där han spelar Douglas enligt ett PM av forumsmedlemmen Fred) och dels Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien.

Dick Eriksson är inte med "
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika


Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 31 mars 2022 kl. 16:26:57
Jo, det är han. :)
Är du säker? Utifrån tidsperioden bör det ju inte stämma...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 mars 2022 kl. 15:52:34
Dick Eriksson bör inte medverka det är nog Bertil Engh eller någon annan av KM Studios ensamble.
Citat från: gstone skrivet 31 mars 2022 kl. 16:09:22
Dick Eriksson är inte med "
Citat från: Erika skrivet 31 mars 2022 kl. 16:26:57
Jo, det är han. :)
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 mars 2022 kl. 16:30:36
Är du säker? Utifrån tidsperioden bör det ju inte stämma...

Tänk på att alla dubbare är frilansare!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2022 kl. 16:50:06
Tänk på att alla dubbare är frilansare!  ;)
Jag vet, men du kan väl tänka på att det här spelades in i Karlskoga...

Disneyfantasten

#82
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 mars 2022 kl. 16:57:34
Jag vet, men du kan väl tänka på att det här spelades in i Karlskoga...

Jo, självklart vet jag det, men det har inte hindrat KM från att anlita kända, stjärnor, "synliga" skådespelare, sångare, musiker, "gäster", osv. till sina dubbningar flera gånger; Olli Markenros, Figge Norling, John Harryson, Lena Ericsson, Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder, Stig Grybe, Steve Kratz, Per Sandborgh, Hans Lindgren, Charlie Elvegård, Jörgen Lantz, Carl Billquist, Sven-Erik Vikström, Åsa Bjerkerot, Per-Erik Hallin, Stephan Karlsén, Dick Eriksson, Myrra Malmberg, Samuel Elers-Svensson, Cecilia Molander, Jerry Liedberg, Martin Timell, Gunilla Åkesson, Sven Wollter, Ulf Björkegren, Andreas Nilsson, Frank Ådahl, Kayo Shekoni, Peter Rangmar, Jan Rippe, Johan Schinkler, Rikard Wolff, Diana Nunez, Svante Thuresson, Anders Aldgård, Katarina Milton Almgren, Lotta Vig, Börs Anders Öhman, Lennart Sjöholm, Lars Risberg, Peter Jöback, Dan Ekborg, Nils Eklund, Mona Seilitz, Helen Karlin, Heléne Lundström, Tommy Nilsson, Stefan Ljungqvist, Hans Josefsson, Malin Berghagen Nilsson, Mattias Palm, Dan Malmer, Kätie Nilsson, Jan Modin, Nick Atkinson, Kim Sulocki, Ulf Westergren, Anna Björnberg, Stefan Persson, Johan Hedenberg, Joakim Jennefors, Sharon Dyall, Lasse Kronér, Göran Rudbo, Ken Wennerholm, Peter Flack, Siw Malmkvist, Håkan Hagegård, Mikael Grahn, Johan Wahlström, Magnus Persson, Pernilla Wahlgren, Jan Åström, Anton Mencin, Jan Johansen, Gladys Del Pilar Bergh, Niclas Wahlgren, Peter Harryson, Johan Ulveson, Max Von Sydow, Louise Raeder, Mikael Albertsson, Bengt Bauler, Allan Svensson, Sanna Nielsen, Thomas Oredsson, Iwa Boman, Ulf Brunnberg, Divina Sarkany, Daniel "Papa Dee" Wahlgren, Ulf Larsson, Mikael Persbrandt, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Anna Sundkvist, Towa Carsson, Samuel Fröler, Sofia Källgren, Jan Malmsjö, Åke Lagergren, Sten Ljunggren, Meta Velander, Mikael Roupé, Anton Olofsson Raeder, Elina Raeder, Anders Ekborg, Carola, Björn Kjellman, Lizette Pålsson, Reuben Sallmander, Maria Rydberg, Christer Nerfront, Povel Ramel, Charlott Strandberg, Magnus Härenstam, Lena Endre, Torsten Wahlund, Rolf Lassgård, Fredrik Swahn, Guy De La Berg, Thomas Hellberg, Pontus Gustafsson, Gösta Prüzelius, Claes Jansson, Benke Skogholt, Michael Blomqvist, Rolf Lydahl, Ayla Kabaca, Fredde Granberg, Peter Settman, Alexandra Rapaport, Fredrik Berling, Ola Forssmed, Pernilla August, Margaretha Krook, Leif Liljeroth, Yvonne Lombard, Ingvar Kjellson, Lena Nyman, Lasse Brandeby, Johannes Brost, Linus Wahlgren, Fredrik Hiller, Anna Rydgren, Gunvor Pontén, Anders Byström, Sara Sommerfeldt, Jonas Malmsjö, Helena Af Sandeberg, Peter Haber, Sven-Bertil Taube, Sture Hovstadius, Stefan Frelander, Robert Gustafsson, Vanna Rosenberg, Olof Thunberg, Suzanne Reuter, Eva-Britt Strandberg, Per Eggers, Göran Forsmark, Inga Ålenius, Jessica Andersson, Jakob Stadell, Mats Jernudd, Jonathan Jaarnek-Norén, Gabriel Odenhammar, Anna-Lotta Larsson, Sandra Kassman, Ewerr Ljusberg, Sanna Ekman, Peter Vitanen, Jessica Zandén, Martin Stenmarck, Loa Falkman, Leif Andrée, Ulla Skoog, Maria Möller, Ingemar Wallén, Göran Engman, Anders Jansson, Johan Wester, Rickard Finndahl, Kalle Moraeus, Björn Bengtsson, Magnus Krepper, Simon Norrthon, Claire Wikholm, Claes Ljungmark, Björn Skifs, Lena Strömdahl, Kristina Adolphson, Rafael Edholm, Sofia Ledarp, Gerda Fransson Bergqvist, Ellen Fjæstad, Jesper Adefelt, Niels Pettersson, Anders Lundin, Mikael Nykvist, Regina Lund, Mikael Tornving, Beatrice Järås, Per Myrberg, Anki Albertsson, Vivian Cardinal, Sussie Eriksson, Jan Mybrand, samt fler därtill!  ;)

Fred

Citat från: gstone skrivet 31 mars 2022 kl. 16:09:22
Dick Eriksson är inte med "

Jag själv tycker att det låter som att Dick Eriksson gör rösten till Douglas och Bob efter att ha kollat på avsnitten där de är med på Disney+, men har jag fel så har jag fel.


Disneyfantasten

Citat från: Fred skrivet 31 mars 2022 kl. 18:08:40
Jag själv tycker att det låter som att Dick Eriksson gör rösten till Douglas och Bob efter att ha kollat på avsnitten där de är med på Disney+, men har jag fel så har jag fel.

Han står dessutom med i creditlistan på Dubbningshemsidan!  ;)

Erika

Citat från: Fred skrivet 31 mars 2022 kl. 18:08:40
Jag själv tycker att det låter som att Dick Eriksson gör rösten till Douglas och Bob efter att ha kollat på avsnitten där de är med på Disney+, men har jag fel så har jag fel.

Om du har möjlighet, så kan du göra ljudklipp. Jag har inte sett Luftens hjältar på flera år, men är också säker på Dick gjorde rösten till Douglas och Bob, vill minnas han även gjorde rösten till en kursledare.

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 31 mars 2022 kl. 18:23:23
Om du har möjlighet, så kan du göra ljudklipp. Jag har inte sett Luftens hjältar på flera år, men är också säker på Dick gjorde rösten till Douglas och Bob, vill minnas han även gjorde rösten till en kursledare.

Jag skulle vilja ha ljudklipp på många flera karaktärer än enbart dessa två, gärna så många som möjligt, samma med andra serier som DuckTales, Nalle Puh, Räddningspatrullen, Darkwing Duck...  :)

Alexander

#87
Citat från: Erika skrivet 31 mars 2022 kl. 18:23:23
Om du har möjlighet, så kan du göra ljudklipp. Jag har inte sett Luftens hjältar på flera år, men är också säker på Dick gjorde rösten till Douglas och Bob, vill minnas han även gjorde rösten till en kursledare.

Möjligheten finns att det kan vara skådespelaren Lars Lind, han låter väldigt likt Dick Eriksson. Lars Lind medverkade i Bumbibjörnarna som Lord Willougby.

Lars Lind har för övrigt medverkat även i Svanprinsessan som Polonius.
:)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 31 mars 2022 kl. 18:29:01
Möjligheten finns att det kan vara skådespelaren Lars Lind, han låter väldigt lik Dick Eriksson. Lars Lind medverkade i Bumbibjörnarna som Lord Willougby.

Lars Lind har för övrigt medverkat även i Svanprinsessan som Polonius.
:)

Kan Lars Lind ha medverkat i tilläggsdubbningen av Luftens Hjältar?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2022 kl. 17:24:29
Jo, självklart vet jag det, men det har inte hindrat KM från att anlita kända, stjärnor, "synliga" skådespelare, sångare, musiker, "gäster", osv. till sina dubbningar flera gånger; Olli Markenros, Figge Norling, John Harryson, Lena Ericsson, Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder, Stig Grybe, Steve Kratz, Per Sandborgh, Hans Lindgren, Charlie Elvegård, Jörgen Lantz, Carl Billquist, Sven-Erik Vikström, Åsa Bjerkerot, Per-Erik Hallin, Stephan Karlsén, Dick Eriksson, Myrra Malmberg, Samuel Elers-Svensson, Cecilia Molander, Jerry Liedberg, Martin Timell, Gunilla Åkesson, Sven Wollter, Ulf Björkegren, Andreas Nilsson, Frank Ådahl, Kayo Shekoni, Peter Rangmar, Jan Rippe, Johan Schinkler, Rikard Wolff, Diana Nunez, Svante Thuresson, Anders Aldgård, Katarina Milton Almgren, Lotta Vig, Börs Anders Öhman, Lennart Sjöholm, Lars Risberg, Peter Jöback, Dan Ekborg, Nils Eklund, Mona Seilitz, Helen Karlin, Heléne Lundström, Tommy Nilsson, Stefan Ljungqvist, Hans Josefsson, Malin Berghagen Nilsson, Mattias Palm, Dan Malmer, Kätie Nilsson, Jan Modin, Nick Atkinson, Kim Sulocki, Ulf Westergren, Anna Björnberg, Stefan Persson, Johan Hedenberg, Joakim Jennefors, Sharon Dyall, Lasse Kronér, Göran Rudbo, Ken Wennerholm, Peter Flack, Siw Malmkvist, Håkan Hagegård, Mikael Grahn, Johan Wahlström, Magnus Persson, Pernilla Wahlgren, Jan Åström, Anton Mencin, Jan Johansen, Gladys Del Pilar Bergh, Niclas Wahlgren, Peter Harryson, Johan Ulveson, Max Von Sydow, Louise Raeder, Mikael Albertsson, Bengt Bauler, Allan Svensson, Sanna Nielsen, Thomas Oredsson, Iwa Boman, Ulf Brunnberg, Divina Sarkany, Daniel "Papa Dee" Wahlgren, Ulf Larsson, Mikael Persbrandt, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Anna Sundkvist, Towa Carsson, Samuel Fröler, Sofia Källgren, Jan Malmsjö, Åke Lagergren, Sten Ljunggren, Meta Velander, Mikael Roupé, Anton Olofsson Raeder, Elina Raeder, Anders Ekborg, Carola, Björn Kjellman, Lizette Pålsson, Reuben Sallmander, Maria Rydberg, Christer Nerfront, Povel Ramel, Charlott Strandberg, Magnus Härenstam, Lena Endre, Torsten Wahlund, Rolf Lassgård, Fredrik Swahn, Guy De La Berg, Thomas Hellberg, Pontus Gustafsson, Gösta Prüzelius, Claes Jansson, Benke Skogholt, Michael Blomqvist, Rolf Lydahl, Ayla Kabaca, Fredde Granberg, Peter Settman, Alexandra Rapaport, Fredrik Berling, Ola Forssmed, Pernilla August, Margaretha Krook, Leif Liljeroth, Yvonne Lombard, Ingvar Kjellson, Lena Nyman, Lasse Brandeby, Johannes Brost, Linus Wahlgren, Fredrik Hiller, Anna Rydgren, Gunvor Pontén, Anders Byström, Sara Sommerfeldt, Jonas Malmsjö, Helena Af Sandeberg, Peter Haber, Sven-Bertil Taube, Sture Hovstadius, Stefan Frelander, Robert Gustafsson, Vanna Rosenberg, Olof Thunberg, Suzanne Reuter, Eva-Britt Strandberg, Per Eggers, Göran Forsmark, Inga Ålenius, Jessica Andersson, Jakob Stadell, Mats Jernudd, Jonathan Jaarnek-Norén, Gabriel Odenhammar, Anna-Lotta Larsson, Sandra Kassman, Ewerr Ljusberg, Sanna Ekman, Peter Vitanen, Jessica Zandén, Martin Stenmarck, Loa Falkman, Leif Andrée, Ulla Skoog, Maria Möller, Ingemar Wallén, Göran Engman, Anders Jansson, Johan Wester, Rickard Finndahl, Kalle Moraeus, Björn Bengtsson, Magnus Krepper, Simon Norrthon, Claire Wikholm, Claes Ljungmark, Björn Skifs, Lena Strömdahl, Kristina Adolphson, Rafael Edholm, Sofia Ledarp, Gerda Fransson Bergqvist, Ellen Fjæstad, Jesper Adefelt, Niels Pettersson, Anders Lundin, Mikael Nykvist, Regina Lund, Mikael Tornving, Beatrice Järås, Per Myrberg, Anki Albertsson, Vivian Cardinal, Sussie Eriksson, samt fler därtill!  ;)

Fast Ericson är ju varken  kända, stjärna, "synlig" skådespelare eller sångare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.