Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

DVD Spelare?

Startat av Scoobydoofan1, 23 april 2023 kl. 12:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 september 2023 kl. 11:20:36Hur skaffar man en DVD spelare/Brännare? Vad är skillnaden och vilken är bra? Kan nån förklara? Kan exemplar visas?
Själv har jag en sådan här till laptopen, som jag tvingades införskaffa när laptopens inbyggda DVD-brännare slutade fungera för något år sedan:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/optiska-enheter/dvd-brannare/asus-external-slim-dvd-brannare-och-lasare-svart-p96488

Men i dagens läge är det väl svårt att se någon anledning att hålla sig till en DVD-brännare, när det är lika bra att satsa på Blu-Ray-brännare - de är förstås dyrare, men är man inte helt säker att man inte har behov av att läsa eller bränna Blu-Ray-skivor framöver är det väl klokare att vara lite mer framtidssäker...

Scoobydoofan1

#31
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2023 kl. 08:50:47Själv har jag en sådan här till laptopen, som jag tvingades införskaffa när laptopens inbyggda DVD-brännare slutade fungera för något år sedan:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/optiska-enheter/dvd-brannare/asus-external-slim-dvd-brannare-och-lasare-svart-p96488

Men i dagens läge är det väl svårt att se någon anledning att hålla sig till en DVD-brännare, när det är lika bra att satsa på Blu-Ray-brännare - de är förstås dyrare, men är man inte helt säker att man inte har behov av att läsa eller bränna Blu-Ray-skivor framöver är det väl klokare att vara lite mer framtidssäker...
Hur bra skulle du säga att den länken du gav är? Fungerar den i långsikt? För hur många år? Är det lika bra med Blu-Ray om man inte har nån Blu-Ray utgåva i samlingen?

Hur är den här när det gäller med att spela upp DVD osv? Det står också att det är asus DVD brännare med Blu-Ray läsare. Hur bra är den?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 september 2023 kl. 09:47:06Hur bra skulle du säga att den länken du gav är? Fungerar den i långsikt? För hur många år? Är det lika bra med Blu-Ray om man inte har nån Blu-Ray utgåva i samlingen?

Hur är den här när det gäller med att spela upp DVD osv? Det står också att det är asus DVD brännare med Blu-Ray läsare. Hur bra är den?
Det är säkert inga principiella fel, varken på den rena DVD-brännaren eller den som även kan läsa Blu-rayskivor. Jag kan inte se någon anledning till varför någon av dem inte skulle fungera på lång sikt.

Däremot ska man ha klart för sig att slimline-enheter är mycket långsammare än fullstora enheter. Så om du inte behöver den minsta och lättaste varianten, t.ex. för att ta med på resor, är det bättre att satsa på en fullstor enhet, t.ex. en sån här:
https://www.amazon.se/dp/B00Z1LXAJG/
Eller om du har en stationär dator med plats för en intern enhet:
https://www.amazon.se/dp/B00DRHOLGC/
Det går även att konvertera en intern enhet till extern med en inbyggnadslåda, t.ex. den här:
https://icybox.de/en/external_storage_solution/IB-525-U3

Om du är orolig för framtidssäkerheten ska du absolut satsa på en Blu-raybrännare, inget annat, även om du inte har några Blu-rayskivor idag. Du kan komma att få behov av att läsa och bränna Blu-rayskivor fortare än du anar! Själv bränner jag numera många fler Blu-rayskivor än DVDer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 september 2023 kl. 09:47:06Hur bra skulle du säga att den länken du gav är? Fungerar den i långsikt? För hur många år?
Det enda jag kan säga är att min DVD-brännare inte har krånglat under det år jag haft den. Jag har dock betydligt oftare läst skivor än bränt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 september 2023 kl. 11:35:08Om du är orolig för framtidssäkerheten ska du absolut satsa på en Blu-raybrännare, inget annat, även om du inte har några Blu-rayskivor idag. Du kan komma att få behov av att läsa och bränna Blu-rayskivor fortare än du anar! Själv bränner jag numera många fler Blu-rayskivor än DVDer.
Jag håller med. I dagens läge finns det nog sällan någon anledning att satsa på rena DVD-brännare, utan det är bättre att satsa direkt på Blu-Ray-brännare.
(Det är en annan femma om man redan äger en DVD-brännare - då kan man gott behålla och vara nöjd med den tills man faktiskt får behov av att kunna läsa/bränna Blu-Ray-skivor)

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 september 2023 kl. 11:35:08Det är säkert inga principiella fel, varken på den rena DVD-brännaren eller den som även kan läsa Blu-rayskivor. Jag kan inte se någon anledning till varför någon av dem inte skulle fungera på lång sikt.

Däremot ska man ha klart för sig att slimline-enheter är mycket långsammare än fullstora enheter. Så om du inte behöver den minsta och lättaste varianten, t.ex. för att ta med på resor, är det bättre att satsa på en fullstor enhet, t.ex. en sån här:
https://www.amazon.se/dp/B00Z1LXAJG/
Eller om du har en stationär dator med plats för en intern enhet:
https://www.amazon.se/dp/B00DRHOLGC/
Det går även att konvertera en intern enhet till extern med en inbyggnadslåda, t.ex. den här:
https://icybox.de/en/external_storage_solution/IB-525-U3

Om du är orolig för framtidssäkerheten ska du absolut satsa på en Blu-raybrännare, inget annat, även om du inte har några Blu-rayskivor idag. Du kan komma att få behov av att läsa och bränna Blu-rayskivor fortare än du anar! Själv bränner jag numera många fler Blu-rayskivor än DVDer.
Frågan är dock hur den för en stationär dator är när det gäller hastigheten? Frågan är också om hur det ska fungera med regioninställningarna?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 september 2023 kl. 13:57:59Frågan är dock hur den för en stationär dator är när det gäller hastigheten? Frågan är också om hur det ska fungera med regioninställningarna?
Menar du datorns hastighet eller DVD/Blu-rayläsarens hastighet? Visst finns det snabba laptopar, men smakar det så kostar det. För en viss summa pengar brukar man få en betydligt snabbare stationär dator än laptop. Och den snabbaste DVD/Blu-rayläsaren är en fullstor enhet inbyggd i en stationär dator.

När man köper en ny DVD- eller Blu-rayläsare (eller brännare) är regionskoden för DVD inte inställd. Så det spelar ingen roll var i världen man köper den. När man första gången spelar en DVD får man frågan om man vill ställa in regionskoden till samma som skivan. Det går att ändra regionskod ytterligare fyra gånger, sen förblir den låst till den senast inställda regionen. Teoretiskt ska man kunna skicka in läsaren till tillverkarens verkstad och få regionsinställningen "nollställd" så att man får fem nya försök. Men jag vet ingen som har testat det i verkligheten. Även där finns en gräns. Det ska inte gå att "nolla" regionsinställningen mer än fyra gånger.

För Blu-ray ligger regionsinställningen inte i läsaren/brännaren utan i spelarprogrammet. Även där är det vanligt med en maxgräns för hur många gånger man kan ändra regionskoden, t.ex. fem gånger.

Men om man köper och installerar programmet AnyDVD kan man glömma alla begränsningar. Då kan man ändra region fram och tillbaka, hur man vill.
https://www.redfox.bz/sv/anydvdhd.html

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 september 2023 kl. 18:57:06Menar du datorns hastighet eller DVD/Blu-rayläsarens hastighet? Visst finns det snabba laptopar, men smakar det så kostar det. För en viss summa pengar brukar man få en betydligt snabbare stationär dator än laptop. Och den snabbaste DVD/Blu-rayläsaren är en fullstor enhet inbyggd i en stationär dator.

När man köper en ny DVD- eller Blu-rayläsare (eller brännare) är regionskoden för DVD inte inställd. Så det spelar ingen roll var i världen man köper den. När man första gången spelar en DVD får man frågan om man vill ställa in regionskoden till samma som skivan. Det går att ändra regionskod ytterligare fyra gånger, sen förblir den låst till den senast inställda regionen. Teoretiskt ska man kunna skicka in läsaren till tillverkarens verkstad och få regionsinställningen "nollställd" så att man får fem nya försök. Men jag vet ingen som har testat det i verkligheten. Även där finns en gräns. Det ska inte gå att "nolla" regionsinställningen mer än fyra gånger.

För Blu-ray ligger regionsinställningen inte i läsaren/brännaren utan i spelarprogrammet. Även där är det vanligt med en maxgräns för hur många gånger man kan ändra regionskoden, t.ex. fem gånger.

Men om man köper och installerar programmet AnyDVD kan man glömma alla begränsningar. Då kan man ändra region fram och tillbaka, hur man vill.
https://www.redfox.bz/sv/anydvdhd.html
Tack för förklaringen. Det var en överraskning att regionskoden inte var inställd direkt till den var regionsfri man spelar upp DVD utgåvorna på, kan man välja att spela upp den regionsfri? Det menas med att inställa till region 0 vilket borde vara regionsfri så att man kan spela upp alla DVD utgåvor från alla regioner?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 september 2023 kl. 00:08:02Tack för förklaringen. Det var en överraskning att regionskoden inte var inställd direkt till den var regionsfri man spelar upp DVD utgåvorna på, kan man välja att spela upp den regionsfri? Det menas med att inställa till region 0 vilket borde vara regionsfri så att man kan spela upp alla DVD utgåvor från alla regioner?
Nej, att regionskoden inte är inställd från början gör inte läsaren regionsfri. Den kan inte spela DVD-skivor från någon region alls förrän man har ställt in rätt region, d.v.s. samma som skivan man tänker spela.

Det finns visserligen en del DVD-skivor som är regionsfria och som därför går att spela innan regionskoden är inställd, men de är inte så vanliga, förutom sådana som man har bränt själv.

Om man däremot installerar programmet AnyDVD går det att manipulera regionskoden hur som helst, och hur många gånger som helst. Det programmet går förbi läsarens regionsinställning och lurar spelarprogrammet att tro att skivan är regionsfri.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 september 2023 kl. 04:43:38Nej, att regionskoden inte är inställd från början gör inte läsaren regionsfri. Den kan inte spela DVD-skivor från någon region alls förrän man har ställt in rätt region, d.v.s. samma som skivan man tänker spela.

Det finns visserligen en del DVD-skivor som är regionsfria och som därför går att spela innan regionskoden är inställd, men de är inte så vanliga, förutom sådana som man har bränt själv.

Om man däremot installerar programmet AnyDVD går det att manipulera regionskoden hur som helst, och hur många gånger som helst. Det programmet går förbi läsarens regionsinställning och lurar spelarprogrammet att tro att skivan är regionsfri.
Frågan är då om man köper en DVD eller Blu-Ray spelare, hur ska man exakt veta att den har möjligheten att ändra till en regionsfri spelare och inte en som är låst till landet där man har köpt den? Särskild när det gäller Blu-Ray/DVD spelare?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 september 2023 kl. 07:44:13Frågan är då om man köper en DVD eller Blu-Ray spelare, hur ska man exakt veta att den har möjligheten att ändra till en regionsfri spelare och inte en som är låst till landet där man har köpt den? Särskild när det gäller Blu-Ray/DVD spelare?
Det finns flera sätt.

1) Du kan köpa en spelare som annonseras som regionsfri av säljaren. Gå t.ex. in på amazon.com och skriv in sökorden "region free blu ray player" så kommer det upp flera alternativ.

2) En del spelare går att göra regionsfria genom att bara knappa in speciella koder på fjärrkontrollen. Kolla t.ex. listan på
https://www.videohelp.com/dvdhacks
innan du köper.

3) Du kan köpa en spelare och modifiera den själv med en speciell ombyggnadssats, t.ex. härifrån
https://www.rattlebyte.com/
Det krävs då att du har kunskap i elektroniklödning. En del av deras ombyggnadssater kan vara ganska knepiga att montera, andra är enklare. Om du själv inte har utrustning och kunskap i hur man löder kanske du känner någon som kan hjälpa dig, eller så kanske du kan hitta någon mindre elektronikverkstad i närheten som kan göra jobbet.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 september 2023 kl. 08:41:50Det finns flera sätt.

1) Du kan köpa en spelare som annonseras som regionsfri av säljaren. Gå t.ex. in på amazon.com och skriv in sökorden "region free blu ray player" så kommer det upp flera alternativ.

2) En del spelare går att göra regionsfria genom att bara knappa in speciella koder på fjärrkontrollen. Kolla t.ex. listan på
https://www.videohelp.com/dvdhacks
innan du köper.

3) Du kan köpa en spelare och modifiera den själv med en speciell ombyggnadssats, t.ex. härifrån
https://www.rattlebyte.com/
Det krävs då att du har kunskap i elektroniklödning. En del av deras ombyggnadssater kan vara ganska knepiga att montera, andra är enklare. Om du själv inte har utrustning och kunskap i hur man löder kanske du känner någon som kan hjälpa dig, eller så kanske du kan hitta någon mindre elektronikverkstad i närheten som kan göra jobbet.
Ska kolla upp det, på tal om det så var det nånting annat som Daniel länkade, så är frågan om man kan göra det om man köper an stationär dator i ett annat land, kan man fixa det till regionsfri eller inte? Frågar om DVD/Blu-Ray delen av datorn.

här är länken https://www.amazon.se/dp/B00DRHOLGC/?th=1


Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 september 2023 kl. 09:55:30Ska kolla upp det, på tal om det så var det nånting annat som Daniel länkade, så är frågan om man kan göra det om man köper an stationär dator i ett annat land, kan man fixa det till regionsfri eller inte? Frågar om DVD/Blu-Ray delen av datorn.

här är länken https://www.amazon.se/dp/B00DRHOLGC/?th=1
Jag förutsätter att det gäller Windows, för något annat har jag inte erfarenhet av:

För DVD- och Blu-rayuppspelning spelar det ingen roll var i världen du köper datorn. Första gången du ska spela en regionslåst skiva kommer du att bli tvungen att ställa in regionskoden. Om det skulle bli fel (eller om leverantören redan har ställt in regionskoden) kan du därefter ändra den max fyra gånger.

För att bli helt oberoende av regionskoder behöver du bara köpa och installera programmet AnyDVD.

Däremot kan sådant som nätspänning och tangentbordslayout ställa till problem om du köper datorn utomlands. En del datorer går att ställa om mellan 110 och 220 volt, men inte alla. Ett nytt tangentbord till en stationär dator brukar inte vara speciellt dyrt, och är lätt att byta. På en laptop är det inte lika lätt och billigt.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 september 2023 kl. 11:13:00Jag förutsätter att det gäller Windows, för något annat har jag inte erfarenhet av:

För DVD- och Blu-rayuppspelning spelar det ingen roll var i världen du köper datorn. Första gången du ska spela en regionslåst skiva kommer du att bli tvungen att ställa in regionskoden. Om det skulle bli fel (eller om leverantören redan har ställt in regionskoden) kan du därefter ändra den max fyra gånger.

För att bli helt oberoende av regionskoder behöver du bara köpa och installera programmet AnyDVD.

Däremot kan sådant som nätspänning och tangentbordslayout ställa till problem om du köper datorn utomlands. En del datorer går att ställa om mellan 110 och 220 volt, men inte alla. Ett nytt tangentbord till en stationär dator brukar inte vara speciellt dyrt, och är lätt att byta. På en laptop är det inte lika lätt och billigt.
Uppfattad, det är ändå lite överallt med dom här frågorna, hoppas på att dom inte tas på fel sätt från nån annan på forumet utan att dom används för nytta när det gäller det här ämnet.

Scoobydoofan1

#43
När det gäller DVD spelare, gäller också DVD/Blu-Ray spelaren för stationär dator så är frågan är det också en DVD brännare när det gäller stationära dator? Alltså att man kan bränna en DVD till datorn? Göra en digital kopia på den osv?

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 december 2023 kl. 11:14:56När det gäller DVD spelare, gäller också DVD/Blu-Ray spelaren för stationär dator så är frågan är det också en DVD brännare när det gäller stationära dator? Alltså att man kan bränna en DVD till datorn? Göra en digital kopia på den osv?
Om du menar att rippa en skiva, så kan alla optiska läsare till datorer göra det. Det krävs endast att du har möjlighet att läsa skivorna samt programvara för det.

Att däremot bränna skivor kräver en särskild optisk enhet för det ändamålet. Det är värt också att titta över sina behov, då det finns enheter som kan läsa och bränna CD- och DVD-skivor, men endast läsa Blu-Ray som exempel.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran