Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Min egen streamingtjänst

Startat av Jonas9881, 20 februari 2024 kl. 22:59:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Jag skapar detta ämne då jag och andra som har eller vill skapa en Streamingtjänst i framtiden kan skriva vilken hemsida det är, så kan vi ha en grupp som diskuterar fördelar och nackdelar, förbättringar och hjälp.

Om det behövs kodas eller förslag som kan vara bättre som grafik eller upplägget av sidan.
Så hoppas jag att det skrivs här som kan hjälpa någon att förbättre sin egen sida eller få funderingar och fantasier om man vill skapa en i framtiden.

Jag har iallafall haft denna sidan förut, men när servrarna slutade att fungera och att tiden fanns inte på min sida så valde jag att avsluta arbetet. Men innehållet som finns kommer stannar kvar, men det som ej funkar får tyvärr bli så.

Själv betalade jag inte för något, servarna jag använde var bland annat Streamlare.com som tyvärr antagligen köptes upp av en annan person/företag och alla videos försvann helt plötsligt, och även hade problem med nedladdning och uppspelning av videos. Så ingen jättebra server helt enkelt.

Själv vill jag veta hur man kodar så man kan skapa som du har gjort @Daniel Hofverberg ett diskussionforum.
Alltså kommentarsfält under videon, som även en bra streamtjänst hade som tyvärr ej finns mer. Men som jag har arkiverat: Arkiveringen

Så ni kan väl ge era hemsidor och skriva ett litet inlägg som jag har gjort :) 
Och hade ingen server som jag verkligen kände "den här servern är verkligen bra att använda" och då kände jag att det bir inte kvalite som jag först ville ha, och då bestämde jag mig att avsluta hemsidan.

Detta var före jag kunde avkryptera och var bara material på SVT.

Tror faktiskt att site.google.com ej supportrar egen kod, då jag har testat att klistra in kommentarfält-kod men har ej gått.

Sedan fattar jag inte hur man får en egen domän utan att betala något, hittade denna som jag har följt flera år ägaren, men fattar inte hur personen kan skapa en sådan här hemsida och inte är riktigt 100% egen domän men ser väldigt bra ut ändå: https://mozzarellsa-boxhead.business.site/

Detta var min egen hemsida:https://sites.google.com/view/thefreestreamingssiteforall/startsida?authuser=0

Och sedan har jag såklart skapat egen sida från Visual Studio Code men lite egen kod och mixtrande från tutorial och guider. Men lyckas inte jättebra och allt är på engelska som jag stör mig på. Bör väl kunna koda på svenska.

Ja det blev lite mycket text tyvärr. Sorry för mega-text  ;D
Men det var lite som kom från mitt huvud och som jag vill dela med mig utav :D
Tack för att du läste allt :)
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

@Daniel Hofverberg Vet du hur man kan koda så man får man både text och bild när man ska filtrera till A-Ö som det går med Viaplay. Kanske inte A-Ö men kan filtera från årtal till ålder. https://viaplay.se/barn/serier?sort=new_titles

Här är min hemsida: http://127.0.0.1:5500/Serier.html

Men klarar inte av att sortera med bilden utan texten flyttar sig enbart. 

Och är det möjligt att sortera från Ö-A?

Hjälp uppskattas!
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Goliat

Hur fick du rättigheter att lägga upp Melodifestivalen? 

Men du tipsar längst ner på sidan att använda en adblocker...men hur ska intäkterna gå till företagen? Eller har jag missat något?

BPS

Citat från: Goliat skrivet 21 februari 2024 kl. 19:12:12Hur fick du rättigheter att lägga upp Melodifestivalen?

Men du tipsar längst ner på sidan att använda en adblocker...men hur ska intäkterna gå till företagen? Eller har jag missat något?
Han har väl inte fått rättigheterna, "Min egna streamingtjänst" snarare min egna piratsida.

Jonas9881

Citat från: Goliat skrivet 21 februari 2024 kl. 19:12:12Hur fick du rättigheter att lägga upp Melodifestivalen?

Men du tipsar längst ner på sidan att använda en adblocker...men hur ska intäkterna gå till företagen? Eller har jag missat något?
Jo precis, för att slippa reklamen som kommer upp även på denna sida. Så kan man använda en Adblocker, som även ta bort all reklam från Youtube, som är en fördel.

Företaget som jag då hade fick aldrig intäkter, då jag gjorde det för att bevara och dela med mig och poängen var aldrig att tjäna pengar.

Jag hade kunnat tjäna pengar men valde att ej göra det.

Och rättigheterna är en annan femma ;D

Alltså kanske inte bör skriva det här offentligt, men kort sagt så är det samma koncept jag hade som denna sida har om du förstår vad jag menar. https://dreamfilmsw.net/
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 21 februari 2024 kl. 19:25:17Han har väl inte fått rättigheterna, "Min egna streamingtjänst" snarare min egna piratsida.
Piratsida är det väl ändå inte. Hade ingen reklam, syftet var inte att tjäna pengar. Men om du nu vill kalla det för piratsida så varsågod.

Själv är det en sida som man kan streama ifrån alltså streamingtjänst, så tänker jag ;D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 19:27:57Alltså kanske inte bör skriva det här offentligt, men kort sagt så är det samma koncept jag hade som denna sida har om du förstår vad jag menar. https://dreamfilmsw.net/
Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 19:29:52Piratsida är det väl ändå inte. Hade ingen reklam, syftet var inte att tjäna pengar. Men om du nu vill kalla det för piratsida så varsågod.

Själv är det en sida som man kan streama ifrån alltså streamingtjänst, så tänker jag ;D
Problemet med ditt koncept är ju att det där är sånt som redan finns ute och tillgängligt och vi brukar inte länka till piratsidor på det här forumet. Om det hade varit rariteter hade jag förstått men det är ju serier som går nu och som finns på streamingtjänster så det är ju stöld. Vad spelar du för roll om sidan har reklam? Innehållet är ju ändå inte ditt och upplagt utan licens.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 21 februari 2024 kl. 19:31:27Problemet med ditt koncept är ju att det där är sånt som redan finns ute och tillgängligt och vi brukar inte länka till piratsidor på det här forumet. Om det hade varit rariteter hade jag förstått men det är ju serier som går nu och som finns på streamingtjänster så det är ju stöld.
Finns det redan?
Verkligen?

Själv hittar jag inte Melodifestivalen 2022.

Och ska påpeka att 99% av innehållet inte är tillgängligt längre.
Så den är inte aktiv längre. Det var ju en gammal sida jag har haft och inte längre använder.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Jag ber om ursäkt för detta ämne.

Jag ville ju bara ha hjälp och koda min egen privata tjänst.

Och kan ha blivit för mycket text som är känsligt.

Och ber om ursäkt ännu en gång för att detta ämne ej passar in här.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Goliat

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 19:34:59Finns det redan?
Verkligen?

Själv hittar jag inte Melodifestivalen 2022.

Och ska påpeka att 99% av innehållet inte är tillgängligt längre.
Så den är inte aktiv längre. Det var ju en gammal sida jag har haft och inte längre använder.
Det som oftast diskuteras här är äldre ovanligt material som en del lägger upp på archive. Då kan det vara något som bara gått på tv 1 gång för över 30 år sedan som är extremt ovanligt som går under "bevara för eftervärlden".

Sedan vill jag inte peka finger, en del säker tycker jag är gränsfall som läggs upp på archive, då en del kan vara lättfunnet men bevaringen kan vara viktigare då få har tillgång till att spela vhs som exempel.

Nu är detta Daniels forum så han tar ju beslut också, han är lite lättare med länkar material till archive och Youtube, då de oftast tas ner om de inte är okey.

BPS

Citat från: BPS skrivet 21 februari 2024 kl. 19:31:27Problemet med ditt koncept är ju att det där är sånt som redan finns ute och tillgängligt och vi brukar inte länka till piratsidor på det här forumet. Om det hade varit rariteter hade jag förstått men det är ju serier som går nu och som finns på streamingtjänster så det är ju stöld. Vad spelar du för roll om sidan har reklam? Innehållet är ju ändå inte ditt och upplagt utan licens.
Flera av titlarna på din egna streamingtjänst den gamla då går ju att köpa/hyra  eller finns på streaming som Scooby Doo filmerna och Jönssonligan. Och vissa serier finns fortfarande på SVT Play som Super-duper-asgrymt! Du jämförde ju trots allt med Dreamfilm som är en renodlad piratsida där sådant som är mycket tillgängligt lagligt också finns.

Men förstår jag dig rätt om att tanken egentligen inte är pirat sida utan en sida där du kan dela med dig av gamla serier och filmer du får tag på? En sida där du själv kan kontrollera vad som stannar uppe och inte behöver vara rädd för att någon ska ta ner det?

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 21 februari 2024 kl. 19:48:06Flera av titlarna på din egna streamingtjänst den gamla då går ju att köpa/hyra  eller finns på streaming som Scooby Doo filmerna och Jönssonligan. Och vissa serier finns fortfarande på SVT Play som Super-duper-asgrymt! Du jämförde ju trots allt med Dreamfilm som är en renodlad piratsida där sådant som är mycket tillgängligt lagligt också finns.

Men förstår jag dig rätt om att tanken egentligen inte är pirat sida utan en sida där du kan dela med dig av gamla serier och filmer du får tag på? En sida där du själv kan kontrollera vad som stannar uppe och inte behöver vara rädd för att någon ska ta ner det?
Min tanke var först att bevara material som inte kommer visas igen.

Och jag vet av erfarenhet att barnprogram visas kanske 3 år sedan aldrig igen.

Och jag visste ju inte att Super-duper-asgrymt skulle visas igen. Men då när jag lade ut det så stod det att det snart skulle åka ut från SVT och inte vara tillgängligt mer.

Men sedan förstås blev det för mycket, det ska jag inte ljuga om.

Har kämpat fruktansvärt mycket på olika sidor, bland annat Youtube som jag har lagt ut och kanaler som har blivit nertagna och så har jag skickat till bolag som skiter i mig. Lite ledsamt att företag ska ha en dålig attityd bara för att dom är stora. Och totalt ignorera mig bara för att dom ska visa sig starka eller vad företag håller på med nu för tiden.

Jag är såklart för och tycker om att bolag tjänar pengar för sina material dom skapar. 

Men sedan finns det en sida av mig som vill sprida material, inte överdrivet men lagom. Som exempel har det funnits barnprogram runt 2013-2019 på SVT som aldrig kommer att gå i repris igen. Och som jag vill sprida men var går gränsen liksom?

Jag ber om ursäkt om detta stora, första inlägg var känslig och olagliga länkar möjligen.
Men fokuset ville jag att det skulle vara på frågorna jag ställde inte innehållet på min sida (som inte ens funkar längre)  
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 20:18:34Min tanke var först att bevara material som inte kommer visas igen.

Och jag vet av erfarenhet att barnprogram visas kanske 3 år sedan aldrig igen.

Och jag visste ju inte att Super-duper-asgrymt skulle visas igen. Men då när jag lade ut det så stod det att det snart skulle åka ut från SVT och inte vara tillgängligt mer.

Men sedan förstås blev det för mycket, det ska jag inte ljuga om.

Har kämpat fruktansvärt mycket på olika sidor, bland annat Youtube som jag har lagt ut och kanaler som har blivit nertagna och så har jag skickat till bolag som skiter i mig. Lite ledsamt att företag ska ha en dålig attityd bara för att dom är stora. Och totalt ignorera mig bara för att dom ska visa sig starka eller vad företag håller på med nu för tiden.

Jag är såklart för och tycker om att bolag tjänar pengar för sina material dom skapar.

Men sedan finns det en sida av mig som vill sprida material, inte överdrivet men lagom. Som exempel har det funnits barnprogram runt 2013-2019 på SVT som aldrig kommer att gå i repris igen. Och som jag vill sprida men var går gränsen liksom?

Jag ber om ursäkt om detta stora, första inlägg var känslig och olagliga länkar möjligen.
Men fokuset ville jag att det skulle vara på frågorna jag ställde inte innehållet på min sida (som inte ens funkar längre) 
Då förstår jag, när du jämförde med den där sidan och sa att ni hade samma mål blev jag väldigt skeptisk men när du förklarar låter det mycket bättre med bevarning av sådant som inte kommer sändas igen. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 21 februari 2024 kl. 19:43:46Det som oftast diskuteras här är äldre ovanligt material som en del lägger upp på archive. Då kan det vara något som bara gått på tv 1 gång för över 30 år sedan som är extremt ovanligt som går under "bevara för eftervärlden".

Sedan vill jag inte peka finger, en del säker tycker jag är gränsfall som läggs upp på archive, då en del kan vara lättfunnet men bevaringen kan vara viktigare då få har tillgång till att spela vhs som exempel.

Nu är detta Daniels forum så han tar ju beslut också, han är lite lättare med länkar material till archive och Youtube, då de oftast tas ner om de inte är okey.
Jag känner ungefär likadant. Jag tycker själv att det är etiskt och moraliskt försvarbart att lägga upp och sprida sådant som inte går att få tag i på laglig väg - det innefattar då TV-program som knappast lär sändas igen i närtid, material från streamingtjänster som tagits bort, allt som bara släppts på VHS (då 95% av landets befolkning sannolikt inte har VHS-bandspelare längre) och i en del fall möjligtvis även utgångna DVD-utgåvor som börjar vara svåra att få tag i.

Jag är den första att medge att det finns många gråzoner och gränsfall, så att gränsdragningarna sällan är helt svartvita - men allt som går att tillgå på laglig väg just nu (allt som finns på streamingtjänster, som digital hyr- och köpfilm samt DVD/Blu-Ray-utgåvor som fortfarande finns i handeln) är ju i alla fall solklart att de inte hör hemma i sådana sammanhang.

Så om tanken med en egen "streamingtjänst" är att kunna säkerställa att material får finnas kvar, för att inte riskera att Archive eller YouTube plockar bort material - som börjat bli ett större och större problem på sistone - så låter det rimligt och logiskt; men som sagt absolut inte för något som går att tillgå på laglig väg.

Citat från: BPS skrivet 21 februari 2024 kl. 19:48:06Flera av titlarna på din egna streamingtjänst den gamla då går ju att köpa/hyra  eller finns på streaming som Scooby Doo filmerna och Jönssonligan. Och vissa serier finns fortfarande på SVT Play som Super-duper-asgrymt! Du jämförde ju trots allt med Dreamfilm som är en renodlad piratsida där sådant som är mycket tillgängligt lagligt också finns.
Ja, precis - mycket på den gamla länken är ju sådant som finns att tillgå på laglig väg, så det är inte bara en gråzon utan direkt olagligt.

Citat från: BPS skrivet 21 februari 2024 kl. 19:48:06Men förstår jag dig rätt om att tanken egentligen inte är pirat sida utan en sida där du kan dela med dig av gamla serier och filmer du får tag på? En sida där du själv kan kontrollera vad som stannar uppe och inte behöver vara rädd för att någon ska ta ner det?
Jag undrar också om det - om så är fallet, så tycker jag det låter rimligt och etiskt försvarbart.

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 22:59:37Själv vill jag veta hur man kodar så man kan skapa som du har gjort @Daniel Hofverberg ett diskussionforum.
Alltså kommentarsfält under videon, som även en bra streamtjänst hade som tyvärr ej finns mer.
Forumet som används här är en open source-programvara som heter SMF (Simple Machines Forum), och som bygger på PHP och i grunden MySQL (även om den nuförtiden även fungerar med andra databasmotorer). Hyfsat lätt att installera, men troligen inte lika lätt att integrera som en del av befintliga sidor.

För kommentarsfält är det förmodligen enklare att rafsa ihop något enkelt eget skript i exempelvis PHP, C#/ASP.NET eller Python, som inte har samma finesser utan bara den allra mest grundläggande funktionaliteten; just för att slippa problemet med att integrera en omfattande programvara som inte är gjord för att läggas till som del av andra sidor.

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 12:41:15@Daniel Hofverberg Vet du hur man kan koda så man får man både text och bild när man ska filtrera till A-Ö som det går med Viaplay. Kanske inte A-Ö men kan filtera från årtal till ålder. https://viaplay.se/barn/serier?sort=new_titles

Här är min hemsida: http://127.0.0.1:5500/Serier.html

Men klarar inte av att sortera med bilden utan texten flyttar sig enbart.

Och är det möjligt att sortera från Ö-A?

Hjälp uppskattas!
Din länk leder till en lokal server (127.0.0.1 innebär Localhost; d.v.s. din lokala dator), och är således inget som kommer fungera för någon annan än dig. Utan att kunna se något är det därför svårt att svara på din fråga, då jag inte är helt säker på hur du menar.

Men att sortera är överlag inte speciellt svårt i de flesta programmeringsspråk - själv använder jag PHP på Dubbningshemsidan, men ASP.NET, Python, Perl, JSP och liknande fungerar säkerligen också bra för sådana ändamål. Men det är nog en fördel med något serverside-skript (backend), för sådant är svårt att lösa enbart på klientsidan med HTML och JavaScript (även om det säkert går enbart med JavaScript om man är tillräckligt duktig på det).

Vad gör du sidan i?

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 20:18:34Men sedan finns det en sida av mig som vill sprida material, inte överdrivet men lagom. Som exempel har det funnits barnprogram runt 2013-2019 på SVT som aldrig kommer att gå i repris igen. Och som jag vill sprida men var går gränsen liksom?
Om barnprogram inte sänts på SVT på 1 - 2 års tid kan man nog i de flesta fall räkna med att de inte kommer att gå i repris igen. Det finns säkert undantag, och 100% säker kan man ju aldrig vara, men det känns i mina ögon som en rimlig utgångspunkt om man inte vet något särskilt som tyder på motsatsen.

Och allt sådant tycker jag är etiskt och moraliskt försvarbart att sprida och lägga ut.
(Det är förstås lika olagligt rent tekniskt sett, men jag anser trots allt att det är etiskt och moraliskt försvarbart att publicera sådant som inte går att få tag i på laglig väg)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2024 kl. 22:45:32Forumet som används här är en open source-programvara som heter SMF (Simple Machines Forum), och som bygger på PHP och i grunden MySQL (även om den nuförtiden även fungerar med andra databasmotorer). Hyfsat lätt att installera, men troligen inte lika lätt att integrera som en del av befintliga sidor.

För kommentarsfält är det förmodligen enklare att rafsa ihop något enkelt eget skript i exempelvis PHP, C#/ASP.NET eller Python, som inte har samma finesser utan bara den allra mest grundläggande funktionaliteten; just för att slippa problemet med att integrera en omfattande programvara som inte är gjord för att läggas till som del av andra sidor.
Hjälper mig inte alls tyvärr.

Engelskan är bristande, och medföljden blir då att programmeringen blir mycket svårare att förstå.

Ville bara ha någon som visste, men känns som att din databas är automatisk och att du själv inte programmerar.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2024 kl. 22:45:32Vad gör du sidan i?
Den egna sidan som du inte kunde få åtkomst till (kan bero på att jag avbröt uppkopplingen) men om du nu säger att jag enbart kan koppla upp mig från min dator så är det inte lönt att återuppkoppla till servern.

Så till frågan: Jag försökte att skapa en server, som jag vill skapa design, kommentarsfält, knappar och streaming.

Men då när detta är olagligt så har jag bestämt att inte offentliggöra det, som faktiskt inte ens fick å andra sidan.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2024 kl. 22:45:32Din länk leder till en lokal server (127.0.0.1 innebär Localhost; d.v.s. din lokala dator), och är således inget som kommer fungera för någon annan än dig. Utan att kunna se något är det därför svårt att svara på din fråga, då jag inte är helt säker på hur du menar.
Det är såhär jag menar. Och en av klippen ser du koden jag använder. Den första jag markerar är till knappen "A-Ö" men förstår inte hur bilden ska följa med texten. Som du ser så flyttas inte bilden.

Och knappen "Ö-A" funkar inte.

Som Viaplay har lyckats med. Men kanske vänder mig till fel person möjligtvis?

https://archive.org/details/min-hemsida
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare


Daniel Hofverberg

#17
Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 23:14:50Det är såhär jag menar. Och en av klippen ser du koden jag använder. Den första jag markerar är till knappen "A-Ö" men förstår inte hur bilden ska följa med texten. Som du ser så flyttas inte bilden.

Och knappen "Ö-A" funkar inte.

Som Viaplay har lyckats med. Men kanske vänder mig till fel person möjligtvis?

https://archive.org/details/min-hemsida
JavaScript är jag tyvärr för dålig på i dagsläget för att vara till någon hjälp - jag mer inne på backend-programmering (alltså programmering på serversidan och inte klientsidan), även om jag sakta håller på att lära mig JavaScript. :(

Men en bra utgångspunkt är att prova att fråga ChatGPT, genom att beskriva problemet, hur du vill ha det och klistra in din nuvarande JavaScript-kod - det brukar kunna vara till mycket hjälp. Senast jag hade problem med en JavaScript-lösning på jobbet, så frågade jag ChatGPT om hjälp och fick en fungerande lösning på två minuter; som annars antagligen hade tagit mig 7 - 8 timmar att få till...

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 februari 2024 kl. 23:00:52Hjälper mig inte alls tyvärr.

Engelskan är bristande, och medföljden blir då att programmeringen blir mycket svårare att förstå.

Ville bara ha någon som visste, men känns som att din databas är automatisk och att du själv inte programmerar.
Jag programmerar allt på Dubbningshemsidan från scratch utom just forumet, där jag använt en open source-lösning - av den enkla anledningen att fullfjädrade forum tar väldigt lång tid att koda, så att jag inte såg någon anledning att lägga ner flera månader på att återuppfinna hjulet på nytt...

För att ha något att jämföra med: På jobbet fick jag ifjol i uppdrag att programmera ett diskussionsforum från scratch. Det var oändligt mycket enklare än SMF, och hade i stort sett bara de mest nödvändiga funktionerna, men tog ändå 4 - 5 veckor att koda (visserligen bara med 4 timmars arbete om dagen, men ändock).

Men för bara kommentarsfält behövs knappast ett fullfjädrat forum, utan det borde räcka att programmera en enklare lösning själv. Grundidén är då:
* Visa HTML-formulär för att skriva inlägg, som vid submit skickar allt till skriptet på servern
* Ta emot HTML-formuläret på servern (backend), och spara det i en databas
* Visa alla inlägg som hör till den aktuella titeln, genom att hämta alla dessa från databasen i ordning och mata ut på skärmen
(Sen måste man förstås tänka lite på säkerheten också, men de tre stegen är grunden till det hela)

Men för att åstadkomma sådant duger det förstås inte längre med frontend-programmering (HTML, CSS och JavaScript), utan då måste man ta till backend-programmering på serversidan. Själv tycker jag att sådant är enklast att åstadkomma i PHP - det finns trots allt en anledning till att en majoritet av alla webbsajter i världen är gjorda i PHP - men de flesta programmeringsspråk som kan användas för webben duger antagligen för ändamålet.

Allt handlar om vad man är van vid, och vilka programmeringsspråk man känner sig bekväm med - men PHP är ganska enkelt och tacksamt, som trots allt bygger på samma grund som JavaScript (bådadera bygger ju i grunden på C) samtidigt som det inte krävs objektorienterad programmering eller dylikt.

Ett tips är att man i dagens läge inte behöver göra allt själv, utan kan få oerhört mycket hjälp av AI-lösningar; framförallt ChatGPT men Googles nya motsvarighet Gemini verkar också fungera bra. Beskriver man vad man vill ha, så får man mycket kod gratis och kan lätt spara in några timmars arbete. :)

Citat från: BPS skrivet 21 februari 2024 kl. 22:14:30Då förstår jag, när du jämförde med den där sidan och sa att ni hade samma mål blev jag väldigt skeptisk men när du förklarar låter det mycket bättre med bevarning av sådant som inte kommer sändas igen. :)
Kunde inte sagt det bättre själv. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 februari 2024 kl. 01:47:15Förlåt mig, men Hotel Transylvanien franchisen är inte ovanlig.
Förhoppningsvis har han bara använt dessa som mockup-bilder/dummy-bilder för att ha något att testa med, och inte för att det faktiskt ska finnas där i slutändan.

Du anar inte hur många testsidor vi haft på jobbet med bilder på Scooby-Doo... ;)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2024 kl. 01:50:19JavaScript är jag tyvärr för dålig på i dagsläget för att vara till någon hjälp - jag mer inne på backend-programmering (alltså programmering på serversidan och inte klientsidan), även om jag sakta håller på att lära mig JavaScript. :(
Vad är skillnaden mellan Serversidan och Klientsida?

Visual Studio Code, är det serversidan?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2024 kl. 01:50:19Men en bra utgångspunkt är att prova att fråga ChatGPT, genom att beskriva problemet, hur du vill ha det och klistra in din nuvarande JavaScript-kod - det brukar kunna vara till mycket hjälp. 
Det ska jag testa, även jag är emot AI så skadar det inte mig att få en kod av datorn.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2024 kl. 01:50:19Men för bara kommentarsfält behövs knappast ett fullfjädrat forum, utan det borde räcka att programmera en enklare lösning själv. Grundidén är då:
* Visa HTML-formulär för att skriva inlägg, som vid submit skickar allt till skriptet på servern
* Ta emot HTML-formuläret på servern (backend), och spara det i en databas
* Visa alla inlägg som hör till den aktuella titeln, genom att hämta alla dessa från databasen i ordning och mata ut på skärmen
(Sen måste man förstås tänka lite på säkerheten också, men de tre stegen är grunden till det hela)
Säkerheten spelar ingen roll, då det jag har på servern (mappen som är kopplad till Visual Studio Code) spelar ingen roll om det sprids. Om nu hackarna inte kan ta allt på datorn, för det skulle inte vara så bra.

Men hur sparar man HTML-formuläret i en databas (alltså på min dator)?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2024 kl. 01:50:19Förhoppningsvis har han bara använt dessa som mockup-bilder/dummy-bilder för att ha något att testa med, och inte för att det faktiskt ska finnas där i slutändan.

Du anar inte hur många testsidor vi haft på jobbet med bilder på Scooby-Doo... ;)
Jag har bara test-bilder för att se hur det funkar. Då jag är väldigt nybörjare med kodning och någon expert kommer jag aldrig bli oavsett.

Klipp 2 kan ni se hur hemsidan funkar, då det innehåller bara bilder: https://archive.org/details/min-hemsida
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare