Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Nya tullregler

Startat av Anders M Olsson, 16 februari 2018 kl. 16:25:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 maj 2018 kl. 08:40:01
Visst finns mycket tillgängligt i Sverige, men är det verkligen rimligt att man ska behöva betala i vissa fall 5 - 10 gånger priset för exakt samma vara, bara för att det blir fler mellanhänder samt butiker och importörer som tjänar storkovan...? Det mesta tillverkas ju i Kina (eller åtminstone Asien) i vilket fall som helst, så att det som regel är samma vara man köper i butik i Sverige; bara till det mångdubbla priset. I många fall är det till och med tillverkat i exakt samma fabrik i Kina, vare sig man köper varan direkt från Kina eller i någon dyr butik i Sverige.

Nej, 5-10 gånger priset för exakt samma vara är knappast rimligt. Men ett skäligt påslag måste ju ändå finnas, annars skulle varorna aldrig gå att köpa över disk i Sverige. Importören har kostnader för frakt, lagerhållning, butikshyra, reklam, garanti, kassation m.m. förutom att han rimligen måste göra en viss vinst.

Man ska inte glömma att det finns skräp till salu från Kina som skenbart ser ut som samma produkt som säljs dyrare här. Men det kan ändå finnas kvalitetsskillnader som inte märks utan väldigt ingående undersökning. En del produkter kan t.o.m. vara farliga att använda, t.ex. mobilladdare och hoverboards som fattar eld. Eller elprodukter med alldeles för litet isolationsavstånd mellan primär- och sekundärsidan som kan ge livsfarliga stötar.

Seriösa importörer har ofta egna testlabb där de undersöker produkterna grundligt innan de tar in dem i sitt sortiment, och då sållas sådant bort som inte håller en godtagbar kvalité.

Så det är inte utan orsak som saker kostar mer över disk här än att importera själv från Kina. Hur mycket den köptryggheten är värd får väl var och en själv bedöma...

Anders M Olsson

Nu har jag ytterligare ett anonymt paket att vänta. Den här gången fick jag avisering i brev med krav på att betala 128:11. Det skulle betyda SEK 53:11 i moms och ett varuvärde på 212:44. Inte heller den här gången stämmer det med något jag har beställt.

Precis som förra gången fungerade det inte att visa bild på paketet:
"Tyvärr kan inte bilder på ditt paket visas. Hör av dig till vår kundservice för mer information."
Jo, tack för den. Den enda ledtråden är kollinumret, och det säger inte mycket.

Med utgångspunkt från vad du har skrivit tidigare, Daniel, verkar det inte vara mycket lönt att följa uppmaningen att höra av sig till deras kundservice.

Och när man väl har betalat kommer sen den slutliga förolämpningen:
"Tack för din betalning! Vi gör allt vi kan för att Du nu skall få din sändning inom en vecka."
En vecka var det. Kungliga snigelpostverket har talat!

Om de nu skickar ut brevavisering, varför i hela världen kan de inte bara trycka bilden av försändelsen och ett inbetalningskort på samma avi?

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 maj 2018 kl. 15:34:24Efter betalning fick jag beskedet att jag kunde räkna med att få mitt paket inom en vecka. En hel vecka för att skicka paketet den sista biten inom Sverige? Skojar de med oss?

Brevet kom fram igår, 8 dagar efter betalningen. Alltså missade Postnord sitt löfte/målsättning om leverans inom en vecka. Det är ganska magstarkt att det ska ta så lång tid för ett brev att komma fram inom Sverige. Man kan undra hur länge de har haft brevet hos sig innan SMS-aviseringen. Kanske ytterligare en vecka?

Brevet innehöll för övrigt två Blu-rayfilmer som jag hade förhandsbeställt redan i januari, innan de nya reglerna blev kända. Jag hade betalt c:a 55 dollar för varorna, men avsändaren hade tulldeklarerat värdet till 5 dollar. Därav det låga momsbeloppet. Så i det här fallet hade det inte varit någon god affär för mig att låta försändelsen gå i retur.

Anders M Olsson

#48
Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 maj 2018 kl. 17:40:44
Nu har jag ytterligare ett anonymt paket att vänta. Den här gången fick jag avisering i brev med krav på att betala 128:11. Det skulle betyda SEK 53:11 i moms och ett varuvärde på 212:44. Inte heller den här gången stämmer det med något jag har beställt.

Följetongen fortsätter. Paketet som jag betalade moms och avgift för den 17 maj har fortfarande inte kommit fram efter drygt två veckor. Och jag är tydligen inte ensam att döma av flera insändare, bl.a. i Sydsvenskan:

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-30/postnord-tog-en-bild-pa-mitt-paket--vad-har-hant-med-det-sedan-dess
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-02/jag-vantar-annu-pa-min-dotters-skor-som-jag-bestallde-i-slutet-av-februari
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-02/jag-ogillar-att-betala-utan-att-fa-nagot-for-det
(En eller ett par av ovanstående artiklar kan ligga bakom Sydsvenskans betalvägg. Ber om ursäkt för tidningens snikna beteende, men ni förstår säkert budskapet ändå...)

Den här "cirkusen" blir bara värre och värre. Det mest fantastiska är väl att Postnord tycker att man ska reklamera paket hos avsändare utomlands trots att det bevisligen är här i Sverige som paketen har kommit på villovägar.  >:(

Daniel Hofverberg

Det verkar onekligen väldigt skrämmande och oacceptabelt om man två veckor efter att man betalat moms och den skyhöga expeditionsavgiften fortfarande inte fått paketet ifråga. Och jag håller med att det känns otroligt när PostNord vill att man ska reklamera paket till avsändaren, när det bevisligen är de själva som klantat till det - och hur ska man kunna veta vem man ska reklamera det till, när man i många fall inte kan veta vilket paket man faktiskt har betalat för...?

Vad gäller artiklarna kan jag läsa den första och tredje, medan den mellersta ligger bakom den irriterande betalväggen... Sydsvenskans betalvägg verkar man heller inte kunna gå runt, medan motsvarande betalvägg hos Dagens Nyheter är lätt att gå runt genom att stänga av JavaScript-stöd i webbläsaren (då texten fortfarande finns på sidan, men döljs av JavaScript-kod) - då kan man läsa hela artiklarna.

Uppenbarligen har PostNord inte den kapacitet eller de resurser som krävs för att kunna kräva in moms på så många paket, och det verkar ju också tämligen uppenbart att det bara är en bråkdel av alla paket som kommer in som de faktiskt fotograferar som utlovat. Jag tror knappast det är en tillfällighet att varken du eller jag lyckas få fram foto på någon av de paket vi fått kravbrev om. :(

Jag tror också man vågar anta att paketen som regel kommer till Sverige flera veckor eller rentav månader före man faktiskt får brev från PostNord om betalningskrav - detta då jag inte handlat någonting från utlandet efter att de här nya reglerna blev kända i mitten av februari, och det dröjde till i april innan jag började få kravbrev hem; så lång tid brukar det väldigt sällan ha tagit att få paket från utlandet före de här reglerna...

Anders M Olsson


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 juni 2018 kl. 06:31:33
Ytterligare en insändare i Sydsvenskan igår:

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-05/tank-att-nagot-sa-viktigt-kan-fa-skotas-sa-har
Den insändaren gick att läsa utan betalning, och jag instämmer fullständigt med insändarskribenten.

Anders M Olsson

I dag kom paketet (egentligen ett brev) äntligen fram som jag betalde moms och avgift för den 17 maj.

Det tog alltså på dagen tre veckor för att vidarebefordra ett brev inom Sverige. Man häpnar!

(Innehållet var fyra "complimentary" blu-rayskivor som jag alltså inte hade beställt, men ändå fick som tack för hjälpen. Tyvärr skickades de från en företagsadress, annars tror jag att jag hade sluppit skatta för dem eftersom de var en gåva.)

Anders M Olsson


Richardo


Anders M Olsson

#55
Nu ska tydligen Postnord granskas av Post- och telestyrelsen enligt en artikel från TT som flera tidningar har publicerat på sina webbsidor. Inte en dag för tidigt!

"Vi har fått veta att det finns kunder som väntat i flera månader på breven, säger Emma Maraschin, chef på PTS enhet för posttillsyn"

(Eventuellt kan någon eller några av tidningarna ha "ockervägg", försök då med någon annan av länkarna.)

https://www.svd.se/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m64Rqv/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas
http://www.bt.se/tt-inrikes/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas/
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-15/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas

Information på Post- och telestyrelsens egen webbplats:
https://pts.se/sv/nyheter/post/2018/pts-granskar-postnords-hantering-av-forsandelser-med-varor-fran-lander-utanfor-eu/

Anders M Olsson

Nu finns det tydligen risk för att Postnords ockeravgift kommer att höjas till så mycket som 200 kronor(!) per försändelse om ett par år.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7581776

Texten är inte helt entydig. Det är inte helt klart om det bara gäller försändelser som innehåller kläder och skor, eller om det gäller alla försändelser (t.ex. DVD-skivor) från länder utanför EU.

Enligt min mening borde Postnords avgifter ingå i det porto som avsändaren betalar när paketet lämnas in. Om Postnord tycker att de får för lite betalt för sitt arbete är det i så fall deras sak att förhandla med Världspostunionen om portot på försändelser till Sverige.

Anders M Olsson

Jag köpte en DVD från Australien på ebay, och paketet skickades den 23/4. Efter 17 dagar, den 10/5 ankom paketet till Sverige, och har sen dess väntat i posttullen. På två veckor har alltså inget mer hänt, så idag ringde jag till Postnord för att försöka få en förklaring.

Först hamnade jag hos en pratande robot som naturligtvis inte kunde ge något vettigt besked, och inte heller begrep vad jag sa. Såna idiotier gör bara att man tappar humöret.  >:(

Därefter hamnade jag i en telefonkö och fick till slut prata med en människa som upplyste mig om att mitt paket väntade på att tullklareras, och att de just nu har långa expeditionstider. Så jag kan inte göra annat än att vänta på avisering av moms och avgifter.

Redan för tre år sen skulle ju Post- och telestyrelsen granska Postnords handläggningstider, men tydligen har det inte gett några resultat.

Jag förmodar att det kommer att ta ytterligare minst en eller ett par veckor innan jag får mitt paket. Det är skandal att det ska ta längre tid för en försändelse den sista biten inom Sverige än att skicka den från Australien till Sverige.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 maj 2021 kl. 11:37:33
Jag köpte en DVD från Australien på ebay, och paketet skickades den 23/4. Efter 17 dagar, den 10/5 ankom paketet till Sverige, och har sen dess väntat i posttullen. På två veckor har alltså inget mer hänt, så idag ringde jag till Postnord för att försöka få en förklaring.

Först hamnade jag hos en pratande robot som naturligtvis inte kunde ge något vettigt besked, och inte heller begrep vad jag sa. Såna idiotier gör bara att man tappar humöret.  >:(

Därefter hamnade jag i en telefonkö och fick till slut prata med en människa som upplyste mig om att mitt paket väntade på att tullklareras, och att de just nu har långa expeditionstider. Så jag kan inte göra annat än att vänta på avisering av moms och avgifter.

Redan för tre år sen skulle ju Post- och telestyrelsen granska Postnords handläggningstider, men tydligen har det inte gett några resultat.

Jag förmodar att det kommer att ta ytterligare minst en eller ett par veckor innan jag får mitt paket. Det är skandal att det ska ta längre tid för en försändelse den sista biten inom Sverige än att skicka den från Australien till Sverige.
Brukar det normalt ta så lång tid? Varför är posten så långsam inom Sverige?

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 maj 2021 kl. 11:40:35
Brukar det normalt ta så lång tid? Varför är posten så långsam inom Sverige?

Jag skulle väl vilja skylla på att vi har ett postsamarbete med Danmark i Postnord, men just i det här fallet känns det kanske lite långsökt.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats