Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Restaurering och inspelning av gamla filmer, hur går det till tekniskt sett?

Startat av FabulousSloth, 11 september 2023 kl. 13:02:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FabulousSloth

Jag är nyfiken på hur det har gått till tekniskt sett att restaurera gamla filmer. Menar både ljud (remaster) och bildmässigt. Pratar om originalet, inte om dubbning.
T.ex "Snövit" och "Bambi"-filmerna är ju 80 år gamla, men går att se i HD.
Undrar också över hur man spelade in/synkade bild, ljud och musik på den tiden.
Profilbild av SundaysPlayzone.

Steffan Rudvall

Citat från: FabulousSloth skrivet 11 september 2023 kl. 13:02:36T.ex "Snövit" och "Bambi"-filmerna är ju 80 år gamla, men går att se i HD.
Undrar också över hur man spelade in/synkade bild, ljud och musik på den tiden.
Det är 35 mm film orginalnegativ eller annat som scannats i hög upplösning och sedan tar man bort skador, smuts och liknade digitalt.

Lillefot

Jag är inte den som bäst kan svara på dina frågor, men för bilden är det oftast så att studion skannar in en negativ-rulle av filmen (där färgerna inverterats) med maskiner som är konstruerade för det. Den sparas sedan digitalt får behandling utförd på sig

Disney brukar dock använda en metod där de "bygger upp" filmen på nytt bild för bild och med diverse "förbättringar" som brusreducering, åtminstone för deras tidigare hemutgåvor. Om de fortfarande gör så eller inte kan jag inte svara på.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 11 september 2023 kl. 14:52:17Om de fortfarande gör så eller inte kan jag inte svara på.
Det tror jag inte, då många brukade klaga på att filmerna såg livlösa ut speciellt har fansen klagat på Askungens Blu-ray utgåva.

FabulousSloth

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2023 kl. 14:51:18Det är 35 mm film orginalnegativ eller annat som scannats i hög upplösning och sedan tar man bort skador, smuts och liknade digitalt.
Intressant!

Steffan Rudvall

FabulousSloth