Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pound Puppies

Startat av Marcus, 5 maj 2006 kl. 12:40:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Marcus

Är det någon som vet vart man kan få tag i långfilmen Pound Puppies and the legend of big paw med svenskt tal? Jag har letat efter den i flera år utan något resultat.

clash

Jag har 3 avsnitt med svensk dubb. Gillar Pound Puppies också så skulle gärna veta mer om det finns hela serien...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

TV-serien gick under rätt lång tid på gamla FilmNet (nuvarande Canal+), så merparten av de avsnitt som gjordes av serien bör finnas i svenskdubbad form.

Men Marcus fråga gällde ju den tillhörande långfilmen Pound Puppies and the legend of big paw från 1988, och där verkar det mer tveksamt. En sökning i videobutikskedjan Videotekets register visar att någon långfilm med det namnet aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige. Visserligen finns det en svensk VHS-film från 1989 med namnet Pound Puppies som distribuerades av SF, men eftersom varken originaltiteln eller speltiden stämmer gentemot IMDB, så skulle jag gissa på att den filmen snarare består av ihopklippta avsnitt av TV-serien.

Det är visserligen möjligt att långfilmen har visats på TV i Sverige, och därigenom kan ha dubbats, men jag känner åtminstone inte till någon visning.

clash

jag blev bara glad att fler gillar p.p. är det km som dubbade hela serien då, med anna nylen som holly, birgitta fernström som Katrina mfl?finns det fler än en vhs-utgåva?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Gick inte Pound Puppies även på TV3? Jag vet att Cartoon Network har också visat serien, men endast med engelskt tal (såvitt jag kan minnas). 

Daniel Hofverberg

Jag kan inte minnas att Pound Puppies gått på TV3, men det är mycket möjligt att du har rätt. En sökning på TV3:s pressajt gav inga träffar, men det kanske helt enkelt bara betyder att de inte har kvar rättigheter till serien och därför har tagit bort all information om den.

Såvitt jag kan läsa mig till finns det bara en VHS-utgåva med serien. Den släpptes den 12 januari 1989 genom SF Video, och speltiden var 1 timme 25 minuter enligt Videotekets register. Dock är jag inte säker på hur pålitliga de uppgifterna är, men jag hittar åtminstone inget som tyder på att fler VHS-filmer skulle ha släppts.

Jag vet inget om dubbningsbolag eller röster. Men jag tror att dubben av TV-serien beställdes av FilmNet/Canal+, och därmed borde den logiskt sett ha dubbats av antingen Eurotroll, Videobolaget eller Pangljud (eftersom det var de tre företag som gamla FilmNet hade avtal med).

clash

Eurotroll? På min video är det gamla KMröster. Det roliga e att det är reklam för andra barnfilmer t ex Lady Lovly Locks. Vet någon rösterna i den andra dubbningen?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jag är inte säker på att det finns mer än en dubbning, men det verkar mest logiskt med tanke på att videofilmen gavs ut så tidigt, och serien inte visades på TV på den tiden. Rimligen borde inte någon distributör beställa dubbning av hela serien, om det inte var planerat att släppas mer än några få avsnitt på en enda videofilm.

Mig veterligen gick serien första gången på TV på gamla FilmNet (blocket K-TV), vilket torde ha varit någon gång omkring 1992 - 1995. Därmed verkar det mest logiskt att serien där dubbats av antingen Eurotroll, Pangljud eller Videobolaget; då FilmNet inte anlitade andra företag än dem till deras egna dubbningar.

Jag tror inte det stod utsatt credits på FilmNets avsnitt, men jag tror att jag har något enstaka avsnitt på video inspelat från FilmNets visningar. Jag ska se om jag kan hitta åt det bandet, och höra om jag kan identifiera några röster (vilket dock inte är min starkaste sida, ska medges).

clash

jag hoppas den dunningen är bra...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

ddubbning

#9
Enligt Statens arkiv för ljud och bild (SLBA) :s webbsida finns långfilmen Pound puppies and the legend of Big Paw
utgiven på svenska två gånger 1989 och 1992.
Jag har själv ett minne av att ha sett tv-serien ifråga på Cartoon Network,minns dock inte om den var dubbad till svenska eller ej där.

Daniel Hofverberg

Jo, jag såg just också att SLBA uppger att Pound puppies and the legend of Big Paw har släppts på VHS i Sverige - märkligt med tanke på att Videotekets register inte uppger den, och båda ska vara kompletta...

Enligt SLBA:s register gavs den första VHS-utgåvan ut av Video Express (okänt bolag för mig), och den andra av Svensk Filmindustri. Båda två är utgångna sedan länge, så enda chansen att få tag i dem torde vara i begagnad form.

clash

Men du sa ju att det var pangljud eller nåt sånt bolag som gjorde serien. Men på min film är det gamla KMröster som sagt. Men det är säkert Anneli Berg och Louise Reader i var och varannan roll...eller finns det hopp?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Och vad har dubbningen att göra med huruvida långfilmen Pound Puppies and the legend of Big Paw har getts ut, vilket ju var Marcus ursprungliga fråga...?

För övrigt har jag aldrig sagt med säkerhet om dubbningsbolag - bara spekulationer. Den gamla VHS-filmen innehöll som sagt bara tre avsnitt, därför är det sannolikt att KM Studio bara dubbade denna enda videofilm. När TV-serien Pound Puppies började gå på FilmNet/K-TV måste de följaktligen ha beställt dubbning av hela serien. Därför kan man gissa på att de anlitat någon av de tre bolag som de brukade samarbeta med - Eurotroll, Pangljud eller Videobolaget. Men som sagt, jag vet inget med säkerhet.

Och återigen måste jag påpeka det olämpliga i att dra paralleller mellan dubbningsbolag och vilka röster som medverkat - det behöver inte ha något som helst samband, även om det ibland gör det...

clash

Dubbningen kan ha att göra med om man vill se eller inte. Kanske inte har med själva frågan att göra men jag gillar också Pound Puppies. Spessiellt Katrina och Grymlina.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Om det finns en svensk dubbning av långfilmen Pound puppies and the legend of Big Paw, så måste den i så fall ha gjorts 1989; och lär därför inte ha samma dubb som TV-serien på FilmNet. Men SLBA:s register tydliggör inte att filmen verkligen var dubbad på VHS-utgåvan 1989 (även om man kan tolka det så), så det kan man nog inte vara 100% säker på.