Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Små rånare

Startat av Sabelöga, 19 november 2023 kl. 03:19:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Den lettiska filmen Små rånare (Mazie laupītāji) visades på Barnkanalen vid två tillfällen under 2010 och 2011. Det framgår inte om den visades textad eller dubbad. Var det inte vid den här tiden som det blev vanligare att börja dubba spelfilmer? Vet någon om den visades dubbad eller inte?
Houba !

Daniel Hofverberg

Mycket bra fråga, men tyvärr har jag inget bra svar. Mycket riktigt var det ju där i krokarna som det började bli vanligare med dubbning av live-action - 2010 hade väl Disney Channel hunnit dubba live-action i några år och det hade börjat bli nästintill allenarådande, men SVT låg nog lite efter övriga kanaler; vilket gör det här till ett gränsfall.

Om ingen annan har något bra svar kan jag beställa studiekopia av någon av sändningarna nästa gång jag beställer från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket, så att vi kan veta med säkerhet om den var dubbad eller textad. :)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2023 kl. 09:08:31Mycket bra fråga, men tyvärr har jag inget bra svar. Mycket riktigt var det ju där i krokarna som det började bli vanligare med dubbning av live-action - 2010 hade väl Disney Channel hunnit dubba live-action i några år och det hade börjat bli nästintill allenarådande, men SVT låg nog lite efter övriga kanaler; vilket gör det här till ett gränsfall.

Om ingen annan har något bra svar kan jag beställa studiekopia av någon av sändningarna nästa gång jag beställer från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket, så att vi kan veta med säkerhet om den var dubbad eller textad. :)
Det vore snällt om du har tid och vill :) Man tycker ju dom kunde skriva ut det just eftersom det var här i svängarna som det började skifta som du säjer.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 19 november 2023 kl. 16:36:00Det vore snällt om du har tid och vill :) Man tycker ju dom kunde skriva ut det just eftersom det var här i svängarna som det började skifta som du säjer.
Ursäkta sent svar, jag glömde tydligen bort att skriva här efter mitt besök på biblioteket dagarna innan jul.

Jag har kollat upp saken, och Små rånare sändes med lettiskt tal och svensk text - ingen dubbning. Åtminstone var så fallet vid reprissändningen 2011, men jag har väldigt svårt att tro att den skulle ha varit dubbad 2010 men inte 2011...

Verkar för övrigt vara en ganska trevlig och charmig film, men tyvärr kunde jag inte se klart filmen då Kungliga Biblioteket av någon outgrundlig anledning bara skickade halva filmen... :(

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2023 kl. 03:33:53Ursäkta sent svar, jag glömde tydligen bort att skriva här efter mitt besök på biblioteket dagarna innan jul.

Jag har kollat upp saken, och Små rånare sändes med lettiskt tal och svensk text - ingen dubbning. Åtminstone var så fallet vid reprissändningen 2011, men jag har väldigt svårt att tro att den skulle ha varit dubbad 2010 men inte 2011...
Som jag misstänkte, tack! 👍
Houba !