Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lady & Lufsen originaldubb

Startat av DingoPictures2005, 18 december 2023 kl. 17:44:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Tänker passa på att fråga här om någon har Lady & Lufsens originaldubb?

Hört att många så kallade extracts finns från denna dubben då endel korta klipp har släppts på samlings vhs:er som "Härliga hundar" och att många voice clips finns från en LP skiva som släpptes på 70-talet och förhoppningsvis kanske hela filmen går att hitta med originaldubb?

Vill VÄLDIGT gärna se filmen med originaldubben nu till Jul då jag aldrig sett igenom filmen men vill inte förstöra det Jul minnet jag har med filmen genom att se omdubben. 

Tyvärr har inga personer jag kommit i kontakt med haft originaldubben hoppades att Ovanliga Dubbningar hade den men det hade hon tyvärr inte. 

Det tråkiga jag har börjat inse är att dubben troligen kan vara "Lost Media" för all framtid, detta då inga dokumenterade bio kopior verkar finnas kvar och då biofilmer ALLTID skulle skickas till förstörelse enligt lag, och dom enda biofilmer som överlevt är i princip dom som blev stulna från biograferna vilket inte många biofilmer blev. Dubben finns garanterat inlåst djupt inne i Disneys arkiv i burbank men chansen att Disney släpper den på Disney+ är super minimal.

Hoppas någon som har den kan höra av sig om dom har den. Även hört en rumor om att 1989 års Egmont Hyr Vhs innehåller originaldubben men detta verkar inte stämma tyvärr.

Steffan Rudvall

#1
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 december 2023 kl. 17:44:46Tänker passa på att fråga här om någon har Lady & Lufsens originaldubb?

Hört att många så kallade extracts finns från denna dubben då endel korta klipp har släppts på samlings vhs:er som "Härliga hundar" och att många voice clips finns från en LP skiva som släpptes på 70-talet och förhoppningsvis kanske hela filmen går att hitta med originaldubb?

Vill VÄLDIGT gärna se filmen med originaldubben nu till Jul då jag aldrig sett igenom filmen men vill inte förstöra det Jul minnet jag har med filmen genom att se omdubben.

Tyvärr har inga personer jag kommit i kontakt med haft originaldubben hoppades att Ovanliga Dubbningar hade den men det hade hon tyvärr inte.

Det tråkiga jag har börjat inse är att dubben troligen kan vara "Lost Media" för all framtid, detta då inga dokumenterade bio kopior verkar finnas kvar och då biofilmer ALLTID skulle skickas till förstörelse enligt lag, och dom enda biofilmer som överlevt är i princip dom som blev stulna från biograferna vilket inte många biofilmer blev. Dubben finns garanterat inlåst djupt inne i Disneys arkiv i burbank men chansen att Disney släpper den på Disney+ är super minimal.

Hoppas någon som har den kan höra av sig om dom har den. Även hört en rumor om att 1989 års Egmont Hyr Vhs innehåller originaldubben men detta verkar inte stämma tyvärr.
Lost Media är det ju inte Disney lär ju ha den bevarad i arkiven. Jag antar i alla fall det, SVT:s ljudband för julprogrammet är ju dock från innan omdubbningen gjordes så man vet ju inte hur själva skicket är.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 december 2023 kl. 17:44:46Det tråkiga jag har börjat inse är att dubben troligen kan vara "Lost Media" för all framtid, detta då inga dokumenterade bio kopior verkar finnas kvar och då biofilmer ALLTID skulle skickas till förstörelse enligt lag, och dom enda biofilmer som överlevt är i princip dom som blev stulna från biograferna vilket inte många biofilmer blev. Dubben finns garanterat inlåst djupt inne i Disneys arkiv i burbank men chansen att Disney släpper den på Disney+ är super minimal.
Det är väl inte alltför troligt att någon 35 mm-rulle ska finnas kvar än idag, men den finns ju som sagt definitivt i Disneys arkiv - och Lady och Lufsen ska även ha släppts på 16 mm-film med originaldubben. Nog för att 16 mm-filmer vanligtvis släpptes i minimal upplaga (typ 1 - 3 kopior), men det finns ändå en chans att någon av dessa har överlevt tidens tand.

För ett par år sedan lyckades jag nästan få tag i originaldubben av Lady och Lufsen, men tyvärr bara nästan. Swedish Film hade nämligen filmen med originaldubb på 16 mm för uthyrning, och jag och en kontakt till mig som bodde i Stockholm var i kontakt med Swedish Film och de hade gått med på att hyra ut den till oss till ett rabatterat pris (eftersom Swedish Film hyr ut filmer med institutionella rättigheter för exempelvis visning i skolor är deras ordinariepris för att hyra något väldigt dyrt). Efter många om och men lyckades min kontakt i Stockholm få tag i en 16 mm-projektor och möjlighet att digitalisera - men när vi då skulle ta kontakt med Swedish Film på nytt hade de precis gjort sig av med alla 16 mm-rullar och skänkt bort dem till Svenska Filminstitutet... :'(

I Svensk Filmdatabas (Svenska Filminstitutets webbplats) står det fortfarande ingenting om att de skulle ha Lady och Lufsen på 16 mm, men om inte 16 mm-rullen var förstörd och obrukbar så borde de alltså ha fått in den från Swedish Film. Men tyvärr är det ju hopplöst att få tag i något från Svenska Filminstitutet - det kan gå att få se filmen på plats för forskning, men det brukar vara helt kört att få loss något därifrån...

(Min kontakt i Stockholm gick tyvärr bort i våras, så vad som nu hänt med de fåtal 16 mm-rullar han själv hade liksom projektorn vet jag inte - nu hade han ju som sagt inte just Lady och Lufsen, men väl några andra Disney-rullar; somliga har jag fått digitaliserat och somliga inte...)

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 december 2023 kl. 01:04:07Lost Media är det ju inte Disney lär ju ha den bevarad i arkiven. Jag antar i alla fall det, SVT:s ljudband för julprogrammet är ju dock från innan omdubbningen gjordes så man vet ju inte hur själva skicket är.
Lost Media kan ju tolkas på olika sätt men oftast är det att om något inte finns tillgängligt lagligt så kan det betraktas som Lost Media.

Steffan Rudvall

Citat från: BPS skrivet 27 december 2023 kl. 01:31:03Lost Media kan ju tolkas på olika sätt men oftast är det att om något inte finns tillgängligt lagligt så kan det betraktas som Lost Media.
Jag tolkar Lost media som att det faktiskt är förlorat alltså som gamla stumfilmer som brunnit upp och överspelade band från televisionens ungdom.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 27 december 2023 kl. 01:31:03Lost Media kan ju tolkas på olika sätt men oftast är det att om något inte finns tillgängligt lagligt så kan det betraktas som Lost Media.
Men "tillgängligt lagligt" är ju ett ganska luddigt begrepp - betyder det att exempelvis utgångna VHS-filmer eller utgångna DVD-filmer är "Lost Media", då de ju tekniskt sett inte går att få tag i lagligt just nu; även om det kanske gick förra veckan...?
(Okej, alla VHS-filmer har förstås varit utgångna längre än bara en vecka, men bara för exemplets skull)

I så fall förändras ju begreppet från vecka till vecka, utifrån vad som just nu finns i tryck eller finns på streamingtjänster; som ju som sagt mycket väl kan förändras till imorgon...

I så fall skulle ju alla originaldubbningar räknas som "Lost Media", då ju ingen av dem finns att tillgå officiellt på laglig väg just nu, även de som har funnits ute på VHS eller DVD.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 december 2023 kl. 01:32:58Jag tolkar Lost media som att det faktiskt är förlorat alltså som gamla stumfilmer som brunnit upp och överspelade band från televisionens ungdom.
Så tolkar jag det också. Är det lost, så är det verkligen lost liksom...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2023 kl. 01:40:28Men "tillgängligt lagligt" är ju ett ganska luddigt begrepp - betyder det att exempelvis utgångna VHS-filmer eller utgångna DVD-filmer är "Lost Media", då de ju tekniskt sett inte går att få tag i lagligt just nu; även om det kanske gick förra veckan...?
(Okej, alla VHS-filmer har förstås varit utgångna längre än bara en vecka, men bara för exemplets skull)

I så fall förändras ju begreppet från vecka till vecka, utifrån vad som just nu finns i tryck eller finns på streamingtjänster; som ju som sagt mycket väl kan förändras till imorgon...

I så fall skulle ju alla originaldubbningar räknas som "Lost Media", då ju ingen av dem finns att tillgå officiellt på laglig väg just nu, även de som har funnits ute på VHS eller DVD.
Jag håller med om att det är ganska luddigt men tittar man på The Lost Media Wiki så är det mycket sånt som inte går att få tag på just nu. Alltså en blandning av sådant som faktiskt har släppts på fysisk media och sådan som inte har det, allt möjligt kan vara lost media tydligen.

Lilla My

Citat från: BPS skrivet 27 december 2023 kl. 01:48:02Jag håller med om att det är ganska luddigt men tittar man på The Lost Media Wiki så är det mycket sånt som inte går att få tag på just nu. Alltså en blandning av sådant som faktiskt har släppts på fysisk media och sådan som inte har det, allt möjligt kan vara lost media tydligen.
Allt beror på hur svårt det är att få tag i. Har det släppt på fysisk media men ingen kan få tag i det i alla fall, så kan det räknas som lost.

Anders M Olsson

#8
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 december 2023 kl. 17:44:46Det tråkiga jag har börjat inse är att dubben troligen kan vara "Lost Media" för all framtid, detta då inga dokumenterade bio kopior verkar finnas kvar och då biofilmer ALLTID skulle skickas till förstörelse enligt lag, och dom enda biofilmer som överlevt är i princip dom som blev stulna från biograferna vilket inte många biofilmer blev.
Det finns ingen sån lag. Det är filmbolagen själva som bestämmer vad som ska ske med deras uttjänta biofilmer. Men det är kostsamt att ha dem kvar i arkiven, så man kan förstå att det mesta har gått till destruktion.


DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 december 2023 kl. 06:06:02Det finns ingen sån lag. Det är filmbolagen själva som bestämmer vad som ska ske med deras uttjänta biofilmer. Men det är kostsamt att ha dem kvar i arkiven, så man kan förstå att det mesta har gått till destruktion.
@Oscar Isaksson Har sagt att Disney var stenhårda med att se till att ALLA filmer skulle returneras när dom blivit uttjänta. Disney loggade hur många band dom hade tryckt upp och alla biografer som dom hade skickat band till. Om 1000 filmer skickades ut till olika biografer och Disney såg att ett band saknades så kunde dom kolla vilken biograf som inte hade returnerat filmen och skicka dom påminnelse. Om bandet trots detta inte hade returnerats så lär det ha fått rättsliga konsekvenser.

Anders M Olsson

#10
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 december 2023 kl. 14:55:33@Oscar Isaksson Har sagt att Disney var stenhårda med att se till att ALLA filmer skulle returneras när dom blivit uttjänta. Disney loggade hur många band dom hade tryckt upp och alla biografer som dom hade skickat band till. Om 1000 filmer skickades ut till olika biografer och Disney såg att ett band saknades så kunde dom kolla vilken biograf som inte hade returnerat filmen och skicka dom påminnelse. Om bandet trots detta inte hade returnerats så lär det ha fått rättsliga konsekvenser.
Jag tvivlar inte på att Disney var noga med att få tillbaka uthyrda filmer. Men det är inte samma sak som att filmerna "skulle skickas till förstörelse enligt lag". Vad Disney gör (eller gjorde) med uttjänta filmer som de har fått tillbaka från biograferna är något som de själva bestämmer över.

Och om någon privat samlare sitter på en 35mm-kopia av t.ex. Lady och Lufsen i originaldubb lär den personen nog tala tyst om det just för att undvika rättsliga konsekvenser. Helt omöjligt är det inte. Jag känner samlare i utlandet som har flera Disneyfilmer på 35mm (inga svenska dock), och det förekommer en viss handel och bytesverksamhet samlare emellan.

För övrigt kallas biograffilmer inte för "band"!

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 december 2023 kl. 16:01:52Jag tvivlar inte på att Disney var noga med att få tillbaka uthyrda filmer. Men det är inte samma sak som att filmerna "skulle skickas till förstörelse enligt lag". Vad Disney gör (eller gjorde) med uttjänta filmer som de har fått tillbaka från biograferna är något som de själva bestämmer över.

Och om någon privat samlare sitter på en 35mm-kopia av t.ex. Lady och Lufsen i originaldubb lär den personen nog tala tyst om det just för att undvika rättsliga konsekvenser. Helt omöjligt är det inte. Jag känner samlare i utlandet som har flera Disneyfilmer på 35mm (inga svenska dock), och det förekommer en viss handel och bytesverksamhet samlare emellan.

För övrigt kallas biograffilmer inte för "band"!
Ok men som sagt så tror jag inte Disney lät banden hamna i allmänna händer efter att dom fått tillbaka dom.

Finns garanterat en kopia av Lady & Lufsens originaldubb i Disneys arkiv i burbank men tror som sagt att Disney skickade majoriteten av banden till förstörelse efter att dom kom tillbaka. Yes Disney bestämde själva vad dom skulle göra med banden när dom kom tillbaka men tror inte dom sparade alla banden utan bara något enstaka av dom.

Till svar på "Band" grejen biografer använde ofta 16 eller 35mm band. Yes vet att det är speciella band och inte vanliga vhs band men det är fortfarande "band", kan mer än du tror och det finns olika typer av bandformat som rullband, Betamax, Umatic, 35mm och liknande men det dom har gemensamt är att dom ALLA är band. Ett 35mm band ser ut som ett rullband fast att det även innehåller bild och funkar på ett annat sett då bilden projektseras med hjälp av linser och en lampa som lyser på bandet.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 december 2023 kl. 17:10:12Till svar på "Band" grejen biografer använde ofta 16 eller 35mm band. Yes vet att det är speciella band och inte vanliga vhs band men det är fortfarande "band", kan mer än du tror och det finns olika typer av bandformat som rullband, Betamax, Umatic, 35mm och liknande men det dom har gemensamt är att dom ALLA är band. Ett 35mm band ser ut som ett rullband fast att det även innehåller bild och funkar på ett annat sett då bilden projektseras med hjälp av linser och en lampa som lyser på bandet.
Han vet vad du talar om men det heter som sagt inte band utan filmrullar.

Du säger att du kan mer än vad han tror men det är ju uppenbart att du inte kan skillnaden på film och video. Rullband, VHS, Betamax och Umatic är alla magnetband medans 16 och 35 mm är film. 

Så helt enkelt nej alla är inte band, ska man ifrågasätta någon så får man komma med riktig information.

Förlåt om det anses vara en hård ton i detta inlägget.