Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Tyvärr kommer jag kanske inte göra några återstående omgångar med karaktärerna ur "Snövit och De Sju Dvärgarna denna vecka då jag känner mig sjuk, om jag har tur kanske nästa vecka, men i värsta fall lär det dröja till efter nyår...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 december 2021 kl. 21:05:34
Tyvärr kommer jag kanske inte göra några återstående omgångar med karaktärerna ur "Snövit och De Sju Dvärgarna denna vecka då jag känner mig sjuk, om jag har tur kanske nästa vecka, men i värsta fall lär det dröja till efter nyår...
Hoppas de :)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 december 2021 kl. 11:47:34
Vad gäller Rune Carlsten som berättarrösten i Tjuren Ferdinand så har andra nämnt det på forumet...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 december 2021 kl. 12:46:20
I ett flertal trådar!
Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 december 2021 kl. 21:05:34
Tyvärr kommer jag kanske inte göra några återstående omgångar med karaktärerna ur "Snövit och De Sju Dvärgarna denna vecka då jag känner mig sjuk, om jag har tur kanske nästa vecka, men i värsta fall lär det dröja till efter nyår...

ledsen om jag besvärar dig, men jag hittar inte nån tråd där det nämns att Rune är berättarrösten i Ferdinand.

det enda jag hittar är en kommentar om en borttagen wiki sida, här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1279.30

men det är allt.....

dessutom har jag (möjligen) en annan "kandidat": Per-Axel Branner själv.


hoppas du mår bättre :)

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 26 december 2021 kl. 11:53:57
ledsen om jag besvärar dig, men jag hittar inte nån tråd där det nämns att Rune är berättarrösten i Ferdinand.

det enda jag hittar är en kommentar om en borttagen wiki sida, här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1279.30

men det är allt.....

dessutom har jag (möjligen) en annan "kandidat": Per-Axel Branner själv.


hoppas du mår bättre :)

Tack för din omtanke!

Jo det gör jag, fortfarande krasslig och nästäppt dock, men inte värre än att jag kan skriva på forumet!  :) (ska dock gå till Apoteket och köpa mig lite läkemedel för halsen och näsan)

Disneyfantasten

Ja då är det lika bra jag sparkar igång de andra Snövit-karaktärerna;

Prins Florian;

I original har karaktären spelats av följande;
- Harry Stockwell i originalfilmen
- Jerry Whitman i såväl Disney On Ice och en Read-Along
- James Arnold Taylor i Kingdom Hearts

Med det i åtanke ska vi nu gå igenom karaktärens svenska röster;

Gösta Kjellertz;

I 1938-års originaldubbning så spelas karaktären av Gösta Kjellertz (1912-1984) vars enda andra dubbning är 1943-års originaldubbning av Bambi i vilken han var en av solisterna...

Han gör en bra insats som liknar originalrösten och har dessutom en bra sångröst...

Bruno Wintzell;

I 1982-års omdubbning så spelas karaktären av Bruno Wintzell (1944-2002) och vad jag vet är detta hans enda dubbning någonsin...

Även han gör en bra insats som liknar originalrösten och har en bra sångröst, det finns inte mycket mer att säga om dessa två röster då karaktären i princip nästan bara sjunger...

Disney On Ice rösten;

I en Disney On Ice föreställning från 2012 så spelas karaktären av en för mig hittills okänd röst, jag minns tyvärr inte hur rösten lät men jag vill minnas att insatsen var bra...

Har jag missat någon?

Övrigt;

Värt att nämna att Jonas Bergström (1946-) var påtänkt för rollen i 1982-års omdubbning i kombination med sång av Staffan Rydén (1950-) eller Tommy Körberg (1948-)...

Tyvärr har jag ingen koll på hur Staffan låter eller rättare sagt lät på den tiden, men de två andra tror jag absolut hade passat...

Personligen tror jag även att Jerry Williams, Joakim Jennefors, Peter Torgner-Getz och Fredrik Lycke hade kunnat göra mycket bra tolkningar för Prins Florian...

Efter övervägande har jag valt att sätta topplistan såhär;
1.   Bruno Wintzell
2.   Disney On Ice rösten
3.   Gösta Kjellertz

Med detta sagt har ingen som gjort rollen varit dålig!  :)

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni me?  :)

Nästa karaktär blir Magiska Spegeln!

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2019 kl. 22:40:04
Max;

Nästa person blir ingen mindre än Långbens son Max!

Maria Kihl;

I "Långbens Galna Gäng" så görs Max av Maria Kihl, han gör en bra insats och passar karaktären jättebra, i den här versionen är Max dock något yngre, men ändå... Det ska tilläggas att han även gjorde rollen i ett flertal kortfilmer där karaktären medverkade
*Hon.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 29 december 2021 kl. 14:25:31
*Hon.

Skrev helt enkelt fel i hastigheten, men eftersom karaktären är en kille är det hur lätt som helst att göra det misstaget...

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 november 2020 kl. 10:16:11
Nu är det äntligen dags för min efterlängtade omgång med fler karaktärer!

Först ut är karaktärer ur Nr 1 Disneyklassikern Snövit och De Sju Dvärgarna från 1937!

Filmen hade världspremiär på bio i USA 21 december 1938!

Filmen hade Sverigepremiär 27 september 1938 och sköttes då av Per-Axel Branner i den svenska dubbningen, dock dubbades filmen om av Doreen Denning till nypremiären på bio 4 december 1982!

Karaktären har även framträtt i bl.a. Disney On Ice (troligtvis utförd av KM Studio på svenska), Hos Musse, slutet av Lejonkungen 3 Hakuna Matata (bägge dessa definitivt utförd av KM Studio i Sverige), DVD-filmen Prinsess-Sagor Volym 2, PC-spelet Disney Princess Emchanted Journey (bägge dessa definitivt utförda av Sun Studios Stockholms-filial), samt ett avsnitt ur TV-serien Sofia Den Första (utförd av SDI Media), plus även långfilmen Röjar-Ralf Kraschar Internet (samma som med Sofia; utförd av SDI Media)

Snövit;

Först ut är alltså karaktären prinsessan Snövit!

Hon är Disneys allra första prinsessa och även den yngsta i den officiella skaran eftersom hon är 14 år!

Karaktären har haft följande originalröster;
- Adriana Caselotti i originalfilmen (funfact: hon fick förresten skriva på ett kontrakt att aldrig mer vara med i någon film eller serie för att Walt inte ville att illusionen skulle förstöras för barnen, det hade hon dock emellertid inga problem med att göra)
- Mary Kay Bergman = under 1990-talet vid olika tillfällen
- Carolyn Gardner = 2000-2010, bl.a. Hos Musse och Kingdom Hearts
- Katherine Von Till = sedan 2011, däribland Sofia Den Första
- Pamela Ribon = endast Röjar-Ralf Kraschar Internet

Men vi ska som sagt bedöma karaktärens svenska röster!;

Tatiana Angelini;

Först ut är alltså den vid dubbningstillfället 14-åriga Tatiana Angelini (1922-2006) som senare även spelade titelrollen i 1950-års originaldubbning av Askungen!

Det ska tilläggas att jag personligen inte har sett originaldubbningen i sin helhet, men utav de bitar jag hört får jag ändå säga att den är okej och Tatiana Angelini gör en ganska bra insats i den rollen och är riktigt lik originalrösten, även om jag tycker att originalet och även denna röst är lite gnälliga så är det inga direkta problem för mig! Walt Disney själv tyckte att denna dubbning var bättre än den amerikanska, i synnerhet då just denna insats! (Det verkar förresten som att Walt varit riktigt intresserad av just Sverige då han själv övervakade de svenska dubbningarna av Dumbo, Saludos Amigos och Tre Caballeros)

Mia Adolphson & Marianne Kock;

Nästa personer är Mia Adolphson (1949-) & Marianne Kock (1939-) som gjorde rösten i en LP-skiva, och tyvärr är dessa inte vidare lyckade då de har alldeles för mörka rösten för att kunna passa karaktären, röstlikheten och röstkaraktäeren lyser också helt med sin frånvaro, så därför är det tyvärr oundvikligt att de hamnar allra längst ner på listan!

Anna-Lotta Larsson;

I filmens omdubbning från 1982 så är det Anna-Lotta Larsson (1954-) som gör rösten, vars första dubbning var Vixey i Micke och Molle året därpå och senare har hon även dubbat Alice (Dennis Mamma) i Dennis, Nani i Lilo och Stitch, Emelie i Lantmusen och Stadsmusen, Gerda i Frost och Pica i Lassie (2015)!

Då jag är uppväxt med omdubbningen skulle det inte ha varit någon förvåning om jag tyckte att Larsson var den bästa Snövit-rösten, men riktigt så enkelt är det inte! Insatsen är inte på något sätt dålig, överlag får jag säga att den är helt okej, röstlikheten och röstkaraktäeren lyser helt med sin frånvaro, men till skillnad från två ovannämnda LP-röster så irriterar jag mig inte alls i närheten av lika mycket här, inlevelsen är mycket bra och sångrösten är riktigt fin! Tack vare min stora nostalgikoppling kan jag helt enkelt inte dissa henne även om röstlikheten och röstkaraktäeren kunde ha varit bättre! (jag tror att Larsson hade varit något bättre som Rosenröd, som är Snövits syster som aldrig framträtt på film)

Karin Glenmark;

I musiksagan "Snövit och Den Magiska Stenen" (som spelades in på svenska maj 1991) så spelas Snövit av Karin Glenmark (1952-), tyvärr har denna musiksaga ännu inte letat sig upp på YouTube och därför tvingas jag tyvärr att utelämna henne tillsvidare!

Anna Nylén;

Nästa person är alltså Anna Nylén (1974-) som endast gjort rollen i en teaser för EuroDisney som förekommer i slutet av 1991-års VHS-utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun! Insatsen är hyfsad och låter ung och passar karaktären någorlunda bra, även om den inte riktigt sticker ut för karaktären!

Lizette Pålsson;

Under 1998-2014 så har Snövit spelats av skådespelerskan och sångerskan Lizette Pålsson (1967-) gjort Snövits röst i samtliga sammanhang! Inom dubbning mest känd som de officiella rösterna till Mimmi Pigg och Askungen, och har även givit röst till Krista i Ferngully Den Sista Regnskogen, Atta i Ett Småkryps Liv, Jill Young i Joe Jättegorillan, Basker-Tjej i En Extremt Långbent Film, Dixie i Micke och Molle 2, Rosita i Coco, Hope Bettleman i Croodarna 2 En Ny Tid (som inte ha haft premiär ännu men som enligt Filmstaden är färdigställd), m.fl.

Lizette Pålsson är en av mina favoritskådespelare inom dubbning och har en så vacker röst med bra inlevelse för att inte tala om en lysande sångröst, och hennes insats som Snövit är riktigt fin och passar karaktären som handen i handsken, hon är riktigt lik originalrösten och bibehåller röstkaraktäeren och känslan på ett mycket bra sätt samtidigt som hon också passar bättre än både Adriana Caselotti och Tatiana Angelini, om filmen istället för 1982 hade dubbats om 1992 så tror jag definitivt att Pålsson hade varit ett utmärkt val!

Mikaela Tidermark Nelson;

Sist ut har vi dubbningsveteranen Mikaela Tidermark Nelson (1986-) som gjorde rösten i Röjar-Ralf Kraschar Internet! Inom dubbning har Mikaela gjort i princip hur många roller som helst, som Eve i WALLE, Silverdagg i Tingeling-filmerna (utom de två första), Tryffelina Kolaström i Röjar-Ralf, Abigail i Big Hero 6, Fru-Fru i Zootropolis, m.fl.

I dagsläget vet jag inte varför Pålsson byttes ut som Snövit i den här filmen medan hon fortfarande är Askungen, och varför ska Mulan behöva byta röst för tredje gången? (från Divina Sarkany i de två filmerna, till Mikaela Tidermark i både Disney Infinity och Sofia Den Första och slutligen Anna Isbäck i Röjar-Ralf Kraschar Internet) kanske Daniel Sjöberg kunde svara på detta?

Nåväl, till saken; insatsen är liksom Larsson hyfsat bra och påminner en aning om Anna Nyléns insats men är något djupare och passar karaktären mer, även om röstlikheten och röstkaraktäeren lyser med sin frånvaro, överlag en godkänd insats, men jag hade absolut utan tvekan föredragit Lizette Pålsson!

Övrigt;

Någon hade fått felaktig info om att Jenny Wåhlander (1976-) gjorde rösten i bonusmaterialet 2009-års DVD-utgåva av filmen, något som inte visade sig stämma, men jag tror att hon ändå hade kunnat vara bra om hon använder stämman till Kessie i Nalle Puh och justerar den lite mer!  :)

Jag trodde att Myrra Malmberg (1966-) spelade Snövit i VHS-filmen "Kul Med Engelska: Stad och Hus" (utgiven i Sverige 1998-08-19), något som inte visade sig stämma, för jag gjorde upptäckten i veckan att Snövit inte har en enda replik i någon av dessa! Oavsett så tror jag ändå att Malmberg hade kunnat göra rollen mycket bra!  :)

1982 tror jag även att Lena Ericsson (1952-) hade kunnat göra rollen mycket bra, med Ankis röst i DuckTales! (även som Drottningen/Häxan tror jag att hon hade kunnat fungera mycket bra)

Förresten värt att nämna att Birgitta Larsson, Louise Werner och Iwa Sörensen var inne i studion och provspelade för Snövit vid omdubbningen 1982! Jag tror att Birgitta Larsson hade varit i samma nivå som Anna-Lotta Larsson (som gjorde an ganska bra insats och jag tror att bägge dessa Larsson hade varit något bättre som Rosenröd) Jag lyssnade lite på Iwa Sörensen på YouTube och tyvärr tror jag inte att hon hade fungerat något vidare! Louise Werner verkar tyvärr vara för svår att hitta för att jag ska kunna uttala mig dels för att det verkar finnas flera med det namnet och dels för att jag hittar personer med namnet Louise Wener...

Topplistan;

Nu har vi alltså kommit till final-omgången, där jag färdigställer topplistan och i en del fall är det inte så lätt, och i en del fall är det lättare (exempelvis Aladdin, där Peter Jöback är den enda solklara rösten!)

Min sammanställda topplista ser ut såhär;
1. Lizette Pålsson
2. Anna-Lotta Larsson
3. Mikaela Tidermark Nelson
4. Anna Nylén
5. Tatiana Angelini
6. Marianne Kock & Mia Adolphson
Ej tillämpbart: Karin Glenmark

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Nästa gång är det dags med Dvärgarna med start av Kloker!
hon hamnade för långt bakom dom andra.

Disneyfantasten



Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 29 december 2021 kl. 15:37:26
Snövit.

Det har sin lilla förklaring; jag har väntat länge på att musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen ska läggas upp på YouTube och sedan gå igenom rösterna därifrån, men tiden gick och den kom inte, jag hoppas verkligen att sen läggs upp där snart...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 december 2021 kl. 22:50:47
Ja då är det lika bra jag sparkar igång de andra Snövit-karaktärerna;

Prins Florian;

I original har karaktären spelats av följande;
- Harry Stockwell i originalfilmen
- Jerry Whitman i såväl Disney On Ice och en Read-Along
- James Arnold Taylor i Kingdom Hearts

Med det i åtanke ska vi nu gå igenom karaktärens svenska röster;

Gösta Kjellertz;

I 1938-års originaldubbning så spelas karaktären av Gösta Kjellertz (1912-1984) vars enda andra dubbning är 1943-års originaldubbning av Bambi i vilken han var en av solisterna...

Han gör en bra insats som liknar originalrösten och har dessutom en bra sångröst...

Bruno Wintzell;

I 1982-års omdubbning så spelas karaktären av Bruno Wintzell (1944-2002) och vad jag vet är detta hans enda dubbning någonsin...

Även han gör en bra insats som liknar originalrösten och har en bra sångröst, det finns inte mycket mer att säga om dessa två röster då karaktären i princip nästan bara sjunger...

Disney On Ice rösten;

I en Disney On Ice föreställning från 2012 så spelas karaktären av en för mig hittills okänd röst, jag minns tyvärr inte hur rösten lät men jag vill minnas att insatsen var bra...

Har jag missat någon?

Övrigt;

Värt att nämna att Jonas Bergström (1946-) var påtänkt för rollen i 1982-års omdubbning i kombination med sång av Staffan Rydén (1950-) eller Tommy Körberg (1948-)...

Tyvärr har jag ingen koll på hur Staffan låter eller rättare sagt lät på den tiden, men de två andra tror jag absolut hade passat...

Personligen tror jag även att Jerry Williams, Joakim Jennefors, Peter Torgner-Getz och Fredrik Lycke hade kunnat göra mycket bra tolkningar för Prins Florian...

Efter övervägande har jag valt att sätta topplistan såhär;
1.   Bruno Wintzell
2.   Disney On Ice rösten
3.   Gösta Kjellertz

Med detta sagt har ingen som gjort rollen varit dålig!  :)

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni me?  :)

Nästa karaktär blir Magiska Spegeln!
Nämns han ens vid namn nån gång?

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Okej, på grund av nya upptäckter så har jag beslutat att vänta med nästa omgång till januari...

Disneyfantasten

Goda nyheter! Tony har nämnt i PM att han beställd Snövit och Den Magiska Stenen och när han väl fått hem den så kommer han att lägga upp den på YouTube men även om han inte lyckas så kommer han iallafall att ordna röstprov på karaktärerna, redan nu finns röstprov som han lagt upp denna vecka!  :)