Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bilder till pdf filer

Startat av Jonas9881, 22 maj 2024 kl. 18:09:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Jag har haft problem att hitta en sidan som stödjer funktionen att konvertera bilder till pdf filer.

Jag har hittat endast denna som stödjer webm-bilder men tydligen har dom en gräns, som jag stör mig jättemycket på. Och kan inte använda den regelbundet utan måste vänta 8 minuter efter varje konvertering.

Så jag skulle gärna vilja ha hjälp med ett script som löser detta automatiskt.

Jag vill ha scriptet i en mapp och scriptet ska gå igenom alla filer som har samma format. Alltså man kan skriva formatet, exempel webm. och då går den igenom alla filer i mappen som har det valda formatet.

Och sedan skapar en pdf-fil med dessa bilder, och skulle vara tacksam om det gick då jag inte ser något annat sätt, då det inte verkar finnas något program som klarar av mina webm-bilder.

Så jag kan väl först fråga, och absolut kan andra hjälpa till om ni kan. Men vet du @Anders M Olsson hur man ska göra för att skapa detta script?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 maj 2024 kl. 18:09:33Jag har haft problem att hitta en sidan som stödjer funktionen att konvertera bilder till pdf filer.

Jag har hittat endast denna som stödjer webm-bilder men tydligen har dom en gräns, som jag stör mig jättemycket på. Och kan inte använda den regelbundet utan måste vänta 8 minuter efter varje konvertering.

Så jag skulle gärna vilja ha hjälp med ett script som löser detta automatiskt.

Jag vill ha scriptet i en mapp och scriptet ska gå igenom alla filer som har samma format. Alltså man kan skriva formatet, exempel webm. och då går den igenom alla filer i mappen som har det valda formatet.

Och sedan skapar en pdf-fil med dessa bilder, och skulle vara tacksam om det gick då jag inte ser något annat sätt, då det inte verkar finnas något program som klarar av mina webm-bilder.

Så jag kan väl först fråga, och absolut kan andra hjälpa till om ni kan. Men vet du @Anders M Olsson hur man ska göra för att skapa detta script?
Det som jag omedelbart kommer att tänka på är programmet IrfanView som kan visa många olika bildformat och konvertera mellan dem. Det programmet har också en batchfunktion så att du kan konvertera ett stort antal bilder i ett svep.
https://www.irfanview.com/

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2024 kl. 20:16:56Det som jag omedelbart kommer att tänka på är programmet IrfanView som kan visa många olika bildformat och konvertera mellan dem. Det programmet har också en batchfunktion så att du kan konvertera ett stort antal bilder i ett svep.
https://www.irfanview.com/
Verkar som att programmet inte stödjer webm. filer.
Får detta meddelande: 

Har du andra förslag?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 maj 2024 kl. 21:05:08Verkar som att programmet inte stödjer webm. filer.
Får detta meddelande:

Har du andra förslag?
Den talar ju ganska tydligt om för dig vad som är felet. Du behöver alltså plug-in filen WEBP.DLL. Kontrollera om den finns i c:\Program Files\IrfanView\Plugins. Om den inte finns, ladda hem plugins-paketet från IrfanViews webbplats och installera det.

Om filen finns, kontrollera att den är aktiverad (förbockad) i menyn under Help / Installed Plugins.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2024 kl. 21:37:15Den talar ju ganska tydligt om för dig vad som är felet. Du behöver alltså plug-in filen WEBP.DLL. Kontrollera om den finns i c:\Program Files\IrfanView\Plugins. Om den inte finns, ladda hem plugins-paketet från IrfanViews webbplats och installera det.

Om filen finns, kontrollera att den är aktiverad (förbockad) i menyn under Help / Installed Plugins.
Jag är dålig på engelska och är oteknisk vad gäller nya programvaror. Därav inte kunde uppfatta vad som menades.

Men jag såg att jag inte hade WEBP.DLL och jag är väldigt osäker på var jag kan hitta den på deras hemsida.

Jag ser meningen: WEBP - (version 4.63): allows IrfanView to read/write WEBP (Weppy Format) files

Men kan inte trycka på den röda pilen, är det någon annanstans jag ska leta?

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 maj 2024 kl. 21:49:32Jag är dålig på engelska och är oteknisk vad gäller nya programvaror. Därav inte kunde uppfatta vad som menades.

Men jag såg att jag inte hade WEBP.DLL och jag är väldigt osäker på var jag kan hitta den på deras hemsida.

Jag ser meningen: WEBP - (version 4.63): allows IrfanView to read/write WEBP (Weppy Format) files

Men kan inte trycka på den röda pilen, är det någon annanstans jag ska leta?
På IrfanViews nerladdningssida
https://www.fosshub.com/IrfanView.html
kan du hämta plug-in programmen.

Beroende på om du har installerat huvudprogrammet i 64- eller 32-bitarsversion ska du ladda ner och installera antingen

IrfanView All Plugins - 64-bit Windows Installer
eller
 IrfanView All Plugins - 32-bit Windows Installer

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2024 kl. 22:05:49På IrfanViews nerladdningssida
https://www.fosshub.com/IrfanView.html
kan du hämta plug-in programmen.

Beroende på om du har installerat huvudprogrammet i 64- eller 32-bitarsversion ska du ladda ner och installera antingen

IrfanView All Plugins - 64-bit Windows Installer
eller
 IrfanView All Plugins - 32-bit Windows Installer
Jag var inne på denna sidan, men det verkade vara fel då du gav en annan länk.

Ska testa att ladda ner den och hoppas det funkar nu.

Jonas9881

@Anders M Olsson Nu gick det.

Får bara tacka för din hjälp då jag aldrig skulle ha lyckats med det själv.