Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

digitala tecknade serietidningar

Startat av Jonas9881, 23 maj 2024 kl. 18:51:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Är det någon som vet var man kan hitta digitala serietidningar?

Tänker väl mig som Kalle anka, Bamse eller Tom & Jerry. Funkar absolut med pocket böcker också men helt enkelt barnserietidningar som är digitala.

Jag hittar endast denna sida som ger ut endast gåtorna från Kalle anka, och visst det uppskattas men jag saknar hela tidningen. 

Minns själv att jag lånade kalle anka endast för gåtorna men efter jag inte går i skolan längre så är det svårt att hitta serietidningar gratis. Och digitala tidningar kan man spara ner och inte vara rädd för att biblioteken ska slänga det. Då jag var med när min skola erbjöd alla elever att plocka så många böcker man ville ha och resten kom i containern. Och oklart om det ska slängas eller flyttas, men kändes som slängas då det var en containern, tycker det är fruktansvärt att det ska vara på det viset.

https://kalleanka.se/?s=deckarg%C3%A5ta
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 maj 2024 kl. 18:51:25Är det någon som vet var man kan hitta digitala serietidningar?
Ett begränsat utbud med digitala serietidningar på svenska finns på Anna´s Archive. Det finns även e-böcker att hitta på diverse språk.

https://annas-archive.org/

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 23 maj 2024 kl. 21:09:44Ett begränsat utbud med digitala serietidningar på svenska finns på Anna´s Archive. Det finns även e-böcker att hitta på diverse språk.

https://annas-archive.org/
Tack ska testa den.

Hoppas det är en bra sida. Märker att man måste vänta 300 sekunder för varje nerladdning, men verkar inte ha så mycket val tydligen. Så jag får väl bara vänta ut tiden helt enkelt.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 maj 2024 kl. 22:28:40Tack ska testa den.

Hoppas det är en bra sida. Märker att man måste vänta 300 sekunder för varje nerladdning, men verkar inte ha så mycket val tydligen. Så jag får väl bara vänta ut tiden helt enkelt.
Jag märkte också att det var lite segt när jag var inne tidigare ikväll, men förhoppningsvis bara tillfälligt. Om du brukar läsa serier på datorn kan jag rekommendera programmet ComicsViewer.

https://www.portablefreeware.com/index.php?id=210

Det finns inställningar för att "förbättra papperskvaliteten" (Enhancer Parameters under Options), vilket kan vara bra för inscannat material. Jag brukar använda det när jag läser gamla tidningsartiklar på datorn.

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 23 maj 2024 kl. 23:32:42Jag märkte också att det var lite segt när jag var inne tidigare ikväll, men förhoppningsvis bara tillfälligt. Om du brukar läsa serier på datorn kan jag rekommendera programmet ComicsViewer.

https://www.portablefreeware.com/index.php?id=210

Det finns inställningar för att "förbättra papperskvaliteten" (Enhancer Parameters under Options), vilket kan vara bra för inscannat material. Jag brukar använda det när jag läser gamla tidningsartiklar på datorn.
Det ska jag testa imorgon.

Mitt virusprogram varnar hela tiden när jag laddar ner filerna från hemsidan men jag avblockerar filerna från karantän, och det ser ut som en vanlig pdf-fil. Så det är väl bara för att sidan är mycket ovanlig.

Jag testade ladda ner 3 kalle anka tidningar, och det ser väldigt bra ut.

Ska kontakta hemsidan och fråga hur "hon" lyckas ladda ner dessa tidningar.

Det är inte säkert att det är en tjej som håller igång hemsidan bara för att namnet är Anna. Så därav så skrev jag kaninöron mellan ordet "hon".

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 maj 2024 kl. 23:38:52Ska kontakta hemsidan och fråga hur "hon" lyckas ladda ner dessa tidningar.

Det är inte säkert att det är en tjej som håller igång hemsidan bara för att namnet är Anna. Så därav så skrev jag kaninöron mellan ordet "hon".
Det finns både en svensk och en engelsk Wikipedia-sida om Anna´s Archive. Jag vet inte heller så mycket mer än att jag hittade sidan för några år sedan.