Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Steffans Dubbningskollage

Startat av Steffan Rudvall, 10 juli 2020 kl. 10:18:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2022 kl. 22:04:37
Grattis till ditt 10 000:e inlägg!  :D (förlåt att jag gick Off-topic)
Tack! :) hade faktiskt inte märkt det själv...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 februari 2022 kl. 20:52:52
Kan kanske men jag tror inte det på grund av att KM ligger i Karlskoga... att ta sig dit för att dubba en långfilm är inget större problem men för en serie så blir det dessvärre ohållbart.

Under början av mars så kommer jag och min DV-personal att posta frågor från mig till KM genom mail och då får vi se vad jag får för svar...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2022 kl. 23:26:54
Under början av mars så kommer jag och min DV-personal att posta frågor från mig till KM genom mail och då får vi se vad jag får för svar...
Hoppas att du får svar  :)

Steffan Rudvall

Nästa kollage blir nog Sten Carlberg...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2022 kl. 21:00:14
Det hindrade då inte John Harryson, Lena Ericsson, Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder, Stig Grybe, Steve Kratz, Per Sandborgh, Jörgen Lantz, Charlie Elvegård, Hans Lindgren eller Carl Billquist att fortsätta dubba DuckTales och Nalle Puh när dubbningarna bytte till KM.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 februari 2022 kl. 21:04:43
På den tiden var det väl Monica Forsberg själv som åkte ner till Stockholm och hyrde in sig på någon studio. 
Ja, precis - vid DuckTales och Nya äventyr med Nalle Puh åkte Monica Forsberg tåg till Stockholm och samarbetade med Lasse Svensson, för att Stockholms-skådespelarna skulle kunna fortsätta spela in sina repliker hos Media Dubb, precis som de redan gjort med de tidigare avsnitten. Så för skådespelarna blev det ingen större skillnad från förut, bara det att Monica Forsberg dök upp regelbundet och var hos Media Dubb tillsammans med Lasse.

Det var nog enda sättet att det skulle bli genomförbart, och mycket billigare för Monica att ensam åka tåg till Stockholm än att ett antal skådespelare ska behöva åka tåg eller buss till Karlskoga.

Annars skulle ju skådespelarna ha behövt resa regelbundet, kanske varje eller varannan vecka i några månaders tid, mellan Stockholm och Karlskoga - det skulle ju kosta så mycket pengar så att de knappast skulle gå med på det utan att dubbningsstudion betalar resekostnaderna. Och sådana pengar måste ju kunden i så fall betala, och det är knappast troligt att Disney skulle gå med på att betala regelbundna resekostnader mellan Stockholm och Karlskoga för så pass många skådespelare om det går att undvika - utan att ha kollat upp saken gissar jag att en tågbiljett däremellan sannolikt gick på närmare 150 - 200 kronor per resa, som sen kanske måste genomföras ett dussintal gånger eller mer. Plus då att skådespelare i Stockholm förmodligen har andra åtaganden (såsom roller i teatrar/musikaler, filmroller, m.m.), så att de sannolikt inte kan vara borta från hemorten så ofta.

För en långfilm är det ju en helt annan femma - då kan man ju se till att förlägga alla arbetspass nära varandra, så att man spelar in intensivt under någon vecka, så räcker det att resa en enda gång till Karlskoga och sen övernatta där någonstans tills alla repliker för filmen är färdiginspelade. Betydligt billigare, i synnerhet om man kan bo någonstans så man slipper betala hotellrum, och mycket mer praktiskt då skådespelarna bara behöver vara borta från Stockholm vid ett enda tillfälle.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2022 kl. 01:41:33
Ja, precis - vid DuckTales och Nya äventyr med Nalle Puh åkte Monica Forsberg tåg till Stockholm och samarbetade med Lasse Svensson, för att Stockholms-skådespelarna skulle kunna fortsätta spela in sina repliker hos Media Dubb, precis som de redan gjort med de tidigare avsnitten. Så för skådespelarna blev det ingen större skillnad från förut, bara det att Monica Forsberg dök upp regelbundet och var hos Media Dubb tillsammans med Lasse.

Det var nog enda sättet att det skulle bli genomförbart, och mycket billigare för Monica att ensam åka tåg till Stockholm än att ett antal skådespelare ska behöva åka tåg eller buss till Karlskoga.

Annars skulle ju skådespelarna ha behövt resa regelbundet, kanske varje eller varannan vecka i några månaders tid, mellan Stockholm och Karlskoga - det skulle ju kosta så mycket pengar så att de knappast skulle gå med på det utan att dubbningsstudion betalar resekostnaderna. Och sådana pengar måste ju kunden i så fall betala, och det är knappast troligt att Disney skulle gå med på att betala regelbundna resekostnader mellan Stockholm och Karlskoga för så pass många skådespelare om det går att undvika - utan att ha kollat upp saken gissar jag att en tågbiljett däremellan sannolikt gick på närmare 150 - 200 kronor per resa, som sen kanske måste genomföras ett dussintal gånger eller mer. Plus då att skådespelare i Stockholm förmodligen har andra åtaganden (såsom roller i teatrar/musikaler, filmroller, m.m.), så att de sannolikt inte kan vara borta från hemorten så ofta.

För en långfilm är det ju en helt annan femma - då kan man ju se till att förlägga alla arbetspass nära varandra, så att man spelar in intensivt under någon vecka, så räcker det att resa en enda gång till Karlskoga och sen övernatta där någonstans tills alla repliker för filmen är färdiginspelade. Betydligt billigare, i synnerhet om man kan bo någonstans så man slipper betala hotellrum, och mycket mer praktiskt då skådespelarna bara behöver vara borta från Stockholm vid ett enda tillfälle.

Borde det inte ha varit billigare för Monica Forsberg att ringa Lasse Svensson så att hon själv slipper resa?  ??? (Monica hade antagligen fullt upp med sina dubbningar)

Sen medverkade Johan Hedenberg mycket hos KM 1996-2005 och han är antagligen knappast bosatt i Karlskoga, samma med bl.a. Jan Modin 1995-1998, Åsa Bjerkerot 1990-1998, Andreas Nilsson 1994-2004, Johan Wahlström 1996-2004, Niclas Wahlgren 1997-2003, Nick Atkinson 1996-2000, Lizette Pålsson 1998-2004, Myrra Malmberg 1992-2002, Olli Markenros 1990-1993 & ca 1997-1998, Hans Lindgren 1990-2003, Stephan Karlsén 1993-2004, Dan Ekborg 1994-1999, Svante Thuresson 1994-2004, Frank Ådahl 1994-2004, Diana Nunez 1994-2004, Anders Aldgård 1994-2004, Dick Eriksson 1991-1996, Guy De La Berg 2000-2004, Fredrik Hiller 2000-2004, Ayla Kabaca 2002-2004, Rolf Lydahl 2003-2004, Thomas Hellberg 2000-2003, Pontus Gustafsson 2000-2003, Anna-Lotta Larsson 2003-2004, Ewert Ljusberg 2003-2004, osv.

Steffan Rudvall

#1296

Sten Carlberg

Dragoon (He-Man)

Stratos (He-Man)

Skogsvaktaren Smith (VHS Dubbningar)

Averell Dalton (KM Studios Lucky Luke Dubbningar)

Beast-Man (He-Man)

Mer-Man (He-Man)

Huckleberry Hund (VHS Dubbningar)

Hertigen (Lucky Luke)

Cringer/Battle Cat (He-Man)

Tri-Klops (He-Man)

Slavhandlare (Asterix: Gallernas hjälte)

Centurion Vapetimus (Asterix: Gallernas hjälte)

Bestialis (Asterix: Gallernas hjälte)

Smidefix (Asterix: Gallernas hjälte)

Majestix (Asterix: Gallernas hjälte)

Kekata (Pocahontas)

Gena (Drutten och Gena)

Steffan Rudvall

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 februari 2022 kl. 16:46:19


Astrid Assefa

Chuni (Ainbo: Amazonas väktare)

Helen (A Castle for Christmas)

Nenneke (The Witcher)

Yelana (Frost 2)

Shadow Weaver (She-Ra och prinsessrebellerna)

Farmor (Thunderbirds)

Farmor Regina (Familjen Valentin)

Lucille (Clifford den stora röda hunden)

Alma Madrigal (Abuela) (Encanto)

Anna (Cowboy Bebop)

Farmor (Heidi)

Giraffen Jasmine (Sagor från Zoo)
Uppdaterat...

Disneyfantasten


Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 februari 2022 kl. 17:49:23

Sten Carlberg

Dragoon (He-Man)

Stratos (He-Man)

Skogsvaktaren Smith (VHS Dubbningar)

Averell Dalton (KM Studios Lucky Luke Dubbningar)

Beast-Man (He-Man)

Mer-Man (He-Man)

Huckleberry Hund (VHS Dubbningar)

Hertigen (Lucky Luke)

Cringer/Battle Cat (He-Man)

Tri-Klops (He-Man)

Slavhandlare (Asterix: Gallernas hjälte)

Centurion Vapetimus (Asterix: Gallernas hjälte)

Bestialis (Asterix: Gallernas hjälte)

Smidefix (Asterix: Gallernas hjälte)

Majestix (Asterix: Gallernas hjälte)

Kekata (Pocahontas)

Gena (Drutten och Gena)
Sa du inte att det finns ett Easter Egg på denna?

Steffan Rudvall

Citat från: Marcusen skrivet 22 februari 2022 kl. 19:08:32
Sa du inte att det finns ett Easter Egg på denna?
När jag satte ihop kollaget märkte jag att det var omöjligt att se Easter Egget...

Steffan Rudvall

Jag tror att nästa person kan bli Per Sandborgh...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 februari 2022 kl. 20:13:06
Jag tror att nästa person kan bli Per Sandborgh...

Ser framemot det, blir många roller vid det här laget, Sandborgh är i sanningens namn en av de Bästaste dubbarna vi haft i Sverige!  :D

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 februari 2022 kl. 20:23:35
Ser framemot det, blir många roller vid det här laget, Sandborgh är i sanningens namn en av de Bästaste dubbarna vi haft i Sverige!  :D
Eftersom att han har spelat så många roller så skulle jag vara väldigt tacksam om ni kunde bidra med några...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 februari 2022 kl. 20:33:12
Eftersom att han har spelat så många roller så skulle jag vara väldigt tacksam om ni kunde bidra med några...

Det kan jag;

- Sigge McKvack = DuckTales
- Guld-Ivar Flinthjärta = DuckTales
- Däng/Bouncer = DuckTales
- Svartepetter = DuckTales
- Bergspräng/Bankjob = DuckTales
- Svinpäls = Piff & Puff Räddningspatrullen (MediaDubb)
- Fallisär = Bonkers
- Raparen = Superhjältarna 2
- Uråldring = Toy Story 4
- Sullivan = Brisby och NIMHs Hemlighet (1995-års dubbning)

- Gammelsmurfen = Smurfarna
- Klunssmurfen = Smurfarna
- Gruvsmurfen = Smurfarna
- Slarvsmurfen = Smurfarna
- Yogi Björn
- Jokern = Batman
- Pingvinen = Batman
- Jim Gordon = Batman
- Polischef Quimby = Komissarie Gadget
- Fatso = Casper (1995)

- Top Cat
- Anticlimax = Asterix och Britterna
- Smidefix = Asterix och Britterna
- Egon Sprengler = The Real Ghostbusters
- Rödlon (Bobcat) = Deckar-Jack (Sherlock Yack)
- Thelonius = Babe 2 En Gris i Stan
- Lucky = Dr Dolittle (1998)
- Hjalmar = Kurage Den Harige Hunden