Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

För en vecka sedan möttes jag av det olyckliga beskedet att Dubbningshemsidans webbhotell sedan många år, Pair1 på Irland, kommer att upphöra med sin verksamhet p.g.a. ekonomiska problem till följd av coronapandemin. Alla deras servrar kommer därför att stängas och monteras ned på ca 3 - 5 veckor. :(

Det här innebär alltså att jag snabbt måste ordna med nya alternativ för hosting, för att inte Dubbningshemsidan ska försvinna...

Efter moget övervägande har jag beslutat att överge traditionella webbhotell, för att istället övergå till så kallad VPS (virtuell server). Det innebär i klartext att en fysisk server (dator) delas in i flera virtuella servrar, som kan ha olika operativsystem och programvaror och som styrs/kontrolleras oberoende av varandra. Det innebär större frihet, men också större ansvar och mer arbete. I samband med det här kommer också Dubbningshemsidans server att flytta rent geografiskt. Detta kommer medföra flera fördelar både för er besökare och för mig:


  • Genom VPS kan jag installera de programvaror och versioner jag behöver, och kan konfigurera allt som jag vill. Det kommer ta längre tid att sätta upp allt, men när det väl är gjort blir allt mycket smidigare då jag kan få allt som jag vill och inte är beroende av fula nödlösningar p.g.a. gamla versioner av PHP och operativsystem. Inte minst kommer det här innebära att jag kommer kunna installera plugins till forumet per automatik, istället för att som nu behöva gå in och kopiera/klistra in en massa kodrader på femtioelva ställen - således lättare att uppdatera forumprogramvaran till senaste versionen, och mycket större chans att kunna få in alla plugins då allt uppdateringsarbete kommer gå mycket snabbare.
  • Dubbningshemsidan bör gå snabbare framöver, och prestandan kommer sannolikt öka för alla besökare.
  • Servern går lätt att uppgradera till mer minne, större hårddisk, o.s.v. om så behövs; bara genom att trycka på en knapp. Det medför förstås en ökad kostnad, men det blir enkelt och flexibelt då servern kan uppgraderas utan någon nedtid eller manuellt arbete; för att på så sätt kunna växa och hantera även ökad mängd besökare (om besöksantalet ökar framöver, vilket jag hoppas att det gör).
  • Fysiskt kommer servern att flytta geografiskt från en serverhall på Dublin, Irland till en serverhall i Helsingfors, Finland. Då webbsajter generellt sett går snabbare att surfa till ju närmare geografiskt som servern befinner sig, så bör det innebära att sajten kommer ladda fortare för nästan alla besökare. När jag testar härifrån ligger responstiden (eller så kallad ping-tid) på 48 millisekunder mot 98 millisekunder på det nuvarande webbhotellet. Det hade förstås varit ännu bättre med en geografisk placering i Sverige, men då de flesta svenska VPS-leverantörer är orimligt dyra så fick jag istället nöja mig med Finland (som blev billigast av alla nordiska länder) - men det är ju fortfarande betydligt närmare än Irland, och Finland har bra nätförbindelser med resten av Norden varför sajten bör bli snabbare än idag även för besökare i Sverige, Norge och Danmark (men sannolikt ännu snabbare för de relativt fåtal besökare som faktiskt bor i Finland). :)

Men smakar det så kostar det, och nackdelen är att Dubbningshemsidans omkostnader oundvikligen kommer att öka; inte minst då det nuvarande webbhotellet Pair1 har varit föredömligt billigt (vilket är det främsta skälet till att jag hållit fast vid dem under alla dessa år). Det kommer bli en högre månadskostnad, som jag hoppas att annonsintäkterna kommer att täcka in - annars blir jag så illa tvungen att punga ut dessa pengar ur egen ficka... :(

Jag håller på nu att installera och konfigurera allt som behövs på den nya servern, och kommer sedan att flytta över allting dit.

När jag väl genomför själva flytten, och pekar om domännamnet till den nya servern, så kommer det oundvikligen medföra en viss nedtid - hela sajten kommer då ligga nere allt från ca 30 minuter till två dygn, beroende på hur bra allt flyter på; men någonstans mitt emellan är nog mer sannolikt. Mest troligt kommer det här forumet ligga nere längst tid, medan övriga sajten bör gå att få igång fortare - detta beroende på att forumet hela tiden ändras (med nya inlägg och trådar), och därför inte går att förbereda i förväg på samma sätt som resten av sajten. För att säkerställa att inga inlägg går förlorade måste jag alltså stänga ner forumet, göra en säkerhetskopia av forumet och dess databas, flytta över det till den nya servern, peka om domännamnet så att besökarna kommer till den nya servern och till sist slå på forumet igen; och det är oundvikligt att allt detta kommer ta ett litet tag.

Min ambition just nu är att kunna genomföra flytten till den nya servern om ca 1 - 2 veckor - detta för att kunna ha lite marginal, om webbhotellet skulle stänga ner servrarna fortare än utlovat, för att vara hyfsat säker på att sajten inte plötsligt är död innan jag hunnit med allt. Men allt detta hänger förstås på om installationen och konfigurationen går som planerat, och att alla sidor fortfarande fungerar trots nya versioner av PHP och MySQL.

När det är klart exakt när växlingen kommer ske, så kommer detta meddelas här. :)

Jag har ju inte varit alltför nöjd med det nuvarande webbhotellet, och inte minst efter att hela sajten låg nere i 2 - 3 dygn för ungefär ett år sedan. Därför har jag länge funderat på att byta till bättre lösningar, men jag hade önskat att jag fått lite mer tid på mig och inte behövt ordna med allt med så här kort varsel. Hade man kunnat syssla med det här heltid hade visserligen några veckor varit gott om tid, men med jobb på sidan om och utan möjlighet att kunna ägna all ledig tid åt serverkonfiguration, så kan det bli lite tajt om tid...

I och med att jag nu kommer behöva lägga ner ganska mycket tid på arbetet med nya servern och flytten av allting dit, så hoppas jag ni har överseende med att det kan bli mer ont om uppdateringar på Dubbningshemsidan den närmaste tiden; med färre recensioner och färre nya creditlistor. Det är inte heller säkert att jag kommer ha tid att vara lika ofta på forumet eller svara på PM eller mail lika snabbt som vanligt - men jag kommer åtminstone titta in här någon stund varje dag, så jag kommer inte försvinna. :)

Har ni frågor eller funderingar kring detta, så skriv det gärna här; eller skicka PM. Jag kommer göra allt jag kan för att få till en så smidig övergång till den nya servern som möjligt, och när den väl är på plats tror jag det kommer bli bättre både för er och för mig. :)



UPPDATERING:
Som ni kanske sett på startsidan har jag beslutat att flytten till den nya servern kommer inledas i natt, alltså natten till lördag, kl. 01:00. Jag har just nu planerat att allt ska vara klart senast kl. 20:00 på lördag, men förhoppningsvis kommer allt (eller åtminstone nästan allt) vara klart långt före det - men skulle allting strula kan det i värsta fall vara störningar eller avbrott ända fram tills söndag kväll.

Min ambition är att jobba så länge jag orkar innan jag måste lägga mig den natten, för att på så sätt säkerställa att så få som möjligt drabbas av nedtiden. Jag kommer de närmaste dagarna att förbereda allt som går, och därför bör de flesta avdelningar på Dubbningshemsidan ligga nere ganska kort tid. Troligen kommer de flesta sidor vara nere i max en timme, och i och med att det sker nattetid lär de flesta troligen inte märka av det alls (då jag gissar att ganska få här är aktiva på nätterna).

Men det finns tyvärr två undantag, som inte går att förbereda på samma sätt och som därför oundvikligen kommer ligga nere längre än allt annat:

Forumet: I och med den relativt höga aktiviteten på det här forumet går det inte att förbereda något i förväg, utan det enda sättet att säkerställa att inget går förlorat är att stänga ned hela forumet, göra en säkerhetskopia på filer och databas, gå över till nya servern, importera säkerhetskopian och till sist ändra sökvägar och slå på forumet igen. Bara att göra en säkerhetskopia brukar vanligtvis ta minst en halvtimme (ibland mer), så då förstår ni att den här processen inte kommer gå på nolltid - men om det rör sig om 2 timmar eller 16 timmar kan jag ärligt talat inte sia om.

E-posten: Min e-postadress , som i dagsläget ligger på den gamla servern. Jag har för det ändamålet installerat en mailserver på den nya servern, och håller på att konfigurera den nu. Ganska mycket går dock inte att förbereda, utan måste ställas in och konfigureras efter att servern gått ut skarpt - därför kommer den e-posten ligga nere under en tid. Förhoppningsvis går det på några timmar, men om det vill sig illa kan det ta flera dygn innan den fungerar.

Därför ber jag er alla att fr.o.m. natten till lördag undvika att skicka e-post till , ända fram tills dess att jag antingen här eller på startsidan uttryckligen skriver att det går bra att skicka e-post igen. Under tiden däremellan kan ni istället maila på min privata adress: . :)

Adam

Hej, Daniel.

Innebär detta att många gamla "topics" kommer att försvinna permanent?

/Mvh Adam
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘


Anders M Olsson

Citat från: Adam skrivet 23 september 2020 kl. 02:40:23
Hej, Daniel.

Innebär detta att många gamla "topics" kommer att försvinna permanent?

/Mvh Adam

Nej, varför skulle de göra det? Daniel skriver ju att han kommer att följa en viss procedur för att säkerställa att inga inlägg går förlorade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam skrivet 23 september 2020 kl. 02:40:23
Hej, Daniel.

Innebär detta att många gamla "topics" kommer att försvinna permanent?

/Mvh Adam
Nej, inget kommer att försvinna utan alla inlägg ska finnas kvar. Eller åtminstone är det tanken - när det gäller datorer kan man förstås aldrig vara 100% säker, då det alltid kan uppstå oväntade konsekvenser, men med 99% säkerhet i alla fall.

Det värsta som kan hända är förmodligen ifall webbhotellet plötsligt skulle stänga ned servrarna före utlovad tid och utan förvarning, i vilket fall de senaste inläggen efter min senaste säkerhetskopia kommer försvinna. Jag tror inte att de skulle göra så, men jag har gjort en säkerhetskopia igår kväll så att i alla fall allting fram tills dess ska finnas med där. Men det kan jag förstås inte göra flera gånger dagligen, så skulle de mot förmodan stänga ned allt i förtid utan minsta lilla förvarning så kommer inlägg gå förlorade - men jag ska försöka göra backup av den aktuella databasen med åtminstone 2 - 3 dagars mellanrum framöver, för att minska skadan om det värsta skulle hända.

Hey Arnold på svenska

Hoppas att allt ordnar sig, för den här sidan har hjälpt mig så mycket med att få tag på Hey Arnold avsnitt på svenska.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2020 kl. 10:32:42
Nej, inget kommer att försvinna utan alla inlägg ska finnas kvar. Eller åtminstone är det tanken - när det gäller datorer kan man förstås aldrig vara 100% säker, då det alltid kan uppstå oväntade konsekvenser, men med 99% säkerhet i alla fall.

Det värsta som kan hända är förmodligen ifall webbhotellet plötsligt skulle stänga ned servrarna före utlovad tid och utan förvarning, i vilket fall de senaste inläggen efter min senaste säkerhetskopia kommer försvinna. Jag tror inte att de skulle göra så, men jag har gjort en säkerhetskopia igår kväll så att i alla fall allting fram tills dess ska finnas med där. Men det kan jag förstås inte göra flera gånger dagligen, så skulle de mot förmodan stänga ned allt i förtid utan minsta lilla förvarning så kommer inlägg gå förlorade - men jag ska försöka göra backup av den aktuella databasen med åtminstone 2 - 3 dagars mellanrum framöver, för att minska skadan om det värsta skulle hända.
Hur länge kommer hemsidan vara nere?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 september 2020 kl. 14:56:22
Hur länge kommer hemsidan vara nere?
Under förutsättning att webbhotellet inte stänger ner i förväg innan jag hunnit färdigställa allt, så att sajten dör oväntat, så bör sajten inte ligga nere mer än ett dygn; eller absolut max två dygn.

Disneyfantasten

Alla PM som postats tidigare, kommer de att finnas kvar för alla?

Mumrik

Kanske lite dum fråga men ungefär hur stor är hemsidan/forumet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mumrik skrivet 23 september 2020 kl. 20:14:39
Kanske lite dum fråga men ungefär hur stor är hemsidan/forumet?
Menar du utrymmesmässigt i GB? I så fall tar filerna på Dubbningshemsidan upp ungefär 10 - 12 GB, och databasen är på ungefär 1 GB.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 september 2020 kl. 16:53:15
Alla PM som postats tidigare, kommer de att finnas kvar för alla?
Ja, alla PM kommer finnas kvar. Åtminstone under förutsättning att inte webbhotellet stänger ned innan jag hunnit få klart allt, för då kommer ju det senaste innan senaste säkerhetskopian gå förlorat.

Jag hoppas att det inte ska ske, men just nu strular det tyvärr en del med MySQL och jag får inte allt att fungera... :(

Sabelöga

Det är sorgligt att det ska gå till på det här sättet, men jag hoppas att allt går till utan några större problem.

Jag tänkte bara fråga, jag utgår ifrån att sajten har kvar samma adress dubbningshemsidan.se/ och dubbningshemsidan.se/forum/ eller kommer det att ändras? En annan sak är att vore det inte bra att ha någon form av notis om detta på hemsidan och inte bara här på forumet? Det är inte alla som läser här och inte alla här som läser på ämnet Om Dubbningshemsidan.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 23 september 2020 kl. 23:49:06
Det är sorgligt att det ska gå till på det här sättet, men jag hoppas att allt går till utan några större problem.

Jag tänkte bara fråga, jag utgår ifrån att sajten har kvar samma adress dubbningshemsidan.se/ och dubbningshemsidan.se/forum/ eller kommer det att ändras? En annan sak är att vore det inte bra att ha någon form av notis om detta på hemsidan och inte bara här på forumet? Det är inte alla som läser här och inte alla här som läser på ämnet Om Dubbningshemsidan.
Sajten kommer att behålla samma adress, även om min ambition på sikt är att flytta över forumet till forum.dubbningshemsidan.se istället för /forum - med VPS finns möjlighet till sådant, som inte har gått förut, men det kommer troligen inte hinnas med till själva övergången.

Så fort jag har kommit så pass långt att jag kan bestämma ett datum för övergången kommer jag publicera det på startsidan. Man skulle kunna skriva något om det redan nu där, men känns mindre akut så länge det inte är klart exakt när det kommer att ske.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2020 kl. 00:13:45
Sajten kommer att behålla samma adress, även om min ambition på sikt är att flytta över forumet till forum.dubbningshemsidan.se istället för /forum - med VPS finns möjlighet till sådant, som inte har gått förut, men det kommer troligen inte hinnas med till själva övergången.

Så fort jag har kommit så pass långt att jag kan bestämma ett datum för övergången kommer jag publicera det på startsidan. Man skulle kunna skriva något om det redan nu där, men känns mindre akut så länge det inte är klart exakt när det kommer att ske.
Jag förstår, det är bra.
Houba !

Daniel Hofverberg

Nu har jag precis fått besked av serveradministratören på mitt nuvarande webbhotell att de planerar att stänga ned servrarna måndagen den 5 oktober. :(

Det innebär således att det inte är så mycket tid att spela på, så senast på just över en vecka måste jag bli klar med allt och gå över till den nya servern...

Lite väl stor tidspress för min smak, men i alla fall bra att få ett datum så att man inte plötsligt möts av att sajten är död en vacker dag...