Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 september 2021 kl. 22:25:49
När jag skriver till dig så svarar du knappt mig på pm. Jag undrade om du gjorde det med flit.
Nej, men jag får väldigt mycket PM och e-post - dussintals varje dag - så jag har tyvärr ingen chans att hinna hålla efter och svara på allt omedelbart... :-[

Jag försöker dock att läsa allt och svarar när jag får tid, men det kan säkert ha uppstått missöden när något PM eller e-postmeddelande har fallit mellan stolarna och blivit avglömt - trots allt fokuserar jag på driften av Dubbningshemsidan i första hand, och att svara på frågor kommer i andra hand. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2021 kl. 22:27:31
Men om man skickar fysiska brev så är risken större att brevet kommer bort och så tar det längre tid att få svar eftersom brevbärarna måste sortera breven och se till att de kommer rätt plus att jag inte heller vet om de skulle svara om jag skickade brev till dem...

Hur hade du tänkt att jag skulle lösa det om man får fråga?
Visst kan fysiska brev komma bort, men i ärlighetens namn kan även SMS och e-postmeddelanden det; även om risken kanske är något större vid fysiska brev. Självklart tar det ett par dagar för sådana brev att komma fram, men man kan ju alltid skriva ut en e-postadress och/eller mobilnummer i brevet så att mottagaren inte behöver svara via fysiskt brev.

Personligen tror jag inte att benägenheten att svara gör någon större skillnad för vilket medium man använder för att kontakta någon, utan vill de svara så gör de säkert det oavsett medium.

Jag tycker inte själv det är optimalt med fysiska brev, men har man inget annat val så har man inte... Själv har jag skickat ett fysiskt brev en gång till Olof Thunberg, och då ringde han upp mig efter några dagar och pratade i en halvtimme. :)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2021 kl. 22:35:15
Nej, men jag får väldigt mycket PM och e-post - dussintals varje dag - så jag har tyvärr ingen chans att hinna hålla efter och svara på allt omedelbart... :-[

Jag försöker dock att läsa allt och svarar när jag får tid, men det kan säkert ha uppstått missöden när något PM eller e-postmeddelande har fallit mellan stolarna och blivit avglömt - trots allt fokuserar jag på driften av Dubbningshemsidan i första hand, och att svara på frågor kommer i andra hand. :)
Okej, menade inget illa eller nånting var bara lite förvirrad över situationen när det gäller pm, hoppas du inte tog det illa Daniel, menade inget illa heller.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2021 kl. 22:35:15
Nej, men jag får väldigt mycket PM och e-post - dussintals varje dag - så jag har tyvärr ingen chans att hinna hålla efter och svara på allt omedelbart... :-[

Jag försöker dock att läsa allt och svarar när jag får tid, men det kan säkert ha uppstått missöden när något PM eller e-postmeddelande har fallit mellan stolarna och blivit avglömt - trots allt fokuserar jag på driften av Dubbningshemsidan i första hand, och att svara på frågor kommer i andra hand. :)
Visst kan fysiska brev komma bort, men i ärlighetens namn kan även SMS och e-postmeddelanden det; även om risken kanske är något större vid fysiska brev. Självklart tar det ett par dagar för sådana brev att komma fram, men man kan ju alltid skriva ut en e-postadress och/eller mobilnummer i brevet så att mottagaren inte behöver svara via fysiskt brev.

Personligen tror jag inte att benägenheten att svara gör någon större skillnad för vilket medium man använder för att kontakta någon, utan vill de svara så gör de säkert det oavsett medium.

Jag tycker inte själv det är optimalt med fysiska brev, men har man inget annat val så har man inte... Själv har jag skickat ett fysiskt brev en gång till Olof Thunberg, och då ringde han upp mig efter några dagar och pratade i en halvtimme. :)

Tyvärr kan jag inga telefonnummer utantill, inte ens mitt eget, jag har dessutom varken brev eller frimärken hemma...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 september 2021 kl. 22:48:13
Okej, menade inget illa eller nånting var bara lite förvirrad över situationen när det gäller pm, hoppas du inte tog det illa Daniel, menade inget illa heller.
Nej då, det är ingen fara. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2021 kl. 23:06:35
Tyvärr kan jag inga telefonnummer utantill, inte ens mitt eget, jag har dessutom varken brev eller frimärken hemma...
Men att köpa frimärken är faktiskt inte särskilt svårt - det finns nästan överallt att köpa, och åtminstone finns det på varenda postombud... Och någon slags papper har väl varenda människa hemma...?

Jag säger inte att det är optimalt, för det tycker jag inte själv att det är - men kan man inte få tag i någon på något annat sätt, så finns ju bara alternativet att skicka brev eller att strunta i att kontakta personen helt och hållet; så enkelt är det. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2021 kl. 01:05:31
Nej då, det är ingen fara. :)
Men att köpa frimärken är faktiskt inte särskilt svårt - det finns nästan överallt att köpa, och åtminstone finns det på varenda postombud... Och någon slags papper har väl varenda människa hemma...?

Jag säger inte att det är optimalt, för det tycker jag inte själv att det är - men kan man inte få tag i någon på något annat sätt, så finns ju bara alternativet att skicka brev eller att strunta i att kontakta personen helt och hållet; så enkelt är det. :)

Är kuvvär och frimärken billiga?

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 september 2021 kl. 08:13:25
De kan dem va, de beror på sort.

I det här fallet gäller det dock bara två stycken personer, en var för sig!

Anders M Olsson

Många kända eller halvkända personer döljer avsiktligt sina telefonnummer eftersom de inte vill att folk i allmänhet ska kontakta dem. Det kan man förstå eftersom de kan riskera att "drunkna" i SMS, eller att folk ringer dem på alla tider på dygnet.

Även om man lyckas nå dem via brev bör man undvika att fråga efter alltför komplicerade uppgifter. Man kan förutsätta att de flesta varken har tid eller lust att göra några mera omfattande efterforskningar, eller att gå igenom långa listor på frågor.

Ett tips, om man skriver brev, är att skicka med ett frankerat kuvert med ens egen adress. Det ökar chanserna att få svar. Då behöver den man skriver till inte göra mer än att bara lägga svaret i kuvertet och posta det.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 september 2021 kl. 09:28:44
Många kända eller halvkända personer döljer avsiktligt sina telefonnummer eftersom de inte vill att folk i allmänhet ska kontakta dem. Det kan man förstå eftersom de kan riskera att "drunkna" i SMS, eller att folk ringer dem på alla tider på dygnet.

Även om man lyckas nå dem via brev bör man undvika att fråga efter alltför komplicerade uppgifter. Man kan förutsätta att de flesta varken har tid eller lust att göra några mera omfattande efterforskningar, eller att gå igenom långa listor på frågor.

Ett tips, om man skriver brev, är att skicka med ett frankerat kuvert med ens egen adress. Det ökar chanserna att få svar. Då behöver den man skriver till inte göra mer än att bara lägga svaret i kuvertet och posta det.

Då blir det ju mer skrivanden i brev och tar längre tid, man bör inte skriva alltför många brev, att skriva SMS är bättre för miljön, man bör inte skriva alltför många pappren, många använder sig av datorer och mobiler och surfplattor för att slippa jobba... (det blir säkerligen solklart bökigare och stökigare att posta brev till varandra hela tiden varenda gång man ska prata med varandra)

Har du några bättre förslag på hur jag enklast kan få kompletta dubbningar av så många filmer och serier utan att behöva stressa dem?

Men min adress kan jag iallafall utantill, så på den punkten är det inga som helst problem!  :)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2021 kl. 09:42:40
Då blir det ju mer skrivanden i brev och tar längre tid, man bör inte skriva alltför många brev, att skriva SMS är bättre för miljön, man bör inte skriva alltför många pappren, många använder sig av datorer och mobiler och surfplattor för att slippa jobba... (det blir säkerligen solklart bökigare och stökigare att posta brev till varandra hela tiden varenda gång man ska prata med varandra)

Man ska naturligtvis inte bortse från miljöaspekter, men samtidigt är brev med posten ett väldigt bra sätt att kontakta personer man inte känner sen tidigare. SMS och e-post försvinner lätt i allt bruset. Då menar jag inte att SMS eller e-post inte når sina mottagare, utan att mottagaren oftast får så många att han eller hon "inte ser skogen för alla träd". Det som inte blir besvarat omedelbart blir bortglömt och försvinner ner i "det stora svarta hålet".

Ett fysiskt brev är däremot synligare och svårare att bortse från, samtidigt som det inte stör på samma sätt som de envisa plingandena när det kommer in SMS eller e-post.

Dessutom är antalet brev som skickas i Sverige på ständigt nedåtgående. Där jag bor har Postnord gått över till att bara dela ut post varannan dag. Om vi ska ha en postservice värd namnet i Sverige måste det skrivas fler brev, inte färre.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2021 kl. 09:42:40
Har du några bättre förslag på hur jag enklast kan få kompletta dubbningar av så många filmer och serier utan att behöva stressa dem?

Kanske ska du själv stressa ner en smula och inte vara så besatt av att alla listor måste vara kompletta?

Hampus.J

Jag rekommenderar också att skicka brev och bifoga ett frankerat svarskuvert. Har funkat för mig tidigare.

CitatDå blir det ju mer skrivanden i brev och tar längre tid,

Men om du nu verkligen vill komma i kontakt med personerna i fråga kanske det kan vara värt att lägga ner lite extra tid? Tar inte heller så värst mkt längre tid än att skiva ett e-brev eller dyl.

Citatman bör inte skriva alltför många brev, att skriva SMS är bättre för miljön,

Knappast någon signifikant negativ påverkan på miljön. Går inte att med självklarhet säga att "SMS är bättre för miljön".

Citatman bör inte skriva alltför många pappren, många använder sig av datorer och mobiler och surfplattor för att slippa jobba... (det blir säkerligen solklart bökigare och stökigare att posta brev till varandra hela tiden varenda gång man ska prata med varandra)

Är ingen som påstått att man ska skriva brev till varandra hela tiden men vid enstaka tillfällen kan det fortfarande vara lämpligt trots att vi lever i den digitala tidsåldern. Av samma anledningar som Anders M Olsson tror jag att det är större chans att du får svar på det här sättet (även utifrån egen erfarenhet).

In Donaldismo Veritas

Disneyfantasten

Citat från: Hampus.J skrivet 17 september 2021 kl. 12:09:48
Jag rekommenderar också att skicka brev och bifoga ett frankerat svarskuvert. Har funkat för mig tidigare.

Men om du nu verkligen vill komma i kontakt med personerna i fråga kanske det kan vara värt att lägga ner lite extra tid? Tar inte heller så värst mkt längre tid än att skiva ett e-brev eller dyl.

Knappast någon signifikant negativ påverkan på miljön. Går inte att med självklarhet säga att "SMS är bättre för miljön".

Är ingen som påstått att man ska skriva brev till varandra hela tiden men vid enstaka tillfällen kan det fortfarande vara lämpligt trots att vi lever i den digitala tidsåldern. Av samma anledningar som Anders M Olsson tror jag att det är större chans att du får svar på det här sättet (även utifrån egen erfarenhet).

Fast jag skriver oftast med bläck och det går inte att ta bort, när man skriver SMS så kan man kolla igenom vad man skriver och sedan ta bort det om man av en eller annan anledning inte tycker det passar in i diskussionen...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 september 2021 kl. 11:59:49
Man ska naturligtvis inte bortse från miljöaspekter, men samtidigt är brev med posten ett väldigt bra sätt att kontakta personer man inte känner sen tidigare. SMS och e-post försvinner lätt i allt bruset. Då menar jag inte att SMS eller e-post inte når sina mottagare, utan att mottagaren oftast får så många att han eller hon "inte ser skogen för alla träd". Det som inte blir besvarat omedelbart blir bortglömt och försvinner ner i "det stora svarta hålet".

Ett fysiskt brev är däremot synligare och svårare att bortse från, samtidigt som det inte stör på samma sätt som de envisa plingandena när det kommer in SMS eller e-post.

Dessutom är antalet brev som skickas i Sverige på ständigt nedåtgående. Där jag bor har Postnord gått över till att bara dela ut post varannan dag. Om vi ska ha en postservice värd namnet i Sverige måste det skrivas fler brev, inte färre.

Kanske ska du själv stressa ner en smula och inte vara så besatt av att alla listor måste vara kompletta?

För det första så känner jag väl till både Monica Forsberg och Daniel Sjöberg!

För det andra så är väl besatt att ta i, jag förstår inte vad det är för fel att vilja ha kompletta rollistor, det har väl aldrig skadat någon, ju mer info i varje rollista desto bättre, jag vill gärna lära folk mer och mer om både röster och annan personal bakom de svenska dubbningarna likaväl som att lära folk mer och mer om både Disney i allmänhet (möjligtvis också andra stora amerikanska filmföretag som DreamWorks, Warner Bros, osv.) samt om djuren i världen...

Jag är 25 och blir inte yngre av att vänta alldeles för länge på svaren, jag vill gärna ha så mycket info som möjligt både medan personerna bakom dubbningar fortfarande är i livet och medan jag fortfarande är ung...

Detta är kanske för mycket begärt, men om någon här har kontakt med Monica Forsberg och Daniel Sjöberg kanske ni kan be dem om kompletta infon om deras dubbningar...?

Så kan jag fråga Stefan Berglund om de saker jag som tidigare nämnt undrar över...

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2021 kl. 12:20:32
Fast jag skriver oftast med bläck och det går inte att ta bort, när man skriver SMS så kan man kolla igenom vad man skriver och sedan ta bort det om man av en eller annan anledning inte tycker det passar in i diskussionen...

Det är inget som säger att du måste skriva för hand bara för att brevet ska skickas fysiskt med posten. Skriv på datorn och redigera så mycket du vill. När du är nöjd skriver du ut brevet på papper, lägger i ett kuvert och skickar med posten.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 september 2021 kl. 12:46:58
Det är inget som säger att du måste skriva för hand bara för att brevet ska skickas fysiskt med posten. Skriv på datorn och redigera så mycket du vill. När du är nöjd skriver du ut brevet på papper, lägger i ett kuvert och skickar med posten.

Okej, jag får se hur jag gör...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 september 2021 kl. 12:46:58
Det är inget som säger att du måste skriva för hand bara för att brevet ska skickas fysiskt med posten. Skriv på datorn och redigera så mycket du vill. När du är nöjd skriver du ut brevet på papper, lägger i ett kuvert och skickar med posten.
Under förutsättning att man har skrivare, ja - annars blir det ju lite svårare... Men jag hoppas och tror att de flesta i dagens läge har någon form av skrivare.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2021 kl. 08:11:22
Är kuvvär och frimärken billiga?
Frimärken kostar 12 kr för upp till 50 gram, vilket bör räcka långt för ett vanligt brev (min erfarenhet är att två A4-sidor i ett kuvert väger ungefär 20 gram). Så ska du följa Anders rekommendation om att skicka med ett frankerat returkuvert, så blir det alltså 24 kr. :)

Vanliga tunna vita kuvert kan du nog hitta åt för 20 kronor för ett 10-pack (eller rentav ännu billigare på sina håll), så inte mer än ett par kronor per kuvert. Brukar finnas billigt hos Biltema och Jula, men annars finns det säkerligen även hos Clas Ohlson, m.fl.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2021 kl. 12:20:32
Detta är kanske för mycket begärt, men om någon här har kontakt med Monica Forsberg och Daniel Sjöberg kanske ni kan be dem om kompletta infon om deras dubbningar...?
Om det inte gäller ganska nya dubbningar är det knappast troligt att de skulle ha rollistor lättillgängliga på dator för att kunna få fram dem - och de lär ju knappast ha dubbningar i färskt minne om de inte är gjorda det senaste året eller så. Framförallt Monica Forsberg har ju inte regisserat på många år, så att hon skulle ha rollistor till sina dubbningar lättillgängligt på dator förefaller ganska osannolikt. Och ingen lär ta sig tid att gräva igenom gamla papper för att hitta åt sådana uppgifter bara för att någon privatperson ber om det, om de ens har uppgifterna överhuvudtaget - det är inte alls otroligt att sådant kanske bara finns hos dubbningsstudion, och Monica Forsberg är ju inte längre anställd på KM Studio så att hon därigenom kommer åt deras arkiv...

Dessutom är det vissa regissörer jag haft kontakt med som inte känner sig helt bekväma med att lämna ut sådana uppgifter, utan som tycker att det är kundens (d.v.s. i det här fallet Disneys) ansvar att lämna ut rollistor. Vilket de förstås rent formellt sett har rätt i, även om en del ändå är hjälpsamma.