Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bröderna Grimms underbara värld

Startat av Anders M Olsson, 29 oktober 2021 kl. 08:47:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

För att inte gå för mycket off-topic i omröstningen om Den bästa filmatiseringen av Snövit fortsätter jag diskussionen om Bröderna Grimms underbara värld här i en egen tråd.

Senaste nytt från David Strohmaier (som leder restaureringsarbetet):
Citat
Hello Cinerama and "Wonderful World of the Brothers Grimm" fans.

Originally our digital restoration of the film was to come out in the fall of 2021 but after some discussions with George Feltenstein, who is now back hard at work at Warner Bros. we both agreed it would be best to make this a 60th anniversary special release. As many of you know 2022 is also the 70th anniversary of Cinerama itself! This release will be special in that it will be in both SmileBox and Letterbox formats with lots of bonus extras which we have prepared. One of the main extras will be a very detailed documentary look on how the film has been completely rescued from original Cinerama damaged negative elements resulting in a quite stunning image. Other extras we are considering will be an extensive slide show of the behind the scenes and publicity photos, with original posters and ads. We have reconstructed 2 trailers from 0-negs, and located a few 1962 TV trailers, along with some rare vintage radio interviews. A recent addition to the extras is an interview with Justin Humphreys who is the curator of the George Pal estate and author of the upcoming biography "George Pal: Man of Tomorrow".

Currently the plans are to release it at some point early next year. This release would not have been possible without the support of Cinerama Inc. and Warner Bros. who are both excited to finally get the project accomplished which completes the entire Cinerama library of 3-panel films.

David Strohmaier, Project Director and Restorationist
Tom H. March, Restorationist.

You can find the reconstructed theatrical trailer at:
www.in70mm.com/news/2021/grimm/index.htm


Mer info på Home Theater Forum:
https://www.hometheaterforum.com/community/threads/my-2-cents-worth-on-brothers-grimm.358328/post-5032552

Anders M Olsson

Slutet av februari eller början av mars är det som gäller nu beträffande Blu-rayutgåvan.

Fast man ska kanske inte bli alltför förvånad om det dröjer ytterligare någon månad...

Anders M Olsson

Den restaurerade versionen av Bröderna Grimms underbara värld kommer att få sin världspremiär på Museum of Modern Arts i New York den 23 januari.

https://www.moma.org/calendar/events/7515

Om det inte hade varit för pandemin hade jag nog rest dit, men även om det teoretiskt skulle gå att resa känns det ändå alltför osäkert. Man vet inte från dag till dag vilka restriktioner som kommer att gälla.

Det är ändå positivt att veta att restaureringen nu är klar, så Blu-rayutgåvan kan inte vara alltför avlägsen...

Daniel Hofverberg

Det verkar ju intressant och lovande. Har de gått ut med någon information än om eventuella undertexter på Blu-Ray-utgåvan?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2021 kl. 07:34:21
Det verkar ju intressant och lovande. Har de gått ut med någon information än om eventuella undertexter på Blu-Ray-utgåvan?

Nej, tyvärr har jag ännu ingen konkret information om Blu-rayutgåvan mer än att den kommer att innehålla två versioner av filmen, både i s.k. smilebox och "vanlig" platt bredbild.

Smilebox är en speciell process som gör så att filmen ser ut som när den ursprungligen visades på bio på en kraftigt svängd filmduk.

Systerfilmen Så vanns vilda västern som gavs ut på Blu-ray för några år sen hade undertexter på en hel massa språk, bl.a. de nordiska, så jag håller det för väldigt troligt att det blir likadant med den här.

Anders M Olsson

Första skymten av Blu-rayutgåvan!
https://www.in70mm.com/news/2022/warner_archive/index.htm

Tyvärr anges inte vilka textade språk som ingår, men det kommer alldeles säkert mer information inom kort!


Anders M Olsson

#6
Här finns en inspelning av när Randy Gitsch och David Strohmaier introducerar premiären på den restaurerade versionen av Bröderna Grimms underbara värld i söndags den 23 januari i New York:


https://youtu.be/73AOhTiZGXY

Randy Gitsch är producent och David Strohmaier är regissör som har gjort lejonparten av restaureringen.

Dessutom medverkar Harrison Engle och Tom March som "frivilliga" när Randy ska demonstrera hur stor en riktig Cinerama-filmduk var när det begav sig på 1960-talet. Tyvärr syns ingen av dem i bild.

Harrison Engle har gjort en dokumentärfilm om restaureringen. Den visades efter huvudfilmen i söndags och kommer även att finnas med som extramaterial på Blu-rayutgåvan.

Tom March är pensionerad TV-ingenjör och har deltagit aktivt i själva restaureringsarbetet.

I slutet av presentationen nämner Randy en tråkig nyhet: Skådespelerskan Yvette Mimieux - den dansande prinsessan i filmen - avled i förra veckan, 80 år gammal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yvette_Mimieux

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2022 kl. 09:58:43
Första skymten av Blu-rayutgåvan!
https://www.in70mm.com/news/2022/warner_archive/index.htm

Tyvärr anges inte vilka textade språk som ingår, men det kommer alldeles säkert mer information inom kort!



den har jag viljat se länge.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Filmen finns nu upplagd på amazon.com med releasedatum 29 mars. Den går dock ännu inte att förhandsboka, och det står inte heller något pris.

https://www.amazon.com/dp/B09R6VTNNV

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 januari 2022 kl. 08:28:33
Filmen finns nu upplagd på amazon.com med releasedatum 29 mars. Den går dock ännu inte att förhandsboka, och det står inte heller något pris.

https://www.amazon.com/dp/B09R6VTNNV
Och heller inga ljudspår och undertexter... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2022 kl. 13:59:40
Och heller inga ljudspår och undertexter... :(

Filmen går nu att förboka på amazon.com. Den kostar 24,99 dollar + frakt och moms.

Tyvärr finns det ännu inga fullständiga specar, och det som redan står där behöver inte nödvändigtvis stämma. T.ex. står det "Number of discs: 1" när det klart och tydligt anges på fodralet att det är en "2-disc Special Edition".

Notera också att DVD-versionen, som också finns att beställa på Amazon.com, inte är den restaurerade utgåvan, utan en gammal italiensk utgåva av mycket sämre kvalité.

Jag avvaktar till början av mars, och har det inte kommit upp några fullständiga specar då kommer jag att maila till David som har gjort restaureringen, och som jag känner personligen. Just nu tror jag att det är för tidigt att fråga honom. Det är inte han som mastrar skivorna, utan någon på Warner. Såvitt jag vet har han inte jobbat med några andra ljudspår än det engelska, så vi ska inte förvänta oss några dubbade språk. Att det minst blir engelsk text kan vi ändå vara ganska säkra på.

Jag tror för övrigt inte heller att filmen någonsin har dubbats till svenska eller några andra av de nordiska språken. Den svenska premiärannonsen från den 17 januari 1964 har ingen notering om svenskt tal, och filmen var 11 års-tillåten när det begav sig.


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 februari 2022 kl. 03:41:13
Jag tror för övrigt inte heller att filmen någonsin har dubbats till svenska eller några andra av de nordiska språken. Den svenska premiärannonsen från den 17 januari 1964 har ingen notering om svenskt tal, och filmen var 11 års-tillåten när det begav sig.


Jag känner mig också ganska säker på att filmen inte har dubbats till något nordiskt språk - det vore ju också tämligen anmärkningsvärt om den hade det utifrån tidsperioden.

Men det vore ju minsann inte fel om Blu-Ray-utgåvan hade svensk text, även om man i och för sig klarar sig hyfsat med engelsk text. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2022 kl. 09:29:56
Men det vore ju minsann inte fel om Blu-Ray-utgåvan hade svensk text, även om man i och för sig klarar sig hyfsat med engelsk text. :)

Jag håller med. Warner har definitivt resurser att låta texta upp sina filmer på så gott som vilka språk som helst. Systerfilmen Så vanns vilda västern, som filmades parallellt med Bröderna Grimms underbara värld, har ljudspår på sju olika språk på Blu-ray och undertexter på 14.

Det som talar mot att samma resurser kommer att läggas ner den här gången är etiketten "Archive Collection". Det är en serie utgåvor som egentligen bara är tänkta för den inhemska amerikanska marknaden. Jag har en del andra titlar ur den serien i min samling, och de har bara text och tal på engelska, inget annat. Det positiva är att samtliga är regionsfria och samtliga har engelsk textning.

Men om svensk text saknas har jag texter på svenska, danska, norska, holländska och engelska som jag har plockat ut från en tv-sändning på Turner Classic Movies innan den kanalen lades ner här i Norden. När jag väl har Blu-rayutgåvan i min hand kan jag synka texterna till den.

Det är visserligen inte optimalt eftersom det kräver att man rippar skivan för att se filmen textad, såvida man inte har en Blu-rayspelare som kan överlagra undertexter från en extern fil. Jag har hört att bl.a. spelare av fabrikatet Oppo ska ha den finessen.

Anders M Olsson

Filmen ligger just nu på 18:e plats på Amazons lista över de mest sålda titlarna, i gott sällskap av heta titlar som Encanto och No Time to Die.

https://www.amazon.com/gp/bestsellers/movies-tv/

Jag visste i.o.f.s. att det finns ett stort sug efter den runt om i världen, men att den skulle sälja så bra hade jag ärligt talat inte väntat mig. :)

Vi får se hur länge den ligger kvar på topplistan. Listan uppdateras enligt uppgift varje timme.


Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 februari 2022 kl. 03:41:13
Jag avvaktar till början av mars, och har det inte kommit upp några fullständiga specar då kommer jag att maila till David som har gjort restaureringen, och som jag känner personligen. Just nu tror jag att det är för tidigt att fråga honom. Det är inte han som mastrar skivorna, utan någon på Warner. Såvitt jag vet har han inte jobbat med några andra ljudspår än det engelska, så vi ska inte förvänta oss några dubbade språk. Att det minst blir engelsk text kan vi ändå vara ganska säkra på.

David tror att det enbart kommer att bli engelskt tal och engelsk text, men han har inga helt säkra uppgifter ännu.

Medan vi väntar på Blu-rayutgåvan finns det massor av text och bilder här:
http://www.incinerama.com/wwotbg.htm

Anders M Olsson

Nu börjar det dyka upp recensioner av Blu-rayutgåvan. Som tidigare meddelats är det enbart engelskt tal och engelsk text, så när jag får mitt exemplar ska jag försöka synka upp de svenska, norska och danska undertexterna som jag har sparade sen tidigare.

https://www.blu-ray.com/movies/The-Wonderful-World-of-the-Brothers-Grimm-Blu-ray/134981/#Review

https://trailersfromhell.com/the-wonderful-world-of-the-brothers-grimm/

Anders M Olsson

Äntligen ett foto på baksidan:

https://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=19955585&postcount=309

Som synes anger specarna enbart engelskt tal och engelsk text.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 mars 2022 kl. 09:33:20
Äntligen ett foto på baksidan:

https://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=19955585&postcount=309

Som synes anger specarna enbart engelskt tal och engelsk text.
Lite tråkigt, om än inte helt otippat - och tacksamt att det åtminstone finns engelsk text, det klarar man sig ju ganska långt på.

Men kan man lita på att Blu-Ray-utgåvan verkligen är regionsfri? För på specifikationerna hos Blu-Ray.com anges ju bara region A...

Marcusen


Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 mars 2022 kl. 17:04:48
Men kan man lita på att Blu-Ray-utgåvan verkligen är regionsfri? För på specifikationerna hos Blu-Ray.com anges ju bara region A...

Ja, jag är väldigt säker på att den är regionsfri. Warner brukar i princip aldrig ha regionskodning på sina Blu-rayskivor. Jag kan faktiskt inte komma på en enda av deras titlar som är regionslåst, men det är möjligt att det har förekommit i mycket sällsynta fall. Jag har säkert ett tiotal amerikanska utgåvor ur serien Warner Archive Collection i min samling, och ingen av dem är regionslåst.

Anders M Olsson

Citat från: Marcusen skrivet 22 mars 2022 kl. 18:20:16
Så smilebox är Cinerama?

Nej, smilebox är ett sätt att presentera filmer som är gjorda för att visas på en svängd filmduk så att de får rätt perspektiv även om man visar dem på en platt duk eller tv-apparat. Utan smilebox ser det ut som om bilden är krökt åt fel håll.

Just Cinerama-filmerna gör sig väldigt bra i smilebox, men tekniken går att använda även på andra filmer som har filmats med korta objektiv.

Anders M Olsson

Det har publicerats en lååång podcast om restaureringen av Bröderna Grimms underbara värld:
https://www.theextras.tv/podcasts/blog-post-grimm-32722/

Medverkande är bl.a. männen som har gjort det mesta arbetet med restaureringen, David Strohmaier och Tom March.

(Jag såg för övrigt nyss att mitt exemplar av filmen på Blu-ray är skickat från Amazon i USA. Eftersom jag har beställt filmen med det snabbaste fraktalternativet hoppas jag att jag har den i min hand innan veckan är slut.)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 mars 2022 kl. 17:04:48
Men kan man lita på att Blu-Ray-utgåvan verkligen är regionsfri? För på specifikationerna hos Blu-Ray.com anges ju bara region A...

Nu har jag fått hem filmen på Blu-ray och kan konstatera att skivorna som väntat är helt regionsfria. Om det är någon som har avvaktat av rädsla för att det inte skulle gå att spela filmen på en svensk spelare går det bra att beställa nu!

Som nämnts tidigare finns engelsk text för personer med nersatt hörsel.

Jag håller nu på att synka upp den svenska texten från TCM, vilket förmodligen kommer att ta några dagar. Om man ska ha nytta av den måste man ha en dator med Blu-rayläsare så att man kan rippa filmen, såvida man inte har en Blu-rayspelare som kan använda externa undertexter, t.ex. från ett USB-minne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 mars 2022 kl. 19:15:49
Nu har jag fått hem filmen på Blu-ray och kan konstatera att skivorna som väntat är helt regionsfria. Om det är någon som har avvaktat av rädsla för att det inte skulle gå att spela filmen på en svensk spelare går det bra att beställa nu!
Det var skönt att höra, då köper jag filmen genast. :)
(jag har avvaktat då jag blev lite orolig av informationen på Blu-Ray.com, som antydde att det bara var region A)

Anders M Olsson

Här kommer de svenska undertexterna. För att använda dem behöver man ha en Blu-rayläsare i datorn så att man kan rippa filmen, t.ex. med MakeMKV, såvida inte man har en Blu-rayspelare som kan visa undertexter från en extern källa, t.ex. ett USB-minne.

Anders M Olsson

#25
Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 april 2022 kl. 14:39:59
Här kommer de svenska undertexterna. För att använda dem behöver man ha en Blu-rayläsare i datorn så att man kan rippa filmen, t.ex. med MakeMKV, såvida inte man har en Blu-rayspelare som kan visa undertexter från en extern källa, t.ex. ett USB-minne.

Det behövs minst c:a 35GB ledigt utrymme om man vill rippa filmen till hårddisken.

Om man har Blu-rayläsare i datorn men inte kan eller vill rippa filmen, t.ex. om man har för lite ledigt utrymme, kan man faktiskt ändå se filmen med svensk text.

Det behövs två program:
- Media Player Classic Home Cinema (MPC-HC)
https://www.videohelp.com/software/Media-Player-Classic-Home-Cinema
och
- MakeMKV
https://www.makemkv.com/

Installera båda. Starta först MPC-HC och testa att spela någon vanlig (okrypterad) videofil från hårddisken. Stäng MPC-HC igen.

Starta MakeMKV och välj View/Preferences/Integration i menyn. Sätt en bock i rutan för MPC-HC. Klicka Apply och stäng sen MakeMKV.

Sätt i en av Blu-rayskivorna från The Wonderful World... (Disc 1 för letterbox, Disc 2 för smilebox.)

Starta MPC-HC. Välj Arkiv/Öppna DVD/BD. Klicka på den enhet där skivan är insatt och sen på knappen Välj mapp. Nu ska filmen börja spela.

Välj Arkiv/Undertexter/Läs in undertext. Navigera till .srt-filen som du har sparat på hårddisken och klicka på Öppna.

Tillägg: Efter att ha testat lite mer verkar det som MakeMKV kan behöva en registreringsnyckel för att fungera som dekrypteringsmotor till andra program. Om ovanstående recept inte fungerar kan man välja att antingen köpa programmet (c:a 650-700 kronor) och få en permanent nyckel, eller använda en betanyckel med begränsad giltighetstid som kan hämtas här:
https://forum.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1053

Anders M Olsson

Här kommer nu de danska texterna till Brødrene Grimms vidunderlige verden!

Jag skulle vilja påstå att de danska texterna är strået vassare än de svenska. Det är en mera komplett översättning. Den svenska texten är - i alla fall bitvis - lite väl mycket kortad och förenklad.

När jag får tid ska jag även försöka synka de norska texterna. Jag har även texter på nederländska, men om ingen är väldigt sugen på att se filmen på det språket gör jag nog inget med dem, i alla fall inte just nu.

Anders M Olsson

Amazon.com har sänkt priset på The Wonderful World of the Brothers Grimm på Blu-ray till USD 18:40. Så det kanske är läge att slå till nu för dem som ännu inte har köpt utgåvan! (Enligt vissa källor är det en tillfällig prissänkning.)

George Feltenstein på Warner säger
"The Wonderful World of the Brothers Grimm has been a phenomenon for us, far more sucessful than I could have even dreamed."
https://www.theextras.tv/podcasts/blog-post-wacmamgf-050122

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 maj 2022 kl. 22:25:33
Amazon.com har sänkt priset på The Wonderful World of the Brothers Grimm på Blu-ray till USD 18:40. Så det kanske är läge att slå till nu för dem som ännu inte har köpt utgåvan! (Enligt vissa källor är det en tillfällig prissänkning.)
Tack för tipset. Det blev totalt avglömt för mig att köpa filmen, så då är det ett bra tillfälle att göra det nu. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 april 2022 kl. 21:20:35
När jag får tid ska jag även försöka synka de norska texterna. Jag har även texter på nederländska, men om ingen är väldigt sugen på att se filmen på det språket gör jag nog inget med dem, i alla fall inte just nu.
Jag skulle uppskatta även norsk text när du har tid. Den holländska texten kan jag dock leva utan, då mina kunskaper i det holländska språket är tämligen icke-existerande...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2022 kl. 01:29:53
Jag skulle uppskatta även norsk text när du har tid. Den holländska texten kan jag dock leva utan, då mina kunskaper i det holländska språket är tämligen icke-existerande...

Ja, den norska texten kommer så småningom. Det är bara ett par saker som har kommit emellan och som jag måste fixa först.

Anders M Olsson

Här kommer de norska texterna till Brødrene Grimms eventyrlige verden!

Anders M Olsson

En lång (nästan 42 minuter) men sevärd videorecension av Blu-rayutgåvan:

https://youtu.be/wqrflXVyeYs

En intressant sak är att recensenten visar ett stort antal stillbilder ur filmen, både i letterbox och smilebox så att man direkt kan jämföra effekten av smilebox. I flera av bilderna är det väldigt tydligt hur smilebox förbättrar perspektivet. Om man t.ex. har filmat inne i ett rum kan det i letterbox-versionen se ut som om rummet är "uppfläkt" så att både den vänstra och högra väggen ligger i linje med bakväggen. Men när bilden går över till smilebox hoppar väggarna fram till sina rätta platser.

Steffan Rudvall

Var det inte den här filmen som sas vara orestaurererbar på grund av negativen?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2022 kl. 19:57:56
Var det inte den här filmen som sas vara orestaurererbar på grund av negativen?

Jo precis. Men dels var skadorna inte fullt så allvarliga som ryktet sa. Dels har den digitala tekniken gått väldigt mycket framåt, så att det som förr var ett hopplöst fall nu går att reparera. Dels har David Strohmaier skaffat sig väldigt mycket erfarenhet efter att ha restaurerat alla de andra Cinerama-filmerna under 15-20 år. Men det viktigaste av allt är förmodligen ett utbyte av folk i ledningen på Warner som nu är mycket mera samarbetsvillig än tidigare.

Marcusen

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2022 kl. 20:33:42
Jo precis. Men dels var skadorna inte fullt så allvarliga som ryktet sa. Dels har den digitala tekniken gått väldigt mycket framåt, så att det som förr var ett hopplöst fall nu går att reparera. Dels har David Strohmaier skaffat sig väldigt mycket erfarenhet efter att ha restaurerat alla de andra Cinerama-filmerna under 15-20 år. Men det viktigaste av allt är förmodligen ett utbyte av folk i ledningen på Warner som nu är mycket mera samarbetsvillig än tidigare.
Synd att syster filmen inte är lika bra restaurerad som Bröderna Grimms underbara värld blivit.

Anders M Olsson

Citat från: Marcusen skrivet 28 maj 2022 kl. 20:53:13
Synd att syster filmen inte är lika bra restaurerad som Bröderna Grimms underbara värld blivit.

Jag tycker egentligen inte att det är något större fel på Så vanns vilda västern. Men för all del, den restaureringen är 15 år gammal vid det här laget, så det skulle säkert gå att göra det ännu lite "vassare" med dagens 4k-teknik. Recensionen som länkas till ovan nämner att det har diskuterats att göra om Så vanns vilda västern. Det är första gången jag hör det, så jag har ingen aning om det ligger någon sanning i uppgiften. Jag kan fråga David Strohmaier.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2022 kl. 21:50:45
Jag tycker egentligen inte att det är något större fel på Så vanns vilda västern. Men för all del, den restaureringen är 15 år gammal vid det här laget, så det skulle säkert gå att göra det ännu lite "vassare" med dagens 4k-teknik. Recensionen som länkas till ovan nämner att det har diskuterats att göra om Så vanns vilda västern. Det är första gången jag hör det, så jag har ingen aning om det ligger någon sanning i uppgiften. Jag kan fråga David Strohmaier.

Jag har fått svar av David Strohmaier. Han bekräftar att det har förekommit lösa diskussioner om att göra om restaureringen av Så vanns vilda västern. Men dels tror han inte att det var speciellt allvarligt menat och dels anser han själv att den befintliga versionen är tillräckligt bra.

Anders M Olsson

Blu-rayutgåvan har fått lysande recensioner överallt. Här är några axplock:

Both visuals and sound are at the forefront of Warner Archive's lavish new Blu-ray presentation of The Wonderful World of the Brothers Grimm, as is the legendary spectacle of Cinerama itself. The result of this project is a jaw-dropping presentation that ranks far above most Blu-ray transfers and even rivals some of the best native 4K discs currently available on home video.
Randy Miller, Blu-ray.com

The Warner Archive Collection Blu-ray of The Wonderful World of the Brothers Grimm is an even bigger surprise than we thought it would be. Restorers Strohmaier and March have gotten the whole show up on the screen intact, and made it look and sound fantastic.
Glenn Erickson, CineSavant

Grimm is Magnificent.  First and most important, this is not a restoration and I'm fully aware what that word means. David Strohmaier and Tom March have gone so far beyond that concept, creating a version of the film that looks far better than it did upon release, that restoration is the wrong word.
Robert Harris, Restoration Expert and Home Video Critic

This Blu-ray presentation made me marvel at how far film preservation/restoration has advanced since the early days of Blu-ray. WAC, employing its own MPI mastering facilities, and always at the forefront of achieving optimal quality on home video, and the collaborators herein, gets very high marks for this hi-def release. Very, very, high marks. And very highly recommended!
Under the Radar Review

The Wonderful World of the Brothers Grimm is a technical delight. This Blu-ray debut of the film from Warner Archive Collection is an absolute joy to take in and a candy for the eyeballs.
Brandon Peters, Why So Blu

Warner Archive's Blu-ray release for The Wonderful World of the Brothers Grimm can be best summed up by three simple words: buy this set. It belongs in every collection, and after years of fans having begged for it, Warner Archive deserves the support for delivering in such a singular fashion.
Stephen Bjork, The Digital Bits

For my money, The Wonderful World of the Brothers Grimm ranks as one of the strongest presentations I have ever seen for a film on Blu-ray.  This presentation is an award-worthy effort from the team at Warner Archive. This transfer will go down as one of the top releases of the year.
Dillon Gonzales, Geekvibesnation

All these years later, a truly gargantuan restoration of The Wonderful World of the Brothers Grimm has come to Blu-ray and it's a really remarkable thing.
The Hannibal 8

The splendid film gets an equally splendid Blu-ray release from Warner Archive! Their Blu-ray for the Wonderful World of the Brothers Grimm is quite possibly their best work yet.
David Steigman, EuroCultAV.com

How does it look? Given that the print was restored in 4K master files from 6K files of the original Cinerama Camera Negatives, you can expect glorious things. In fact, this is one of the best restorations you will ever see (and I don't say that lightly).
DVD Corner's Blog

Now I have personally been reviewing Warner Archive releases for about 4 years now. And I think I can safely say this is the most amazing, most epic, most stunning release Warner Archive has put out, bar none.
Jason Lockard, Classic Cinema Plus

Daniel Hofverberg

Verkar lovande. Jag har beställt Blu-Ray-utgåvan från amerikanska Amazon, men inte fått den än - men den står som beräknad leverans den 8 juni, så det börjar brännas...

Anders M Olsson

Dessutom har Amazon.com sänkt priset igen! Den kostar nu bara USD 15:70.

Det är såklart en klen tröst för oss som redan har köpt den till ett högre pris, men tillsammans med de enhälligt positiva recensionerna ytterligare ett argument att göra slag i saken och köpa den.

Daniel Hofverberg

Hmm, märkligt nog påstår Amazon att paketet med filmen redan har levererats; men jag har inte fått det och heller ingen slags avisering... ???

Enligt Amazons spårning ska paketet ha skickats med Pitney Bowes, men de finns väl inte i Sverige - vilket fraktbolag innebär det här...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2022 kl. 00:13:13
Hmm, märkligt nog påstår Amazon att paketet med filmen redan har levererats; men jag har inte fått det och heller ingen slags avisering... ???

Enligt Amazons spårning ska paketet ha skickats med Pitney Bowes, men de finns väl inte i Sverige - vilket fraktbolag innebär det här...?

Hos mig brukar det vara Bring som fraktar den sista biten här i Sverige. Tyvärr fungerar inte Pitney Bowes spårningsnummer hos Bring. Paketen brukar byta spårningsnummer när Bring tar över, och då får man nya uppgifter i SMS eller eventuellt mail från Bring.

Har du inte fått något SMS från Bring om att paketet "förbereds hos avsändaren"?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 juni 2022 kl. 02:34:20
Har du inte fått något SMS från Bring om att paketet "förbereds hos avsändaren"?
Nej, inget som helst SMS från Bring; och heller inget e-postmeddelande. :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2022 kl. 02:36:27
Nej, inget som helst SMS från Bring; och heller inget e-postmeddelande. :(

När jag tänker efter tror jag att det har hänt mig någon enstaka gång att Amazon.com har påstått att paketet har levererats fast så inte har skett. Då har det dykt upp någon dag senare.

Jag tror du ska avvakta ett par dagar och se vad som händer.

Även om Bring brukar leverera mina paket från Amazon.com kan det hända att det är någon annan speditör där du bor.

Anders M Olsson

Här är exempel på hur tracking-informationen kan se ut hos Pitney Bowes respektive Bring. Det är från min senaste order på Amazon.com.

Tyvärr är det helt olika tracking-nummer, så om du inte har fått Brings nummer via mail eller SMS kan du bara se vad Pitney Bowes anger. Det är tyvärr inte så detaljerat när paketet väl har ankommit till Sverige. Bring (eller deras samarbetspartner) brukar klistra en helt ny adressetikett ovanpå den ursprungliga från Pitney Bowes. I det momentet skulle det möjligen kunna bli fel, så att paketet skickas till en helt annan mottagare.

Det intressanta är de översta raderna. Awaiting Pickup betyder att paketet har kommit fram till utlämningsstället och Delivered betyder att det är utkvitterat av kunden.

Daniel Hofverberg

På min tracking-information står det "Delivered", trots att jag varken fått avisering eller hämtat ut något. Inget gott tecken... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2022 kl. 14:35:44
På min tracking-information står det "Delivered", trots att jag varken fått avisering eller hämtat ut något. Inget gott tecken... :(

Ja, det lutar nog tyvärr åt att paketet av misstag har blivit skickat till någon annan. Du får nog kontakta Amazons kundtjänst.

Anders M Olsson

Det finns en hjälpsida på amazon.com med rubriken "Find a Missing Package That Shows As Delivered ". Där står bl.a.:
CitatSometimes the delivery status is updated in advance and you may see your package marked as "delivered" even if you have not received it. It may not have been delivered yet, but it's heading to the address you've selected and it will be there soon. Ask the relevant carrier if there is more information about the location of the package. Visit our page Carrier Contact Information.

Så det är möjligt att du trots allt ska ha lite is i magen och vänta några dagar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 juni 2022 kl. 13:47:09
Här är exempel på hur tracking-informationen kan se ut hos Pitney Bowes respektive Bring. Det är från min senaste order på Amazon.com.
Så här ser min tracking-information ut hos Pitney Bowes:

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 00:42:47
Så här ser min tracking-information ut hos Pitney Bowes:

Aj då. Då tyder det mesta på att paketet måste ha skickats helt fel, så att någon annan har hämtat ut det. Kanske blev den personen väldigt förvånad när innehållet inte överensstämde med vad han eller hon hade beställt.

Det finns nog inte mycket annat att göra än att kontakta Amazons kundtjänst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 06:32:11
Det finns nog inte mycket annat att göra än att kontakta Amazons kundtjänst.
Jag har chattat med Amazons kundtjänst, som egentligen bara gav färdigskrivna "goddag yxskaft"-svar men som ändå genast gav pengarna tillbaka. Förvisso väldigt hjälpsamt, men inget svar på min fråga om vad som egentligen hänt med paketet...

Så det verkar som att jag får beställa om filmerna i det paketet. Ingen större fara med Bröderna Grimms underbara värld - har man väntat i flera år kan man nog vänta i några veckor till - men det är värre med en annan film i samma försändelse; en film som har blivit utgången sedan jag gjorde beställningen och inte ens finns kvar hos någon privatsäljare längre... :'(

Frågan är vad som händer med det andra paketet från Amazon, då samma beställning hade delats upp i två fysiska försändelser...? Där står det visserligen inget om "Delivered", men det står "Awaiting pickup" vilket väl bör tolkas som att paketet har kommit fram till något ombud - men likväl har jag inte fått någon som helst avisering via SMS eller e-post där heller; och således heller inte något kollinummer från Bring (eller annan fraktfirma)...

Där ser spårningsinformationen ut så här:

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 11:02:39
Så det verkar som att jag får beställa om filmerna i det paketet. Ingen större fara med Bröderna Grimms underbara värld - har man väntat i flera år kan man nog vänta i några veckor till - men det är värre med en annan film i samma försändelse; en film som har blivit utgången sedan jag gjorde beställningen och inte ens finns kvar hos någon privatsäljare längre... :'(

När det gäller Grimm kan du t.o.m. vara glad för det som hände. :) Då kan du ju beställa om filmen till det nya, lägre priset.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 11:02:39
Frågan är vad som händer med det andra paketet från Amazon, då samma beställning hade delats upp i två fysiska försändelser...? Där står det visserligen inget om "Delivered", men det står "Awaiting pickup" vilket väl bör tolkas som att paketet har kommit fram till något ombud - men likväl har jag inte fått någon som helst avisering via SMS eller e-post där heller; och således heller inte något kollinummer från Bring (eller annan fraktfirma)...

Om paketet inte är utlämnat kanske det trots allt finns på Brings närmaste utlämningsställe, d.v.s. för din del Bilisten, S:t Örjansvägen 4, Skelleftehamn.

Du skulle kunna försöka kontakta Pitney Bowes kundtjänst i USA och/eller Brings kundtjänst här i Sverige eller t.o.m. fråga på utlämningsstället direkt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 13:42:00
När det gäller Grimm kan du t.o.m. vara glad för det som hände. :) Då kan du ju beställa om filmen till det nya, lägre priset.
Förvisso sant. Men det är värre med en av de andra filmerna i samma paket, som inte ens finns kvar hos privatsäljare på Amazon längre... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 13:42:00
Om paketet inte är utlämnat kanske det trots allt finns på Brings närmaste utlämningsställe, d.v.s. för din del Bilisten, S:t Örjansvägen 4, Skelleftehamn.

Du skulle kunna försöka kontakta Pitney Bowes kundtjänst i USA och/eller Brings kundtjänst här i Sverige eller t.o.m. fråga på utlämningsstället direkt.
Om man ska fråga på utlämningsstället behöver man väl ha något kollinummer, och det verkar ju inte vara samma som spårningsnumret från Pitney Bowes; då numren som sagt byts ut när paketen kommer till Sverige. Så finns det något sätt att få tag i det svenska spårningsnumret/kollinumret...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 21:09:42
Om man ska fråga på utlämningsstället behöver man väl ha något kollinummer, och det verkar ju inte vara samma som spårningsnumret från Pitney Bowes; då numren som sagt byts ut när paketen kommer till Sverige. Så finns det något sätt att få tag i det svenska spårningsnumret/kollinumret...?
Det beror väl lite på hur stora volymer paket de har, och hur samarbetsvilliga de är på utlämningsstället. Ditt namn bör väl stå på försändelsen, plus att det måste vara ett 1-2 cm tjockt vadderat kuvert med Amazons logga. Så det är inte helt omöjligt att de med lite god vilja skulle kunna hitta ditt paket, även utan kollinummer.

Annars är nog enda möjligheten att kontakta kundtjänsterna på Pitney Bowes respektive Bring.

Daniel Hofverberg

#54
Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 21:38:00
Annars är nog enda möjligheten att kontakta kundtjänsterna på Pitney Bowes respektive Bring.
Jag ser nu att det på Amazons webbsida har dykt upp följande om den senaste försändelsen:


Oklart hur exakt de menar att de försökt leverera, i och med att jag inte fått vare sig SMS eller e-post, så jag vet inte riktigt vad som avses med det...? Men jag får väl prova att kontakta Pitney Bowes i USA, som texten meddelar, och höra om de kan göra något.

Väldigt märkligt varför det blivit sådant strul med just de här två försändelserna, då jag beställt från amerikanska Amazon i många års tid utan några som helst problem...


EDIT: Det verkar vara lättare sagt än gjort att kontakta Pitney Bowes. Jag hittar inte åt någon som helst kontaktinformation på Pitney Bowes webbsida, utan bara sidor som hänvisar till Amazon och sidor som kräver kundnummer för att logga in... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2022 kl. 11:49:11
EDIT: Det verkar vara lättare sagt än gjort att kontakta Pitney Bowes. Jag hittar inte åt någon som helst kontaktinformation på Pitney Bowes webbsida, utan bara sidor som hänvisar till Amazon och sidor som kräver kundnummer för att logga in... :(

Kan du inte försöka med Brings kundtjänst då?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2022 kl. 11:49:11
Väldigt märkligt varför det blivit sådant strul med just de här två försändelserna, då jag beställt från amerikanska Amazon i många års tid utan några som helst problem...
Visst, men tidigare brukade de ju skicka med vanlig post (US Mail och Postnord). Det var visserligen pålitligt, men inte så roligt att bli krävd på extra avgifter av Postnord. (Förutom att Postnord kunde ta väldigt god tid på sig i tullen.)

Det är säkert därför som Amazon har sökt sig till andra speditörer. Med Pitney Bowes ingår tullklareringen i portot, och utöver varans pris betalar man bara frakt och svensk moms. Inga extra avgifter tillkommer.

Det är förstås en svaghet att Bring byter kollinumret, för i det momentet måste det finnas stor risk att något går fel. Det utbytet bryter spårbarheten. Det enda vettiga är att samma kollinummer följer med oförändrat hela vägen från avsändaren till mottagaren, så att det finns full kontroll på var paketet tar vägen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 juni 2022 kl. 18:51:20
Visst, men tidigare brukade de ju skicka med vanlig post (US Mail och Postnord). Det var visserligen pålitligt, men inte så roligt att bli krävd på extra avgifter av Postnord. (Förutom att Postnord kunde ta väldigt god tid på sig i tullen.)
Sant, men nuvarande system med att Amazon tar betalt för momsen och att tullklareringen sköts åt en har ju funnits i åtminstone ett par år - och jag har aldrig förut varit med om så här stora problem.

Under hela fjolåret fick jag dock amerikanska Amazons försändelser via hemleverans, där ett bud kom hem till en med paketet. Det verkar de tyvärr ha övergett i år, för vid min senaste (fungerande) beställning i februari fick jag hämta ut paketet hos Brings ombud i Skelleftehamn. Inte direkt optimalt, då det är ett ombud 8 kilometer från bostaden; och till råga på allt åt "fel" håll (d.v.s. motsatt håll från närmaste större ort Skellefteå) och ett samhälle man sällan besöker då hela samhället nästan bara består av en ICA-butik, Bilisten/QStar/Sibylla, ett badhus och Folkets Hus)...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 juni 2022 kl. 18:51:20
Det är förstås en svaghet att Bring byter kollinumret, för i det momentet måste det finnas stor risk att något går fel. Det utbytet bryter spårbarheten. Det enda vettiga är att samma kollinummer följer med oförändrat hela vägen från avsändaren till mottagaren, så att det finns full kontroll på var paketet tar vägen.
Helt klart. Dock ser jag nu att det faktiskt verkar finnas ett sätt att få fram Brings nya kollinummer. Om man söker på Pitney Bowes kollinummer på denna sajt:
https://parceltracking.pb.com/

Får du fram detta resultat:


Märk väl länken "Track on carrier's website", som faktiskt leder till Bring och med ett helt nytt kollinummer; en länk av typen https://tracking.bring.com/tracking/?????. Jag har inte försökt att hämta ut det än, men det verkar ju lovande att det borde vara det nya kollinumret. I så fall verkar det som att Pitney Bowes alltså får information från Bring om det nya kollinumret, även fast jag som sagt har svårt att se logiken i att behöva byta ut kollinumret. Om man spårar från Pitney Bowes vanliga webbsida saknas dock den länken.

Det här hjälper ju inte för det förra paketet (med bl.a. Bröderna Grimms underbara värld), som någon annan tycks ha hämtat ut och som mest troligt fått fel mottagarnamn på av Bring), men det borde väl vara allt som behövs för att hämta ut det senaste paketet trots att jag inte fått SMS eller e-post...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2022 kl. 23:34:19
Sant, men nuvarande system med att Amazon tar betalt för momsen och att tullklareringen sköts åt en har ju funnits i åtminstone ett par år - och jag har aldrig förut varit med om så här stora problem.
Jag vet inte exakt när Amazon bytte speditörer. Jag har också regelbundet handlat på Amazon.com, men tidigare var det bara de dyrare och snabbare fraktalternativen som innebar att man betalade momsen direkt till Amazon. Det billigaste/långsammaste fraktalternativet gick via Postnord och då råkade man ut för deras ockeravgifter. I och med det gick jag själv över till att alltid använda de dyrare alternativen, eftersom det "billigare" i realiteten blev dyrare i slutänden.

Numera verkar det "billigaste" fraktalternativet via US Mail/Postnord inte längre finnas kvar.

Det allra dyraste och snabbaste alternativet brukar betyda att man får varorna utkörda till sin egen hemadress inom ett par dagar från beställningen. Det använder jag ibland när jag är väldigt angelägen om att få snabb leverans.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2022 kl. 23:34:19
Dock ser jag nu att det faktiskt verkar finnas ett sätt att få fram Brings nya kollinummer. Om man söker på Pitney Bowes kollinummer på denna sajt:
https://parceltracking.pb.com/
Det var ett intressant och mycket användbart fynd. Märkligt att Pitney Bowes har två olika tracking-sidor där den ena ger betydligt mer information än den andra.

Jag hoppas att den informationen ska vara tillräcklig så att du kan hämta ut ditt paket. Om du får ut det är ju allt frid och fröjd, för Brothers Grimm finns det säkert riklig tillgång på, så den kan du alltid beställa igen.

Men det var väldigt konstigt att du inte fick någon avisering, varken via e-post eller SMS.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:09:50
Jag hoppas att den informationen ska vara tillräcklig så att du kan hämta ut ditt paket. Om du får ut det är ju allt frid och fröjd, för Brothers Grimm finns det säkert riklig tillgång på, så den kan du alltid beställa igen.
Ja, för den filmen är det ingen fara. Den andra filmen i samma paket är det dock värre med, som sedan dess har utgått från distributören och inte finns kvar hos Amazon; inte ens hos privatsäljare... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:09:50
Men det var väldigt konstigt att du inte fick någon avisering, varken via e-post eller SMS.
Ja, det är väldigt skumt att jag inte fått någon avisering för vare sig det "försvunna" paketet (som någon annan hämtat ut) eller det senaste paketet, när det alltid fungerat förut.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2022 kl. 10:37:06
Ja, för den filmen är det ingen fara. Den andra filmen i samma paket är det dock värre med, som sedan dess har utgått från distributören och inte finns kvar hos Amazon; inte ens hos privatsäljare... :(
Har du kollat på ebay om det kan finnas något eller några exemplar av den utgångna filmen till salu där?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2022 kl. 10:37:06
Ja, det är väldigt skumt att jag inte fått någon avisering för vare sig det "försvunna" paketet (som någon annan hämtat ut) eller det senaste paketet, när det alltid fungerat förut.
Kanske en dum fråga, men har du kollat så att ditt mobilnummer är rätt angivet på Amazon under Your Account / Login & Security?

Det ska vara på formen +467054... osv.

Jag fick själv nyss två SMS från Bring med förhandsinformation om paket på väg:
CitatDin leverans från Amazon.com Services, Inc förbereds hos avsändaren. Info, leveransavtal m.m:
(länk)
/ Bring

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juni 2022 kl. 11:08:41
Kanske en dum fråga, men har du kollat så att ditt mobilnummer är rätt angivet på Amazon under Your Account / Login & Security?

Det ska vara på formen +467054... osv.
Jag har dubbelkollat, och mobilnumret stämmer och är i den formen. Och jag får fortfarande SMSen med verifieringslänk när jag loggar in på någon enhet där jag inte varit inloggad på ett tag.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:42:29
Har du kollat på ebay om det kan finnas något eller några exemplar av den utgångna filmen till salu där?
Det fanns ett enda exemplar till överpris, och framförallt en saftig fraktkostnad på 250 kr. Med varans pris, moms och frakt gick det på drygt 500 svenska kronor, men jag har beställt den i alla fall då det inte verkar finnas så mycket till val... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:09:50
Det var ett intressant och mycket användbart fynd. Märkligt att Pitney Bowes har två olika tracking-sidor där den ena ger betydligt mer information än den andra.

Jag hoppas att den informationen ska vara tillräcklig så att du kan hämta ut ditt paket.
Jag har nu varit hos Brings närmaste ombud, och de kunde inte hitta åt paketet alls via kollinumret eller övrig spårningsinformation på sidan - det dök inte upp alls i deras databas. Men när jag istället gick till Brings webbsida i mobilen, knappade in kollinumret där och använde länken "Legitimera med BankID", så fungerade det - då fick jag en QR-kod, som ombudet kunde scanna och då hittade de åt paketet. :)

Lite bökigt med andra ord, men bra att veta ifall någon annan här får samma problem som jag med att de inte får SMS eller e-post med avisering, och bara har kollinumret att tillgå.

Jag förstår dock inte riktigt varför de inte kunde hitta åt paketet via kollinumret - i min enfald trodde jag att kollinumret är samma nummer som det som brukar stå på SMS-aviseringen...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juni 2022 kl. 20:58:38
Jag förstår dock inte riktigt varför de inte kunde hitta åt paketet via kollinumret - i min enfald trodde jag att kollinumret är samma nummer som det som brukar stå på SMS-aviseringen...
Ja, kollinumret är utan tvekan samma som på SMS-aviseringen.

Dessutom finns det i SMSet en kod på två bokstäver och två siffror, t.ex AB12, som man anger hos ombudet för att få ut paketet om man visar legg.

Men jag tycker spontant att det borde gå lika bra med det fullständiga kollinumret som med den fyrställiga koden.

Varianten där man legitimerar sig med mobilt bank-id och får en QR-kod i telefonen har jag själv aldrig testat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juni 2022 kl. 21:34:04
Varianten där man legitimerar sig med mobilt bank-id och får en QR-kod i telefonen har jag själv aldrig testat.
Inte jag heller fram tills nu. Men när jag nu hade cyklat 8 km till närmaste ombud enkom för att hämta ut paketet ville jag ogärna ha gjort det i onödan, så som en sista utväg då ingenting annat hade funkat testade jag det när jag såg att "Legitimera med BankID" fanns som alternativ på Brings spårningssida.

Lite bökigt dock att hitta åt allting och knappa in kollinumret på Brings söksida via mobilen, så om man hade varit förberedd borde man ha lagt till Brings spårningssida för det aktuella paketet som bokmärke i mobilens webbläsare innan man kom till ombudet, så att man snabbt och enkelt hade kunnat komma till den sidan. Men nu vet jag i alla fall det till nästa gång, ifall det händer fler gånger att SMS-aviseringen inte kommer fram - och bra att veta om någon annan här också råkar ut för samma sak framöver.

Anders M Olsson

Hur gick det, Daniel? Fick du någonsin tag på ett exemplar av The Wonderful World of the Brothers Grimm på Blu-ray?

Den kommer nu för övrigt även på Blu-ray i Tyskland den 23 november:
https://www.amazon.de/dp/B0CG32DDMZ

Inte helt förvånande, eftersom den till allra största delen är inspelad i Tyskland!