Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bröderna Grimms underbara värld

Startat av Anders M Olsson, 29 oktober 2021 kl. 08:47:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Här kommer de norska texterna till Brødrene Grimms eventyrlige verden!

Anders M Olsson

En lång (nästan 42 minuter) men sevärd videorecension av Blu-rayutgåvan:

https://youtu.be/wqrflXVyeYs

En intressant sak är att recensenten visar ett stort antal stillbilder ur filmen, både i letterbox och smilebox så att man direkt kan jämföra effekten av smilebox. I flera av bilderna är det väldigt tydligt hur smilebox förbättrar perspektivet. Om man t.ex. har filmat inne i ett rum kan det i letterbox-versionen se ut som om rummet är "uppfläkt" så att både den vänstra och högra väggen ligger i linje med bakväggen. Men när bilden går över till smilebox hoppar väggarna fram till sina rätta platser.

Steffan Rudvall

Var det inte den här filmen som sas vara orestaurererbar på grund av negativen?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2022 kl. 19:57:56
Var det inte den här filmen som sas vara orestaurererbar på grund av negativen?

Jo precis. Men dels var skadorna inte fullt så allvarliga som ryktet sa. Dels har den digitala tekniken gått väldigt mycket framåt, så att det som förr var ett hopplöst fall nu går att reparera. Dels har David Strohmaier skaffat sig väldigt mycket erfarenhet efter att ha restaurerat alla de andra Cinerama-filmerna under 15-20 år. Men det viktigaste av allt är förmodligen ett utbyte av folk i ledningen på Warner som nu är mycket mera samarbetsvillig än tidigare.

Marcusen

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2022 kl. 20:33:42
Jo precis. Men dels var skadorna inte fullt så allvarliga som ryktet sa. Dels har den digitala tekniken gått väldigt mycket framåt, så att det som förr var ett hopplöst fall nu går att reparera. Dels har David Strohmaier skaffat sig väldigt mycket erfarenhet efter att ha restaurerat alla de andra Cinerama-filmerna under 15-20 år. Men det viktigaste av allt är förmodligen ett utbyte av folk i ledningen på Warner som nu är mycket mera samarbetsvillig än tidigare.
Synd att syster filmen inte är lika bra restaurerad som Bröderna Grimms underbara värld blivit.

Anders M Olsson

Citat från: Marcusen skrivet 28 maj 2022 kl. 20:53:13
Synd att syster filmen inte är lika bra restaurerad som Bröderna Grimms underbara värld blivit.

Jag tycker egentligen inte att det är något större fel på Så vanns vilda västern. Men för all del, den restaureringen är 15 år gammal vid det här laget, så det skulle säkert gå att göra det ännu lite "vassare" med dagens 4k-teknik. Recensionen som länkas till ovan nämner att det har diskuterats att göra om Så vanns vilda västern. Det är första gången jag hör det, så jag har ingen aning om det ligger någon sanning i uppgiften. Jag kan fråga David Strohmaier.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2022 kl. 21:50:45
Jag tycker egentligen inte att det är något större fel på Så vanns vilda västern. Men för all del, den restaureringen är 15 år gammal vid det här laget, så det skulle säkert gå att göra det ännu lite "vassare" med dagens 4k-teknik. Recensionen som länkas till ovan nämner att det har diskuterats att göra om Så vanns vilda västern. Det är första gången jag hör det, så jag har ingen aning om det ligger någon sanning i uppgiften. Jag kan fråga David Strohmaier.

Jag har fått svar av David Strohmaier. Han bekräftar att det har förekommit lösa diskussioner om att göra om restaureringen av Så vanns vilda västern. Men dels tror han inte att det var speciellt allvarligt menat och dels anser han själv att den befintliga versionen är tillräckligt bra.

Anders M Olsson

Blu-rayutgåvan har fått lysande recensioner överallt. Här är några axplock:

Both visuals and sound are at the forefront of Warner Archive's lavish new Blu-ray presentation of The Wonderful World of the Brothers Grimm, as is the legendary spectacle of Cinerama itself. The result of this project is a jaw-dropping presentation that ranks far above most Blu-ray transfers and even rivals some of the best native 4K discs currently available on home video.
Randy Miller, Blu-ray.com

The Warner Archive Collection Blu-ray of The Wonderful World of the Brothers Grimm is an even bigger surprise than we thought it would be. Restorers Strohmaier and March have gotten the whole show up on the screen intact, and made it look and sound fantastic.
Glenn Erickson, CineSavant

Grimm is Magnificent.  First and most important, this is not a restoration and I'm fully aware what that word means. David Strohmaier and Tom March have gone so far beyond that concept, creating a version of the film that looks far better than it did upon release, that restoration is the wrong word.
Robert Harris, Restoration Expert and Home Video Critic

This Blu-ray presentation made me marvel at how far film preservation/restoration has advanced since the early days of Blu-ray. WAC, employing its own MPI mastering facilities, and always at the forefront of achieving optimal quality on home video, and the collaborators herein, gets very high marks for this hi-def release. Very, very, high marks. And very highly recommended!
Under the Radar Review

The Wonderful World of the Brothers Grimm is a technical delight. This Blu-ray debut of the film from Warner Archive Collection is an absolute joy to take in and a candy for the eyeballs.
Brandon Peters, Why So Blu

Warner Archive's Blu-ray release for The Wonderful World of the Brothers Grimm can be best summed up by three simple words: buy this set. It belongs in every collection, and after years of fans having begged for it, Warner Archive deserves the support for delivering in such a singular fashion.
Stephen Bjork, The Digital Bits

For my money, The Wonderful World of the Brothers Grimm ranks as one of the strongest presentations I have ever seen for a film on Blu-ray.  This presentation is an award-worthy effort from the team at Warner Archive. This transfer will go down as one of the top releases of the year.
Dillon Gonzales, Geekvibesnation

All these years later, a truly gargantuan restoration of The Wonderful World of the Brothers Grimm has come to Blu-ray and it's a really remarkable thing.
The Hannibal 8

The splendid film gets an equally splendid Blu-ray release from Warner Archive! Their Blu-ray for the Wonderful World of the Brothers Grimm is quite possibly their best work yet.
David Steigman, EuroCultAV.com

How does it look? Given that the print was restored in 4K master files from 6K files of the original Cinerama Camera Negatives, you can expect glorious things. In fact, this is one of the best restorations you will ever see (and I don't say that lightly).
DVD Corner's Blog

Now I have personally been reviewing Warner Archive releases for about 4 years now. And I think I can safely say this is the most amazing, most epic, most stunning release Warner Archive has put out, bar none.
Jason Lockard, Classic Cinema Plus

Daniel Hofverberg

Verkar lovande. Jag har beställt Blu-Ray-utgåvan från amerikanska Amazon, men inte fått den än - men den står som beräknad leverans den 8 juni, så det börjar brännas...

Anders M Olsson

Dessutom har Amazon.com sänkt priset igen! Den kostar nu bara USD 15:70.

Det är såklart en klen tröst för oss som redan har köpt den till ett högre pris, men tillsammans med de enhälligt positiva recensionerna ytterligare ett argument att göra slag i saken och köpa den.

Daniel Hofverberg

Hmm, märkligt nog påstår Amazon att paketet med filmen redan har levererats; men jag har inte fått det och heller ingen slags avisering... ???

Enligt Amazons spårning ska paketet ha skickats med Pitney Bowes, men de finns väl inte i Sverige - vilket fraktbolag innebär det här...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2022 kl. 00:13:13
Hmm, märkligt nog påstår Amazon att paketet med filmen redan har levererats; men jag har inte fått det och heller ingen slags avisering... ???

Enligt Amazons spårning ska paketet ha skickats med Pitney Bowes, men de finns väl inte i Sverige - vilket fraktbolag innebär det här...?

Hos mig brukar det vara Bring som fraktar den sista biten här i Sverige. Tyvärr fungerar inte Pitney Bowes spårningsnummer hos Bring. Paketen brukar byta spårningsnummer när Bring tar över, och då får man nya uppgifter i SMS eller eventuellt mail från Bring.

Har du inte fått något SMS från Bring om att paketet "förbereds hos avsändaren"?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 juni 2022 kl. 02:34:20
Har du inte fått något SMS från Bring om att paketet "förbereds hos avsändaren"?
Nej, inget som helst SMS från Bring; och heller inget e-postmeddelande. :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2022 kl. 02:36:27
Nej, inget som helst SMS från Bring; och heller inget e-postmeddelande. :(

När jag tänker efter tror jag att det har hänt mig någon enstaka gång att Amazon.com har påstått att paketet har levererats fast så inte har skett. Då har det dykt upp någon dag senare.

Jag tror du ska avvakta ett par dagar och se vad som händer.

Även om Bring brukar leverera mina paket från Amazon.com kan det hända att det är någon annan speditör där du bor.

Anders M Olsson

Här är exempel på hur tracking-informationen kan se ut hos Pitney Bowes respektive Bring. Det är från min senaste order på Amazon.com.

Tyvärr är det helt olika tracking-nummer, så om du inte har fått Brings nummer via mail eller SMS kan du bara se vad Pitney Bowes anger. Det är tyvärr inte så detaljerat när paketet väl har ankommit till Sverige. Bring (eller deras samarbetspartner) brukar klistra en helt ny adressetikett ovanpå den ursprungliga från Pitney Bowes. I det momentet skulle det möjligen kunna bli fel, så att paketet skickas till en helt annan mottagare.

Det intressanta är de översta raderna. Awaiting Pickup betyder att paketet har kommit fram till utlämningsstället och Delivered betyder att det är utkvitterat av kunden.